Gå til innhold
  • Bli medlem

Alternativ til lettpakking


opas

Anbefalte innlegg

Gratulerer med nytt telt på vei.

Som jeg skrev i en annen tråd her inne laget jeg en gang en oversikt over ymse tarper. Denne finnes her. Jeg har ikke oppdatert den siste halvåret, men jeg har heller ikke sett så mange nye produkter. Endte opp med DD superlight tarp (2,9x3 meter).

Angående stol - exped har vel chairkit?

Når det gjelder brenner - selv bruker jeg Kovea Superlight, grei lett og toppmontert, men smal flamme. Hadde jeg kjøpt ny i dag tror jeg at jeg ville fulgt en av forumets brukere sin anbefaling via nettsiden Tursiden.net, og gått for Fire Maples slangegassbrenner. Da synker vekten med mye, og den kan brukes inne i telt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Den 2016-03-06 at 16.40, opas skrev:

Mange tenker sikkert; "Neeei.....ikke nok en lettpakker tråd"

Men det er ikke meningen å starte en hvordan-pakke-lett-tråd, eller en "Hvorfor gi fa.... i lettpakkingg"-tråd.

Med bakgrunn i å ha lest lettpakke trådene og de tilhørende trådene, så filosoferer jeg litt over alternativene for å nyte naturen i telt.

For min del som er særdeles opptatt av dyrevern, opptatt av hvordan tingene jeg bruker blir fremstilt, samt at jeg ønsker å få en grad av sikker komfort, så stiller faktisk ofte lettpakking noen store utfordringer. I alle fall for meg.

Likevel ser jeg fordelene med lettpakking siden jeg blir eldre. Rygg og knær er ikke like samarbeidsvillig. Kroppen er ikke like sterk som den var for 20 år siden.

For å ta litt om mitt utstyr, så er det ofte bo og sove, samt fotointeressen som gir vekt utslagene. Skal forsøke å belyse "problemene" mine :-)

1. Jeg liker plassen og de to store åpningene i mitt Fjellreven Akka Dome 2 telt, men det veier dessverre rett over 3 kg.

Jeg kjøpte et Hilleberg Unna for ett år siden, fordi jeg ville spare 1,5 kg på dette. Men jeg trivdes ikke med bare en åpning og mangel på fortelt. Dessuten ble det litt klaustrofobisk sammenlignet med Fjellreven Akka Dome. Likevel var Hilleberg teltet veldig flott og jeg likte rødfargen :-) Det endte med salg av Unna teltet på bakgrunn av sammenligningen med mitt Fjellreven Akka Dome.

2. Jeg liker å kunne sove uten mye klær på, i en sovepose som holder en 47 år gammel kropp varm gjennom hele natten på snaufjellet. Min gamle Ajungilaq Tyin var moden for utskifting i fjor, og den veide vel nærmere 2,7 kg :-)

Jeg tenkte i første omgang å kjøpe en dun pose under 1 kg og fant mange flotte poser. Men da jeg leste meg opp på dunsanking og oppdrett av fuglene ble jeg betenkt. Fjellreven sine poser kom best ut av dette sett med en dyreverners øyne, men likevel forekommer juks og posene til Fjellreven veide mellom 1,2- 1,6 kg for å sikre min ønskede temperatursone.

Jeg har en lett syntetpose fra Fjellreven men denne synes jeg er litt kald på snaufjellet i starten og slutten av sesongen. Måtte derfor ha en ny syntetpose, for dun var jo ikke aktuelt. Valget falt da på en Mountain Hardware Lamina 0 som er en veldig varm pose, nærmest en vinterpose. Men den veier greie 1,65 kg. Altså på (Fjellreven) dun nivå.

Underlaget mitt er et Expeed Synmat UL7, som her en vekt jeg er fornøyd med på 0,46 kg.

Da blir altså min "Bo og Sove" vekt på rett over 5 kg, altså langt fra en lettpakker vekt.

3. Så er det sekken da. Jeg har en Lowe Alpine Terre 75L+ som jeg liker på ryggen og har god plass også til min "Bo og Sove" kombinasjon. Men denne sekken veier voksne 3,1 kg

Da jeg leste lettpakkertrådene, kjøpte Unna teltet og planla en liten dunpose så kjøpte jeg en ny sekk. En Osprey Exos 46L som "kun" veier 1,1 kg og er "grei" for ryggen. Men når Unna teltet er solgt og det ble en litt volumiøs syntetpose i stedet for dunposen, så sliter jeg litt med plassen for teltturene. Som hytte til hytte sekk er den super.

4. Til slutt er det denne hersens fotointeressen da :-) 

Jeg har i mange å slitt med meg speilrefleks utstyr på flere kilo......siste fra den kanten var Canon 5D MkIII med L-objektiver og tilhørende voksent stativ :-) Men etter en "ufrivillig" aha opplevelse så fikk jeg forsøkt et system i MFT familien. Bildekvaliteten var tilnærmet lik Canon fullformaten, og jeg må vel innrømme at pixel mysing med hodet i tungeavstand fra skjermen må til for å se forskjellen. Jeg solgte hele Canon pakken og kjøpte nytt OMD EM-5 MkII og endel Pro-optikk til dette, samt et mye lettere stativ. Dette er kanskje min eneste store positive erfaringen av min "lettpakking"

Likevel blir det mellom 1,7 - 2,7 kg med fotoutstyr avhengig av hvilke objektiv og stativløsning som blir med.

Så da er jeg allerede i en vekt på ca 9.8 - 11 kg kun med "Bo og sove", sekk og kamerautstyr :-(

Da kommer som kjent klær, hygieneartikler, kjøkken og mat.

Klærne er også viktig da det her også er viktig for meg at det er miljøvennlig og helst ikke kommer fra animalsk opprinnelse. Har en del av dette og har ikke noen store formeinger at dette skal være mye tyngre enn mye annet. I alle fall ikke det jeg har sammenlignet med. Her tror jeg at vekten ligger godt an og har ikke med meg for mye her.

Hygieneartikler ser bra ut, her ligger jeg greit an når jeg sammenligner med andre pakkelister som er lagt ut. Også lettpakker lister, dog ikke UL-pakkelister :-)

Kjøkken......her kan jeg nok kanskje spare litt, men er usikker på hvor mye og om jeg vil. Jeg er veldig fornøyd med min Primus Omnifule brenner og gass. Kan nok spare noen gram på kjele og stekepanne. Vekt på kjøkken og hygiene ligger på mellom 3,5- 4,0kg. Noe som ikke er spesielt lett ihht lettpakker tråder.

Så......summen av min sekk uten proviant blir da lett 18-19 kg og med mat blir det relativt tungt.

Da kommer konklusjonen......hva gjør sånne som meg :-)

Jeg tenker at turene må bli kortere pr dag. Mer foto og mer kos i leiren kan fortjenesten bli. Kanskje må turene planlegges slik at store stigninger unngås når telt skal brukes som overnattingssted. 

Er det andre som har eller har hatt de samme tankene som meg? Og hva tenker dere om dette, hva gjør dere? Er det andre som synes det vanskelig å komme ned på "lettpakker" nivå med slike sære behov, selv om man egentlig ønsker?

Vil gjerne høre hva andre gjør :-)

Hej, jag har inte gått igenom hela tråden, så jag vet inte om du har någon budget för vad det får kosta att minska vikten?

Här är i alla fall en del förslag, några relativt billiga och andra dyra!

Tält: https://www.hyperlitemountaingear.com/ultamid-4.html

Här finns hur mycket plats som helst. Vikt är beroende på vad du kan acceptera, själva tältet väger runt 600 g, ska du ha myggtätt innertält, en egen tältstång (bygg egen med carbonstänger) och normala tältpinnar hamnar totalvikten på ca 1,7-1,8 kg.

Tar du bara yttertältet, har vandringsstavar som tältstång och nöjer dig med en superlätt bivy som myggskydd kommer du ner en bit under kilot. Exempel på bivy http://borahgear.com/cubenbivy.html eller http://www.mountainlaureldesigns.com/shop/product_info.php?cPath=22&products_id=30 .

Vikt att spara: 1,2-2,0 kg, ännu mer om du väljer 2-manstältet från HMG.

Fyrmanstältet har stort sett ståhöjd när du går in och ut!! :-)

 

Sovepåse: http://www.locolibregear.com/gear.html#!/Topquilts/c/16557529/offset=0&sort=normal

Dessa har ankdun i påsen, ikke gåsdun. (Gåsdun finns som tillval)

Anka är ju mera av matfågel, så risken för uetisk behandling/plockning från levande fåglar är ju stort sett inte existerande. Fillpower på 800 är mycket hög kvalitet på ankdun. Detta är quiltar, men de gör säkert en påse med draglås och huva om du spörr om quilt inte är aktuellt.

Vikt att spara: Svårt att säga exakt, beror på temp och tillval. 20 eller 30F borde hålla, det kommer nog in en bit under kilot uansett, alltså spara över 0,6 kg jämfört med nya påsen. (Eller 1,7 jämfört med gamla.)

Ryggsäck: Med dessa prylar borde du få plats med utstyret i din Exos, eventuellt kan du sälja den och köpa en Exos 58. Den väger inte mycket mera, tar du av topplocket med lommen blir den faktiskt LÄTTARE än säcken du har nu, trots mera volym. Dessa håller ju för att bära opp till 20 kg, men minskar en god del i komfort över 15 kg är min erfarenhet. Vikt ca 1,1 kg

Sparar 2 kg.

Detta ger di bo/bära/sova på runt 3,6-4,4 kg, alltså halverar du denna vikten, spara 4 kg, +/-400 g.

Fotografi har jag dålig koll på, och det räknar jag som specialintresse, så det får någon som är kunnigare än jag kommentera.

 

Kläder är du redan nöjd med.

Hygien: Tandborste/tandkräm max 50 g (utan att såga av skaft på borsten, liten tandkrämstub, finns på apotek.) Såpe, en för all, t (vask av kropp, kläder och disk), med vanlig grönsåpa i en liten plastflaska, ca 30-50 ml räcker en vecka. vikt under 75 g. Minihåndkle i mikrofiber klarar av att komma in under 30 g utan problem. Total vikt på hygien bör då vara ca 150 g utan problem.

Kök: tar du bort en kjele och stekpannan sparar du nog ca 200-250 g. Ta med ett lock av t.ex en pajform i aluminium, vikt ca 5 g. Lättare kök finns naturligtvis.

Första förband och reparasjon bör man klara av att komma under 300, eller i varje fall 500 g utan att säkerheten blir på något sätt sämre.

Jag vet inte vad köket ditt väger, man har svårt att tro att det är över 2 kg, så här bör det gå fint att spara ca 1 kg utan problem, med ett annat kök, t.ex Jetboil kanske till och med en god bit över 2 kg.

 

Totalvikten vid start blir då runt 18-19 kg med maten inkludert, vilket är en god förbättring. Du har ju också fått 4 sidor med svar redan, så det finns nog potential att komma ner i 15 kg eller mindre genom att kika på småprylarna där man kan spara 20 g här och 150 g där, vilket det fort blir kilon av..

Lycka till. Ska läsa igenom tråden vid tillfälle och kanske ge mer specifika tips. :-)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 2016-03-07 at 19.14, opas skrev:

Takk for godt svar :-)

Førstehjelpsettet inneholder tingene du savner på listen, derfor vekten. Helt hjemmesnikret selv.

Jeg har laget en ny prioritering i siste innlegg med ny liste. Har kommet ned i 10,8 kg sekkevekt nå :-) Men kan sekkevekten gå over i "worn" kategorien? Hehe..

Såg i denna listan ett fel, som beror på hur Lighterpack fungerar..

Dina skor/stövlar är nu registrerade som att du brukar en sko och har den andra i säcken!

Det vill säga, om du har två ting och registrerar dem som "worn" kommer programmet att tro du har en på och en i säcken.

Skor, strumpor, handskar och annat måste därför registreras i par, dvs istället för 2 skor à 625 g må du registrera ETT PAR skor à 1250 g och sätta dem som worn.

Snabbt sätt att få bort över ett halvkilo ur packningen, men dessvärre ut på fötterna i stället! ;-)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 2016-03-10 at 16.14, Per Fredrik skrev:

Noen som har erfaring med Osprey - Talon 44 brukt på 2-3 dagers tur med full oppakning, telt, sovepose liggeunderlag mat og klær. Vurderer denne for korte fotturer, vil kunne spare 0,7 kg. Har sett noen bilder på nettet hvor teltet er hengt under, det er ok, men helst ville jeg hatt alt opp i sekken. Det jeg drar med meg veier rundt 8 kg, (uten sekken)

Det är alltid svårt att veta om en packning ryms i en säck, då vikt och volym inte alltid går hand i hand..

Jag har brukt Talon 22 på helgturer, det fungerar fint med MITT utstyr, vikt runt 6-7 kg inkl allt, utom kläder på kroppen. Då är mitt utstyr minimaliserat lika mycket med tanke på volym som vikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 2016-03-09 at 17.43, Grimner skrev:

Tarptent og Zpacks er kjente leverandører. Ikke her på berget, men de har holdt på noen år. Du kan klage til henholdvis @tronn eller meg om de kommer med feil - lover ikke annet enn å lytte :)

Jag kan också gå i god för Zpacks tält, jag har ett Hexamid solo.

De går ju också beställa med grövre duk för den som vill ha fortsatt bombsäkert tält.

Cuben fiber (eller vad det heter nu efter det bytte namn, något med Dyneema..) har ju 6 gånger rivstyrkan till silnylon för samma vikt, så om vi utgår från den grövre duken så har den dubbelt så hög rivstyrka som Hillebergs black label tält (Kerlon 1800)! Även om vi antar att Hillebergs påstående att deras dukar är bättre än andra i silnylon och är generösa och dubblar Hilleberg gentemot andras tält, så är fortsatt 0.74 cuben lika starkt!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mange gode tips LightDan :-) Her skal jeg bruke tid på å lese litt om det du skriver.

Soveposen tror jeg foreløpig jeg skal beholde. For å være fiberpose og den temperaturgrensen, så er den overraskende liten sammenpakket og veier ikke ekstremt for å være fiberpose. Dunpose tror jeg nok dessverre at det ikke blir. Kan nok klare meg med litt lavere temperaturgrense, men jeg er blitt en frostpinn i forhold til da jeg var yngre.

Den lille tannbørsten min veier 11g og den lille reisetuben med tannkrem veier 23g. Og kutter jeg opp en liten del av en Dr.Greve såpestykke, så veier det 35g. Dette har jeg veiet på kjøkkenvekten. Microhåndkleet mitt er antakelig tungt med sine 100g.

Min LighterPack liste nå: https://lighterpack.com/r/bl37jr

Bo, sove og bære ser ut til å være 4519g nå.

På fotobiten har jeg nok allerede kuttet inn til smertegrensen min :cry:

Tipset med å rette pakkelisten til ett par i stedet for to stykker var jo genialt, da ble vekten enda hyggeligere :-)

 

Endret av opas
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, ost skrev:

Gratulerer med nytt telt på vei.

Som jeg skrev i en annen tråd her inne laget jeg en gang en oversikt over ymse tarper. Denne finnes her. Jeg har ikke oppdatert den siste halvåret, men jeg har heller ikke sett så mange nye produkter. Endte opp med DD superlight tarp (2,9x3 meter).

Angående stol - exped har vel chairkit?

Når det gjelder brenner - selv bruker jeg Kovea Superlight, grei lett og toppmontert, men smal flamme. Hadde jeg kjøpt ny i dag tror jeg at jeg ville fulgt en av forumets brukere sin anbefaling via nettsiden Tursiden.net, og gått for Fire Maples slangegassbrenner. Da synker vekten med mye, og den kan brukes inne i telt. 

Takk for det :grin::grin::grin: og takk for tips, skal sjekke brennerne og stolkittet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, opas skrev:

Sjekket ut de produktene fra FireMaple og fant en fin brenner og kjelesett der. Kan spare mye på kjøkkenet der ser jeg, når jeg legger det inn i listen.:-P

For en utvikling på kort tid! Jeg bøyer meg i støvet! Du har blitt en "lettpakker" på noen få dager. Det har tatt meg minst et år å innse det samme ;-)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, whistler skrev:

For en utvikling på kort tid! Jeg bøyer meg i støvet! Du har blitt en "lettpakker" på noen få dager. Det har tatt meg minst et år å innse det samme ;-)

Hehe, du kan så si :-) Jeg er nok litt flau over hvordan tråden begynte, siden det ikke skulle bli en "lettparkker" tråd. Men jeg må vel innrømme at jeg ble litt revet med, og synes egentlig det er gøy å kunne spare vekt på steder som jeg faktisk kan føle meg trygg på.

Jeg er kanskje ikke ferdig enda, og har bare denne uken lagt ut mer penger enn planlagt :shock: Men man lever bare en gang, og kanskje lever jeg lenger siden jeg nå kommer til å bære mindre men gå lenger :clover:

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, LightDan skrev:

Det är alltid svårt att veta om en packning ryms i en säck, då vikt och volym inte alltid går hand i hand..

Jag har brukt Talon 22 på helgturer, det fungerar fint med MITT utstyr, vikt runt 6-7 kg inkl allt, utom kläder på kroppen. Då är mitt utstyr minimaliserat lika mycket med tanke på volym som vikt.

Det har vært en nytting tråd for meg dette,De siste tre årene har det vært kano (Ally) der kan en jo ta med rene flyttelasset, men 22 liter det var heftig. Jeg har en mammut sekk på 28 liter på dagsturer.

For fotturer på max 3 overnattinger skal jeg ha plass til en Mountain hardware dunpose på 826gr, liggeunderlag Mammut Lahar matte på 570gr, denne brettes på midten før sammenrulling tar liten plass.  Kokeutsyer er Rast 20 cm stekepanne og 0,7 liter Optimus kjele samt Primus brenner og vindskjerm + 230gr. gass. Sår har jeg Helsport Ringstind ligt 1, teltet veier 1,5 kg (uten rep sett) .Ekstra klær veier lite. De fleste plaggene jeg har kjøpt pakkes inn i en av lommene. og tar liten plass. Mat og drikke selvfølgelig i tillegg + bacon og egg til frokost + drinker og sigar til kvelds. ++en liten div. post. Kanskje jeg skulle prøve og se på 40 liter sekker?

Endret av Per Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Per Fredrik skrev:

Det har vært en nytting tråd for meg dette,De siste tre årene har det vært kano (Ally) der kan en jo ta med rene flyttelasset, men 22 liter det var heftig. Jeg har en mammut sekk på 28 liter på dagsturer. For fotturer på max 3 overnattinger skal jeg ha plass til en Mountain hardware dunpose på 826gr, liggeunderlag Mammut Lahar matte på 570gr, denne brettes på midten før sammenrulling tar liten plass.  Kokeutsyer er Rast 20 cm stekepanne og 0,7 liter Optimus kjele samt Primus brenner og vindskjerm + 230gr. gass. Ekstra klær veier lite. De fleste plaggene jeg har kjøpt pakkes inn i en av lommene. og tar liten plass. Mat og drikke selvfølgelig i tillegg + bacon og egg til frokost + drinker og sigar til kvelds. ++en liten div. post. Kanskje jeg skulle prøve og se på 40 liter sekker?

Ta en kikk på Osprey sine Exos. Lette, men godt bære system og de gode detaljene Osprey er kjent for.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, opas skrev:

Takk for mange gode tips LightDan :-) Her skal jeg bruke tid på å lese litt om det du skriver.

Bara hyggelig.

Det är bra att läsa alla tips, men till slut är det din packning som ska passa dina behov och din tur, och du vet bäst vad dina behov och dina prioriteringar är. :-)

 

Att få packvikten ner 10 kg kommer att göra en värld av skillnad, och de få hundratals gram du fortsatt kan spara är mycket pirkande för en liten vinst, ta det när du må köpa nytt grunnet slitage eller liknande.

Lycka till i det gröna med en lättare packning! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, opas skrev:

Huff, nå må jeg sette fra meg vinflasken her før kontoen blir tømt helt :-) Da var FireMaple FMS-117T og Keith KP6012 Titankjelesett bestilt....

Du må ikke sette fra deg vinflaska, jeg har tatt fram whiskyen, det har vært en lærerik tråd, den har spart meg for noen kilo. Jeg skal hente utstyret og jobbe mot en mindre og lettere sekk, så blir det vell sånn at når kona kommer hjem fra jentefesten sin så sier a som hun bruker; sitter du her med lekene dine igjen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Per Fredrik skrev:

Du må ikke sette fra deg vinflaska, jeg har tatt fram whiskyen, det har vært en lærerik tråd, den har spart meg for noen kilo. Jeg skal hente utstyret og jobbe mot en mindre og lettere sekk, så blir det vell sånn at når kona kommer hjem fra jentefesten sin så sier a som hun bruker; sitter du her med lekene dine igjen.

Hahaha :drool: Den e go! Det har vært en artig tråd, og jeg håper den kan leve litt til.

Jeg var forresten ute i boden og fant en flott microfiberduk som jeg har brukt på motorsykkelen. Den suger til seg ekstremt med vann og veier kun 36g. Bruker jeg den i stedet for håndkleet så sparer jeg faktisk 64g uten at det koster noe :-)

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan nok spare litt på brennstoffvekta som man bærer med seg om man også fyrer bål, i tradisjonell forstand eller i en "kvistbrenner". Brenne kvist/ved når forholdene tillater det og ha gass/bensin eller spritbrenner som "backup".  Bruker selv bl.a. Littlbug jr. som jeg veldig fornøyd med. Se tidligere innlegg Tar minimalt med plass i sekken og veier lite. Har man tilgang til brensel funker jo dette året rundt. Smør inn gryta med litt Zalo i bunn før du setter den over varmen, slik at sot som følger av vedfyring lar seg lett tørke av.

Endret av zimwalker
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, LightDan skrev:

Jag har brukt Talon 22 på helgturer, det fungerar fint med MITT utstyr, vikt runt 6-7 kg inkl allt, utom kläder på kroppen. Då är mitt utstyr minimaliserat lika mycket med tanke på volym som vikt.

Hvordan ser pakkelisten din ut nå? Store endringer fra i fjor? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Per Fredrik skrev:

Det har vært en nytting tråd for meg dette,De siste tre årene har det vært kano (Ally) der kan en jo ta med rene flyttelasset, men 22 liter det var heftig. Jeg har en mammut sekk på 28 liter på dagsturer.

For fotturer på max 3 overnattinger skal jeg ha plass til en Mountain hardware dunpose på 826gr, liggeunderlag Mammut Lahar matte på 570gr, denne brettes på midten før sammenrulling tar liten plass.  Kokeutsyer er Rast 20 cm stekepanne og 0,7 liter Optimus kjele samt Primus brenner og vindskjerm + 230gr. gass. Sår har jeg Helsport Ringstind ligt 1, teltet veier 1,5 kg (uten rep sett) .Ekstra klær veier lite. De fleste plaggene jeg har kjøpt pakkes inn i en av lommene. og tar liten plass. Mat og drikke selvfølgelig i tillegg + bacon og egg til frokost + drinker og sigar til kvelds. ++en liten div. post. Kanskje jeg skulle prøve og se på 40 liter sekker?

Det borde få plats i Talon 44, att testa är enda sättet att veta säkert. :-)

Vikt upp till 10-12 kg fungerar i dessa innan de börjar bli något obekväma (utifrån erfarenheten med 22 litern, evt kan 44 litern klara något mera?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er noengode telttips her inne:) men ser etter noe å bruke i stdet for mitt store, og gode helsport fjellheimen 3camp. Trenger ett telt som pakker mindre i sekken, og som veier betraktelig mindre. Må være plass til meg, og av og til en liten turkompis på 6 år. Dette fordrer at fortelt/vestibyle har plass til sekk, sko og matlaging. Ønsker også at jeg kan ligge i teltet, og se ut, få utsikt over plassen jeg camper. Og her utgår fjellheimen 2 super liggt. Har sett litt på reinsfjell, men prisene er ganske drøye her. Noen gode telt som dekker behovet litt, fra leverandører som kanskje ikke er så vanlige her til lands?

 

brukes kun vårsommerhøst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, ViktorS skrev:

Er noengode telttips her inne:) men ser etter noe å bruke i stdet for mitt store, og gode helsport fjellheimen 3camp. Trenger ett telt som pakker mindre i sekken, og som veier betraktelig mindre. Må være plass til meg, og av og til en liten turkompis på 6 år. Dette fordrer at fortelt/vestibyle har plass til sekk, sko og matlaging. Ønsker også at jeg kan ligge i teltet, og se ut, få utsikt over plassen jeg camper. Og her utgår fjellheimen 2 super liggt. Har sett litt på reinsfjell, men prisene er ganske drøye her. Noen gode telt som dekker behovet litt, fra leverandører som kanskje ikke er så vanlige her til lands?

 

brukes kun vårsommerhøst.

Har du sjekket Helsport Fonnfjell Pro, med baldakinen oppe har du utsikten du ønsker deg. Finnes også i ultralett utgave men da blir det en del høyere pris. Du har også Ringstind 2 som i dag er standard utgave etter at Ringstind 1 ikke produseres lengre. Som du vil se på Forumet er det mange lovord om kundeservicen til Helsport. Er vel også et moment hvis uhellet skulle være ute?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser at Bergans kommer med en ny Bergans Helium modell, der de har forbedret bæresystemet og nå anbefaler sekken for vekter opp til 17 kg , samtidig som de har senket egenvekten ned til 1 kg blankt. Jeg er ganske overbevist om at jeg kommer til å kjøpe denne sekken. Med to sidelommer påmontert veier denne sekken fortsatt godt under 11 kg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.