Gå til innhold
  • Bli medlem

Stormkjøkken


Mr Dalz

Anbefalte innlegg

I fjor sommer kjøpte jeg et Trangia stormkjøkken- sett med rødspritbrenner. Ettersom det er litt upraktisk med denne typen brenner om sommeren (i forhold til tid), så har jeg planer om å kjøpe en multifuelbrenner til sommerens turer. Er opptatt av at det skal ta kort tid å lage mat etter å ha gått 10- 12 timer i fjellet, er veldig klar for å hoppe i posen da og slippe å vente lenge på maten..

Har blitt anbefalt Himalaya omnifuel. Er det noen som har erfaring med dette i forhold til stormkjøkken settet fra Trangia, evt kan de i det hele tatt brukes sammen?

Har også sett at Trangia har laget en brenner som er tilpasset settet. Noen som har erfaring med dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Fjellfinn

Har blitt anbefalt Himalaya omnifuel. Er det noen som har erfaring med dette i forhold til stormkjøkken settet fra Trangia, evt kan de i det hele tatt brukes sammen?

Har også sett at Trangia har laget en brenner som er tilpasset settet. Noen som har erfaring med dette?

Bare en liten tanke fra meg:

http://www.primus.se/EN/products/prd_p2_321383.html

Veier nesten ingenting, men får kok i vatnet på null tid!

Et ypperlig, superraskt og lett alternativ til Omnifueln - som lett blir igjen av nettop den grunn !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

hvis du først ønsker å ha med hele stormkjøkkenet ville jeg kjøpt en brenner som passer inn i trangia settet ditt.

Disse brennerne gir ca 3000w, koker 1 liter vann på 3 min.

Hvis du ønsker lettere utsyr finnes det mange kraftige brennere du bare skrur rett på gassflasken. Disse kan gi helt opp til 4000w.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det virker da ganske unødvendig å kjøpe multifuel til sommerbruk, når det finnes gassbrenner spesielt for trangiasettet? gass funker fint på sommern, lite søl, enkel tenning osv... skal du derimot bruke det på vintern og, så er vel kanskje multifuel mer aktuelt....

eg lot en gassboks stå i forteltet hele natten i lundadalen i sommer, da eg våkna var det rim i gresset, men gassen brant som den skulle... (primus 4-season gas), det gikk også helt fint i sesongens første augustpudder på hestbrepiggen seinere på dagen (hadde ikkje termos...)

gassbrenneren er billigere i innkjøp og...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips!

Så på xxl at de hadde en Trangia- brenner men den kostet mer enn omnifuelen.

Årsaken til at jeg vil ha med stormkjøkkenet er pga vind. Hvordan er det evt å lage mat med primus inne i forteltet? (Har et Helsport Pasvik3 telt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom du ikke skal bruke denne vinterstid bør du satse på gass. Det er mye enklere.

Etter å ha lest endel på nettet skjønner jeg at det ikke bare er idioter som sliter med multifule brennerne. Det er mange fjellfolk med adskillig flere mil på fjellet enn meg som har sliti med dette. Min egen erfaring er bra, jeg har feila noe men det er egen feil når jeg har forsøkt å være smart og ikke fulgt 'boka'. Dersom jeg følger bruksanvisningen til punkt å prikke fungerer Novaen meget bra :)

Dersom du TROR du vil bruke den vinterstid så ta steget først som sist og kjøp deg en multifuel brenner! Den vil du ha stor glede av i mange år. Koster noe mere men til vinterstid har du ikke mye valg så langt jeg kan skjønne.

Det er enklere å regulere styrken enn ved rødsprit brenneren.

Enklere å se hvor mye drivstoff som er igjen i forhold til gass.

Fungerer i alle temperaturer.

Jeg kjøpte selv en adapter slik at jeg kunne bruke det på Trangia settet. Det har jeg ikke angret på, anbefales. Nå bruker jeg Novaen både sommer og vinter, skjønner? Lykke til.

:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg snekrer alltid mat i forteltet og det går fint så lenge du ikke

lager noe som skal koke lenge. Blir fort mye kondens på innsiden

av duken da.

Kjøp deg multifuelbrenner. Da kan du fyre på gass om du vil, og

skal du på lengre tur (også om sommeren) får himla mye mer

fyring for en liter bensin/lampeolje/whatever enn for en sekk med

gassbokser. Dessuten slipper du dra på tomme bokser.

Om du bruker lampeolje er en liten flaske rødsprit kjekk til

forvarming (soter mindre) .... men vær litt forsiktig med oppfyring i

forteltet (det går fint om du er forsiktig dóg).

Hilsen

Håvar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

får himla mye mer

fyring for en liter bensin/lampeolje/whatever enn for en sekk med

gassbokser.

Det er nok en sannhet med modifikasjoner... Det er ikke noe som har så høy brennverdi som gass av de nevnte brennstofftypene.. Vi har diskutert dette før her.. :)

https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=72&postdays=0&postorder=asc&start=0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velg en brenner og et drivstoff du føler deg komfortabel med.

Det er dumt å bruke noe man ikke stoler på. Det meste er OK men jeg føler av likevel parafin som tryggest. Bruker en del gass på sommeren, fordi det er lettvint.

Bensin.... Føler det litt mer spennende, men har aldri hatt uhell med noen av delene. Sprit er alt for tregt, tungt å bære osv.

Igjen:

Velg en brenner og et drivstoff du føler deg komfortabel med.

dsk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.