Gå til innhold
  • Bli medlem

LY Vindsekk vs Fjellduken (Helsport eller Jerven)


Catwoman

Anbefalte innlegg

Tenker å kjøpe meg vindsekk men er usikker på om LY er den beste eller om jeg får bedre bruk for en Fjellduk istedenfor. Enten Helsport sin eller Jerven. Noen som vet hva forskjellen på disse er, eller noen som har meninger om at LY er bedre å ha i sekken enn en fjellduk?

Mitt bruk av vindsekk/ fjellduk blir mest at den ligger i sekken på lange turer for tilfeller der man virkelig trenger å skjermes for vær og vind. Om det så er et nødstilfelle eller der lunsjen blir vel forblåst uten. Siden både LY og fjellduk havner på godt over 1000-lappen i innkjøp er jeg veldig i tvil på hvilken jeg bør gå for.

Har til nå greid meg ok med en litt mindre type "vindponcho" men siden denne er kort og ikke egnet for nødstilfeller så vil jeg kjøpe meg noe som funker greit i slike scenarioer også. Anbefalinger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har en jervenduk hunter, den er utrolig kjekk når man sitter på post (med våpen eller kamera) og fin å bruke som ekstra dyne over soveposen når man er litt ekstra frossen. Men man kommer jo ikke unna at den med sine 1500 gram veier litt mer enn det dobbelte av en jervenduk orginal. Hvis bruksområdet først og fremst er å bære med seg som sikkerhet på lange turer hadde jeg sett på hvilket produkt som kan gjøre jobben, og valgt det som er lettest ... sekken min blir alltid tung nok uansett.   

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en gammel vindsekk og en standard jervenduk. Nå vet jeg ikke om denne LY-sekken er noe annerledes, men den gamle sekken er i alle fall ikke vanntett. Den har derfor lettere stoff enn fjellduken. I vått vær kan det være en fordel med vanntett stoff, men på kald vintertur er det kanskje ikke så viktig.

Et par ganger har jeg brukt vindsekken til å seile med i medvind. Det vil nok den stive og relativt tunge jervenduken passe dårligere til..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var jeg deg ville jeg prøvd å få lånt både en Vindsekk og en fjellduk. Har selv en Jerven Hunter, isolert, varm og stor, men også tung. Skal du sove i den velg en stor fjellduk, skal du raste i den velg vindsekk. Bare til nød, velg den letteste. Da er det større sjangs at den er med på tur. Eventuelt en alufolie hvis det er helkrise. Mye rimeligere 40kr stk og den blir alltid med i sekken. http://www.clasohlson.com/no/Asaklitt-varmefolie/34-9274

http://spejdergear.dk/shop/noedtaeppe-noedsovepose-4434p.html

image.jpeg

image.jpeg

Endret av Radiosugge
Lagt til linker og bilder
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har prøvd claes ohlson varianten en natt i februar. Det er bedre en ingenting, men ikke så mye. Tror jeg fikk større varmeeffekt av en kvikklunsj på samme størrelsen.

En skikkelig reflektorduk har gjerne flere lag, og tar da fort like mye plass som en jerven orginal eller helsport duk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 24.2.2016 at 11.49, Bjarne H.S. skrev:

Bruksområdene for en fjellduk er nok større enn hva du kan bruke vindsekken til vil jeg tro. Jeg har Helsports fjellduk med på de fleste av turene mine.

Konkluderte med noe sånt jeg også, landet på en Helsport fjellduk. Ikke så mange gram'ene over LY vindsekk men sikkert 10 ganger mer anvendelig :). Helsport hadde dem til halv pris, så da var det ikke mer å tenke på egentlig. Takk for alle svar :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.