Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvilken turbukse kan dere anbefale?


awesomevicc

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg må gå til innkjøp av en skikkelig turbukse, men det er jo et hav av varianter der ute og jeg er helt grønn. Vanligvis har jeg gått i joggetights på sommer/vår/høst (+ull under om det er kaldt) og med ull og en Stormberg skallbukse (mer skibukse) + ull nå på vinteren og når det har blåst. Tror jeg er på jakt etter en allsidig turbukse som tåler litt vind og litt fukt, og som jeg kan ha ull under når det blir kaldt (er det slik man egentlig gjør det???).

Jeg så på Fjellreven Keb Bukse, den kom jo også i en Curved versjon nå(og er i fine farger!), noe som sikkert er fint for meg med ekstra polstring på rumper og lår :whistle: Men! Den er ganske kostbar og leste at folk har litt forskjellige opplevelser av den...

Har også sett at Lundhags har en litt mer tiltrekkende pris på Avhu Pants, men vet ikke noe om disse eller merket generelt.

Noen som kan anbefale noe? :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jag har ett par Lundhagsbyxor och kvaliteten imponerar inte. Dessa har degraterats till att användas som "crash-pants" när jag flyger paraglider eller klättrar.

Ett par byxor som faktiskt ganska bra som jag har är ett par från Arcteryx eller vad dom heter. I softshell material. Men dom är ganska tighta, så dom blev liggande I flera år. Men nu I höstas kom dom fram och då fungerade dom bra. Märkligt varma. Andas inte alls lika bra som bomul, polyester eller polypropylene, men tål fukt och vind bättre.
Just softshell verkar fungera bra på høst/vår och troligen även en del vinterbruk I Stavangerområdet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som du skriver kommer Fjellreven med en bukse du kan like av mange grunner, bortsett fra prisen.
Jeg har kjøpt 3 slike bukser totalt nå etter den første, av den grunn at jeg opplever de som slitesterke i forhold til det jeg driver med..
Rundt meg er det ofte 2 eller mange flere hunder som hopper opp på meg og lignende uten at de klarer og ødelegge klærne.
I tillegg til dette er de gode på å avstøte fukt om du bruker den voksen som du kan kjøpe..
Jeg opplever av en merkelig grunn at med ull under så blir man ikke så forferdelig kald med den, kan kanskje være at den er tett, og om det er positivt eller negativt vil jo være opp til hver enkelt i forhold til hvordan den skal brukes. Jeg har bare brukt den i vinter, og ikke den vaterte buksen min.
Min subjektive mening: Buksen er verdt pengene, og best for MEG..

Norønna Fjørå (tror den heter det) er jo en mye mer funksjonell bukse, jeg har ikke prøvd den, men sett at der er det mer pustende materiell, og andre løsninger sammenlignet med fjellreven..
Jeg hører mye godt om den også, så jeg har tenkt å prøve den etter hvert.. men igjen så er det jo dette med pris, den er heller ikke billig..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nå, etter lengre tids søkende konkludert med at favorittbuksa mi sannsynligvis ikke finnes. Det er den som er vindtett og vanntett, men ikke klam. Kan brukes både sommer og vinter, varm nok om vinteren, kjølig nok om sommeren, kan brukes både med og uten ull under. Stor nok, gjerne mulig å ta av bena så jeg slipper å ha med shorts i tillegg, til alle ulike typer aktiviteter og ikke koster halve kongeriket og høyre arm :P Så, når jeg ikke finner det jeg vil ha: 

Jeg har skapet fullt av turbukser i alle former og fasonger, for min del er det kombi bomull/polyester som er mest aktuelt som turbukse, da bør man nødvendigvis ha med seg ei ekstra bukse til å trekke utenpå i vått vær. Har Fjällraven Alta og Fjällraven Vidda, liker forsåvidt begge, men synes Alta til tider er kald på stedene med stretch stoff. Ellers vil jeg vel si at det er Bergans som har den beste passformen for meg (som også har litt ekstra polstring) Av Bergans har jeg en softshellbukse som jeg liker godt, en helt enkel Bergans Sivle som kostet nesten ingenting på XXL, nyeste tilskuddet er Bergans superlett til regnfulle dager også funderer jeg på om jeg skal prøve en Bergans skallbukse også, hvis du takler jaktbrun/grønn så sjekk outleten til Bergans (nettbutikk) de har en der på 50 % som ser ut til å ha mange av de samme egenskapene som Breheimen. I tillegg har jeg et rikt utvalg av bukser fra forsvaret, et par Härkila bukser og div. uspesifiserte billigbukser. 

Den jeg faktisk bruker (mest i alle fall): Vel, det er ei billig McKenzie herrebukse fra XXL i omtrent den størrelsen også (i alle fall et par nummer for stor), var no' beewax greier på den når jeg kjøpte den, det er vasket av etter noen turer i vaskemaskinen. Det er litt stivt stoff (i alle fall i begynnelsen), men denne finnes jeg ikke redd for, og eksperimenterer flittig med ulik impregnering osv. Ser ut som om den har vært på slagmarken men den har holdt seg utrolig lenge. Til mitt, ikke så altfor avanserte, bruk har det vist seg at det holder lenge med noe rimelig. I de aller fleste tilfellene er vel hele antrekket mitt stort sett billigere enn ei Norrøna bukse, mulig skoa drar det over :P 

Nå skal de sies at jeg er sjelden ute flere dager i strekk, så vekt er ikke det jeg har fokusert mest på.   

Så hva er konklusjonen etter dette forholdsvis lange innlegget: Tja .. 
- Vanskelig å finne ei bukse til alt 
- Bergans har god passform for meg (med ekstra polstring) kan være verdt å sjekke ut

Lykke til! 
   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er gøy.
Som sagt over finnes nok ikke den perfekte bukse for meg heller. 
Nå er mine turer stort sett 3-sesongs, så standardbekledning tar sikte på mest mulig ventilasjon. 
Eks. http://www.stormberg.com/no/lia-stretchbukse-107.html#20163        Luftig, lett, og tørker fort. Bonus med kombinert shorts. Ull under om behov.

Skulle det begynne å regne, skiftes det til GoreTex. Dette er mye klammere å gå i, men regner det så blir en våt uansett. Jeg bruker Haglöfs LIM III, da den er nokså lett, og forhåpentligvis bare skal bæres i sekken under hele turen. http://www.haglofs.com/no/en/Pants/L-I-M-III-PANT-MEN/p/602499.2C5

Lykke til!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har i lang tid sverget til forskjellige Softshellbukser (Norrøna Svalbard, Arc'Teryx Gamma og en til fra Arc'Teryx).. Jeg hoppet selv på en Fjällreven Keb Gaiter bukse tidligere i vinter og har prøvd denne i midt norsk vinter (Som i år har vært ganske kald faktisk). Jeg er veldig fornøyd og er vel allerede fast bestemt på at min neste turbukse også blir en KEB Gaiter bare i en annen farge. 

Buksen er slitesterk, puster godt (Syntes jeg), vannavstøtende til en viss grad (Det er jo ikke goretex så) og tørker overraskende fort. Gaiter funksjonen er også fin vil jeg anta til turer i sommer hvor bukse blir for varmt men man ønsker gamasjer grunnet kratt eller lignende. Den første tiden så bruke jeg vel denne buksen nesten daglig i en måned kun avbrutt av timene i vaskemaskinen og tørkestativet. 

Du kan også se på buksene til Klattermusen, (Jeg så et par i outleten til fjellsport til en okei pris). Det er ikke bukser jeg har personlig erfaring med men kjenner mange som er godt fornøyd. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker KEB og er storfornøyd med denne. Har brukt forskjellige bukser tidligere, fra blant annet Bergans, Norønna og Arcteryx,

Jeg opplever den som veldig god og slitesterk og det er 25% hos blant annet fjellsport titt og stadig og da er det ikke så ille pris synes jeg og lett verd pengene.  

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har egentlig aldri brydd meg om hva og hvor buksa kommer fra.

I det siste har ei arbeidsbukse fra Snickers gjort nytta.

http://www.snickersworkwear.no/arbeidsklear/bukser/bukser/servicebukse/?colour=0400

Den er behagelig å ha på og den er så pass tett at mygga ikke stikker gjennom med en gang.

Og ikke minst er den utrolig slitesterk.

Om det skulle bli vind og kaldt eller litt regn så er Jerven sine Lårings et fantastisk plagg. 

Vann og vind tett, lett og ta av og på selv med store turstøvler og du blir ikke svett og klam i "rompepartiet."

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for mange svar! Tror jeg må bare begynne å prøve på forskjellige for å se, så håper jeg at den jeg kjøper fungerer fint. Virker som det er prøve og feile, ettersom folk har forskjellige opplevelser og meninger av de forskjellige. Takk for hjelpen uansett :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal ikke anbefalle noe spesifikt merke og det har kommet mange gode forslag her. Hvis det ikke er en spesialisert bukse men en som skal brukes til "alt" så ville jeg generelt holdt meg unna de altfor tekniske og lette plaggene sånn generelt da disse ofte tåler mindre juling og allsidig bruk. Arbeidsbukser er slett ikke en dårlig ide faktisk, ofte ganske billig samenlignet med dedikerte "jåle" merker og tåler ekstremt mye, f.eks blåkleder fra Sverige - disse kan du sikkert ha i 20 år uten problemer :)

Ofte så er det jo buksene som for gjennomgå mest og må tåle mye, om du går får en litt tykkere variant så ville jeg sett etter bukser som har dobbelt stoff eller en indre lining som er litt glatt eller av netting - dette gjør at buksene "kleber" seg mindre fast til kroppen/bena/knær eller strammer seg ubehagelig i visse situasjoner. Går du får en litt tykkere variant så ville jeg vurdert kanskje noe med gore-tex. Finnes mye bra blant jaktklær i denne kategorien.

Velger du noe tynt og lett så ville jeg holdt meg til noe billigere greier da de ikke varer like lenge, da gjerne litt vannavstøtende.

Lykke til med å finne "din" bukse :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter at jeg kjøpte Arc'teryx Gamma SL Hybrid Pant og Arc'teryx Beta AR Pant for en del år siden har jeg ikke følt behov for andre turbukser på fjellet. Hybridbuksa blir brukt i varmt sommervær og på ski om vinteren. Brukt til trening hele året, helgeturer og ukesturer gjennom tre år. Kan ikke se slitasje. 

Blåser det mye og/eller regner, brukes Beta-buksa. Bare gode erfaringer. Beta-buksa er brukt mye i fire år og jeg kan nesten ikke se at buksa er brukt. Har montert på strikker på den innebygde gamasjen så trenger ikke gamasjer i tillegg i løssnøen. Går turen over tregrensa er Beta-buksa på/med. Denne holder all vind ute. 

For båling i skogen trengs ikke teknisk bekledning. Bruker gjerne en billig turbukse kjøpt på outlet til kr 200. Har samme bukse som hagearbeidsbukse. Denne er ikke vindtett. Viktigst da er at den er vindavvisende og ikke smelter inn i huden av glør.

Har en gammel Gamma-bukse liggende, men denne er ikke brukt etter at Gamma SL Hybrid ble kjøpt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Vekker denne til live igjen. Jeg også leter etter en bra turbukse. Jeg står litt mellom Norrøna Svalbard Heavy duty og Fjellräven KEB. Det som er fint med Norrøna-buksen er at den kan strammes i livet uten å bruke belte og den har støtte for bukseseler. Sistnevnte sjekket jeg ikke om var mulig på fjellräven sin, men denne har til gjengjeld et hulrom på knærne jeg kan legge skumputer i som er greit når jeg sitter mye på knærne.

Er det mange her som går med belte på buksen når en har på storsekk med hoftebelte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har de siste par årene brukt Fjellreven Keb Gaiter og vært godt fornøyd med det. Riktignok med litt hjemmemodifikasjon med fastsydde bukseseler som kan klipses av. Disse men med klips: http://www.equipnorshop.no/model.aspx?mid=GARM%20Bukseseler&gid=294
(Den perfekte bukse eksisterer jo som kjent ikke)
Satte på bukseseler fordi jeg ikke synes belter har noe i marka å gjøre. Bukseseler gjør bl.a. at ventilering blir enklere. Buksa henger greit på plass selv om man åpner det som finnes av buksesmekker, knapper og glidelåser. Greit med gjennomtrekk når svetten renner synes jeg.

Buksa har et slitesterkt (og vindtett) bomull/nylon-stoff i front og i baken og dobbelt lag av dette stoffet nede ved leggene. Den har paneler med stretchmateriale på mindre slitasjeutsatte steder som gjør at buksa tøyer seg og strekker seg når man sitter, kryper inn/ut av telt, gjør akrobatiske øvelser for å hente vann i bekken uten å bli våt på beina osv. Fantastisk behagelig!
Romslig og behagelig slik at man ved behov kan ha noe mer under også.
På Gaiter kan man også zippe av bena så man får en shorts. Jeg tenkte dette var kjempelurt men innser et par år senere at jeg bruker jo aldri denne funksjonen uansett så den er litt overflødig synes jeg.
Kjøpte en ny bukse nå i vinter. Denne gangen gikk jeg for den vanlige Keb-buksa. Den skal også få ettermontert bukseseler så klart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norrøna Svalbard HD er en bra bukse, men norrøna har valgt billigste løsning på glidelåser. Har fikset på 3 forskjellige glidelåser fordi ting går i oppløsning av vanlig bruk. Hvis jeg skal anbefale en bukse så er det klättermusen gere. Den tåler mye juling, og er veldig komfortabel å gå med. Minuset er vel prisen, men første generasjon er ofte på tilbud, og den er bedre enn 2.0 spørr du meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine tre bukser: 

Fjellräven Keb er ei knallbra bukse til litt lettere 3-sesongs bruk. God å gå i med stretchpartiene. Slitesterk, god passform og de detaljene som er viktig på ei bra turbukse. 

Cato Ringstad goretex (brukes av Forsvaret): Favorittbuksa over alle. Enormt bra lommer, passform, ventilasjon (seler), slitesterk. 

Norrøna Recon: Ikke brukt så mye enda, men den gir et umiddelbart inntrykk av soliditet over hele linja. Ikke så bra lommer som Ringstad-buksa, og føles litt strammere. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okey, jeg klarte ikke helt å motstå Fjellreven sin Keb Curved i den fine blåfargen :wub:  Var tilfeldigvis i Oslo og innom butikken, prøvde forskjellige størrelser og fant min, og bestillte buksa på Fjellreven Shop på nettet, ettersom ingen andre hadde den blå i Curved. Så fikk det bare koste det den kostet!

Har gått med buksa ute ever since. Den sitter bra på, stretchy der den skal være. Passe varm og passe kald. Eneste er at jeg blir fort litt klam i den, uten å være så varm. Der er jo glidelås på siden ved lår/knær som kan åpnes for lufting, men det blir og fort kaldt da. Ellers er jeg veldig fornøyd :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

På leting etter turbukse selv, men de aller fleste turbukser har altfor lavt liv - som resulterer i at jeg må dra den oppover hver gang jeg bøyer meg ned osv. Keb Curved ser bra ut, om den er litt høy i livet. Hvilken størrelse kjøpte du awesomevicc? Samsvarte det med størrelsen du vanligvis bruker? Vanlig Keb Regular var ganske trang synes jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
15 timer siden, Barild skrev:

Slenger meg på her med et lite spørsmål. Er det noen som har prøvd den nye Norrøna Svalbard heavy duty buksa? 

Jeg endte opp med denne. Liker den veldig godt, men jeg har ikke prøvd den på mer en dagsturer. Merker at den kan noe være varm for sommer i lavlandet, men det er heldigvis god lufting.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Keb fra før av og jeg er kjempefornøyd med den. Men den er dessverre veldig hullete. Jeg har vel en tendens til å la det gå litt hardt utover klærne gitt :P Når jeg kjøpte Keb buksa, så stod det mellom Keb og heavy duty. 

@speedbird, jeg ser det er glidelås på baklomma. Har du merket noe til den, når du sitter på rompa? 

Endret av Barild
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Barild skrev:

Jeg har Keb fra før av og jeg er kjempefornøyd med den. Men den er dessverre veldig hullete. Jeg har vel en tendens til å la det gå litt hardt utover klærne gitt :P Når jeg kjøpte Keb buksa, så stod det mellom Keb og heavy duty. 

@speedbird, jeg ser det er glidelås på baklomma. Har du merket noe til den, når du sitter på rompa? 

Jeg har ikke lagt merke til denne. Det som gjorde at jeg falt for Svalbard HD var muligheten for å stramme den i livet, og feste for bukseseler. Da kan jeg velge å ha den løst med bukseseler, eller stramme den uten. Jeg har prøvd bukser med belte tidligere og det har alltid blitt et problem med hoftebeltet på sekken og buksebelte. Selv om jeg har et relativt flatt belte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.