Gå til innhold
  1. Smaltur

Smaltur

• Lignende innhold

• Av thomas christensen
      Hei! Er det noen som vet om det finnes steder i fjellet man kan gå hvor det er bare stier (som i ikke snø)? Feks Høvringen til Haverdalsseter, eller Alvdal vestfjell. Jeg trenger ikke topper, heller flatt terreng eller relativt lettgått terreng. Jeg tenkte kanskje ta en tur allerede fra 12. juni 2020. noen som har innspill? Ønsker alle en fin tursommer! 
    • Av Hjulsund
      Hei
      Trenger litt råd og tips fra erfarne fjell- og turfolk.

I sommer har vi tenkt til å bli med svigers på tur i fjellet. De brukte to uker i fjor på å gå på Hardangervidda og ble skikkelig bitt av basillen, men har ikke så mye erfaring med fjellturer bortsett fra det. Min samboer og jeg har lite erfaring med turer både på fjellet og i skogen. Men det vil vi endre på.

Planen er å lage en camp i Jotunheimen og veksle på å gå litt turer og toppturer. Jr får nok ingen toppturer i år. Jeg tipper campen blir liggende på rundt 1300-1400 meter. Det vi er mest usikre på er hva han skal sove i. Det kan jo fort bli minusgrader på nettene, så han må ha noe varmt. I barnevogna ligger han i en sovepose av dun, og har sovet ute hele vinteren. Det har da vært temperaturer ned mot -10. Men da har vi masse klær på han samtidig. Holder det med en slik vognpose, eller burde vi investere i en sovepose. Hvilken sovepose kan anbefales i så fall? Har lest litt om Isbjørn, men de har en til barn som er 170 lang. Jr er ca 90 lang nå, kan jeg da i tilfelle snurpe igjen resten av posen hans? 

Mvh
      Hans
    • Av OleiDole1
      Heisann folkens. 
      Jeg er en turglad mann som planlegger å ta en ordentlig tur i sommerferien (Juli) for å få frisk luft, bevege på meg og reflektere over livet. Jeg skal gå helt alene, overnatte ute med telt, og liker tanken på å ha et mål på denne turen, nemlig gå i fra Oslo til Trondheim. Har planlagt å ta fly nedover til Oslo, så gå oppover. Har googlet litt rundt og funnet ei løype, kalt gudbrandsdalsleden, og slik jeg forstår det så er den merket relativt greit hele veien oppovrer. Dette tror jeg er ypperlig for meg som er en nybegynner, i frykt av å rote meg bort  
      Men, ser også at turen går mye på asfalt noe som ikke akkurat frister spesielt mye. Om man går langs hovedveier og slikt også, så sliter jeg litt å forstå hvor jeg da skal sette teltet mitt? Jeg vil ikke telte i parker og langs vei liksom. Er det noen som har noen inspill her, om det er egentlig ei fin løype, eller om det går an å kombinere denne med noen avstikkere opp i fjellene feks? 
      Videre så er jeg som sagt nybegynner med lite erfaring med overnatting ute i telt. Jeg planlegger å gå med sekk, med alt jeg trenger. Og det hadde vært knall å kunne dra innom butikker på vei oppover for å handle inn matrasjoner, så kanskje det finnes noen ruter som er ypperlig her med det i minnet? 
      Sist, er det noen som har tips hva som er viktig for en nybegynner på en slik tur. Jeg har lite turutstyr og planlegger å dra innom sportsbutikker for å handle inn det jeg trenger. 
    • Av Isak Knutsen
      Det er fredag som betyr at en ny episode av serien "Landet På Langs" er ute! Dette er en gøyal episode! Vi blir blant annet invadert av en flokk kuer som er veldig innpåslitne;) I tillegg mister Simon pannebåndet sitt mens han bader i en innsjø. Om du har sett på tidligere episoder vet du hvor viktige pannebåndene er. Derfor bestemmer Simon seg for å prøve å dykke ned til bunnen for å finne det igjen. Alt dette og mye mer i dagens episode:)
    • Av Annajoh
      Hei! Jeg er ikke en veldig erfaren fjellvandrer, og synes det er vanskelig å finne frem til turer som kunne vært morsomme å gå. Jeg har vel egentlig kun gått gaustatoppen og besseggen av de «kjente» fjellturene, men går mye dagstur og har teltet en del i oslomarka. Jeg ønsker tips til fjellturer man kan gjøre uten guide, fra middels+ til krevende, men uten klatring. Helst med en flott utsikt! Turene bør gjerne innenfor en halv dags kjøretur (fra 3-6 t) fra Oslo, da jeg og min søster håper på å få tatt noen helgeturer i løpet av sommeren. Gjerne noen litt kjente topper! Noen som har noen gode tips? Setter stor pris på det!
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder og sporingslenker

Fjellsport Fjellsport

Milrab Milrab

Skitt Fiske

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.