Gå til innhold
  • Bli medlem

Allak, Staika, Keb Dome eller Abisko Dome.


Frederic Andrè Bakken

Anbefalte innlegg

ALLAK                            PRIS: 8 850

Nettovekt - 2.6 kg
Bruttovekt - 3.1 kg
Høyde Innvendig - 105 cm
Areal Innertelt - 3.0 m²
Areal Fortelt - 2 x 0.9 m²
Stenger (9 mm) - 3 x 370 cm
Teltplugger - 12 V-Pegs
Farge: Rødt

STAIKA                             PRIS: 9 250

Nettovekt - 3.2 kg
Bruttovekt - 3.7 kg
Høyde Innvendig - 110 cm
Areal Innertelt - 3.2 m²
Areal Fortelt - 2 x 0.9 m²
Stenger (10 mm) - 3 x 387 cm
Teltplugger - 16 Y-Pegs
Farge: Rød 

ABISKO DOME 3             PRIS: 9 289

Totalvikt: 3680 g
Antal absider: 2 st
Antal ingångar: 2 st
Avsett för antal personer: 3 st
Innermått LängxBreddxHöjd 225/180/115 cm
Tälttyp: Självstagande
Vattenpelare på golv: 6000 mm
Yttermått LängxBreddxHöjd 340/245/125 cm

KEB DOME 3                   PRIS: 9 999,00

Varekode: F53703
Concept: Trekking
Vekt: Total 4790g/Minimum 4230g
Yttermateriale: 40D TripleRip Sil/Sil 3000 mm 100% Polyamide, 70D TripleRip Sil/Sil 3000 mm 100% Polyamide
Innerstoff: 30D Ripstop DWR 100% Polyamide
Plugger: DAC V-Pegs Mediu
Stenger: DAC Pressfit
Myggnett: 20D No-see-um mesh 100% Polyester
Antall sesonger: 4-sesongs telt

 

Jeg ønsker 4 sesongs telt mtp å slippe og kjøpe ett telt til skulle jeg få lyst på en tur på vinteren. ta i betraktning at jeg ikke kommer jeg til å dra ut i ekstreme værforhold med det første. Ser også at Fjellreven sine oppgraderte telt har ventil også nederst på telte, dette resulterer vel i god gjennom lufting. Jeg har ett enmannstelt Exped Vela II Extreme jeg syntes ble for lite og veldig klamt når solen stod på. klarer ikke å se om Hilleberg har denne funksjonen på innerteltet. Er det noen som har noen erfaring rundt dette?

Bruk: Alt fra og ligge på en camping plass til skogturer
Hvilket telt ville dere anbefalt?

Spørsmål: hva er det som skiller ett vintertelt og ett sommertelt?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Alle disse teltene er for tunge etter min mening. Om tanken er stort sett solobruk eller med to personer. Etter bruken du skisserer mener jeg det er dumt å bære på et tungt telt som kanskje skal bruke på en vintertur eller to. 

Jeg har selv Helsport Reinsfjell 2 Superlight og kan anbefale dette på det varmeste. Lett og god plass til to, selvstående og to innganger. Ellers har MSR gode, lette telt. F.eks. Hubba Hubba. Litt rimeligere enn Helsport og Hilleberg også :-)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skall du inte ut på fjället så klarar du dig med mycket lättare grejjor. Alla dom du räknat upp är dimensionerade för att klara att stå på fjället I storm, även på vintern. Det behöver du inte i skogen, även om jag har sett exempel på ultralätta tält som blåst sönder i skogsterräng i måttlig vind. Men så blir det när man bara räknar gram och glömmer att grejjorna skall fungera utomhus...

Ja ja, till skogsbruk skulle jag ha övervägt Hilleberg Rogen. Jag skulle dock inte dra upp det på fjället, ens på sommaren. Men I skyddad terräng är det fint.

Skall du ut på solotur är Unna ett alternativ. Mycket mindre än dom som nämnts, men helt OK för en person. Tål att tälta med på fjället också, även vintertid. Kan nog bli lite skakigt i snöstorm på fjället, men det går inte sönder.

Vintertält har I regel duk helt ned till marken, ibland stommattor (som jag inte gillar) och är allmänt kraftigare för att tåla snöbelastning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode svar alle sammen. Hilleberg Unna savner plass til ting og tang i ytterteltet. Helsport Reinsfjell så veldig lovende ut. men holder dette i vind ? jeg skal også overnatte i telt på fjellet om sommeren oppe på Vole Skagsnebb hvor det lett kan komme opp i 20 m/s litt overraskende,, det er kanskje ekstremvær jeg skal ut i allikevel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, Frederic Andrè Bakken skrev:

Takk for gode svar alle sammen. Hilleberg Unna savner plass til ting og tang i ytterteltet. Helsport Reinsfjell så veldig lovende ut. men holder dette i vind ? jeg skal også overnatte i telt på fjellet om sommeren oppe på Vole Skagsnebb hvor det lett kan komme opp i 20 m/s litt overraskende,, det er kanskje ekstremvær jeg skal ut i allikevel?

Ikke noe problem. Brukt mitt i hele 2015, også i møkkavær på Hardangervidda. Ingen tegn til svakheter. Tørt og fint, godt lufting og stabilt i vind med tre stenger. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Generelt vil jeg si at det er bedre å velge et letter/enklere telt for sommerbruk og et annet telt for vinter og tøffe forhold. Dette med bæring av sekk på fottur er jo individuelt men om man skal traske langt og mye så er det etter min mening utrolig viktig å få ned vekten på det elementære utstyret. Jo mere erfaring man får desto mindre kan man klare seg med så det er en læringskurve og valg man etterhvert gjør utifra egen erfaring. For lengre fotturer sikter jeg meg selv inn på å bære 10-15kg totalt inkludert sekk - dette gjør turene langt mer behagelige og er det jeg har kommet frem til som en comfortvekt for meg. Nå er jeg en liten og lett person og jeg vet om andre mer røslige som gjerne bærer 20-25kg så det finnes selvfølgelig ikke en fasit her.

Nå vet jeg ikke hvilket erfaringsnivå du har men jeg er ganske sikker på at du kommer til å angre om du nå kjøper et stort og tungt telt som du må drasse rundt på. Som de andre sier, kjøp først et lett og lite telt, ikke tyngre en 1,5kg. Bo/sove bør holdes så lett som mulig. selv er mitt regnskap slik:

Sovepose (hagløfs L.I.M down) - 480g
Sekk (Snota 45/54l) - 1kg
Liggeunderlag (Sea to Summit Ultralight Mat Regular) - 355g
Telt (Ringstind Superlight 1-2) - 1kg

Dette gir meg et bo og sove system på ca 2.8kg :)

Rundt 3kg vil jeg si er veldig lett om du ikke beveger deg ned i de ekstreme lette kategoriene. Prøv å kom deg godt under 5kg på dette er midt generelle råd.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Frederic Andrè Bakken skrev:

Da er det satt. Da blir jeg eier av Helsport Reinsfjell 2 Superlight. Jeg er ingen erfaren villmann men har stort ønske om å forbedre meg på dette omeråde. Takk igjen for tiden deres. God helg alle sammen!

Gratulerer! Et godt valg du garantert blir fornøyd med.

God helg :-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 25.2.2016 at 12.56, K-nitraM skrev:

Et hilleberg unna som sagt over..

Her har du også mulighet til å kjøpe et innertelt i myggnetting til sommerbruk.

Vet du hvor dette selges? Har slitt med å få tak i nettopp det innerteltet der... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, 353 skrev:

Vet du hvor dette selges? Har slitt med å få tak i nettopp det innerteltet der... 

https://www.fjellsport.no/hilleberg-unna-mesh-innertelt.html

Tror fjellsport får inn nye varer rundt påske, mulig dette blir en av varene? 

Har du tatt kontakt med hilleberg.se på mail? 

http://www.outnorth.no/hilleberg/unna-innertalt-mesh?gclid=Cj0KEQiAr8W2BRD2qbCOv8_H7qEBEiQA1ErTBlqb-bh5rtfsPHO0AsdEaslUx6VlQoC5oyUgHU0_oEcaAl1z8P8HAQ

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Tror sikkert du blir fornøyd med Helsport teltet.

Selv har jeg Fjellreven Akka Dome 2 som jeg liker svært godt. Det står veldig godt, duken er så pass tykk at den ikke blafrer for mye i vinden om natten. Det har god plass, to åpninger og to fortelt. Lett å sette opp.

Ulempen er vekten på over 3 kg.

Dette gjorde at jeg kjøpte Hilleberg Unna i fjor i tillegg til Fjellreven teltet. For å spare ett kilo.

Teltet var kjempeflott, men savnet etter to innganger, plassen og forteltene ble dessverre for stor. Jeg solgte det.

Helsport teltet virker interessant siden det ligner i løsninger på Akka Dome. Skulle gjerne hørt flere erfaringer med teltet. Har lest at det gjerne skulle vært et par pluggfester til siden noen av sidene "fylles" av vann. Vannet renner ikke av så bra.

Er dette feil, dere som har dette teltet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, K-nitraM skrev:

Hva med her? 

http://us11.campaign-archive1.com/?u=0fd080e75dcbd03394006a4bd&id=70712b8dd6

Ser ut som de har mesh innertelt på lager :)

 

3 timer siden, Blaser skrev:

 

3 timer siden, Walle skrev:

Ser de selger det her også:

https://brukas.no/telttilbehor-c314

Takk gutter!!

Har sendt en bestilling så får vi se hva de kan diske opp med! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.