Gå til innhold
  • Bli medlem

Turmat - større porsjoner


Andy3000

Anbefalte innlegg

Er det noen som vet hvis man kan finne frysetørket turmat med litt større porsjoner her i Norge (på nett går fint)? Jeg har funnet Speider Sport, men hadde gjerne hatt litt mer variasjon. Finnes en del å velge på i utlandet (f.eks. Mountain House), men jeg har ikke veldig mye tid, så det hadde vært veldig bra med norsk butikk.

Andreas

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
1 time siden, Andy3000 skrev:

Takk for tipset. Har ikke sett den typen pakke tidligere. Fra hva jeg kan lese er det dog fortsatt samme størrelse på porsjonene ca. 540 kcal / 125g - har jeg misset noe?

det er pakkningen som selges til forsvaret, samme innhold som de oransje pakkene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Xperiment, fin tabell! Med kalorimengde og bruttovekt pr rett blir det et kanon oppslagsverk :-D

Å klemme nedpå to Storfegryter samtidig er litt i overkant, men jeg har greid det.. fordi for min del er en vanlig porsjon som regel egentlig akkurat litt for lite.

800 kcal varianten av REAL burde vært litt mer "allmenn tilgjengelig" og i litt flere varianter!
Men først må jeg spise opp forrådet mitt av de vanlige størrelsene som jeg har igjen fra priskrigen mellom xxl og gmax for en stund tilbake..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som jeg har nevnt tidligere, så har også jeg savnet mer kcal i ferdige retter, da spesielt midagsrettene. Er ikke ute etter vesentlig større porsjoner, men mer næringsrik mat. Olje og smør i en Realpose, har jeg ikke tro på. Sjokolade noen noen nevner, er da bare en "boost". Det er i første rekke karbo en trenger for aktivitet, dernest fett og protiner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Tiur3 skrev:

Som jeg har nevnt tidligere, så har også jeg savnet mer kcal i ferdige retter, da spesielt midagsrettene. Er ikke ute etter vesentlig større porsjoner, men mer næringsrik mat. Olje og smør i en Realpose, har jeg ikke tro på. Sjokolade noen noen nevner, er da bare en "boost". Det er i første rekke karbo en trenger for aktivitet, dernest fett og protiner.

For å parafrasere en kjent fysiker: "Det flotte med fakta er at det er sant enten du tror på det eller ikke." Om du skal ha mer energi i maten din (nå snakker vi potensiell energi i mat) så er fett det som gir mest per vekt. Om det er opplevd energi (følelsen) så er det stimulanter du trenger. Av de lovlige, reseptfrie, finner man teobromin i sjokolade og koffein i kaffe. Lettopptagelige karbohydrater gir også en viss (midlertidig) eufori.

Smaken derimot, er som baken, delt. Om du ikke liker å tilsette noe i tørrmaten så går jo det, som du foreslår, an å spise noe etter eller før. En må jo ikke på død og liv blande det sammen. 

Så lenge energiforbruket er høyt, og proteininntaket er tilstrekkelig, så spiller det egentlig ingen rolle om du topper energiinntaket med karbohydrater eller fett.

Endret av speedbird
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.