Gå til innhold
  • Bli medlem

Alfa Polar A\P\S eller Quest A\P\S


Tom B

Anbefalte innlegg

Skal kjøpe nye skisko nå og valget står mellom nevnte.

Noen som har erfaringer med disse?

Kommer til å bruke disse mye på på vidde tereng  også endel høyere, blir flere turer der tempraturen er 40 Minus, så ser fordelen med Polar og løse kartanker.

Fisker en del på isen også så må jo være veldig bra med veldig varme skisko.

Lurer på forskjelen i stivehet på disse 2.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har ikke fått erfaring med mine enda, men av de to skiskoa landet jeg på Alfa Polar A/ P/ S nå nylig. Skal bruke dem på Grønlandskryssing neste vår og det var nettopp det med plass til kartank som gjorde utslaget for min del. Jeg har i tillegg bred fot så jeg synes Quest (og iallfall Alfa Skarvet damemodell) ble en smule for smale for meg. Mens Polar er jo bare superbred og fin, selvsagt litt trangere med kartank men dog synes jeg den er bedre på foten enn "de vanlige" skoa fra Alfa. Gleder meg til å følge denne tråden og se om du får anbefalinger fra noen som har prøvd begge :). Lykke til med valget :).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Har snakket med flere om disse to alternativene i det siste. Skal krysse Grønland om to måneder. Alle jeg har snakket med har gjennomført flere krysninger av Grønland, og litt lengre skiturer veldig mye lengre syd.

Hovedregelen de fleste er enig om er:

Erfarer du at du fryser på beina, gå for polar. Erfarer du at du ikke fryser gå for quest (kun av økonomiske årsaker). 

Nå er ikke dette en fasit, men det gjorde valget enklere for meg, jeg gikk for polar. Siden jeg har valgt å kjøpe skoene to størrelser større enn jeg trenger (for å få plass til polsokker, kartanker, dampsperre og ullsok) så har jeg har ikke oppfattet de som veldig stive. Og jeg har til dags dato ikke vært kald på beina. 

Skal du bruke kartanker i skoene, så bør du også ha i polsokker, de gir kartankene lengre levetid. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har akkurat fått både Quest og Polar i hus. KF hadde kampanje sist helg, og jeg bestilte begge for å se hva som ville passe meg best. Jeg bestilte riktignok begge i min vanlige strl, da jeg tenkte at bruk av kartank og polsokk kan bli litt i varmeste laget med mindre man skal på poltur. Nå har jeg prøvd de på, og det er stor forskjell på de. Polar er både lengre og videre/bredere enn Quest. Støvelskaftet er også litt høyere. Når det gjelder materialene selve skoen er produsert i, virker de på meg til å være like. Gamasjene er imidlertid ulike. Gamasjglidelåsen på Quest går lengre frem på foten, slik at man får åpnet hele skoen mer opp. Mens Polar har vindklaff med velcro som dekker hele glidelåsåpningen. 

Hva hver enkelt velger er opp til bruk. Jeg går turer med pulk hvor kjøreegenskaper ikke er det viktigste. Jeg har ikke endelig bestemt meg, men heller mot Polar. Alternativet er å bestille Quest i en størrelse større, men spesielt den nevnte vindklaffen er et poeng for meg da den minsker varmetap. Det kjennes også ut som om selve gamasje på Polar er litt tykkere. Jeg har litt betenkeligheter å bruke skoen på en annen måte enn det den er tenkt som, med kartank osv. da den er litt vid, men tror det skal gå greit. Svaret får man uansett ikke før man er i fjellet. Om noen har erfaringer hadde det vært fint å høre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, 7 skrev:

Har akkurat fått både Quest og Polar i hus. KF hadde kampanje sist helg, og jeg bestilte begge for å se hva som ville passe meg best. Jeg bestilte riktignok begge i min vanlige strl, da jeg tenkte at bruk av kartank og polsokk kan bli litt i varmeste laget med mindre man skal på poltur. Nå har jeg prøvd de på, og det er stor forskjell på de. Polar er både lengre og videre/bredere enn Quest. Støvelskaftet er også litt høyere. Når det gjelder materialene selve skoen er produsert i, virker de på meg til å være like. Gamasjene er imidlertid ulike. Gamasjglidelåsen på Quest går lengre frem på foten, slik at man får åpnet hele skoen mer opp. Mens Polar har vindklaff med velcro som dekker hele glidelåsåpningen. 

Hva hver enkelt velger er opp til bruk. Jeg går turer med pulk hvor kjøreegenskaper ikke er det viktigste. Jeg har ikke endelig bestemt meg, men heller mot Polar. Alternativet er å bestille Quest i en størrelse større, men spesielt den nevnte vindklaffen er et poeng for meg da den minsker varmetap. Det kjennes også ut som om selve gamasje på Polar er litt tykkere. Jeg har litt betenkeligheter å bruke skoen på en annen måte enn det den er tenkt som, med kartank osv. da den er litt vid, men tror det skal gå greit. Svaret får man uansett ikke før man er i fjellet. Om noen har erfaringer hadde det vært fint å høre.

Takk for svaret, er spent på å få prøvd mine Polar, skal på en 4 ukers tur nå fra Karasjokk til Kirkenes og så blir det 2 uker på Saltfjellet etter det, så da får jeg testet disse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Følgjer denne. Truleg hausttur Gr.land her. Står mellom det tradisjonelle oppsettet med BC og Yeti (billig når kjøpt frå det britiske forsvarets overskotslager) og ein av desse typane med integrert gamasj. Har goe BC sko frå før, men veit faktisk ikkje om eg vil slite på dei goe støvlane mine på ein slikt type tur der stabilitet og kraftoverføring betyr mindre.

I tillegg kan tampen på hausttur verte relativt kaldt, så mogleg ikkje varmt nok med det tradisjonelle oppsettet (er dog ikkje plaga med frysing). 

Har tidlegare brukt det nevnte gamle oppsett både her i høgfjellet og på Svalbard på skitur.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Kjøpte meg Alfa Polar APS, Nå er skoene brukt 1 Måned på Finnmarksvidda og 2 uker På Saltfjellet.

En av grunnene til jeg kjøpte denne skoen var at jeg ville ha en om isolerte maks, ville ha en sko som var romslig sånn at jeg ikke trengte tam med fotposer etc..til å ha når jeg sitter å fisker på isen, noe jge gjør mye på langturene mine, kjøpte skoene i 2 nr større en jeg vanligvis bruker, Kartanker ble også kjøpt inn men disse ble for store og er ikke blitt brukt,fikke strikket og tovet 2 par tjukke ull lester i ren ull som ble brukt på disse turene, som forventet så holdt de i 1 måned før det var hull i hælene..

Skoene var enda romelig med en teknisk sokk og 2 par ull lester, men var ikke i nærheten av å oppleve gnagsår, skoen virker litt tyngre å gå med en andre sko jeg har hatt, men ikke plagsomt ble fort vant til det, kunne godt tenk meg bedre polstring langs siden på skoene ser godt allerede etter 45 dagers bruk at det er slitasje på læret.

Gode gamasjer men kunne gjerne vært lengre, gått helt opp til under knærne.

Alt i alt Kjempe fornøyd med konseptet, sko med gamasjer på, utrolig kjekkt når du skal en liten tur ut av telt feks.

Og tottalt sett veldig fornøyd med skoene.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...

Blåser liv i denne tråden igjen...

Takk for tilbakemeldig for Alfa Polar APS. Men du sier at ullkartankerene ble for store, bestilte du feil eller var de større enn du hadde trodd? Jeg vurderer dette oppsettet til en Finnmarkstur til vinteren og har lest at man da skal velge ski støvel 2 nummer størrre en det man vanligvis bruker. I mitt tilfelle bruker jeg 44 og bestiller da sko støvel i 46. Så tenkte jeg å bestille ullkartanker i 44. Var det slik du gjorde eller forsøkte du noe annet i og med at ankerene ble for store? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
8 timer siden, Heidi skrev:

Hvor kjøpte dere ullkartanker fra?

Er det snakk om kartanker til alfa skoene hadde jeg sterkt vurdert intuition liner isteden. Jeg byttet fra kartanker til dett i fjor og det økte både komfort og isolasjonsevne betraktelig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 minutter siden, Helge G skrev:

Jeg har Quest A/P/S og syns sålen er altfor myk slik at den vrir seg lett i ulent terreng. Den er vel mest ment for turer på vidde.. Vurderer Crispi Svalbard istedet 

Crispi Svalbard er meir vridningsstiv. Eg synes den er ein knallgod skistøvel. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Eg har nettopp bestilt meg Polar. Etter ein del tilbakemeldinger, så har eg kun bestilt i ett nummer større enn det eg bruker til vanlig i sko. Polar i 41 og kartanker i 40, dette for å ikkje få for mykje rom slik at det blir større sjanse for gnagsår osv. Ei venninne gjorde det slik (bruker ikkje liner ho heller) og ho skryter veldig. Ullkartankane vil forme seg mykje etter foten seier ho. I verste fall det viser seg å vere for liten plass, er det jo berre å bytte i str nr..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.