Gå til innhold
  • Bli medlem

Stiangribb

Anbefalte innlegg

Hei, 

Skal invistere i mine første "skikklige" fjellsko/støvel og drukner litt i utvalget.. 

  • Bor på vestlandet (Mye vått myr-landskap)
  • Kommer til å bli brukt på en del teltturer (oppakning kanskje fra 15-20 kg) 
  • Kommer i hovedsak til å bli brukt vår, sommer, høst. 
  • Mye fisking
  • Må være vanntett 
  • Skinn eller syntetisk?

Etter mye lesing ser det ut som Alfa Walk King og Crispi Skarven er de to mest populære skoene.

Har prøvd begge parene i butikk, men de virker veldig "voldsomme" og robust begge to, men kanskje det er det jeg trenger?

Jeg er igrunn veldig fersk når det gjelder friluftsliv og setter stor pris på litt hjelp og ulike meninger! Takk:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei og velkommen til forumet Stiangridd :)

Det er veldig vanskelig og gi konkrete råd på merker da føtter og kropp er veldig individuelt, det som passer perfekt for en kan gi en annen gnagsår og vond rygg.

Det første valget du bør gjøre er om du skal ha store tunge lær/skinn støvler eller lette goretex tøysko. Store tunge lærsko syntes jeg stort sett bare er tull til genrelt turbruk, de gir deg lettere gnagsår, de er tunge og klumpete og når dem først blir våte så tørker dem aldri. Jeg hadde heller siktet meg inn mot lettere tøysko, disse er ofte langt mer behagelig og gå i og lettere å gå inn til føttende dine. Om du vil ha høye eller lave blir litt preferanser, trenden blant erfarne turgåere går altså vekk fra store tunge fjellsko til lettere og mindre tøysko. Lette tøysko kan du bare vasse over bekker med og gå tørre på en times tid om været er greit.

En mellomting mellom det letteste "joggesko" og skinnstøvler er litt tykkere høye gortex sko i stoff.

Du bør ikke kjøpe dine første sko på nett, dra til en butikk som kan sko og prøv de forskjellige typene og føl litt på hva som passer deg er midt klare tips. Sikkert noen her på forumet som kan gi anbefallinger på potensielle bra butikker og prøve i. Styr unne konkrete tips uten å ha prøvd litt selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært ekstremt fornøyd med Lundhags støvlene mine, er veldig imponert over slitestyrken og synes de er greie både i varmt og kaldt(ekstra sokker) vær. Hele nederste del er an tykk solid gummi, mens alt fra sømmen og opp er lær med god støtte.

Lundh.thumb.PNG.0823f8b3eabf22340497d8df

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er av typen som sverger til kraftige fjellstøvler, halvhøye sådane (bare tanken på nedoverbakker med sekk uten god støtte for anklene gir meg mareritt). Har et par Alfa Tinde som jeg har brukt året rundt i ganske mange år nå (5-6 husker ikke helt når jeg kjøpte dem) Spørs om de ikke synger på siste verset nå, har slitt vekk mønstret under og er på god vei til å få hull gjennom sålen. Jeg har i alle fall ingen problemer med å anbefale Alfa om dette er sko som passer deg. Kan nok fort bli ett nytt par derifra når jeg må ut på skojakt igjen.   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fjelltur på Vestlandet = steinete tur.

Jeg ville aldri valgt lette sko med bæring av sekk til dette formålet.

bruker Alfa walk king selv og er fornøyd.

har med et par superlette joggesko som leirsko.

Begge de du nevner er gode sko så jeg hadde valgt den som passer foren best.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Perkristian skrev:

Fjelltur på Vestlandet = steinete tur.

Jeg ville aldri valgt lette sko med bæring av sekk til dette formålet.

bruker Alfa walk king selv og er fornøyd.

har med et par superlette joggesko som leirsko.

Begge de du nevner er gode sko så jeg hadde valgt den som passer foren best.

Ja.. greit med god støtte her til fjells! 

Dei føltes som sagt veldi stive og voldsomme da jeg prøvde dei i butikk. Men regner med de mjukner en del opp etterhvert. 

Angående Crispi Skarven så leser jeg at mange klager på slitestyrken.. sålen varer kun 1-2 sesonger.. høres litt pjaskete ut!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har crispi skarven selv. Super fornøyd med skoen,den har holdt tett og har vært veldig behagelig på foten. Den er også stiv nok til å takle god oppakning. I forhold til slitestyrke så skal mine igang med tredje sesong,sålen under er veldig slitt og kommer nok bare til å bruke dem på turer i Nordmarka framover. (skoen har blitt brukt veldig mye). Handla et nytt par som vil bli brukt høyt til fjells. Tenker som så at jo,gummien er litt myk og blir slitt,men samtidig har de godt grep på fjell og jeg har aldri fått et gnagsår av dem. Komfortable sko er et must på lang tur

Endret av tklami
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har brukt skarven et par sesonger. Var nok uheldig og fikk et par med en snål gummiblanding. Glatte som få, og ingen slitasje etter 2-3 sesonger nå, tror jeg det er. Ellers har de holdt meg tørre på føta, og servet meg godt.

I det siste har de likevel blitt satt igjen hjemme til fordel for et par Inov-8 Roclite 280.. Som havner under den nye hypen med å gå i "joggesko". Ja, jeg blir våt, men de tørker på et blunk, og har et grep jeg aldri har kjent maken til. Myk gummiblanding, og slites fort, men.. Koster jo da en brøkdel av Skarven el.l.

Vanntette sokker i camp. for å tørke skoene om de er våte ved stopp. 

image.jpeg

Endret av Skar
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar alle sammen! 

Skal ha meg en runde på lørdag å prøve litt forskjellige sko. Den lokale sportsbutikken har 50% tilbud på Lowa Catalan gtx, som blir litt samme type som jeg er ute etter, må nesten prøve å se hvordan den sitter på foten. 

Angående den nye "hypen" med å gå i kortere "joggesko" så er jeg veldig fornøyd med mine Salomon XA Pro 3D GTX (bortsett fra snøresystemet til salomon!! har bytta til normale skolisser) Bruker disse mye, men ønsker som sagt litt mere robuste sko med høyere skaft og bedre støtte:)

81470004_018.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har det siste året testet noen litt høyere Salamon Cosmic 4D GTX støvler, de krever endel inngåing for og mykne opp men når de først er skikkelig gått inn er de svært behagelige. Pga av mine føtter med lav rist så kjøpte jeg dame modellen som passer meg ofte litt bedre en herre modellene.

 

COSMIC 4D 2 GTX®_1.jpeg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Tor-Erik-L-77 skrev:

Har det siste året testet noen litt høyere Salamon Cosmic 4D GTX støvler, de krever endel inngåing for og mykne opp men når de først er skikkelig gått inn er de svært behagelige. Pga av mine føtter med lav rist så kjøpte jeg dame modellen som passer meg ofte litt bedre en herre modellene.

 

COSMIC 4D 2 GTX®_1.jpeg

Hvordan er slitestyrken på disse? Og hvordan behandler du sko av denne typen for å holde de vanntett over lang tid? 

Ble anbefalt på en sportsbutikk å gå for skinn/lær pga. de vil holde seg vanntett mye lengre, spesielt ved bruk i myr og lignende landskap. Ble fortalt at "porene" vil på sikt tette seg igjen og da vil kunstige sko leke. 

Takk for svar:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt disse i omtrent 10 måneder og slitestyrken virker så langt å være svært bra, vil tro disse kommer til å holde i endel sessonger. Sko av denne typen vil sakte men sikkert miste sine vantette egenskaper, det må man nok regne med. Er litt usikker selv på hva GTX sko kan behandles med uten å ødelegge egenskapene... Om du skal gå mye så ville jeg ikke valgt tunge lær/skinn sko, de blir tunge og klumpete og gir deg lett vonde føtter og gnagsår, det er min erfaring. Om du skal gå mindre og være mere stile på en plass så kan tyngre støvler være fornuftig. Spørs litt på bruken altså... Skinn/Lær holder nok som du sier lenger sånn generelt i forhold til tøy/nylon sko ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gore-Tex i seg selv kan vel ikke behandles for å være vanntette. Her er skoen enten tett eller lekk..

min erfaring er at dagens sko holder vesentlig bedre når det gjelder vanntetthet/Gore-Tex enn tidligere.

Membranen holder....

nå er erfaringen stor sett begrenset til Walk king og Crispi sko, men det siste året har jeg også prøvd lave Gore tex sko.

i vestlandsvær ville jeg anbefale walk king. 

Men når det gjelder sko, så er det bare en ting som gjelder, de MÅ passe.

Å gå inn sko er en myte. Får du gnagsår første gang, får du det også senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Stiangribb skrev:

Takker for svar alle sammen! 

Skal ha meg en runde på lørdag å prøve litt forskjellige sko. Den lokale sportsbutikken har 50% tilbud på Lowa Catalan gtx, som blir litt samme type som jeg er ute etter, må nesten prøve å se hvordan den sitter på foten. 

Angående den nye "hypen" med å gå i kortere "joggesko" så er jeg veldig fornøyd med mine Salomon XA Pro 3D GTX (bortsett fra snøresystemet til salomon!! har bytta til normale skolisser) Bruker disse mye, men ønsker som sagt litt mere robuste sko med høyere skaft og bedre støtte:)

81470004_018.jpg

I såfall kan jeg gå god for Skarven. Tunge, men varer tilnærmet evig ved normal bruk. Litt avhengig av årsmodell og gummiblanding. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.