Gå til innhold
  • Bli medlem

Snøscooter og egen dobbeltmoral


REJOHN

Anbefalte innlegg

Tirsdag ble tilbrakt på fjellet. Blåfjellenden, hovedhytta, trengte ny ovn. Vi var en god gjeng som dro innover. Det var nødvendig med flere enn Egil og meg, beistet veide 140 kilo...

Med fire snøscootrer...

Og jeg er egentlig ikke for frislepp av snøscooter.

(Det må muligens legges til at alle hadde last som uansett må inn før sesongen, og at vi møtte 1 - en - mann på ski....)

 

P3083595.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er dobbeltmoralistisk selv. Synes det er ufattelig gøy å kjøre snøscooter. Men jeg vil ikke ha fri ferdsel av dette. Og jeg ser også at det er problematisk med å begrense til egne løyper. Selv har jeg kun kjørt i egne løyper og ville aldri dratt ut av denne. 

Når jeg bodde på fjellet ble nok scooteren brukt noe unødvendig. Mannen der hadde et litt annet syn på scooterbruk enn denne bybærte. Jeg valgte helst hest fremfor scooter om det var mulig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei huff, hva er det nå du har blitt lokket med på?

Ja ja, det er jo litt koselig med varme i ovnen etter noen timer på skitur. Jeg tror ikke jeg ville vert med på å bære den nye ovnen inn til hytta så noe eksos får vi vel akseptere.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, REs skrev:

Ja ja, det er jo litt koselig med varme i ovnen etter noen timer på skitur. Jeg tror ikke jeg ville vert med på å bære den nye ovnen inn til hytta så noe eksos får vi vel akseptere.

 

Det var egentlig en god kommentar.

Hva er alternativet, og er det noe bedre. Selvsagt kan "mange" klare seg uten hyttene, men i vårt område ert - med stor majoritet - det folk bruker når de skal overnatte på tur.

Og majoriteten bør vel muligens ha et ord med i laget - overfor de som ønsker naturen på museum, eller kun til eget bruk....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser ingen større moralske problemer med å være for nyttekjøring og mot fornøyelseskjøring. Problemet ligger kanskje i at den skjønnsmessige vurderingen etter loven om begrepet "særlige behov" etter § 6 i forskriften kan dras vel langt (politisk avgjørelse). Men transport av varer til og fra turisthytter er godt innafor. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alternativet hadde vært som i gode gamle dager:

"Man hauling" som Scott bedrev, eller hundespann som Amundsen, sistnevnte er heller ikke alltid lydløst.
Men hva gjør man når det finnes enklere metoder.

Derfor gruer jeg meg til EL-Snøscooterene dukker opp, fordi det må bensinscootere til for å redde de som går tom for strøm..
Er heller ikke for frislipp av scootere, uansett type.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Larsdx said:

Det er vel mange av oss som egentlig ikke vil ha scootere på fjellet, men som likevel gjerne følger et scooterspor når vi treffer på det. 

Ikke jeg. Jeg går lengst mulig vekk fra scootersporet og lager egne spor med skiene. Men siden det er så mye ulovlig scooterkjøring "overalt" går jeg mindre på ski nå enn før.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og en venn var ute to netter for ett par uker siden. På denne tiden vi var ute kom det godt å vell over 50 cm nysnø, og vi hadde som formål å kjøre hundespann. Vi brukte like vell snøscooter for å kjøre mye av det vi skulle ha ned dit, før vi tok hundene og kjørte ned til slutt..

Denne snøscooteren er en russisk gammel sliter, med totakts motor. Lukt, lyd og eksos så langt menneskesansene rekker. La meg legge til at vedkommende har løyve og godkjenning til å bruke scooter til dette formålet i området, til tross for hva slags scooter det er. For å slippe å brøyte løyper med hundespann blir det også kjørt løyper med scooter i dette området, litt senere på kvelden klarte vi ikke ta unna, og til vår glede kom det to kjenninger som har kjøpt seg en nyere type scooter. glinsende maskin og 4-takts motor.. Slik type scooter jeg leide når jeg var på Svalbard for å leke litt!

Som to kamerater sitter vi der med to litt forskjellige syn; Han skjønner ikke hva som er morsomt med å leke med scooter, uavhengig av om det er åpent for det eller ikke.
Jeg synes det er morsomt, men har respekt for stillheten siden jeg nyter den meget godt også.. Jeg er liksom litt mellom barken og veden føler jeg..

Som to uenige i interessepunkt der vi sitter, med disse to scooter bandittene som hjalp oss, var det nettopp lyden som fattet oss. Vi var forente om at ett sterkt argument blant mange var at det ble slik bråk av scooter kjøring. Derfor startet vi den russiske løette gamle pensjonisten, og den skinnende modellen av en Ferrari med vanilje på. Det be kjørt fire runder.

En med begge, en med ny scooter, en med gammel scooter, og en med alle tre..

Det vi konkluderte med er at vi forstår folk IKKE liker disse gamle totaks beistene, men skjønner ikke helt problemet med de nye,. Helt ærlig og oppriktig så hørte vi de ikke når de kjørte rolig. Og klemte de på var det så enorm forskjell på ny og gammel at det var ikke mulig å irritere seg over det...

Jeg tror dette har gått like mye over på prinsipiell diskusjon som de faktum med at det ødelegger naturen, bråker, osv. Som dere skjønner så er jeg mellom barken og veden, derfor er jeg klar over at jeg kan få både pepper og medhold, men er det ikke mer ålreit og vinke inn fanten som kommer på scooter, by han på en solo og si at du setter pris på litt rolige forhold om det plager deg?

Da reiser han sikkert ett annet sted, og vi deler alle naturen tenker jeg :)   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Jushekaggen said:

.....men er det ikke mer ålreit og vinke inn fanten som kommer på scooter, by han på en solo og si at du setter pris på litt rolige forhold om det plager deg?

Da reiser han sikkert ett annet sted, og vi deler alle naturen tenker jeg :)   

Hvis vedkommende kjører i lovlig løype eller har tillatelse til å kjøre, kan jeg gjerne by han eller hun på både kaffe og solo.
Men hvis det er snakk om ulovlig kjøring, politianmelder jeg vedkommende. Garantert!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ahaha det er så morro og se alle innlegga der folk presiserer sitt eget syn på "fri slipp av scooter kjøring" i Norge,

faktumet er jo det, at det aldri har vært snakk om fri slipp av scooter. 

men at kommunene selv skal bestemme om de skal ha scooter løyper.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Jushekaggen skrev:

Jeg og en venn var ute to netter for ett par uker siden. På denne tiden vi var ute kom det godt å vell over 50 cm nysnø, og vi hadde som formål å kjøre hundespann. Vi brukte like vell snøscooter for å kjøre mye av det vi skulle ha ned dit, før vi tok hundene og kjørte ned til slutt..

Denne snøscooteren er en russisk gammel sliter, med totakts motor. Lukt, lyd og eksos så langt menneskesansene rekker. La meg legge til at vedkommende har løyve og godkjenning til å bruke scooter til dette formålet i området, til tross for hva slags scooter det er. For å slippe å brøyte løyper med hundespann blir det også kjørt løyper med scooter i dette området, litt senere på kvelden klarte vi ikke ta unna, og til vår glede kom det to kjenninger som har kjøpt seg en nyere type scooter. glinsende maskin og 4-takts motor.. Slik type scooter jeg leide når jeg var på Svalbard for å leke litt!

Som to kamerater sitter vi der med to litt forskjellige syn; Han skjønner ikke hva som er morsomt med å leke med scooter, uavhengig av om det er åpent for det eller ikke.
Jeg synes det er morsomt, men har respekt for stillheten siden jeg nyter den meget godt også.. Jeg er liksom litt mellom barken og veden føler jeg..

Som to uenige i interessepunkt der vi sitter, med disse to scooter bandittene som hjalp oss, var det nettopp lyden som fattet oss. Vi var forente om at ett sterkt argument blant mange var at det ble slik bråk av scooter kjøring. Derfor startet vi den russiske løette gamle pensjonisten, og den skinnende modellen av en Ferrari med vanilje på. Det be kjørt fire runder.

En med begge, en med ny scooter, en med gammel scooter, og en med alle tre..

Det vi konkluderte med er at vi forstår folk IKKE liker disse gamle totaks beistene, men skjønner ikke helt problemet med de nye,. Helt ærlig og oppriktig så hørte vi de ikke når de kjørte rolig. Og klemte de på var det så enorm forskjell på ny og gammel at det var ikke mulig å irritere seg over det...

Jeg tror dette har gått like mye over på prinsipiell diskusjon som de faktum med at det ødelegger naturen, bråker, osv. Som dere skjønner så er jeg mellom barken og veden, derfor er jeg klar over at jeg kan få både pepper og medhold, men er det ikke mer ålreit og vinke inn fanten som kommer på scooter, by han på en solo og si at du setter pris på litt rolige forhold om det plager deg?

Da reiser han sikkert ett annet sted, og vi deler alle naturen tenker jeg :)   

Det er vel fire interessenter som er av betydning her. 

1. Skogens dyr

2. Scooterfolket

3. Scootermislikere

4. Likegyldige turfolk

De argumentene som scooterfolket kommer med og de som scootermislikerne kommer med er egentlig irrellevante. Det som er relevant er hvorvidt dyrene blir plaget. Ettersom vi ikke vet hvilke følger friere scooterfrislipp gir så syns jeg derfor at det ikke bør tillates. Det er umulig å stanse dersom det blir lovlig, og da er det bedre at det aldri blir lovlig. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Lompa skrev:

Man kan sikkert diskutere om fire skutere var nødvendig, men å frakte ny ovn inn til ei turisthytte må vel være nyttekjøring av beste merke.

Siden alle, uten om en jente, var pensjonister og noen med kinkig rygg, var vi glade for de som tok i et tak...

Og de andre sledene var fulle med ved og gass.

 

(Det er egentlig ikke enkelt å samle en gjeng for en dugnad langt inne på fjellet, her tar man det man får.)

Og som du sier det må vel være nyttekjøring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Friluftsnoob skrev:

Det er vel fire interessenter som er av betydning her. 

1. Skogens dyr

2. Scooterfolket

3. Scootermislikere

4. Likegyldige turfolk

De argumentene som scooterfolket kommer med og de som scootermislikerne kommer med er egentlig irrellevante. Det som er relevant er hvorvidt dyrene blir plaget. Ettersom vi ikke vet hvilke følger friere scooterfrislipp gir så syns jeg derfor at det ikke bør tillates. Det er umulig å stanse dersom det blir lovlig, og da er det bedre at det aldri blir lovlig. 

mine 17 år med beltemotorsykkel førekort og 2-3000km kjøring hver vinter har lært meg dette: 

1. Skogen dyr plages ikke av scooter, de blir plaget om man stopper scootern og går av, da oppfatter de at det er menneske, altså menneske de fryker, ikke scootern, dyr holder seg i ro når de hører scooter. har slått ihjel mange ryper ifra scooter sete med tre kjepp:) så for den saks skyld skremmer en skiløper like mye.

2. Scooterfolket som jeg kan referere til er store deler av finnmarks befolkning, de fleste bruker scootern til og komme seg til hyttene sine, telt turer, is fiske turer og koseturer etter de scooterløypene vi har, men scooterfolket er også flinke og gå på ski, og bruker naturen på en vettig måte, det er utrolig mange som er oppi fjellet hvær helg.

scooterfolket tilrettelegger og lager masse skiløyper slik at når man vil at seg en skitur, så kan man gjøre dette komfortabelt i preparerte løyper.

3. scootermislikere trenger ikke og gå i scooterløyper vis de ikke liker scooter, alle scooterløper er avmerket og de finner man også på kart, er jo bare og legge løpa utenom. vidda er stor nok for det.

 

og som sakt tidligere har det aldri vært snakk om frislipp, men mulighet for at kommunene selv skal bestemme om de vil ha scooterløper, så hva du mener med

"friere scooterfrislipp" forstår jeg ikke. burde det ikke være opp til kommunene selv og bestemme? de vet vel best og forvalte lokalområdene sine bedre en blårussen i oslo?

det er jo det samme som av vi i finnmark skal bestemme at det burde være forbudt med motor på fritidsbåt på sør og østlande!

 

i Finnmark og nord troms går scooter og ski godt overens, det er ikke enten eller, det som har ett par ski har som regel en scooter å.

Norge e langt, nordkapp til lindesnes, det e plass til oss alle i naturen!:)

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Friluftsnoob skrev:

De argumentene som scooterfolket kommer med og de som scootermislikerne kommer med er egentlig irrellevante. Det som er relevant er hvorvidt dyrene blir plaget. Ettersom vi ikke vet hvilke følger friere scooterfrislipp gir så syns jeg derfor at det ikke bør tillates. Det er umulig å stanse dersom det blir lovlig, og da er det bedre at det aldri blir lovlig. 

Nå er det vel sånn at ville dyr ikke er så redde for motoriserte kjøretøyer. Dette er en av grunnene til at du ikke har lov til å jakte fra motorisert kjøretøy eller motorisert båt. Det er også derfor dyr blir påkjørt av biler og tog. Nylig ble faktisk en gris påkjørt av toget på Jæren, og det siste jeg hørte var at NSB hadde startet en dør til dør aksjon, eller rettere sagt, en gård til gård aksjon for å finne grisens eier.

Jeg har kjørt uniformert scooter i fjellet og passert både rein, elg og ryper som bare blir stående å se på maskinen som passerer. Bare en gang har det lettet en flokk ryper foran scooteren, men hvis de ikke hadde lettet så hadde de blitt overkjørt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Bjørn J skrev:

Ikke jeg. Jeg går lengst mulig vekk fra scootersporet og lager egne spor med skiene. Men siden det er så mye ulovlig scooterkjøring "overalt" går jeg mindre på ski nå enn før.

 

En god kommentar til ettertanke. Jeg sliter veldig med å finne de rette kanalene for å melde i fra om all den ulovlige kjøringen. Det har blitt verre nå etter frislippet, men når man ringer politiet kommer det i avisen fra politiloggen, og det er lett å finne ut hvem som rapporterer.

Jeg har ellers ikke noe problem med trådtstarters gode intensjon med å frakte ovn inn på snøscooter til en avsidesliggende hytte, men det hadde vært kulere med hundeslede eller rå makt og slede :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutes ago, Kjell Iver said:

Jeg har ellers ikke noe problem med trådtstarters gode intensjon med å frakte ovn inn på snøscooter til en avsidesliggende hytte, men det hadde vært kulere med hundeslede eller rå makt og slede :) 

Rå makt er undervurdert :). Jeg var med på sjøsetting av en 50 fots fembøring for noen år siden. Den veide tre tonn, så de fleste ville vel leid en svær kranbil for å få den på havet. Men båtbyggerne ville gjøre som i gamle dager, de løftet og bar den til sjøen. 15-20 mann og kvinner på hver side tok et samsetak, og det tok ikke lang tid før den var sjøsatt. Enklere, raskere og billigere enn en kran. Og veldig mye mer sosialt og trivelig!

Fembøring_0206_0025.jpg

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutes ago, Kjell Iver said:

En god kommentar til ettertanke. Jeg sliter veldig med å finne de rette kanalene for å melde i fra om all den ulovlige kjøringen. Det har blitt verre nå etter frislippet, men når man ringer politiet kommer det i avisen fra politiloggen, og det er lett å finne ut hvem som rapporterer.

Politiet i mitt nærområde tar faktisk ulovlig scooterkjøring ganske alvorlig, og de bruker av og til helikopter for å ta idiotene. Jeg tror det er ganske vanlig med en bot på rundt 10000.-, men jeg synes de også burde ta beslag i scooteren.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Bjørn J skrev:

Politiet i mitt nærområde tar faktisk ulovlig scooterkjøring ganske alvorlig, og de bruker av og til helikopter for å ta idiotene. Jeg tror det er ganske vanlig med en bot på rundt 10000.-, men jeg synes de også burde ta beslag i scooteren.

det blir det samme som og beslaglegge bilen til en som glemmer og blinke før ett vegkryss,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er en av de som irriterer meg grønn over folk som ikke bruker blinklysa, men en ser forskjell på de som glemte seg bort en gang og de som gir blanke eff i det om en kjører ei tid etter dem. Det er ikke snakk om glemsomhet om man kjører utenfor lovlig løype dersom dette eksisterer i området, eller i utmark uten dispensasjon. Når hele fjellsider er kjørt opp og ned med scooter, og anna leik, glemte at dere ikke hadde lov til å kjøre der? Eller veit ikke dere scooterfolk hva dere gjør? Er dere helt bevisstløse? 

Videre holder ikke argumentet om motorbåter i skjærgården dere scootertilhengere pleier å dra fram; om en natur er ødelagt av de så er det desto mindre grunn til å ødelegge mer natur ved å åpne opp for rekreasjonskjøring med scooter der. Jeg forstyrrer ikke dere men dere forstyrrer oss uten disse helvetesmaskinene.. Videre fører scooterkjøring mer søppel da disse drar med seg mer med seg. Deretter er det irreversibelt når en først åpner for scootertraseer; folk har som har kjøpt scootere nettopp pga de traseene vil neppe stoppe å kjøre sjøl om tradeene avvikles seinere, og all rekreasjonskjøring blir forbudt uten særlige grunner og etter særlige begrensninger. Ulovlig kjøring vil skje uavhengig om lovlige traseer eller et forbud, særlig høyere tilfeller av det nettopp pga flere folk som har kjøpt scooter etter åpninga for rekreasjonskjøring i lovlige traseer. 

 

Hva trådstarter funderer over så synes jeg det var under kategorien nyttekjøring. Man må skille mellom det og rekreasjonskjøring, nyttekjøringa har systemet mer kontroll over og det må inneha godkjenning ol så det er sjelden noen bryter det disposisjonen sier de har fått godkjenning til. Dette er uansett en begrensa kjøring ift det som myndighetene nå vil åpne for at kommunene evt vil bestemme om de vil ha scootertraseer. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, Kjell Iver skrev:
19 timer siden, Bjørn J skrev:

Rå makt er undervurdert :).

 

Jeg har ellers ikke noe problem med trådtstarters gode intensjon med å frakte ovn inn på snøscooter til en avsidesliggende hytte, men det hadde vært kulere med hundeslede eller rå makt og slede :) 

Jeg forstår jo at hentydningen til "rå makt" er nostalgi av beste merke, men om vi for moro skyld ser på hva det hadde betydd. (Hva spares av slit med å bruke motor...)

Jeg tror det ville tatt 6 mann å få ovnen på plass om det skulle brukes slede. Det måtte dras med proviant og utstyr i tillegg, så to sleder.   Det ville gått med minst 4 timer inn og tre tilbake. + pauser...(Det er bare for å få beistet inn, så kommer arbeidet med å få den på plass. Det gikk med noen timer der og.)

Med andre ord minst 6 dagsverk slit. Er det mulig å få folk med på slikt?  (det er i stor grad pensjonister som er med på dugnadene, og ikke alle pensjonister, selv spreke er innstilt på slikt "slit".)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Landsem
21 timer siden, fravaranger skrev:

det blir det samme som og beslaglegge bilen til en som glemmer og blinke før ett vegkryss,

Nei, det blir som om de beslaglegger en firhjuling som er kjørt ulovlig i utmark sommerstid. Drøyt virkemiddel, enig der. Men å sette en skuter f.eks i karantene ut vinteren er et godt, preventivt virkemiddel. Bedre enn bøter etter min mening. 

Endret av Landsem
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Landsem skrev:

Nei, det blir som om de beslaglegger en firhjuling som er kjørt ulovlig i utmark sommerstid. Drøyt virkemiddel, enig der. Men å sette en skuter f.eks i karantene ut vinteren er et godt, preventivt virkemiddel. Bedre enn bøter etter min mening. 

Men så er det noen som aldri lærer.

http://www.nrk.no/troms/19-aring-fratatt-forerkortet-for-alltid-1.12843554 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.