Gå til innhold
  • Bli medlem

Drikkesystem


Gittiamo

Anbefalte innlegg

Jeg har en Osprey dagstursekk, og jeg savner veldig et drikkesystem. Blir for mye styr å hente opp vannflaska når jeg er litt aktiv.

Men det er jo utsolgt for Osprey sine egne drikkesystem over alt ser det ut til. Så enten må jeg vente, eller så må jeg kjøpe et annet system. Bor i Oslo så om noen vet om butikk med dette inne, så si i fra. Jeg er også usikker på hvor stor "blære" jeg bør kjøpe. Men den skal holde en hel dag (vil uansett ta med en drikkeflaske i reserve på lange dager, som gjerne er fylt med energidrikke, saft eller lignende)

Hva er deres erfaringer med drikkesystemer? Og hva anbefaler dere som har dette? Andre tips og råd for drikkesystem? Hvor ofte må de renses? Er det vanskelig å holde de rene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vet ikke så mye om tilgjengelighet akkurat nå, bortsett fra at de fleste har litt så som så med "sommervarer akkurat nå. Rett før vårvarene kommer inn.

Ellers har jeg Osprey sin drikkeblære og syntes den er meget bra. Magnetventilen er genial. Du bare drikker og slipper å tenke på å "skru igjen krana". Følger også med en liten magnet du fester på skulderstroppen på sekken, så fester munnstykke seg der når du holder det i nærheten. Smart! 

Når det gjelder renhold har jeg bare kjørt gjennom den med glovarmt vann etter bruk. Har ikke sett større behov for vasking foreløpig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Gittiamo skrev:

Takk :)

Det med magneten har gjort at jeg har mest lyst på Osprey sin vannblære. 

Tålmodighet? Hmm. Lenge å vente på sommervarene, men er vel verdt det? 

Kommer helt sikkert på lager igjen i slutten av Mars, begynnelsen av April. Akkurat nå er det i kaldeste laget for drikkeblære uansett ;-)

Osprey blæra får du i 1.5L og 2.5L. Jeg valgte 1.5 literen av den enkle grunn at den tar liten plass. Ser ingen grunn til å bære med meg mer enn nødvendig og fyller den heller med friskt, kaldt vann en gang midt på dagen :-) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har toliters-blæren fra Osprey, og er vel egentlig fornøyd - mest med at den er veldig enkel å drikke fra, det er vel muligens det viktigste kriteriet? Biteventilen gir mye væske, og magnetfeste er som sagt genialt.

MEN: Det er også ulemper. Standardsystemet er blant de desidert tyngste drikkesystemene, min 2 ltr veier ca 280g tom, 3 ltr er rundt 320g. Hvis jeg plasserer mitt drikkesystem i min lette 16ltr inov-8-sekk, veier sekken mindre enn det tomme drikkesystemet - er du en ihuga gram-teller, er altså Osprey Hydraulics bortimot uaktuelt :? Tror imidlertid at "LT" varianten (uten håndtak) er noe lettere. En annen ulempe er at påfyllingslokket er lett å bli lurt av, man bør definitivt dobbelsjekke at man har truffet på gjengene - hvis ikke er risikoen for våt sekk før eller siden ubehagelig høy.

Nå som det er kjølig, og jeg ikke har behov for å drikke særlig ofte, synes jeg en lett tilgjengelig flaske (eller to) er å foretrekke foran styr med blære og slange.

Her er en sammenlikning av flere systemer, der Osprey havner bakerst, og vinneren er en sak jeg nok ikke kunne tenkt meg (alt for langt fra "keep it simple"). :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode tilbakemeldinger. Alltid greit å høre andres erfaringer.

Hehe nei jeg trenger ingen drikkeblære som kan brukes til hundedusj :P men den testen var kjekk å lese. vekt er jeg heller ikke bekymret for. 

Tror jeg bør satse på 2-2.5 l siden den blant annet skal brukes en hel dag i høyfjellet uten tilgang til rennende vann. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Osprey blærer er vel å få tak i på ebay hele året?

kan anbefale Osprey sine på det sterkeste. Har både Camelbak og Osprey selv, men velger alltid Osprey sine. Gullfin magnet og enkelt og billig å skifte munnstykket når ungene har tygd det opp. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingen ting jeg må ha nå, men det var det å vente på det man vil ha da... Skal ta noen runder rundt i butikkene i Oslo og sjekke. Og etter deres tilbakemeldinger så er jeg sikker på at det er Osprey sin jeg vil ha :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt Source sine i det siste. Kjøpt på Birksport. Har en versjon med vinterisolert slange. Har fungert fint, pleier være greit priset også ssmmenlignet med andre.

når det gjelder kulde så må man ikke ha vinterisolasjon heller. Har gått skirenn med slikt i sekkn når det var mellom 10 og 20 minus gjennom trase. Viktige da er og ikke fylle den helt full og fylle med varmt drikke. Så må man ta en liten slurk jevnlig og blåse rester i slange tilbake i blære.  ser de har noen tilbud på små multisportsekker nå til 499 inkl drikkesystemet. Mulig noen har ekstra isolasjon. De har fyiske butikker i oslo.

Endret av borgern
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har med meg en veldig enkel pose, ganske lik Camelbak sin. Jeg er veldig fornøyd med den, er på ca 2 liter og veldig lett. Det eneste er at jeg sliter med å få tak i slangen til tider (når den henger i sekken), men har planer om å lage et egent festesystem med litt tråd for å holde den der jeg vil ha den. Jeg har bruk den på lange sommer turer, og da har den levd opp til forventningene. Jeg synes biteventilen på min funker bra, har ikke samme som på linken jeg la med. Slik har jeg hatt før, og likte den ikke så godt (opplevde at den åpnet seg når den kom festet seg til andre ting, og da kunne det lekke litt). Jeg har en som bare kan "dras" ut med tennene. 

Jeg bruker som oftest en vanntett pakkepose rundt drikkesystemet. Jeg er til tider litt surrete, og glemmer å skru korken helt igjen, da har pakkeposen reddet resten av innholdet i sekken. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal prøve og huske å skru igjen godt :) Heldigvis er det plass til drikkesystem mellom ryggpanel og hovedrommet i sekken, så om jeg skulle kløne det til, vil ikke tingene i sekken bli vått.

Isolasjonsslange er nok ikke dumt. Vi prøvde oss med en drikkeblære på fjellet for et par uker siden. Det var nytteløst, da slangen hadde frosset, til tross for å ha blåst inn i denne flere ganger.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det med å blåse kan være utfordrende. Som sagt så må den ikke fylles helt full. Og så må heller ikke sekken være så hardt pakket at drikkeposen kommer i klem. Da vil det komme drikke i slangen uansett og det fryser. Så en litt romslig sekk er bra. Evt å legge drikkeposen på toppen i sekken istedenfor å bruke evt lomme. Lettere at den ikke kommer i klem da.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 1.3.2016 at 23.19, Gittiamo skrev:

Skal ta noen runder rundt i butikkene i Oslo og sjekke.

Var innom Platou her i Bergen i dag (mange gode tilbud der for tiden, men jeg kunne ha lagt inn en laaang post i "IKKE-kjøpt-tråden" etter besøket :) ), og la jeg merke til at ett 3-literssystem hang i butikken. De har det på nett også: http://www.platousport.com/sekker-bagger/drikkesystemer/osprey-hydraulics-3l-reservoir. Ikke noen av de mindre, dessverre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, a_aa skrev:

Var innom Platou her i Bergen i dag (mange gode tilbud der for tiden, men jeg kunne ha lagt inn en laaang post i "IKKE-kjøpt-tråden" etter besøket :) ), og la jeg merke til at ett 3-literssystem hang i butikken. De har det på nett også: http://www.platousport.com/sekker-bagger/drikkesystemer/osprey-hydraulics-3l-reservoir. Ikke noen av de mindre, dessverre.

Supert. Tusen takk for tips :) 

Kjekt å ha til påsken. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.