Gå til innhold
  • Bli medlem

Gjest

Anbefalte innlegg

Tentipi Olivin 2 - erfaringer

Jeg kjøpte meg Olivin 2 rett etter den ble gitt ut, da den gode takhøyden, høye kvaliteten til Tentipi, de smarte løsningene og kort oppslagstid fristet. Jeg har nå brukt den i ett år, i alle sesonger. Jeg føler at denne lille lavvuen er et veldig godt alternativ til telt, og vil derfor dele mine erfaringer med den så kanskje flere får opp øynene for dette produktet.

Fakta:

Pris: ca 8000 NOK (7700 på komplettfritid.no)

Vekt: 3,4kg 

Plass: God plass til 2 personer, bagasje og hund (Etter min erfaring er tentipi mye mer til å stole på i antallet personer de oppgir at deres lavvuer rommer).

DSC7174.thumb.jpg.b896cf32386e0b52efb386

Da jeg er elendig på å ta bilder på tur, og stort sett bare er der for opplevelsen fant jeg ingen gode bilder av teltet, så googlet meg fram til et reklamebilde i stedet :) 

Fordeler:

- Raskt og enkelt å slå opp(3-5 minutter), også i dårlig vær, takket være enstangskonstruksjonen. 

- Ekstremt tålelig for vind, jeg har campet i 20 m/s vind og pessregn uten å merke noe til det dårlige været inne i teltet.

- Mulighet for å bruke bare innertelt eller bare yttertelt om man vil spare vekt og har spesfikke behov

- God takhøyde

- Veldig gode ventilasjonsmuligheter. Deilig å kunne åpne topphatten og raskt få inn frisk luft når man våkner på en varm morgen

- Enkelt å reparere, også på tur. Ikke mange små stenger som kan knekke. Midtstangen kan erstattes av tre som nødløsning på tur. Når dette er sagt så er det et veldig robust telt, og jeg har enda ikke hatt behov for å gjennomføre noen reperasjoner på det.

- Fokus på kvalitet over vekt, på tross av dette veier det ikke mer en 3,4kg

Ulemper:

- Ikke noe fortelt, dette er mer en vanesak enn en svakhet, men verdt å nevne

- Formen og takhøyden gjør at varmen samler seg i toppen, og siver ut gjennom luftingen om vinteren. Dette er på den andre siden en fordel i form av tryggere fyring med primus og mindre fare for kullosforgiftning. 

- Dyrt

Endret av Gjest
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Annonse

Tømte endelig et gammelt minnekort på GoProen min og fant noen fine bilder av Olivin 2 som viser størrelsen godt jeg tenkte å inkludere her:

GOPR4442.thumb.JPG.a95065b8efb0cb5889b8c

GOPR4444.thumb.JPG.131d13bdc85ce787fd2a9

GOPR4446.thumb.JPG.037a9ebc95f7388013aa0GOPR4447.thumb.JPG.bbdbcafe9032336e6044f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja om nødvendig tør jeg å fyre primus inne, det vil funke minst like godt i dette som alle andre innertelt. Som jeg sier i mine erfaringer over så tror jeg også at formen gjør det tryggere i henhold til kullosforgiftning, men man får også mindre varmeeffekt der man faktisk ligger pga formen og høyden. Burde ha en plate under for å beskytte gulvduken og være godt kjent med primusen man bruker såklart.

Jeg bruker Trangia med multifuel, så det er en veldig stabil brenner som man omtrent må gå hardt inn for å klare å velte.

Men med mindre det er ekstremt vær så fyrer jeg helst utenfor og tar heller med meg inn en termos med varmt vann så jeg har til kveldsmat og frokost når jeg legger meg. Hunden min på 35kg er en god varmekilde han :) 

 

Et lignende telt med halvt innertelt må jo være flott å fyre primus i da, veldig trygt i henhold til både brann og kullos.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Hei Vandrefalken

Ja jeg har enda Olivin 2, og bruker det året rundt. Har nå hatt det i ca 2 år og er veldig fornøyd, det holder seg godt. 

Hvis du er ute etter et telt som tåler mye, som er lett å få opp og vil holde seg oppe også i dårlig vær, så er Olivin 2 et godt alternativ. Jeg har satt det opp alene i kuling på vinterstid uten problem. 

Den største ulempen jeg kan se gjør at folk velger bort Olivin 2 til fordel for andre telt er mangelen på fortelt. 

På andre siden er det også fordelen med at det tåler ekstremt mye vind, og ikke er sensitivt til endring i vindrettning pga formen. Kan også igjen understreke hvor enkelt å raskt det er å få opp. Og deilig med ekstra takhøyde når man har dårlig vær og tilbringer mye tid i teltet på ettermiddagen/kvelden. 

Hvis du har noen spørsmål så skal jeg svare deg etter evne så du får info :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kult!

 

Og takk for tilbakemeldingen :D

Har du flere bilder fra utflykter med Olivin 2? Hvor går du frem når du setter opp teltet, f.eks i kuling på vinterstid sluk du nevner.

Dette med mangel på fortelt, var muligens én av grunnene i tillegg til vekten som gjorde at jeg "feiga ut". Men liker det veldig, veldig godt! Hvordan forholder du deg selv til dette? Lager tarp-tak utenfor et sted? Fyrer i teltet?

 

Setter veldig pris på all informasjon og erfaringer du måtte komme med! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
På ‎16‎.‎04‎.‎2017 den 23.25, Jeagle skrev:

Hei Vandrefalken

Ja jeg har enda Olivin 2, og bruker det året rundt. Har nå hatt det i ca 2 år og er veldig fornøyd, det holder seg godt. 

Hvis du er ute etter et telt som tåler mye, som er lett å få opp og vil holde seg oppe også i dårlig vær, så er Olivin 2 et godt alternativ. Jeg har satt det opp alene i kuling på vinterstid uten problem. 

Den største ulempen jeg kan se gjør at folk velger bort Olivin 2 til fordel for andre telt er mangelen på fortelt. 

På andre siden er det også fordelen med at det tåler ekstremt mye vind, og ikke er sensitivt til endring i vindrettning pga formen. Kan også igjen understreke hvor enkelt å raskt det er å få opp. Og deilig med ekstra takhøyde når man har dårlig vær og tilbringer mye tid i teltet på ettermiddagen/kvelden. 

Hvis du har noen spørsmål så skal jeg svare deg etter evne så du får info :) 

Se innlegget over, mye mulig du ikke fikk noe varsel :) Min feil! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...
På 18.4.2017 den 12.50, Vandrefalken skrev:

Kult!

 

Og takk for tilbakemeldingen :D

Har du flere bilder fra utflykter med Olivin 2? Hvor går du frem når du setter opp teltet, f.eks i kuling på vinterstid sluk du nevner.

Dette med mangel på fortelt, var muligens én av grunnene i tillegg til vekten som gjorde at jeg "feiga ut". Men liker det veldig, veldig godt! Hvordan forholder du deg selv til dette? Lager tarp-tak utenfor et sted? Fyrer i teltet?

 

Setter veldig pris på all informasjon og erfaringer du måtte komme med! :D

Hei

Beklager sinsykt sent svar men jeg er ikke innom her så ofte også ble det glemt bort.

Det jeg har gjort for å sette opp teltet på vinteren er at jeg har knytt en fargerik tråd på festet for teltplugg som er på motsatt side av inngangsdøren. Jeg pakker da så denne stikker ut, og kan begynne med å feste den før jeg så drar teltet ut av posen og ruller det ut. På denne måten har jeg sikret at teltet ikke blåser bort. Som med alle telt burde man tråkke ned underlaget litt først, så gjelder det bare å få i de 6 pluggene rundt teltet også få opp midtstangen. Hvis det virkelig er dårlig vært får man jo ikke brukt den tøybiten man skal bruke for å måle opp hvor de 6 festepunktene er, men med erfaring klarer man å ta dette ganske greit på feelingen, også tilpasse litt etterpå  om man ser at  man har bommet. Så gjelder det jo bare å få ut stormbardunene og få spadd over stormflappene til teltet. Jeg fikk det opp alene i kuling, men oppsettet blir strammere og finere om man gjør dette før det rekker å blåse opp skikkelig, men det gjelder nok de fleste telt.

 

I forhold til mangelen på fortelt:

Er det meldt mye dårlig vært så setter jeg opp en tarp duk utenfor teltet på vår, sommer og høsttid.

På vinteren så sørger jeg for å pakke pulken slik at jeg bare har et par kolli med det jeg trenger i teltet, resten blir liggende ute i pulken. Her lar jeg også en fjellduk, dunjakken, et sett ullundertøy og satelittelefon ligge, om jeg skulle være så uheldig å få fyr i teltduken når jeg fyrer inne i teltet. Jeg har med en tynn plate som jeg fyrer på, for å beskytte gulvet fra varmen når jeg fyrer i teltet. Men forvarmingen må man nesten ta utenfor, med mindre man har stålkontroll på primusen sin. 

La ved et par vinterbilder, et fra morgenen etter jeg fikk teltet opp i kuling, som du ser er det blåst godt ned av sne, som har lagt seg nesten opp til stormbardunene. Det andre er fra et fint og rolig oppsett på en fantastisk ettermiddag i februar, du ser nok at oppsettet ble noe finere når jeg fikk målt opp nøyaktig hvor pluggene skulle ned i snøen.

Nå har vi fått oss en sønn, så vi er en familie på 2 voksne, en baby og en hund, og da blir Olivin 2 for smått når alle drar på tur, Olivin 2 fungerer godt for 1 person+hund eller om man er ryddige 2 personer uten hund på vinteren, og for 2 voksne og en hund på sommeren. 
Derfor har jeg nå også kjøpt et Fjellreven Keb Endurance 4 som blir vårt familietelt i 3 sesonger, og som jeg blir å bruke når jeg får med meg en kompis eller to i tillegg til hunden min på vinterstid. Mulig jeg skriver om mine erfaringer med det etter noen vinterturer.

GOPR4547.JPG

IMG_20160324_084927.jpg

Endret av Gjest
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...

Gammel tråd, men likevel: Tester ut dette teltet med og uten innertelt før tur. Det eneste jeg kan se litt negativt med slike telt er døråpningen i forhold til regn. Tarp er selvsagt en mulighet, men den kommer da i tillegg til teltet i sekken. Men uansett har jeg med meg en lett regnponcho, så jeg ville finne ut om denne kunne brukes som en slags "baldakin" over døråpningen. Hetta over toppen, og bardunert i begge ender. På nye versjoner finnes det et borrelåsfeste for regntak (ekstrautstyr), men det koster jo en tusenlapp ekstra. Slik ser det ut her i hagen:P6190001.thumb.JPG.9d455b04f9d6a8b2708122484f8220c6.JPG

P6190002.thumb.JPG.61713fed6d75dd2d2014de4c41388ab8.JPG

Endret av Hege P.
La til bilde.
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Fenrisfrøya skrev (På 24.12.2021 den 8.53):

Er det noen som har brukt disse små lavvoene med ovn og ovnrør? Erfaringer? 

Jeg testet min av  bomull/polyester (BP) i hagen, og det fungerer i grunnen bra, men jeg synes ovnen jeg har ble så stor at den blokkerte inngangen for mye. Har hund, og er redd for at den skal komme for nær. Det er ikke tvil om at det blir trangt i den lille lavvoen med en ovn der. Men det skal ikke mange pinnene til før det blir så varmt i lavvoen at du må sitte ute. ;)

Har ikke testet den i felt enda, men tror den vil passe bedre om jeg setter den til en av sidene (snur topphetta med røråpningen til en av sidene). Slik den er plassert fra butikk må ovnen som sagt stå like innen for åpningen, og da er det lett å komme borti den. 

Til mitt bruk passer en Hekla bålkasse (den minste) bedre. 

Endret av Hege P.
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hege P. skrev (5 timer siden):

Jeg testet min av  bomull/polyester (BP) i hagen, og det fungerer i grunnen bra, men jeg synes ovnen jeg har ble så stor at den blokkerte inngangen for mye. Har hund, og er redd for at den skal komme for nær. Det er ikke tvil om at det blir trangt i den lille lavvoen med en ovn der. Men det skal ikke mange pinnene til før det blir så varmt i lavvoen at du må sitte ute. ;)

Har ikke testet den i felt enda, men tror den vil passe bedre om jeg setter den til en av sidene (snur topphetta med røråpningen til en av sidene). Slik den er plassert fra butikk må ovnen som sagt stå like innen for åpningen, og da er det lett å komme borti den. 

Til mitt bruk passer en Hekla bålkasse (den minste) bedre. 

Hvilken ovn bruker du, som du synes er for stor? Bruker du hekla uten noen form for pipe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Jeg lenker til ovnen jeg bruker i innlegget. Hekla brukes uten pipe, men med åpning for røyken i toppen. Hekla er ei bålkasse, altså ei sammenleggbar kasse til å bruke åpent bål i. Topphetta kan reguleres innefra med snorer langs midtstanga. For å unngå at de skades av bålet fester jeg dem med ei snor fra en av teltpluggene slik at de ligger fra topphetta og langs teltveggen i stedet.

I stedet for bålkassa kan man også bruke en vanlig kvistbrenner, men kassa slipper man å tømme for aske til stadighet, og med fornuftig fyring kan man unngå for høye flammer. Samtidig er kassa bedre å setter kjeler og stekepanne på. Fordelen med bålkassa i stedet for et vanlig bål på bakken inne i lavvoen er at man får bedre kontroll med flammer og glør.

Ved bruk av bål eller bålkasse/kvistbrenner må man trekke myggnettet i toppen ut (helt åpent altså) slik at røyk og eventuelle gnister ikke skader det. Åpningen i toppen skal reguleres slik at den er åpen på lesiden, altså bort fra vinden. Da får man en sugeeffekt som trekker røyken lettere ut, og man har en liten åpning nede ved teltbunnen slik at luft kommer til bålet. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble plutselig litt usikker på dette med plassen for ovn i Tentipi Olivin. Var det så trangt som jeg husket? Så kom jeg på at jeg har et par bilder av "testen" like etter at jeg fikk i hus teltet. Ovnen har jeg fordi jeg bruker den i en litt større Venor -lavvo, men ville se hvordan det fungerte i det lille Olivin. Her kan dere dømme selv:

P6250006.thumb.JPG.90a776afa949183ee7a5c03dd031e1df.JPG

P6250008b.thumb.JPG.3f3702fd7dc6a1c28a790858cff0059f.JPG

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Disse titanium ovna som er så populære på YT om dagen er jo endel mindre enn det som vises på bilde over her. De teltene eller Hot Tents som det oftes bruker i sammenheng med har vel ofte plassert pipe gjennomgang ofcenter.

Jeg har ikke prøvd, men det står på ønske lista.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg surfet litt på på YouTube og var innom en som brukte en sånn sammenleggbar ovn i titan. Problemet med disse er disse vanvittige rullepipene. Jeg var innom hjemmesiden til ovnen han brukte, og der fant jeg noe nytt og veldig bra. Vanlige pipedeler i titan. Nytt av i år. Dette må da være en glimrende løsning? 

Titanium Stove Pipe Set | Detachable Assembled Stove Chimney Non Rolling Solid Section Flue | POMOLY

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...
  • 3 måneder senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.