Gå til innhold
  • Bli medlem

Erfaringer med pulk på tog


virrma

Anbefalte innlegg

Annonse

Jeg har aldri hørt om å booke plass til pulk på tog. Har hatt med min varepulk en god del ganger uten at det har vært noe spørsmål om det. Folk har jo med seg allverdens bagasje uten å bestille plass.. Har hatt pulken på toget til Finse, Dombås og Bjorli.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, virrma skrev:

Hah, fikk pulkbillett nå.

Dette blir så bra! Gleder meg stort til tur!

Måtte du booke en annen avgang enn de du først sjekket/ønsket, eller finnes det en lur måte å omgå NSB's bestillingssystem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Har aldri bestilt billett til pulk - kanskje en nyordning? Men har hatt pulk med på tog flere ganger . 

1. Paris pulk sklir bra på de glatte marmorfliser på Oslo S. Ellers blir det en del bæring av hele greia - fordel med 2 personer- på perrong. 

2. Som regel er pulken blitt henvist til en bagasje vogn for eller bak i toget og vi selv i den annen ende av toget. Det gir anledning til noe perrong sprint.

Værst ved Kongsvold -Dovre, hvor vi var helt bak i toget som var så langt at det var utenfor perrongen og vi måtte hoppe ned i dyp snø - ikke brøytet i det hele tatt. Det var en utfordring å ta sig helt frem til bagasjevognen i den andre ende, mens vi veivet til konduktøren, som sikkert fik sig en god latter. Når tog stresset er over er det bare å dra ut på turen.

God tur

Elgen

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man skal booke plass til pulk. Problemet er at ikke alle togsett har avsatt plass til gods, og dermed kan man bli nektet å ha den med seg. Møter man opp litt uvitende og spør forsiktig om hjelp, så ordner det seg. Men styr unna de avgangene med mest folk, hvis du har tenkt å få den med. Sist ble jeg plassert i Handicap vogna, da dette var eneste plassen det var plass til en pulk. 

Det er også krav til at man ikke skal reise med mer enn man kan bære selv, slik at man ikke kan forvente bærehjelp mellom peronger o.l med pulken. Så beregn ofte lenger overgang enn det som man får på NSB.no.

 

Nå så jeg at det ordnet seg, så du får ha god tur :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Walle skrev:

Måtte du booke en annen avgang enn de du først sjekket/ønsket, eller finnes det en lur måte å omgå NSB's bestillingssystem?

Ingen av delene, tror jeg. Jeg gjorde ingenting på et par dager og funderte på om jeg bare skulle prøve å møte opp på avgangen fredag ettermiddag og satse på at det ordnet seg. Kom fram til at det nok kommer til å bli veldig fullt på toget fredag ettermiddag før palmehelga, så jeg fikk heller bytte til avgang lørdag og bestille pulkplass. Da jeg ringte for å bytte billettene, spurte jeg for ordens skyld først om det likevel var plass på fredags-avgangen. Og det var det jammen! Antar det er en eller annen som ikke har hentet ut sin billett, og dermed ordnet det seg på beste vis for meg. 

Og dermed er ble jeg så turinspirert at jeg har brukt kvelden på å bake energibarer og for øvrig planlegge maten til tur. Gleder meg nå!

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Skjønner vel godt det ikke er helt ønskelig at alle som ønsker det bare tar med seg store ting på toget uten å forhåndsbestille plass? Har reist litt med tog i det siste og har utelukkende møtt på hyggelige og blide NSB-folk, både på togene og kundeservice. Letter oppgitt konduktør da jeg bare måtte hive pulken inn på en vilkårlig inngang nå sist helg, og den ble stående på tvers og sperret veldig, men de var greie og flyttet den over i godsvogna for meg, og veldig god service ift å reise med barn.

Systemene deres er jeg ikke sånn veldig fornøyd med dog. Mye som er veldig tungvint og avhengig av kundeservice for ting jeg synes jeg lett burde kunne ordne selv via nett eller app.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

WARNING! skikkelig på vei ut av denne tråden. 

Husker veldig godt tilbake i barndommen, når vi kjørte tog opp til Drevatn til besteforeldrene mine sin hytte. Da fikk vi lov til å legge oss i sovevognen på Trondheim S til "vanlig leggetid". Så ble vognen hektet på Bodøtoget som kom fra Oslo. Nå det kom fram til Mosjøen, så hektet de av vognen og vi sov videre. Deretter tok vi lokaltoget opp til Drevatn, der toget stoppet mitt skogen ved en planovergang, slik at vi kunne gå av og opp mot hytten. Gode minner. Og veldig servicevennlige NSB ansatte på den tiden ialfall :)  Husker forøvrig vi gikk oss på en forlatt hytte opp i fjellene, der den tidligere eieren sin sovepose hang fra taket. Det var skummelt!

Sitter å vurderer å ta en tog/fjell/tog tur med dattera på seinsommeren. Så leser alle tog tråder for å plukke opp erfaring. Nå er vel ikke en kjempestor sekk, og en liten sekk det største problemet uansett. Men i og med at jeg ikke har reist med tog noe særlig de siste 20 årene så ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gode erfaringer med konduktører hos nsb når jeg kommer med pulk. De hjelper til og har vært serviceinnstilt og hyggelige. Selv på Finse.

Noen togsett har dårlig plass til pulk. Men pulkene burde vel egentlig kunne stables på høykant, bare det finnes noe å stroppe dem fast med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Dette skil seg frå område til område er mi erfaring. På Dovrefjelle er dei stort sett "all smiles". På Bergensbanen har dei nok eit litt anna trøkk, og der kan dei bli rett å utrivelige om du ikkje har bilett. Eg har meir enn ein gong stått  på Voss ellerpå Finse og prøvd heile skalaen frå "blafring med vippene" til "men de gjer det jo så forbanna vanskeleg å orientere seg". Eg har aldri opplevd å ikkje få pulken med, men jaggu har eg følt det har vore nære eit par gonger. 

Endret av Tessatroll
Ser at eg jammen har svart på denne tråden ein gong før :P (gullfisk, teflon osv)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 måneder senere...

Hadde med pulken på toget til og fra Finse, da det ikke går bilvei dit på vinteren. 

Tungvindt å pakke slik at pulken var "tom". Stod feil i forhold til der hvor den skulle inn, ikke noe snø å dra den på heller i Hønefoss. Fikk den inn. Gikk tilbake for å få hentet resten. Fikk kjeft og beskjed om å få bagasjen inn på tog, slik at de fikk reist. De var i rute.... Traff visstnok på ham de kaller "generalen". Konduktøren beklaget oppførselen til kollegaen. Jeg hadde løst pulkbillett. Gikk greit med utlasting på Finse. Hadde sykkelmerke på pulken. Med minipris kostet det 497kr.

Fra Finse gikk det veldig greit, litt snø å dra pulken på, samt at jeg fikk beskjed hvor jeg skulle stå. Løftet pulken inn, og det var plass ski, pulkbag og ekstra baggen hvor alt som skulle i pulkpose og Artic beddingen lå gått komprimert. Når vi kom til Hønefoss var jeg med å laste alt ut. Meget hyggelig kvinnelig konduktør.  Pris hjem Finse-Hønefoss kom på 655kr.

Rommet på toget hvor det var plass til sykler/pulker er ca 5-60 cm brett og 1,5 meter langt. Pulken settes der hvor sykler henges opp. Den andre delen er leid ut til transport av bagasje for hurtigruten etc. Så at det fort blir litt kaos med så liten plass, skjønner jeg meget godt. De fleste er nok ikke sure, bare stresset!IMG_0185.JPG

Konklusjon:

  • Ta bilen hvis du kan ref @whistler
  • Kjøp bilett også til pulken ref @virrma
  • sykkel=pulk ref @Elisabethsk
  • Ha tom pulk
  • Merk alt med navn og hvor det skal
  • Prøv å finn ut hvor du skal stå for å treffe sykkelvogna hvis det ikke er bagasjevogn
  • Møt opp i god tid.

 

 

  • Liker 4
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Radiosugge skrev:

Hadde med pulken på toget til og fra Finse, da det ikke går bilvei dit på vinteren. 

Tungvindt å pakke slik at pulken var "tom". Stod feil i forhold til der hvor den skulle inn, ikke noe snø å dra den på heller i Hønefoss. Fikk den inn. Gikk tilbake for å få hentet resten. Fikk kjeft og beskjed om å få bagasjen inn på tog, slik at de fikk reist. De var i rute.... Traff visstnok på ham de kaller "generalen". Konduktøren beklaget oppførselen til kollegaen. Jeg hadde løst pulkbillett. Gikk greit med utlasting på Finse. Hadde sykkelmerke på pulken. Med minipris kostet det 497kr.

Fra Finse gikk det veldig greit, litt snø å dra pulken på, samt at jeg fikk beskjed hvor jeg skulle stå. Løftet pulken inn, og det var plass ski, pulkbag og ekstra baggen hvor alt som skulle i pulkpose og Artic beddingen lå gått komprimert. Når vi kom til Hønefoss var jeg med å laste alt ut. Meget hyggelig kvinnelig konduktør.  Pris hjem Finse-Hønefoss kom på 655kr.

Rommet på toget hvor det var plass til sykler/pulker er ca 5-60 cm brett og 1,5 meter langt. Pulken settes der hvor sykler henges opp. Den andre delen er leid ut til transport av bagasje for hurtigruten etc. Så at det fort blir litt kaos med så liten plass, skjønner jeg meget godt. De fleste er nok ikke sure, bare stresset!IMG_0185.JPG

Konklusjon:

  • Ta bilen hvis du kan ref @whistler
  • Kjøp bilett også til pulken ref @virrma
  • sykkel=pulk ref @Elisabethsk
  • Ha tom pulk
  • Merk alt med navn og hvor det skal
  • Prøv å finn ut hvor du skal stå for å treffe sykkelvogna hvis det ikke er bagasjevogn
  • Møt opp i god tid.

 

 

Uff, nå kjenner jeg at jeg gruer meg til logistikken når jeg skal til Finse i Mars :-( Men, Finse-Haukeli blir ikke Finse-Haukeli fra Dyranut :P

 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@radiosugge - Send en epost til NSB det du beskriver reisen, hva og hvor og hvordan du opplevde det. Ta med litt ros og ris, og still samtidig spørsmål om hvordan de har tenkt seg at slik transport skal foregå samt hva som irriterte deg på denne turen. Du er garantert ikke den eneste med pulk til Finse, og eneste måten dette kan bli bedre på er at NSB får innspill fra passasjerene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt pulkoppsett består av en parispulk og 150 liters paragliderryggsekk som også fungerer strålende som pulkbag. Når jeg skal på toget har jeg alt utstyr i sekken, pulken i den ene hånda og skia i den andre. Sekken går i det nederste rommet i det tre etasje høye bagasjerommet ved inngangen, pulken og skia i skiskapet. Sekken er ikke akkurat god å bære med så mye vekt, men på de korte distansene mellom hjem og busser og tog går det greit.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 uker senere...

Jeg ser at det som @stjernehimmel skriver, kan fungere bra dersom man har parispulk, men jeg ser for meg at det blir problematisk/for tyngt å holde fjellpulken med stivt drag i en hånd, og skiene i andre hånden. Bagasjen må vel uansett ut av pulken for at det skal være mulig å løfte den ombord alene.

Hvordan løser man dette om man parkerer på bystasjonen i Bergen, er alene, og har med seg en barnepulk ombygget til transportpulk, ski og bagasje som skal i pulken? Jeg ser for meg at det blir 200 veldig tunge meter til perrongen.

Kan man hente tralle på togstasjonen man kan bruke? Må man kjøpe en lett parispulk for å klare å få dette med seg enkelt på toget?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 28/02/2017 den 0.37, JonDee skrev:

Jeg reiser som oftes fra Bergen togstasjon, med fullpakket Fjellpulken Expedition (50-60 kg) og her er mine anbefalinger:

1. Kjøp togbillett og sykkel billett på forhånd. Spør også hvilken vogn godsvognen er, slik at du bare går direkte til den på avreisedagen

2. Pakk hele pulken så komplett som mulig, stivt drag legges gjerne under Arctic Beddingen om du har det. Skiene festes på toppen. Gjør det så komprimert som mulig slik at det trengs bare ett løft av og på. Har pulken din feste punkter på utsiden, kan du feste små enkle taustumper som man kan løfte i. Disse tas av når man starter skituren. 

3.  Ta taxi til togstasjonen eller bli kjørt av noen. Beregne god tid, min 30 før togavgang bør du være på stasjonen. 

4. Når du kommer til togstasjonen, ber du taxi sjåføren vente ved bilen mens du går bort til område ved siden av billett kiosken, der låner du en tralle, husk 20-kroning. 

5. Så hjelper taxi sjåføren deg med å sette pulken på tvers av trallen, sier fint takk :)

6. Så triller du hele moroa bort til godsvognen, smiler og nikker fint til konduktøren og han hjelper deg med å løfte pulken inn. (Jeg liker og vente med å gå bortover perrongen inntil det værste rushet av folk har gitt seg, pulken er noe bred på perrongen)

7. Så går du tilbake og leverer trallen der du hentet den, og finner din sitteplass på toget, vindusplass på høyre side er selvfølgelig obligatorisk. 

8. Kjøp deg kaffe og en lun kanel bolle i kafeen, og la roen senke seg. Gjør deg klar for naturopplevelsen som kommer.

9. På Finse hjelper de deg av med pulken, mest sannsynlig står den på perrongen innen du rekker frem til godsvognen. 

10.  Ready to rock!

 

 

IMG_0976.JPG

6,5: Konduktøren sier så: "Pulken må være tom når den lastes i sykkelrommet slik at den kan henge på veggen. Vi har mye bagasje i dag". Samtidig kommer det en fyr i en elektrisk tralle fra Porterservice som er litt brydd over at du har tenkt å stjele mye plass som han skulle bruke til kofferter fra asiater som har kjøpt Hurtigrutebillett med togekskursjon.

(I følge NSB er det dette som er vilkårene for transport av pulk i sykkelvogn)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg stusser litt på erfaringene deres med konduktørene. På NSB's informasjonsside om bagasje står det ingenting om at pulken må være tom. Slik jeg ser det betaler man ekstra for et uhåndterlig kolli, dvs pulken i sin helhet. En pulk må man forvente at ikke er tom når man skal på tur. Jeg ville forholdt meg til de transportvilkår kom faktisk fremgår av nettsiden deres. At en pulkplass skal bestilles som spesialkolli på lik linje med sykkel betyr ikke at den skal håndteres likt som en sykkel.

https://www.nsb.no/tilbud-om-bord/bagasje

---

Pulk, rattkjelke og sparkstøtting

Pulk, rattkjelke og sparkstøtting er bagasje som på grunn av volum, form og størrelse vanskelig kan plasseres i bagasjehyller om bord i toget. Derfor må du bestille plass til denne type bagasje på samme måte som for sykkel. Avgift må betales, og du er selv ansvarlig for inn- og utlasting. Billett til pulk, rattkjelke og spark bestiller du hos NSB Kundesenter på telefon 815 00 888.

---

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.