Gå til innhold
  • Bli medlem

Klabbing og smørefrie ski


Anbefalte innlegg

Hei

Prøvde meg på ski på Fløyen i Bergen i dag, men det gikk rimelig elendig. Jeg har smørefrie ski, og vanligvis fungerer det helt greit. Men i dag klabba det sinnsykt mye. Måtte stoppe omtrent en gang i minuttet for å hakke løs snø fra skiene. Det var sikkert plussføre og litt våt snø, men ingen andre hadde sånn problem som jeg.

Er det mulig å gjøre noe med dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Såla er for tørr, så silikonolje eller noe annet som tetter porene kan gjøre susen. I "gamle dager" fikk du  kjøpt silikonolje til smørefrie ski, tror det var swix som sto som produsent. Litt grisete å ha i smøringsposen, men var brukbar som øyeblikkelig hjelp.

EirikW

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, 353 skrev:

Skal en smøre dette over delen med festemønster også eller bare på gildeflatene? 

Hei som skrevet ovenfor: 

Hei

Flytende glider er løsningen. Så klabber det nesten aldri! Gnikk det godt inn i smørefrimønsteret.

Klin det på over alt hele ski lengden!

Hilsen Elgen 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, elgen skrev:

Flytende glider er løsningen. Så klabber det nesten aldri! Gnikk det godt inn i smørefrimønsteret.

Klin det på over alt hele ski lengden!

Hilsen Elgen 

Ok, så jo det, men tenkte at det kanskje ville gjøre smørefrie ski veldig bakglatte. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Det smørefri mønster virker jo "mekanisk" ved at kantene "griper" ned i snøen.  Derfor blir smørefri ski glatte alle veier i isete løyper! Da kan man gi litt smurning/klister akkurat på midten, men det er noe herk å renske ut i etterkant. Det er også midt på skia at klabbene først og fremmest bygger sig opp til størrelse med Jostedalsbreen. derfor flytende glider over hele skien, da det også hjelper på gliden, som jo er dårligere på smørefri ski.

På vanlig "blå swix" føre gir vanlige smøreski den langt beste kombinasjon av hefte og glid. Men ved 0 - føre kan smørefri ski være en veldig bra løsning. Min erfaring tilsier at Fischer sitt fiskeskjell mønster er det beste. 

Jeg har ikke prøvd de ny smørefri ski med "mini felle" midt på skien. De kan sikkert ha noe for sig også på isete løyper?

 

Hilsen Elgen

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om ski er smørefri er det viktig å rense de innimellom,  spesiel utpå våren og når det er lenge siden det har snødd. Blir en del skitt i snøen. Slik hurtigglider er fint. Har brukt swix sin noe selv om jeg som regel glider med voks og smørejern. Ville renset skiene før du har på glider.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, kvitebjørnen skrev:

Takk, skal prøve dette. Er det lett å ta på? Bare å gnikke på med svampen, uten at man trenger noe avansert utstyr?

Veldig lett å ta på. Har brukt det på mine egne ski, vet ikke helt hvorfor, for skiene mine ser ut som et bombekrater under etter div møter med grus. Det er selvforklarende. :)

Etter å ha gått på tur med en kompis på smørefrie ski (av typen med mønster under), så må jeg si at det er noe jeg aldri ville finne på å bruke. Ca samme feste på vei opp (det var kaldt i snøen og plussgrader i luften), og bortover/nedover så måtte han stake som en gal mens jeg gled rett fra han uten å gjøre noe som helst. Eneste vedlikeholdet jeg har gjort er bittelitt bruk av hurtigglider.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.