Gå til innhold
  • Bli medlem

Snøscooter og egen dobbeltmoral


REJOHN

Anbefalte innlegg

Jeg har svært lite til overs for slike som denne 19årige drittungen, jeg skal ikke si så mye om hva jeg skulle ønske burde ha skjedd med han(det blir sikkert moderert bort), men er glad for at han ikke kjørte ihjel noe eller noen... Men om idioten lærer det tviler jeg på, han kjører nok igjen om han får sjansen - trur ikke manglende førerkort er joe hinder der i gården ut ifra det en kan tolke av artikkelen... I mine øyne er han en potensiell drapsmann og burde ha vært sperra inne for godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Den 10.3.2016 at 17.46, REJOHN skrev:

Jeg forstår jo at hentydningen til "rå makt" er nostalgi av beste merke, men om vi for moro skyld ser på hva det hadde betydd. (Hva spares av slit med å bruke motor...)

Jeg tror det ville tatt 6 mann å få ovnen på plass om det skulle brukes slede. Det måtte dras med proviant og utstyr i tillegg, så to sleder.   Det ville gått med minst 4 timer inn og tre tilbake. + pauser...(Det er bare for å få beistet inn, så kommer arbeidet med å få den på plass. Det gikk med noen timer der og.)

Med andre ord minst 6 dagsverk slit. Er det mulig å få folk med på slikt?  (det er i stor grad pensjonister som er med på dugnadene, og ikke alle pensjonister, selv spreke er innstilt på slikt "slit".)

 

Tjah, vil nå si det er fornuftig bruk av snøscooter, men hvis det ikke hadde vært mulig å bruke, så tipper jeg at det hadde vært mulig å få med seg frivillige til alternativ transport. For noen år siden skulle fattern få opp noen vinduer til hytta. 2x40kg og 1x30kg. Brukte noen gamle bæremeiser, stropper og gikk over noen myrer for å unngå det verste bjørkekrattet. Slitsomt, men det gikk bra.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 9.3.2016 at 10:19 PM, Bjørn J said:

Rå makt er undervurdert :). Jeg var med på sjøsetting av en 50 fots fembøring for noen år siden. Den veide tre tonn, så de fleste ville vel leid en svær kranbil for å få den på havet. Men båtbyggerne ville gjøre som i gamle dager, de løftet og bar den til sjøen.
.....

Morsomt prosjekt, men la oss være litt realistiske - hadde svær kranbil vært tilgjengelig i gamle dager hadde de brukt den.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutes ago, 7homas said:

Morsomt prosjekt, men la oss være litt realistiske - hadde svær kranbil vært tilgjengelig i gamle dager hadde de brukt den.

Er ikke så sikker på det. Kranbil tar lengre tid og er mye dyrere, og i mange tilfeller ville ikke en kranbil kommet langt nok ned i fjæra for å få båten på havet. Klarer man å samle nok folk er det faktisk enklere å bære en slik båt ned til havet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hytta mi trenger også ny ovn. Sist helg var jeg nær døden av røykforgiftning. Er vel klokt å feie pipa i samme slengen. 

Men jeg tenkte å bruke en gammel fjellpulk. Til vanlig en times marsj, noen hundre høydemeter. Men så veier ikke ovnen jeg har sett meg ut mer enn 80 kg. Snøscooter? Aldri! Jeg venter på skareføre og satser på rå makt. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg henger meg på her så slipper jeg å starte en ny tråd.

Jeg går ut fra at REJOHN har tilbrakt hele eller deler av påsken på Blåfjellenden. (Uten snøscooter denne gangen.) Selv hadde jeg planlagt en rundtur i fjellet hvor også denne hytta var med på kartet, men på grunn av en litt slitsom virusinfeksjon så ble det til at jeg fant det klokest å holde meg hjemme. Kona og guttene mine/ våre dro på minikrus med Fjordline, og det hørtes ut som at de hadde hatt en kjempe fin påskeferie. Jeg er nok alene om å like meg i fjellet omgitt av snø når våren gjør sitt inntog i lavlandet.

Men en vinter uten ski på beina ville være alt for trist så nå vil jeg prøve å få til en tur etter at fjellet er tomt for folk. Jeg har luftet forslaget for naboen og han var også interessert i en skitur på to - tre dager.

Nå er bare spørsmålet om snøforholdene er gode nok og om isen på vannene fremdeles er trygg. Jeg beregner å gå fra Hunnedalen og inn til Sandvatn over Øyervann, og så videre over Sandvann, Blesevatnet og Rundavatnet og ned Blåstøldalen til Blåfjellenden. Hvis det ikke er farbart på vannene så må vi kanskje gå sommerruta, og da blir det kanskje en overnatting ekstra på Langevatn.

Vi i "Dagdrivergjengen" http://www.pax.no/dagdrivergjengen.5601432-331612.html  kan jo dra til fjells midt i uken så da blir det bare været som bestemmer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, REs skrev:

Jeg henger meg på her så slipper jeg å starte en ny tråd.

Jeg går ut fra at REJOHN har tilbrakt hele eller deler av påsken på Blåfjellenden. (Uten snøscooter denne gangen.) Selv hadde jeg planlagt en rundtur i fjellet hvor også denne hytta var med på kartet, men på grunn av en litt slitsom virusinfeksjon så ble det til at jeg fant det klokest å holde meg hjemme. Kona og guttene mine/ våre dro på minikrus med Fjordline, og det hørtes ut som at de hadde hatt en kjempe fin påskeferie. Jeg er nok alene om å like meg i fjellet omgitt av snø når våren gjør sitt inntog i lavlandet.

Men en vinter uten ski på beina ville være alt for trist så nå vil jeg prøve å få til en tur etter at fjellet er tomt for folk. Jeg har luftet forslaget for naboen og han var også interessert i en skitur på to - tre dager.

Nå er bare spørsmålet om snøforholdene er gode nok og om isen på vannene fremdeles er trygg. Jeg beregner å gå fra Hunnedalen og inn til Sandvatn over Øyervann, og så videre over Sandvann, Blesevatnet og Rundavatnet og ned Blåstøldalen til Blåfjellenden. Hvis det ikke er farbart på vannene så må vi kanskje gå sommerruta, og da blir det kanskje en overnatting ekstra på Langevatn.

Vi i "Dagdrivergjengen" http://www.pax.no/dagdrivergjengen.5601432-331612.html  kan jo dra til fjells midt i uken så da blir det bare været som bestemmer.

Du hadde selvsagt vært hjertelig velkommen på skjærtorsdag til komlemiddag, som tradisjonen forskriver på Blåfjellenden...

Det er antakelig nok snø, men det minker nede ved hytta. (600moh). Det er helt greit å ta seg over vannene, men om det kommer mye regn, så blir det lett overvann. Jeg fikk melding om at ånå i Blåstøldalen var gått opp, og at det var en god kant å komme over for å fortsette på andre siden. Det kan gi en liten utfordring. Det er ingen snøskredfare slik jeg ser det.

Det kommer jo alltid folk den rute - på dagstur, så også dette året. det var faktisk en del som kom innom på ettermiddagen før de tok fatt på den siste bakken før Hunnedalen.

Riktig god tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.