Gå til innhold
  • Bli medlem

Exped DownMat 9 LW vs Winterlite


Anbefalte innlegg

Rundt påsketider skal jeg ut på min første lengre skitur - Grensemarsjen. I den forbindelse må jeg gå til innkjøp av et ordentlig liggeunderlag, og valget står mellom Exped DownMat 9 LW og Exped DownMat Winterlite LW. Det er kanskje litt overkill, men håpet er at turen blir den første av mange, så da kan jeg like godt kjøpe noe ordentlig når jeg først skal kjøpe. Jeg har mulighet til å kjøpe begge modellene for ca. 2000, så det skiller ikke noe på prisen. 

Hva er deres erfaringer med disse to mattene? 9 LW har R-verdi på 8 (-38) og veier 1240 gram, mens Winterlite har R-verdi på 7 (-32) og veier 665 gram. Hvor stor rolle vil vekten spille? Jeg kommer til å gå noe med pulk og noe med sekk. Er det forskjell i kvaliteten? Spiller det noen rolle at Winterlite er smalere i fotenden? Og er det relevant å tenke på Schnozzelpumpen kontra innebygd pumpe i 9 LW? 

Jeg er 183 og 75-80 kg, men min far skal også bruke den, og han er ~190 og 100+ kg. Tror ikke dette spiller noen særlig rolle siden begge er så tykke og lange, men det kan være greit å ta med.

Setter stor pris på alle nyttige tips jeg kan få, både om mattene og turen generelt. Jeg er særlig usikker på hva jeg skal gjøre med sokker - liner+tykkere sokk kontra teknisk skisokk, så kjør på med tips her også. Jeg takker på forhånd for alle innspill og tilbakemeldinger :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi har ett med innebygd pumpe og ett med posepumpe. Det jeg har lagt merke til er at den innebygde pumpa er forholdsvis ueffektiv når det er kaldt. Pumpeposen derimot blåser opp matta på kun to-tre fyllinger. Fantastisk god den. Men når det er sagt, spiller dt noen rolle om du bruker 2 min eller 2 sec å pumpe det opp på?

har ikke testet winterlite, og jeg har heller ikke kjøpt det, i frykt for at beina skal falle av matta i løpet av natta, og dermed begynne å fryse.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Dal-z skrev:

Vi har ett med innebygd pumpe og ett med posepumpe. Det jeg har lagt merke til er at den innebygde pumpa er forholdsvis ueffektiv når det er kaldt. Pumpeposen derimot blåser opp matta på kun to-tre fyllinger. Fantastisk god den. Men når det er sagt, spiller dt noen rolle om du bruker 2 min eller 2 sec å pumpe det opp på?

har ikke testet winterlite, og jeg har heller ikke kjøpt det, i frykt for at beina skal falle av matta i løpet av natta, og dermed begynne å fryse.

Takk for hurtig svar!

Nei, jeg tror egentlig ikke at det spiller noen særlig rolle om jeg må pumpe i et par minutter mer eller mindre. Bekymringen var mer med tanke på kvaliteten på ventilene osv.

Min frykt er også at beina skal falle av, men det kan hende at denne er helt ubegrunnet. Har du DownMat 9 LW selv? I så fall, hvor fornøyd er du med den? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har brukt DownMat 9 LW på mine turer de siste par åra. Valgte bort lettvekterne i første omgang da jeg heller ville ha slitestyrke og ikke helt stolte på disse oppblåsbare greiene. Sliter litt med det enda merker jeg. Det skulle jo ikke mer enn et kort øyeblikk ubetenksomhet i nærheten av myggspiralen til før aquaseal og sportstape måtte frem for litt feltreperasjon sist sommer. Det ble bra igjen på andre forsøk men den første morgenen kjente jeg smaken av femundsmarka langt inn i knoklene da jeg våknet. En ubehagelig påminnelse om gamle dagers bamse-underlag var det.
9LW er relativt bred til liggeunderlag å være noe jeg setter pris på siden jeg er en godt voksen kar på 185 og godt inne i tresifret antall kilo bruttotonnasje. Jeg snur meg en del gjennom natta og er mest komfortabel med litt plass i bredden av den grunn. 9cm høyde blir også litt høydeforskjell fra bakken som gjør det mindre sannsynlig at man kaver seg opp på underlaget i søvne om man først har trillet av. Isolerer godt gjør denne matta også. Et artig førsteinntrykk var det når assosiasjonene gikk til varmesete i bil. Enda artigere var det når den følelsen ble enda sterkere av å pakke det hele inn i et chairkit og sitte på en trone med 18cm fluffy varm dun under baken midt i villmarka. Et veldig godkjent sted å sitte å koke morgenkaffe merker jeg. På kokeapparat vel og merke. Ikke ved bål.
Den innebygde pumpa er litt irriterende til tider. Spesielt ved daglige forflytninger kan det bli kjedelig i lengden og det er litt prosjekt å skvise ut lufta igjen også. Det må noen yoga-øvelser til for å klemme ut nok til at den sklir greit ned i posen som følger med. Noen ganger kan det ta litt tid å komme skikkelig i gang med pumpinga. Virker å ha sammenheng med hvor mye underlaget er komprimert. Jo mer det er skviset sammen før pumpinga tar til jo mer må jeg pumpe før det virkelig monner. Kammeret vil liksom ikke fylle seg skikkelig mellom hvert pump i starten. Antar at det er her "kaldværsfenomenet" kommer inn. Hvis underlaget avkjøles etter å ha blitt tømt for luft vil jo gjenværende luft komprimeres ytterligere av temperaturfallet.
Når det er sagt så er det da egentlig en grei måte å jobbe litt varme i fingrene igjen etter å ha fått satt opp telt i sludd og nordvest kuling. En har også alt på et sted og risikerer ikke at pumpeposer forsvinner.
Lengden er det ingen ting å si på. Jeg har rikelig med plass i lengderetning og kunne godt vurdert en MW-variant i stedet om de var lettere tilgjengelig. Blir som regel til at jeg legger noe under hodet (sekk, jakke, genser etc.) uansett og da trenger jeg jo strengt tatt ikke 197cm med underlag under mine 185cm.

DSCF0394.JPG

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke winterlite men kommer neppe til å kjøpe det. Jeg er 187 og kraftig så jeg har dårlig erfaring med underlag som smalner nedover. Jeg sover mest på side og mage og får da lett et kne, litt armen eller mye av meg utenfor underlaget. Men jeg har downmat 9 LW som jeg har hatt lenge. mener jeg veide mitt til 1310gr pakket. Er et veldig godt underlag men det veier jo litt. Med pulk er det ikke noe problem men i sekk prøver jeg spare litt her og litt der da en trenger mye klær også.  Jeg har ikke vært på tur med veldig kaldt vær så jeg har ofte brukt combo med synmat 7 UL og Ajungilak EVA Comfort. De veier 940gr til sammen. Gir mer enn nok isolasjon samlet. Bruker jeg ajungliak underlaget å sitte på ute. Skulle Synmat punktere så vil ajungilak gjøre jobben alene selv om det blir lott hardere å ligge på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke selv erfaring med 9LW, men har brukt 7LW forholdsvis mange netter, også i skikkelig kulde. Det er bare en ting å si. Disse underlagene er helt suverene når det er kaldt.

Jeg ville tenkt litt på bruken. Blir det mest vinterbruk med pulk så ville jeg gått for 7/9LW. Blir det mer bruk hele året med sekk ville jeg sterkt vurdert Winterlite.

Du kan lese litt om mine tanker om 7LW ved å trykke her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har 9lw 2 stk gamle typen med posen den er i som pumpe. Har også 2 stk 7 vanlig med integrert pumpe. Mitt største ankepunkt er også det som er det bra, det er dun. Et eks, den ene lekker litt luft. Nok til at den blir myk etter 3-4 timer, men håpløst å fikse i felt. Da er det stress å måte åpne, bruke pumpe osv. Du bør unngå å blåse inn i dem, de bør lagres uten å være komprimert.

Nå har jeg skaffet meg en xtherm large. Enkelt å kunne bare blåse den opp, merker ikke noe forskjell på varmen eller komfort, kan lagres komprimert, mye mindre i størrelse og halv vekt.

 

Så skulle jeg hatt ett nytt i lw size, ville det blitt xtherm max.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, tberg4 skrev:

Er det mulig å blåse opp de som har inntregert pumpe med Snozel bag? Mente jeg leste det et sted, men du måtte en flat valve overgang..?

Det er fullt mulig! Jeg har ikke selv snozzle-bagen enda, men lånte av en kompis på Hardangervidda i fjor og det fungerte strålende. Tror det med adapter kun gjelder eldre matter med annen ventil.

Nå har jeg skaffet meg et Hyperlite LW til sommerbruk, så jeg skal definitivt skaffe meg en snozzlebag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, whistler skrev:

Det er fullt mulig! Jeg har ikke selv snozzle-bagen enda, men lånte av en kompis på Hardangervidda i fjor og det fungerte strålende. Tror det med adapter kun gjelder eldre matter med annen ventil.

Nå har jeg skaffet meg et Hyperlite LW til sommerbruk, så jeg skal definitivt skaffe meg en snozzlebag.

Supert. Takk for kjapt svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det funket det! fantastisk idee! det hadde jeg faktisk ikke tenkt på engang. (selv om jeg irriterte meg over at den matta med snozzlebag var så enkel å pumpe opp i vinterteltet, mens min med innebygd pumpe var noe herk!) 

jeg testa det nå, ikke noe problem med snozzlebag rett i den innebygde pumpa på min downmat 7lw :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Mareng

Er på utkikk etter nytt liggeunderlag. Det blir mest sannsynlig ett Synmat UL 9 M, eller ett Synmat Winterlite 9 M.

Noen flere erfaringer med hvordan den avsmalende formen på Winterlite er i forhold til ett canlig firkantet underlag? Merkes det egentlig noe særlig?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 hours ago, Mareng said:

Er på utkikk etter nytt liggeunderlag. Det blir mest sannsynlig ett Synmat UL 9 M, eller ett Synmat Winterlite 9 M.

Noen flere erfaringer med hvordan den avsmalende formen på Winterlite er i forhold til ett canlig firkantet underlag? Merkes det egentlig noe særlig?

Dette vil være veldig personlig og du vil nok finne all slags mulig svar. Hvis du beveger deg mye, sover med beina spredt eller andre stillinger enn å ligge rett, så må du bare tenke over hvordan du selv føler det vil være. Ligger i på magen eller ryggen ganske strak rett ut vil det garantert ikke være noe problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.