Gå til innhold
  • Bli medlem

Åsnes, Nansen vs Cecilie


kamphare

Anbefalte innlegg

Heisann! Har et spørsmål som jeg lurte på om noen kunne hjelpe meg med.

Ser for tida etter fjellski og var innom min lokale XXL for å sjekke utvalget. Der hadde de fjorårets modell av Åsnes Cecilie Skog for 1000,- paret. 

Nansen er en av skiene jeg har vurdert og selgeren fortalte at dette er nøyaktig samme skien, bare i annen farge. 

I UTE's test av fjellski (http://www.utemagasinet.no/Utstyr/TEST-Ski-for-fjellet) ser jeg at den omtales som en del annerledes, som gjør meg skeptisk.

Er rundt 1.75 høy og ~80kg tung. Cecilie skien var tilgjengelig i 1.90. Burde jeg styre unna den? Hvor stor er forskjellene fra Nansen?

[edit]

Tenker å bruke 75mm binding til skiene. Kommer til å gå i variert terreng, bortover, oppover og nedover.

Endret av kamphare
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er nok spennet i skiene som er forskjellen, dameski er normalt mykere enn herreski.

Det betyr at det vil bremse mer på midten og slite mer på smurningen jo mer vekt det er oppå de. Altså bedre feste og mindre glid, dermed også tyngre å gå med i lengden.

Selve målene, dvs bredden foran - midt - bak er lik så ellers er det samme skiene. 

Prisen er absolutt ikke noe å si på, men Cecilie skiene er kanskje beregnet for litt lettere personer siden det er damemodell. Så det blir en vurdering i forhold til det. Derfor lages de heller ikke i alle lengdene som Nansen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar @Omnilite.
 

Så sammenlignet med Nansen så er spennet lavere som gir den litt mindre bæreegenskaper og noe treigere å gå med? 
Spørsmålet blir vel da hvor dritt er de å gå med i forhold til Nansen? Er det så ille at det ikke vil være verdt de nesten to tusen kronene det er å spare?

 

Jeg følger tilfeldigvis en annen tråd du nylig svarte i på forumet og har et par spørsmål som passer til det.

Som ViktorS i tråden "Ny allroundski-pakke" så har jeg også sett på Vetletind som en mulighet. 

Kan Cecilie skien sammenlignes med Vetletind/Storetind i gåegenskaper på grunn av det lave spennet, eller fungerer det annerledes?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, qwer993 skrev:

Dette er jo turski, ikke racingski. Hvorfor skal dameski ha mindre spenn en herreski for samme kroppsvekt?

Fra sidene til Åsnes står det at det er et moderat gåspenn tilpasset jenter. Det samme står det for Liv modellen som er damemodell av Amundsen.

Selvfølgelig kan noe være å gjøre layouten mer damevennlig, men det er trolig også forskjell på spennet fordi damer normalt regnes som lettere enn menn. Det vil også ha innvirkning på svingegenskapene. Spørsmålet er selvsagt hvor mye, og hvor da eventuelt brytningspunktet for hva som er optimalt ligger. Er skien for myk bøyer den seg også mer når den synker et stykke ned i løs snø når man går, og mister dermed bæreflate.

At det er så stor forskjell at skiene er totalt ubrukelige å gå med vil det selvsagt ikke være.

Vetletind ligger mellom Storetind og Ingstad med tanke på bredde, og er som storebror litt mer kjøreorientert på skalaen.

Selv har jeg Amundsen og Ingstad, begge er relativt stive så de flyter bra, pga lengdeforskjell på mine par er flyten omtrent lik. Men på lange turer er gåspennet på Amundsen med på å gjøre de mer lettgått, men de er også litt tyngre å svinge med, men ikke umulig å svinge med. Går jeg i løs snø ser jeg tydelig at tuppene på Ingstad søker opp fordi de synker påmidten, Amundsen holder seg rettere. Er føret hardt merker jeg tydelig at Amundsen glir bedre fordi spennet gjør at fellene eller smurningen går mer ut av snøen siden det er definert smørelomme. Jeg bruker samme fellene på begge typene, har 60mm  feller til Ingstad, men har ikke hatt behov for å ta de i bruk siden de smalere sitter godt nok.

Søsteren min har gått på en eldre versjon av Nansen  (grønne) med 75mm i mange år, i fjor kjøpte hun Amundsen med BC og konklusjonen er at de er mye lettere å gå med, men selvsagt glir også sålen på de nye bedre. Hun går mye på Hardangervidda og til det er Amundsen suverene.

Alle har sin måte å gå på og tilpasser farten deretter. På fjellet er det ikke om å gjøre å komme raskest mulig avgårde, det er mer snakk om å komme frem eller tilbake dit en skal i passe tid, ha det fint underveis, og ikke være totalt utslitt når en er framme.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kontaktet Åsnes og hørte med dem også, dette var svaret jeg fikk:

"Du kan fint velge Cecilie i 190. Det er hovedsakelig design og tilgjengelige lengder som er forskjellen."

Det gjør det vel enkelt, blir nok et par slike.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Den 4.3.2016 at 21.28, kamphare skrev:

Jeg kontaktet Åsnes og hørte med dem også, dette var svaret jeg fikk:

"Du kan fint velge Cecilie i 190. Det er hovedsakelig design og tilgjengelige lengder som er forskjellen."

Det gjør det vel enkelt, blir nok et par slike.

Åsnes seier litt ulike ting kan ein få inntrykk av.....sluttspennet er jo faktisk forskjellig! Eg er dame på 167, normalvektig og har velt Nansen fordi eg synes Cecilie har for lite spenn....godt nøgd. Prøvde ei Amundsen for noko sida. Vanvittig morro å få svar på det ein legg i tråkket sitt. 

 

Cecilie vil dog være superleiken for deg, det vert nok morro! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.