Gå til innhold
  • Bli medlem

Jarle Andøy & Berserk sin rettergang


Dal-z

Anbefalte innlegg

Jeg vil uttrykke min glede over at Jarle Andøy og Berserk har vunnet i retten denne uken!

http://www.vg.no/rampelys/jarle-andhoey/frikjent-jarle-andhoey-jakten-paa-berserk-fortsetter/a/23625800/

Det er en gledens dag! Det er en like stor menneskerett å kunne seile i arktiske farvann som det er å vandre på fjell og vidde.

:frantics:

Endret av steingrd
Rettet overskrift
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Synts også at dommen var gledelig. At polarinstitituttet skal oppheve seg til herskere over Antarktis , bare for norske statsborgere , og bestemme hva de har lov å gjøre der, er helt urimelig.  Spesielt med tanke på hvilke miljøforurensning der nede, de stats sponsede ekspedisjonene , også de norske , har stått for og står for. Seilbåten til Andøy , uten assistanse fra isbryterer og helikopter, har ett minimalt miljøavtrykk i forhold til det som har vært tilfelle med de ande norske ekspedijonene i Antarktis.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg så en gang en film om en single handed regatta som gikk fra Argentina eller Chile, (husker ikke startstedet) sør til Antarktis og tilbake igjen. Mesteparten av filmen var laget av seileren selv, en ung dame som seilte helt alene, og viste alle de problemene man kunne oppleve på en sånn tur. Hun var til og med oppe i toppen av masta for å fikse ting som var blitt ødelagt. Jeg lurer på om arrangøren hadde fått tillatelse fra Polarinstituttet i Norge til å arrangere denne regattaen. Det sa de ingen ting om.

Det finnes også andre som kjenner dette området, så en viss trafikk er det nok her fra tid til annen.

http://www.seilbatutstillingen.no/id/37498.0

Det går til og med charterturer til Antarktis og jeg tror nok at slike turer belaster dette området mer en en vanlig seilbåt med fire . fem personer ombord. 

 http://www.carica.no/kapp-horn-til-pingvinene-i-antarktis-ms-midnatsol-

P.s.

Jeg syntes kongen var god da han mente at Troll basen var oppkalt etter Dronning Sonja.

http://www.kjendis.no/2014/12/29/kjendis/kong_harald/aret_med_kongefamilien/kongefamilien/slottet/36934449/

 

Endret av REs
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg unte virkelig Jarle Andhøy å slippe mer pes fra myndighetene ang detta nå, han er en fin fyr, snill - bare se på hvordan han er sammen med personer med Downs Syndrom (Tangerudbakken)! I en tid hvor folk selekterer de vekk fra livet, er det godt å se at noen gir de noe i livet; glede og respekt! Det sier mye om Jarle Andhøy! Så gratulerer så masse til han og hans mannskap med dette!

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Generelt for at folk skal kunne gjøre farlige ting så lenge de kjenner risikoen og ikke skader andre. Så lenge alle involverte skjønte at polområdene er farlige greier, så ser jeg ikke hva en dynge byråkrater skulle kunne bidra med - bortsett fra å kaste bort tid og penger på en totalt unødig rettssak.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Grimner skrev:

så ser jeg ikke hva en dynge byråkrater skulle kunne bidra med - bortsett fra å kaste bort tid og penger på en totalt unødig rettssak.

Du har nå vel mer eller mindre gjengitt hele stillingsinstruksen til en byråkrat... 
Har faktisk sterk medfølelse for byråkrater, da det må være ufattelig tungt og ikke minst belastende psykisk å ha ett virke der man skal skape mest mulig helvete, samt bremse utvikling så langt det gjør seg gjøre.

All honnør til Jarle Andøy for at han gikk til kamp og faktisk vant.

Og for at han var med på denne, ler meg fortsatt skakk når jeg ser den 

 

  

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg drevet med seiling i en del år. Vi var 5 kamerater som seilte regatta i flere år. De fleste sesongene seilte vi halvtonn, og noen sesonger med Express. Med utgangspunkt idet jeg lærte i løpet av denne tiden så ville jeg vert svært skeptisk til å seile til Antarktis med det mannskapet Jarle nå har skaffet seg. Når vinden er sterk og bølgene høye så er det så store krefter i sving i både båt og rigg at det ofte ikke er plass for å feile eller nøle noe sted. 

En gang fikk vi med en ny "matros". Han var fra Finnland og sa at han hadde seilt noe tidligere. Det tok ca. fem minutter å overbevise oss andre om at han hadde seilerfaring. Det første han gjorde når han kom ombord var å gå frem til klemmene, fem på styrbord og fem på babord side, hvor de tauene som står permanent på båten var festet. Han tok i hvert tau og kikket opp i riggen for å se hva de forskjellige tauene var. Når det ikke er seil på båten så er det stort sett bare fall som er montert og når han hadde sett hvilket fall de forskjellige tauene var så hadde han kontroll. Skjøter og braser til forseil og spinnaker kommer på dekk når seilene heises og da kan jo alle se hvor disse er. Denne mannen har nå seilt to ganger rundt jorden på Intrum Justitia den gang da denne regattaen hette Whitbread ocean race.

Det mannskapet Jarle har fått ombord, i hvert fall tre av dem, vet knapt nok hva et fall, en bras eller en skjøte er, og hvem av dem skal passe på å mate kjølsvinet? 

Når mann seiler i hardt vær så er marginene små og da trenger man mer rutine enn det et par småturer med sjøsykt mannskap kan gi.

56d0ba5b66435_Volvoosean.jpg.d52ca9770c2

Jeg har opplevd å "broache" ikuling, bare fordi den ene av de som kjørte spinnaker nølte noen sekunder fordi han ikke viste sikkert om han holdt i skjøten eller brasen når skipperen brølte ut sin ordre.

broach.jpg.b39d0128638a12605dc795c339e5f

Jarle er ganske tøff som tør å ta ut på en sånn tur, med dette mannskapet, etter alt han har opplevd, men om mannskapet kan man vel bare si "Forlat dem for de vet ikke hva de gjør".

Heldig vis så vet vi at det gikk bra, for ellers hadde vel ikke filmen blitt laget.

Endret av REs
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv seilt som mannskap , eller mer som ballast kanskje,  tur/retur Stavanger - Shetland. Som fullstendig amatør og landkrabbe sammen med tre drevne seilere og tre ( blandt annet meg ) landkrabber i en 34 fots seilbåt. Stiv kuling på hjemturen gjorde at alle vi landkrabbene ble ubrukelige av sjøsyke og de tre andre måtte gjøre alt alene. Og det var en kort tur. Ikke noe i nærheten av det de på Berskerk skal gjøre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.