Gå til innhold
  • Bli medlem

Lappe tarp?


zimwalker

Anbefalte innlegg

Tråkket instinktiv på min Hilleberg 10 UL tarp i dag da vinden truet med å stikke av med den. Glemte at jeg hadde ispigger på. Det ble flere hull. :oops:

Lappe med "duct tape" eller "spinnakertape" - på begge sider, hva er best?  (har begge typer tape liggende)

Ev dette: Tear-Aid Repair Kit.... https://www.fjellsport.no/produkter/turutstyr/telt-lavvo/tilbehor/divfriluft-tear-aid-repair-kit-a.html

Endret av zimwalker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Leit å høre :(

Silikonert nylon er noe herk å få vanlig lim til å feste på. Det blir oftest som en post-it-lapp du lett kan dra av uten limrester igjen på duken. Kjenner ikke Tear-Aid Repair Kit, dessverre.

Jeg har tett noen småhull i min 10 UL vha SilNet Silicone Seam Sealer, og det ser ut som det holder sånn noenlunde. Mener også de hadde noen repsett for litt større rifter (med tekstilbot?), men det har jeg ikke sett på lenge.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra at du har Sealern! Tror det er akkurat den du trenger nå :) 

Tear Aid minner meg om Stormsures TUFF tape. Verken den eller Stormsure-forsegleren festet godt på 10 UL - og jeg hadde faktisk en epostveksling med dem, der de sa at det eneste som festet sånn halveis på silnylon, var ... Silicone seam sealer. So stick to what you've already got :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, ost skrev:

Fungerer bra. 

Sikker på at det er silnylon du har prøvd det på? :? Det er masse lim/tape/forseglere som funker fint på duk som er belagt med PU (polyuretan) elelr akryl, men som kleber mer enn det faktisk limer når vi snakker silikon... 

23 timer siden, a_aa skrev:

Mener også de hadde noen repsett for litt større rifter (med tekstilbot?)...

Sil-Fix™ Sil-Nylon Repair Kit het det, ja :) Virker dessverre som det er ut av produksjon nå?

Fant også noe som heter  nesten det samme; SilFix, som ifølge produktinformasjonen er et hurtiglim (med primer) som også limer silikon. Aner ikke om det er mykt nok etter at det er herdet.

Det jeg gjorde med mine små hull, var at jeg først satte en vanlig scotch-tape over hullet, og prøvde å få den til å klebe hullet sammen. Så la jeg tarpen over en kopp med tape-biten på undersiden i koppåpningen, og festet tarpen med et strikk rundt koppen. Ganske stramt, litt som et trommeskinn - poenget er å få en plan flate som man kan holde vannrett. Deretter penslet jeg et tynt lag SilNet Seam Sealer på, og lot det stå i timesvis - deretter snudde jeg, tok av tap-biten og gjorde samme operasjon på andre siden av riften.

56ddd5a04a1c1_UL10rep(P3070519).JPG.6c2a

En ting å være oppmerksom på er at selv etter herding kan sealern være temmelig klebrig. Unngå for all del at to områder med "ferskherdet" sealer blir klemt mot hverandre, da kan det bli "forever love" mellom dem :)  Jeg tror jeg brukte zalo-vann på en finger eller bittelitt matolje for å få vekk klebrigheten - men helt vellykket var det ikke, området har plukket opp litt skitt (som man ser av bildet). Mener å ha lest at proff-trikset er talkum, det hører dessverre ikke til i standardutrustningen min :grin:

Ser ut som reparasjonen holder greit, men jeg ville nok slått til med litt sying dersom riftene er noe særlig mer enn 1 cm lange, eller at biter av tarpen er borte - da kan det nok bli for mye for silikonfilmen å holde tarpen sammen om det skulle bli litt kraft over riften.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Å jeg som hadde tenkt å sitte med duken i fanget eller på spisebordet. Nå blir det "tromme-skinn". Smart, takk for den! :)

Om det blir litt støv/skit på "søm tetteren" før den tørker er ikke så farlig. Er jo en "ute tarp" vi snakker om. Men greit om ikke alt henger i hop, som ikke skal henge i hop når jeg er ferdig. Tror ikke det er behov for å sy. Hullene ble bare med diameter som tykkelsen på en vanlige fyrstikk  (eller to sammen).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@ost:Et søk på Helsport sin side viser at de har to tarper som er laget av PU-belagt polyester og en ("LY") som er laget av silnylon.

Jeg tipper at din er laget av PU-belagt polyester, med PU-belegg er det masse som fester godt :)

Generelt er silnylon dyrere, og regnes som sterkere, mer holdbart og tar opp mindre vann - men dersom det først ryker til, er det mer plunder å reparere. Greit å ha i bakhodet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.