Gå til innhold
  • Bli medlem

11 uker på tur med hund - tips?


HelldogSköll

Anbefalte innlegg

Hei!

Da har jeg akkurat levert oppsigelse på jobben, og står dermed uten jobb i sommer. Har søkt på et par sommerjobber (har jobb fra høsten av), men uten å egentlig legge helt sjela i det.

Jeg har nemlig "bestemt" meg for at i sommer blir det tur. 11 uker i skauen med bikkja. Rute er ikke planlagt enda, men har et lite ønske om å starte på Nordkapp. Gudene vet hvor langt jeg kommer på 11 uker, jeg har liten kjennskap til terrenget og hvor lang tid jeg faktisk kommer til å bruke på den turen. Den ble nemlig "bestemt" nokså nylig, så jeg har ikke rukket den helt store research'en enda.

Så da begynner jeg her!

Litt om bakgrunnen min; jeg har vært aktiv i skog og mark tidligere, så og si alltid med hund, både sommer og vinter (mest vinter, faktisk, har drevet en god del med hundekjøring, og vært mye på skiturer med og uten telt vinterstid). Jeg har IKKE vært ute lenger enn 5 dager i strekk, og de 5 dagene har jeg jo hatt ei slede å pakke all den dritten jeg trenger i.

Så nå, når jeg skal på tur med bare meg og ei bikkje, så er det lengste jeg har vært utenfor allfarvei 3-4 dager. Og da greier man jo ta med seg dobbel rasjon av ca alt. Men 11 uker, da må man vel tenke litt annerledes.

Det jeg lurte på, var å kjøre opp til Nordkapp, og sette igjen depot'er med mat for meg og bikkja underveis. Hun er mest vant til å gå på vom & hundemat og rent kjøtt (kylling, fisk, annet jeg får tak i til en billig penge). Tørrfôr er hun slettes ikke lykkelig over å finne i skåla, men på en slik tur tror jeg hun kommer til å spise likevel. Tenkte også å kjøpe inn frysetørka vom, det koster vel litt, men er verdt det pga vekta. For min egen helse har jeg ikke planlagt så mye, jeg er utrolig dårlig til å lage meg skikkelig mat, og på tidligere turer har det gått i havregrøt og tilfeldig mat jeg har hatt i kjøleskapet like før avreise. Tenkte å vakuumpakke, men hva?

I klesveien føler jeg meg ca trygg, turbukse, ull, vanntett/vindtett jakke, lue og pulsvanter (jeg regner ikke med det er grisevarmt i Finnmark i juni). Tollekniv i beltet, samekniv i sekken, stormkjøkken (jeg har liten erfaring med primus, og vet hvor raskt de plutselig kan slutte å fungere, men tar gjerne imot tips på denne fronten!), sladrekopp, spork. Jervenduk og liggunderlag. Solkrem, solbriller, potesokker, førstehjelpsskrin og zinksalve.

Så ja, spørsmålet mitt til dere blir: rutevalg og mat! Må også kjøpe en ordentlig kløv til bikkja, de vi har fra før egner seg ikke på langtur, den ene ga gnagsår etter ca 6 timers gange på 3-dagerstur (nedtur!). Vil helst ha en "vest-type", funderer litt på Amundsen-kløv, som jeg kjøpte og leverte tilbake fordi jeg syntes den satt for høyt i halsen, men lurer på om jeg hadde rett (se bilde)? Hun er også ganske lang i ryggen, og har hatt ryggskade etter sammenstøt med en annen hund tidligere, så hun bør ikke bære altfor tungt (selv om hun ikke har hatt plager de siste 7-9mnd). Lurte også litt på hvordan dere andre gjør det med klesvask på slike turer?

Setter pris på all hjelp! :)

tikaani.jpg

tikaani2.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har ikke erfaring med lengre turer enn 2 uker, og bare 1 uke med hund, men kan jo si min erfaring med kløv. Jeg syns den sitter relativt bra på bildet. Litt høyt opp i halsener den, men de skal jo ikke trekke i kløven, den er festa der for å ikke skli bakover. Men jeg har to kløver. Togo fra seleverkstedet og den der (og en fra Kennel til forrige hunden min, men den var virkelig elendig). Her kan du se litt om min og andre sin erfaring med Nonsto Amundsen kløven og Togo. Når du skal gå såpass lang tur ville jeg definitivt gått for en god kløv, som sitter stabilt, uten alt for mye dill som det er på Nonstop sin. Det er mange som er fornøyd med Laika sin også, men den har jeg ingen erfaring med. Jeg ville gått for Togo kløven til Seleverkstedet, men de er dyre.

Ang hundemat, så ville jeg vent henne til å spise tørrfor før turen. Fryktelig kjedelig om hun ikke vil spise den første uka, før hun blir for sulten. Høyenergitørrfor (litt avhengig av hunden om du trenger høyenergi, men du skal gå lenge og lange dagsetapper med kløv og har en hund som kan være småspist) og ha med litt frysetørka vom for ekstra energi og evt som smakstilsetning om hun er sær på spisinga. Men det er dyrt ja. Og det har ganske stort volum, så du må vurdere energitilskuddet opp mot pakkmuligheter. Du får regne litt på hvor mye hunden din vil spise i tørrfor hver dag. På 11 uker må du vel proviantere i hvert fall en gang i løpet av turen eller to. Fisker du mye? Til deg selv blir du mok nødt til å i all hovedsak gå for tørka mat. Enten ferdigopplegg som Real Turmat eller begynne å tørke selv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir nok å legge mye penger ned i kløv, ja, er tross alt totalt avhengig av at hun greier å bære den med mest mulig hundefôr i. Har sendt ei melding til Jan Reinertsen nå, så får vi se om han svarer :) 

Jeg kommer til å fiske på turen, ja, må jo det ;) Hva slags mat tørker man for tur? Hun spiser gjerne etter 1-2 dager på tur, så jeg tror jeg kommer til å satse på å få henne opp i vekt før turen, uten at vi er på tur sulter hun seg gjerne heller ei uke enn å spise tørrfôr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frysetørket vom kan jo være et alternativ, det veier lite og pleier å gå ned for kresne hunder. Mine spiser ellers vom og hundemat, eller kjøtt av diverse typer. Men frysetørket vom går ned :) Eneste er at det krever å vannes ut for å få riktig konsistent og for å få i hundene litt vann i maten :)

 

Ellers ville jeg funnet en type tørrfor som hun liker, spør om forprøver på litt forskjellig for å se om noe faller i smak. De fleste forprodusenter er villige til å gi ut forprøver for trossalt er jo deres for best og alle hunder liker det såklart ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Ann Christin skrev:

Frysetørket vom kan jo være et alternativ, det veier lite og pleier å gå ned for kresne hunder. Mine spiser ellers vom og hundemat, eller kjøtt av diverse typer. Men frysetørket vom går ned :) Eneste er at det krever å vannes ut for å få riktig konsistent og for å få i hundene litt vann i maten :)

 

Ellers ville jeg funnet en type tørrfor som hun liker, spør om forprøver på litt forskjellig for å se om noe faller i smak. De fleste forprodusenter er villige til å gi ut forprøver for trossalt er jo deres for best og alle hunder liker det såklart ;)

Men frysetørket vom er ikke et fullfor, så å bruke det som eneste næringskilde i 11 uker er ikke bra. På korte turer har det sikkert ikke så mye å si, men på 11 uker ville jeg gitt et fullfor og evt brukt vom som energitillegg. Og frysetørka vom har stort volum. Det er like vanskelig å frakte med seg på lange fjellturer som stor vekt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 hours ago, Ann Christin said:

Frysetørket vom kan jo være et alternativ, det veier lite og pleier å gå ned for kresne hunder. Mine spiser ellers vom og hundemat, eller kjøtt av diverse typer. Men frysetørket vom går ned :) Eneste er at det krever å vannes ut for å få riktig konsistent og for å få i hundene litt vann i maten :)

 

Ellers ville jeg funnet en type tørrfor som hun liker, spør om forprøver på litt forskjellig for å se om noe faller i smak. De fleste forprodusenter er villige til å gi ut forprøver for trossalt er jo deres for best og alle hunder liker det såklart ;)

Må nok prøve å finne noe tørrfôr, ja :) Men hun har faktisk spist et måltid tørrfôr i det siste (jeg blir litt skremt, hun har hatet tørrfôr i 5 år, så plutselig begynner hun å spise det SELV OM hun får kjøtt, og hun spiser opp begge deler? Bikkja må jo være syk... Satser på at hun bare er blitt mindre kresen ;) )

2 hours ago, Fjellvåk said:

Men frysetørket vom er ikke et fullfor, så å bruke det som eneste næringskilde i 11 uker er ikke bra. På korte turer har det sikkert ikke så mye å si, men på 11 uker ville jeg gitt et fullfor og evt brukt vom som energitillegg. Og frysetørka vom har stort volum. Det er like vanskelig å frakte med seg på lange fjellturer som stor vekt :)

Det har du rett i, jeg tenkte jeg skulle fiske så mye som mulig, da, men noe tørt går jo an å ta med seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Fjellvåk skrev:

Men frysetørket vom er ikke et fullfor, så å bruke det som eneste næringskilde i 11 uker er ikke bra. På korte turer har det sikkert ikke så mye å si, men på 11 uker ville jeg gitt et fullfor og evt brukt vom som energitillegg. Og frysetørka vom har stort volum. Det er like vanskelig å frakte med seg på lange fjellturer som stor vekt :)

Derfor jeg også skrev at hun burde få tørrfor :) Men som en person med veldig kresen hund så er vom bedre enn ingenting hvis hunden virkelig vegrer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Oppe i nord er det jo ekstremt mye fisk. Monsen sa følgende: På lange turer fyller han sekken med karbohydrater (både langsomme og raske), proteiner finner han i naturen og så feter han seg opp før avreise. 

Ris, havregryn og spagetti metter godt og gir mye karbs, samt veier lite når du ser på kalori/vekt. Så sant du ikke er i ketose før turen starter er du nødt i få i deg karbohydrater. Ta med matolje for matlaging, steke fisk i olje er veldig bra. Husk salt og pepper, + sukker. Ta med annet krydder også hvis du har spesielle preferanser. Maten bør smake på tur! Kan jo også være greit å ta med vitaminer på en så lang tur.

Så sant du ikke elsker å gå ekspedisjoner ville jeg tenkt på å ha det fint på tur fremfor å gå en masse mil. Finner du en fin plass kan du slappe av. Kanskje legge turen innom hytter hvor det er servering, for å få noe avveksling. Men dette avhenger jo selvsagt av hva du skal ha ut av turen. 

 

Når det gjelder hunden har jeg ikke peiling, men vil absolutt råde dg å snakke med veterinær ifm. ryggskaden. Utrolig kjipt om hunden ikke tåler belastningen og dere må slutte etter syv dager. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk Norge på langs i 2011 med følge av kløvhund. Vi brukte 5 måneder. Jeg fora 2/3 høyenergi tørrfôr, og 1/3 tørka vom, samt godt med kjøtt og fiskeolje når jeg plukka opp depoter. Hunden gikk ned fra 35 til 30 kg i løpet av turen, men var i godt hold da vi starta. Hun har aldri vært sprekere enn da vi avslutta turen på Nordkapp.

Har gått mye med kløvhund etter dette og og min erfaring er at etter ett par dager spiser de som bare det. Ved å alltid ha hunden i bånd spares mye energibruk og hindrer sannsynlig og endel skader. Dette går jeg ut fra at er en selvfølge i Finnmark. Ta det med ro og kok en kaffe hvis det blir for mye reinstress på hunden. Gi gjerne kokt fisk, men det er mer næring i tørrfôr og vom.

Jeg bruker kløv fra Seleverkstedet på Harestua og er svært fornøyd. Syes etter mål på hunden. Bare vær obs på at den blir lett 1,5 kg tyngre etter en svømmetur. Jeg bruker fiskevekt for å fordele vekt likt. Evt avkappe vannkanne for å hindre skarpe kanter inn mot ribbene på bikkja. Husk å stramme hevereima tilstrekkelig så posene går godt ut fra hundens albuer, de vil sige ned etter noe gange og lett skape gnagsår. Ta av kløven ved pauser, spesielt viktig ved våt pels for å unngå våteksem.

Finnmark er rett og slett fantastisk. Det er bare å glede seg. Hva med å begynne turen i Tana Bru og gå over Ifjordfjellet, Gaisene og Loustjokk til Skoganvarre? Da får du en variert tur med garantert godt fiske, høye fjell og nydelig natur.

Hilsen Ola. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.