Gå til innhold
  • Bli medlem

Expedition Amundsen 2016


Oddbjørn

Anbefalte innlegg

Annonse

Respekt! :)

Alexander Gamme endte med å skru fellene fast til skiene på en av Sydpolturene, mener jeg å ha lest et sted.. Kanskje ikke dumt. Det er vanskelig å få feller og nytt lim til å funke på kalde ski, men det er jo mulig å få skiene inn og varme dem i teltet under en av sovepausene..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Lompa skrev:

Respekt! :)

Alexander Gamme endte med å skru fellene fast til skiene på en av Sydpolturene, mener jeg å ha lest et sted.. Kanskje ikke dumt. Det er vanskelig å få feller og nytt lim til å funke på kalde ski, men det er jo mulig å få skiene inn og varme dem i teltet under en av sovepausene..

Ja, var det jeg gjorde siste natta, fikk tørket og varmet de opp over primusen. Ser det er et hull i enden av smørelomma på ekspedisjonsutgaven av amundsenskia, kanskje det er dette det er til?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Imponert.

Har du mulighet til å legge ut en pakkeliste? Liker ideen om å ta det som en tur, så dere har sikkert pakket litt fornuftig, og ikke jaget grammene.

En liten digresjon om skifeller. Fellelim på tur er dårlig idee, må stå en natt. Ekstra feller er veldig lurt. Ellers kan jeg anbefale sportstape. Varm skia i posen 15 min, et langt drag under hele med sportstape, og litt støttesurringer hver 30 cm. Sitter som berget.

Igjen, Imponert!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, haugoy skrev:

Har du mulighet til å legge ut en pakkeliste? Liker ideen om å ta det som en tur, så dere har sikkert pakket litt fornuftig, og ikke jaget grammene.

 

Det er krav om 40 kg i hver pulk ved målgang, så det blir lite poeng i å jage gram ja. Expedition Amundsen har en egen sjekkliste for utstyr (http://xtremeidfjord.no/Expedition-Amundsen/Praktisk-info/Sjekkliste). Vi hadde med gassbrennere i tillegg, da dette er litt kjappere å bruke (brukte wintergas fra primus og denne fungerte optimalt i 10-15 minus som det var nå, brant faktisk helt tom uten at vi trengte å snu boksen eller nevneverdig tap av effekt). Hadde også med ekstra klær som ikke ble brukt og to par ski hver (et med langfeller og et med kortfeller). En egen pakkpose som lå i pulken med ekstra mat, snacks og tørre klær i tilfelle vi skulle bli værfaste).

Her er generell liste som jeg bruker på vanlige vinterturer med pulk: https://lighterpack.com/r/2pk0ca (havnet som regel med endel ekstra i tillegg)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.