Gå til innhold
  • Bli medlem

Lengde på langrennski - trenger råd.


ChrisWorks

Anbefalte innlegg

Hei

Trenger lidt råd vedr lengde på langrennski. Jeg er 176cm/75kg. Jeg har et par Madshus begynner turski fra før; lengde 195cm. Har lenge ønsket at gå over til smørefri ski og har fundet nogle gode tilbud på Rossignol R-Skin, men de har bare 191cm og 203cm - (198cm utsolgt)

Er 191 for kort og 203 for langt for meg? Eller ville 191 passe fint?

Mvh

Christian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

191 høres kort ut, er det det og 203 det står om ville jeg gått for de lengste. 

Jeg er 180/95 og har 205 i langrennski, de synes jeg er en fin lengde til meg.

Felleski er litt viktige å ha rett spenn på i forhold til vekt og ferdighet. For daffe ski vil alltid bremse, for stive vil du ikke greie å trokke nok ned for å få feste. Med rett lengde vil forholdet glid/feste også harmonere bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Landsem

R-skin skia burde du kjøpe i butikk da spennet ikke må være for lite. Selv med veldig høyt spenn subber felleski mer enn smøreski. Dette er vanskelig å finne ut av, selv i en kjedebutikk med personale som kan ski bare sånn ok. Det er ikke automatikk i at lengre ski har høyere spenn/lomme, og det er lotto å betille slike ski på nett. Mange turgåere går for kortere ski, men her ser det ut til at du er på en salgskampanje der det er utplukket. Vil ikke anbefale det m.t.p. usikkerhet rundt spennet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har været i et par butikker og forhørt meg og svarene kommer lidt i øst og vest og jeg har ikke gået ut av butikkerne med en god følelse - tvertimot har jeg haft på fornemmelsen at det er "lidt opp til meg og hvad jeg liker" i stedet for mere konkrete anbefalinger. Synes det var været vanskeligt at få uvildige råd i butikken, hvilket egentlig er grunden til at spørger her. Beste følelse kom i en butik i Trysil for et par uker siden og de snakket varmt R-Skin modellen. Hvordan sikres korrekt spenn på skiene ift til brukeren?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De proffeste butikkene har "skiselector" som er en pc styrt målebenk for spenn på langrennski. 

En enklere/tidligere metode var en jiig der det ble påtrykt en kraft manuelt ved å øke presset på midten og denne ble målt og satt i forhold til vekt på løper. Er forsåvidt det samme skiselectoren gjør, bare den er datastyrt, har flere parametre og mye mindre feilmargin.

XXL for eksempel har en liste over butikkene som har skiselector.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

59 minutter siden, Omnilite skrev:

De proffeste butikkene har "skiselector" som er en pc styrt målebenk for spenn på langrennski. 

En enklere/tidligere metode var en jiig der det ble påtrykt en kraft manuelt ved å øke presset på midten og denne ble målt og satt i forhold til vekt på løper. Er forsåvidt det samme skiselectoren gjør, bare den er datastyrt, har flere parametre og mye mindre feilmargin.

XXL for eksempel har en liste over butikkene som har skiselector.

Det fins andre målemetoder og apparater som funker like bra som skiselector. De har på en eller annen måte fått markedsført at de måler bedre enn alle andre..

Går man i en seriøs butikk så får man god hjelp.. :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Landsem

Skin-ski måles annerledes enn smøreski så det er ikke gitt at en butikk med skiselector har folk som kan det. I Oslo ville jeg hørt med en av følgende butikker. Oslo Sportslager, Sport1 Storgata, Milslukern eller Bull Ski & Kajakk. Alle disse butikkene har folk som kan langrenn og samarbeider tett med det aktive miljøet. XXL er litt hit and miss og det gjelder også andre kjeder. Kjenner ikke til Trysil, men vil anta at det også der er minst én butikk som har samarbeid med det lokale skimiljøet. Gå dit og kjøp ski. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.