Gå til innhold
  • Bli medlem

Votter - hva skal på innsiden?


Simen B

Anbefalte innlegg

Jeg skal gå Grensemarsjen rundt påsketider, og lurer på hvordan jeg skal gjøre det med votter. Jeg har Fjellvotten fra Hestra som yttervott, men innervotten som fulgte med virker i tynneste laget. Temperaturen kan være alt fra -15 til -35, så jeg trenger noe jeg kan tilpasse etter forholdene. Jeg fryser sjeldent på hendene, og går gjerne skiturer i -10 uten votter så lenge det ikke blåser og jeg holder meg i bevegelse. Jeg har hørt noen snakke om linere, uten at jeg helt har forstått hvordan jeg skal bruke disse i kombinasjon med det andre utstyret.

Jeg setter stor på pris all hjelp jeg kan få! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er sikkert andre som har en del mer erfaring i forhold til dette en meg, men har selv gått grensenmarsjen (da i februar). Jeg brukte bare vanlige langrenshansker (vindtette) når jeg var i bevegelse, og det funket fint for meg i - 15 / - 20. Hadde med et par litt tykkere hansker til leir, men brukte de svært lite. 

Hvis du kjenner en (eller er en) flittig strikker, kan du spørre om de kan strikke et par ullvotter som kan toves tykke og gode. Ull holder godt på varmen!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du holde varmen bør du prøve å finne noe som passer inni.

Hvordan skal du overnatte? Har du tørkemuligheter for hver dagsetappe?

Når jeg går toppturer eller dagsturer på fjellet har jeg begynt å ha med to par langrennshansker som er "semi tykke", har flere par Rex Windblock hansker, det er de jeg har funnet som blir minst våte av alle parene jeg har hatt oppigjennom årene. Så lenge de ikke er av for lenge, greier de å holde på varmen, men etter f.eks en lunsjpause kan det være greit å bytte de. Disse hanskene fungerer for meg ned til -15, men det kan lønne å ta de på seg inne et par minutter før en går ut når det er som kaldest.

Neste nivå hansker jeg bruker når det er enda kaldere er "hummerhansker" fra SWIX, de blir våte når det er for høy temperatur, men holder bra på varmen.

Til sist har jeg et par dunvotter (har også tykke i primaloft), disse har jeg kun brukt i pauser eller ellers når jeg ikke er i aktivitet og det er skikkelig kaldt. De er mest i sekken som backup.

Jeg prøver altså å bruke så tynne hansker som mulig under aktivitet og evt bytte til et nytt par halvveis, hvis de jeg har brukt blir for kalde på en eller annen måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

34 minutter siden, Omnilite skrev:

Skal du holde varmen bør du prøve å finne noe som passer inni.

Hvordan skal du overnatte? Har du tørkemuligheter for hver dagsetappe?

Når jeg går toppturer eller dagsturer på fjellet har jeg begynt å ha med to par langrennshansker som er "semi tykke", har flere par Rex Windblock hansker, det er de jeg har funnet som blir minst våte av alle parene jeg har hatt oppigjennom årene. Så lenge de ikke er av for lenge, greier de å holde på varmen, men etter f.eks en lunsjpause kan det være greit å bytte de. Disse hanskene fungerer for meg ned til -15, men det kan lønne å ta de på seg inne et par minutter før en går ut når det er som kaldest.

Neste nivå hansker jeg bruker når det er enda kaldere er "hummerhansker" fra SWIX, de blir våte når det er for høy temperatur, men holder bra på varmen.

Til sist har jeg et par dunvotter (har også tykke i primaloft), disse har jeg kun brukt i pauser eller ellers når jeg ikke er i aktivitet og det er skikkelig kaldt. De er mest i sekken som backup.

Jeg prøver altså å bruke så tynne hansker som mulig under aktivitet og evt bytte til et nytt par halvveis, hvis de jeg har brukt blir for kalde på en eller annen måte.

Har du mulighet til å legge ved linker til hanskene og vottene du foreslår? 

Jeg kommer til å sove i telt, og er ikke sikker på at jeg vil kunne få alt tørt til neste dag..

Endret av Simen B
Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.ludostore.no/klaer-sko/herre/tilbebor/rex-windlock-touring-rulleski-skihanske-unisex.html

Koster 99,- her og den prisen er det ingen ting å si på.. sender fraktfritt også, så det ble plutselig noen par til.
Jeg har kjøpt de jeg har på fjellsport outlet til nesten det doble av dette.
Jeg bruker normalt de største størrelsene i hansker, xxl i disse, til sammenligning så har jeg XL i Arcteryx Alpha SW de finner du kanskje størrelseguide på for å sammenligne størrelse.

SWIX hummerhansker, disse kan du kanskje finne billigere andre steder, men du har en pekepinn på hvilket produkt jeg mener.

https://www.gsport.no/produkt/276372004/swix-split-mitts?cid=_adwordspla_cpc&gclid=CPKV6d72pMsCFcHFcgodr4QIvA

 

Det er selvsagt vanskelig å få tørket noe i telt, men alt jeg har brukt uansett temperatur har blitt fuktig i større eller mindre grad under aktivitet, fordi de ikke puster godt nok.
Noe i bomull ytterstoff har jeg enda tilgode å prøve.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

i varmere vær og i telt- leirbruk bruker jeg strikkvanter (se annonse under salg) eller av ull. Litt kaldere blir det så samme vanter enten med en hestra helihanske-kopi utenpå - også til hundekjøring. Enda kaldere har jeg et par stein gamle HH Polvotter eller enda bedre et par vindvotter med ullvotter inneni. Jeg kjøpte forrig år noen supre ex-army ullvotter fra forsvaret. Muligens finnes de bare i store og ultra små størrelser: 20 kr. for et par supervarme, ubrukte, hvite votter!

Til mellomkalt skigåing hadde jeg et par vinter sykkelhansker, hvor den ene husky dessverre har kappet tommel og pekefinger av høyrehansken.

På tur blir det altså kombinasjoner av få par hansker/votter, så en kan ha tørre å bytte med og regulere temperaturen.

Hilsen 

Elgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ortovox Grønland til kalde dager med vindtett over. Biter det skikkelig har jeg plass til en ullinerhanske. Vanntett overtrekk er alltid med sommer som vinter.

Sommerstid har jeg   vindtette fleecehansker med "avtrekksfinger" i tillegg til ull fingervanter og vanntett ;)

 

Edit: Link til Grønlandvottene : http://www.ortovox.com/uk/shop/unisex/classic-wool/groenland-grey-blend

Endret av TomWithoutVom
link til Ortovox vottene
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.