Gå til innhold
  • Bli medlem

Bålkjele / kaffekjele med filter / sil


montymastiff

Anbefalte innlegg

Hei!

Har en bålkjele som begynner å bli skranten og som dessuten aldri var spesielt bra.

Hvilken kjele anbefaler dere?

Jeg hater grut i kaffen. Joda, noen synes kanskje det er sjarmerende, men jeg drasser heller med en presskanne hvis det må til for å få færrest mulig grut i kaffen.

Derfor har begynt å tenke i retning av en kaffekjele med sil foran?

Vet dere hvor jeg kan få kjøpt dette og har dere erfaringer med slike kjeler? Vet at svenske Hällmark har en: http://www.hallmark.nu/2015/07/02/kaffepanna-16-l/ men vet ikke hvor jeg får tak i denne i Norge?

Hvis ikke det er å få kjøpt vurderer jeg den velkjente Eagle (1,5 l). Er denne bra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
4 timer siden, montymastiff skrev:

Hei!

Har en bålkjele som begynner å bli skranten og som dessuten aldri var spesielt bra.

Hvilken kjele anbefaler dere?

Jeg hater grut i kaffen. Joda, noen synes kanskje det er sjarmerende, men jeg drasser heller med en presskanne hvis det må til for å få færrest mulig grut i kaffen.

Derfor har begynt å tenke i retning av en kaffekjele med sil foran?

Vet dere hvor jeg kan få kjøpt dette og har dere erfaringer med slike kjeler? Vet at svenske Hällmark har en: http://www.hallmark.nu/2015/07/02/kaffepanna-16-l/ men vet ikke hvor jeg får tak i denne i Norge?

Hvis ikke det er å få kjøpt vurderer jeg den velkjente Eagle (1,5 l). Er denne bra?

Et vanlig kaffefilter gjør susen.  Lett og brennbart.  Og så slipper du barnåler og lyng også.

eg vet ikke hvor mye kaffe du drikker, men jeg synes Trangia sine er bra,  For soloturer har de en liten en som passer til en to tre kopper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, montymastiff skrev:

Takker, Tom. Drikker MYE kaffe. Det er halve gleden med tur :) hadde trangia sist og syntes ikke den var så bra i grunn.

Hvordan tenker du å bruke filteret? Sette det i koppen mene man heller liksom?

At jeg ikke har tenkt på det før.  Er bestandig ganske så utålmodig så jeg begynner alltid å helle før kaffen har trukket seg.  Jeg vil nok kjøpe det minste filteret og ha det over koppen når jeg skjenker. 

Et vanlig serviett går også sikkert bra.  Den kan jo deles. 

Eller en bit gassbind går sikkert an.  Om den lukter litt sykehus, går det an å vaske den på forhånd i heimen.

 I nøden bruker vi også tørkepapir hjemme, men det inneholder en del lim, dog ikke så mye at man spiser kaffe med kniv og gaffel.

Men i skrivende stund vil jeg nok holde på kaffefilteret.   Ikke minst er dette fint å bruke om vinteren når man koker vann av snø.  Ofte inneholder snøen mye "speiderkrydder"

Og en ting til, selv om det er utenfor topic.  Du kan rense parafin gjennom et kaffefilter.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker eagle sine kjeler.  Har både 0,7 og 1,5 liter.  De fungerer som bare det og har vært på mange bål. Ikke koster de så mye heller. Eldste er 1,5 litern og den er fra 2004 eller rundt der. Litt bulkete i bånn etter sterk varme men ikke noe galt.  0,7 litern er vel 5-6 år gammel. Den har vel 25-30 bål bare siden jula. Kan ikke si jeg merker noe problem med grut. Bruker Løfbergs kokekaffe. Pleier koke opp, la den stå litt, heve den opp og ned et psr ganger,  så får den stå et minutt til. Så er den klar. Klart det kan komme litt grut hvis en tømmer kjelen helt, men jeg pleier ikke det.

sånn i forhold til størrelse så er 0,7 fin på tur alene. Går og fint med 2 pers og en god kopp til hver. Skal man bælme kaffe eller er flere enn 2 er 1,5 å foretrekke. 1,5 er også enklere å bruke hvis man skal smelte snø. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis kaffen får trekke ferdig kommer det ikke noe særlig grut i koppen. Og einerkvist i kjelen har jeg hver gang, hvis jeg finner einer. Men nå får jeg ikke brekninger heller om det skulle komme noen korn med grut i kaffen. Det er jo kaffe vi snakker om. Det som koster penger, som fattern pleide å si om gruten. Det andre er bare vann. Kunne aldri tenkt meg å begynne å dille med filter eller andre finurligheter. Litt grut ha aldri tatt livet av noen...

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Robinson skrev:

Hvis kaffen får trekke ferdig kommer det ikke noe særlig grut i koppen. Og einerkvist i kjelen har jeg hver gang, hvis jeg finner einer. Men nå får jeg ikke brekninger heller om det skulle komme noen korn med grut i kaffen. Det er jo kaffe vi snakker om. Det som koster penger, som fattern pleide å si om gruten. Det andre er bare vann. Kunne aldri tenkt meg å begynne å dille med filter eller andre finurligheter. Litt grut ha aldri tatt livet av noen...

Morsom skrevet, men så var det at tråstarter har en helt annen agenda..  Personlig, bryr meg så mye om hverken grut, barnåler, eller innsekter for den saks skyld.  (Grensen går ved Daddy long legs, som kan slumpe å være  en av mine kreasjoner med krok og mothake)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde en kjele fra fourseasons, den som er avbildet, tok av hanken og satte på en mindre og lettere en. Men tuten datt av da jeg smelta snø i den. Er en slags sil i tuten så min teori er at det ikke kommsnø inn i starten av tuten og så ble det for varmt slik at loddinga slapp. Jeg ville ha satsa på enten alle de tipsene du har fått her med einer i kjelen eller kaffefilter. Eller ei tesil feks.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tar vel av for det meste av gruten og anna bøss. Aldri brydd meg så veldig mye om grut i koppen, blir ikke noe problem før helt på slutten av kaffen(i kjelen). Jeg skal ikke si bombastisk at tuten vil dette av på alle kjeler om det er sil i starten av tuten. Hvis tuten ikke bare er lodda sammen med selve kjelen men festa på en måte at metallet i tuten er bretta over hullet i kjelen til tuten, kan den nok tåle høyere temperatur. Men jeg unngår kjeler med sil i tuten pga min erfaring med Fourseasons-kjelen. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette filteret er enkelt, lett og greit. Får plass under ev gassboks, veier 11 gram, holdes over eller klipses på koppen. Jeg bruke det til te - og traktekaffe, da med et ekstra papirfilter oppi eller hele saken nede i koppen - liker sterk kaffe. Funker vel som grutfilter også ville jeg tro - for den som ikke bruker kjele med tut men rund kjele med lokk.

56cf0befbcdad_tiurfot-kaffefilter.png.cf

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Landsem
6 timer siden, BrumBrum skrev:

Dette filteret er enkelt, lett og greit. Får plass under ev gassboks, veier 11 gram, holdes over eller klipses på koppen. Jeg bruke det til te - og traktekaffe, da med et ekstra papirfilter oppi eller hele saken nede i koppen - liker sterk kaffe. Funker vel som grutfilter også ville jeg tro - for den som ikke bruker kjele med tut men rund kjele med lokk.

56cf0befbcdad_tiurfot-kaffefilter.png.cf

 

 

 

Haha, jeg tenkte det måtte finnes et alternativ fra friluftsindustrien på dette verdensproblemet, det er jo litt for opplagt å drikke rent vann fra bekken eller stikke en einerkvast i kaffekjel-tuten. Selvsagt må man ha Ultralight Javadrip. Det er ikke et konkurrenrende merke og? Blir ingen utstyrsdebatt uten noen alternativer eller sju.... 

Endret av Landsem
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kobberkjelen fra four seasons. Har fått ny kjele to ganger pga at tuten ramlet av. Kjelen er lekker å se på, og fotogen. Men, svakheten er at den ikke tåler sterk varme. Man må ha vann til opp i tuten, og ta den av straks vanner koker. I motsatt er sjansen stor for at den ramler av. Andre gangen den falt av hadde jeg halvfull kjele, men det ble stående på glørne å koke ei stund mens jeg var opptatt med å ta stemningsbilde med bål og kjele. Så------kok opp og ta den av varmen straks.

Silen er et problem synes jeg. Ikke lenge siden jeg fikk ny for andre gang. og jeg skal prøve å bore bort silen. Den tettes så lett igjen av kaffegruten at det irriterer. Å få litt kaffegrut i kjeften hører med når man er på tur, så jeg velger heller det, enn å bruke lang tid på å fylle koppen med delvis tett sil.

P1230051.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Landsem skrev:

Haha, jeg tenkte det måtte finnes et alternativ fra friluftsindustrien på dette verdensproblemet, det er jo litt for opplagt å drikke rent vann fra bekken eller stikke en einerkvast i kaffekjel-tuten. Selvsagt må man ha Ultralight Javadrip. Det er ikke et konkurrenrende merke og? Blir ingen utstyrsdebatt uten noen alternativer eller sju.... 

Verdensproblemet... 

Vedder for det er mye selv du kunne klart deg uten, men som du likevel tar deg råd til du, rene friluftsman ;)

Endret av montymastiff
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Stnevert skrev:

g har kobberkjelen fra four seasons. Har fått ny kjele to ganger pga at tuten ramlet av. Kjelen er lekker å se på, og fotogen. Men, svakheten er at den ikke tåler sterk varme. Man må ha vann til opp i tuten, og ta den av straks vanner koker. I motsatt er sjansen stor for at den ramler av. Andre gangen den falt av hadde jeg halvfull kjele, men det ble stående på glørne å koke ei stund mens jeg var opptatt med å ta stemningsbilde med bål og kjele. Så------kok opp og ta den av varmen straks.

Silen er et problem synes jeg. Ikke lenge siden jeg fikk ny for andre gang. og jeg skal prøve å bore bort silen. Den tettes så lett igjen av kaffegruten at det irriterer. Å få litt kaffegrut i kjeften hører med når man er på tur, så jeg velger heller det, enn å bruke lang tid på å fylle koppen med delvis tett sil.

Helt utrolig at de selger denne til 699 på Gsport.no når såpass mange opplever at tuten bare faller av.

Skjerpings til four seasons

Nydelig bilde, forresten!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fourseasons-kjelen passer på hytta eller hjemme, men hanken minner jo en på at det skal være en bålkjele (som den tydeligvis ikke tåler).. Faktisk en av de sjeldne gangene jeg hører om folk som opplever det samme som meg med utstyr, når jeg klager i butikken eller prater om erfaringer jeg har hatt med div løsninger på utstyr som har gått i filler, så får jeg bare imot meg at "aldri hørt om det! Nei, det er så mange som bruker de og aldri hørt om dette" osv. Det gjelder bla den kjelen, de gamle militærtrugene mine i aluminium som jeg har gått i filler og revna i metallet(riktignok etter 11-12års bruk (har fiksa de så kan brukes som reservetruger på hytta, har nye Tubbs nå så får se hvor lang tid de holder ut. (Felttrugene overlevde 2par Tubbstruger..)). Mm...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.