Gå til innhold
  • Bli medlem

Hva slags ryggsekk trenger jeg?


Erik Fougner

Anbefalte innlegg

Hei!!

Denne ryggsekkjungelen er ikke lett å bli klok på. Jeg trenger noen råd og tips om hva slags ryggsekk som er lurt å invistere i..

Jeg er relativt uerfaren med turer i skog og mark. I hvertfall i voksen alder.. Har jo mine år i speider og forsvaret. Men ikke mye mere en det.. De turene jeg er på i dag er kun korte dagsturer med barn og venner. Da har jeg en sekk som er perfekt for pølser og sitteunderlag... Men sitter mye å drømmer om litt lengre turer. ikke veldig lange, men helgeturer og kansje ukestur.. Men hva slags sekk burde jeg se etter.. Noen har sagt at 55l holder. noen sier minst 100l... Skal jo ha med et lite telt, sovepose, liggeunderlag, mat, klær, osv osv... Hva mener dere er en god sekk for en helg på tur??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tror du kommer til å få like mange svar som meninger. :)

Jeg var i samme knipe som deg. og det jeg ble rådet til å gjøre var følgende. 

Legg alt du ønsker skal få plass i sekken foran på gulvet. og se hvor stor sekk du trenger. 

Vei alt sammen og se hva det veier. Tenk deg godt om. Ta bort alt du ikke trenger. 

Se godt på det som ligger igjen. Og se hvor stor sekk du trenger. 

Ta vekk alt du kan klare deg uten. Og se hvor stor sekk du trenger. 

Når du har fjernet alt du ikke trenger og alt du kan klare deg uten. så ser du hvor stor sekk du trenger. Og får en mye lettere tur. :) 

Husk! Prøv sekken i butikken. med vekt i. Det å finne en sekk som passer er veldig viktig. 

Nå har jeg lagt en Bergans sekk i boden. og benytter en Ospray (halv vekt i forhold til Bergans.) og passet kroppen min bedre. 

Så har en del å takke folket her på forumet for :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var skall du gå? Årstid? Kan du bunkra upp mat på vägen på en vecko-tur?
Mat tar en massa plats. Tungt är det också. 
En annan sak som är svår att komma undan och som tar mycket plats är sovsäck. I alla fall om du skall ha en som står pall för kalla nätter på höst och vår. Och det är inte alltid plusgrader på nätter mitt i sommaren heller, i alla fall inte till fjälls.

Så, helgtur: Jag går då med en Bergans Helium 55. Med tält. Då är den tämligen full. Mer plats kan jag få om jag byter multifuelkök till Trangia mini och lämnar det uppblåsbara liggunderlaget hemma. Men bensinkök är snabbare, så därför åker i regel ett sådant med. På sommaren så har jag en annan sovsäck och då blir det förståss mer plats.

Veckotur: 80-liters säck. Länge sedan nu jag gick veckoturer, men då var denna säck proppfull i starten och kanske 2/3 full efter 7-8 dagar när all mat ätits upp. 
Släng ur spegelreflexkamera, stegjärn och byt fleecetröjan mot något mer kompakt, så skulle en 70-liters duga. 

Så, mitt tips: 
Du behöver en säck för helgturer och en helt annan för veckoturer. 55 liter fungerar bra för en komfortabel helgtur. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg klarte meg såvidt med 65 liter til vandring fra hytte til hytte i fem dager. Vi var to stk og hadde med et halvt Trangiaset, samt et lite telt fra Helsport (det typiske Nordmarka teltet for såvidt går for to stk). Typen hadde vel 70-80 liter på sin sekk og han bar teltet, pluss at vi hadde med vår egen mat.

Hadde på forhånd investert i lettvekts liggeunderlag og sovepose som også tok liten plass i sekken ;) angrer ikke ett sekund!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg bruker alltid en sekk på over 80L på overnattingsturer med telt. Jeg pakker da alt oppi sekken,liker ikke at ting slenger på utsida. Hvor sekk du trenger avhenger av utstyret som skal være med pluss vekta. Så som nevnt tidligere kan det være greit å se hva som skal være med og volumet på dette før en velger sekk. Jeg ville aldri klart meg med 55 liter når speilrefleks og diverse fiskeutstyr skal være med.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte en 125L sekk, kun fordi den satt som et skudd på ryggen min og var god å bære. Men jeg pakker den sjeldent full, så kunne fint klart meg med en mindre sekk, men er deilig å ha mulighetene der :) Så kjøp en sekk som passer ryggen din er også ganske viktig :) 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp i alle fall sekk til slutt. Kjøp sekk til utstyret, ikke utstyr til sekken. Ellers som over her, legg frem alt du skal ha plass til, evt. få låne div. sekker med bekjente for å teste størrelse.

Selv bruker jeg 58L til 7-10 dager med telt, da uten behov for resupplering av mat og fuel, og uten bål. 

Hytte-til-hytte en helg/langhelg holder det lenge med 30-35L. For min egen del. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Bytta ut min Bergans 85 liter i sommer med en Norrøna Recon Pack 125 liter pakkrammesekk og har ikke angra et sekund! Da hadde jeg egentlig i flere år opplevd at 85 litern var i minste laget for meg selv på helgeturer-telt, sovepose, liggeunderlag, brenner, mat, fotoutstyr... Alt dette tar plass.

Recon Pack har sidelommer festa til selve sekken med glidelåser, tar en av disse er sekken fin og bære selv som "slunken" På langturer med virkelig tung sekk er pakkramme etter min mening det eneste som duger. Turen vi skulle på i sommer som fikk meg til endelig og bytte sekk ble starta med snøtt 40 kg i sekken og det opplevdes faktisk ikke så blytungt som jeg frykta det skulle bli og det takker jeg pakkramma for! 

Sekken koster en del kroner, men med mindre den brenner opp så har du nok sekk som holder livet ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har Helsport Trolltinden 55 liter. vekt 1,8 kg. Går ikke så lange turer 2- 3 overnattinger. Har god plass i sekken til alt jeg trenger, må ikke henge noen ting på utsiden. Bruker dunpose og Helsport Ringstind 1 light. Som kokeutstyr bruker jeg Primus brenner og vindskjerm som klipses på gassboksen, så en primus 1,5 liter kjele samt Rast stekepanne. Det hele veier litt under 10kg. Skulle jeg dra på lengre turer kan jeg bare feste teltet under topplokket så har jeg nok ekstra volum i sekken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva du trenger kommer an på hvor mye plass det utstyret du har krever. Og hva du regner med av vekt på de fleste turer. Ikke noe vits å kjøpe en liten og lett sekk hvis halve oppakningnen henger på utsiden og du laster den dobbelt av hva den er laget for.

jeg bruker 2 sekker. Den jeg bruker mest er norrøna recon pack på 125 liter.  Stor sekk med ganske mye egenvekt men veldig solid og ikke minst super å bære. Hadde en annen stor anatomisk sekk før men å komme over på reconpack var en ny verden. Sjelden sekken er full men den er så god å bære uansett. Så er den solid så uten større uhell er jeg usikker på om jeg noen gang sliter den ut.

den andre sekken er en osprey aether 70. Denne veier litt over 2 kilo mindre enn reconpack. God sekk med mange bra detaljer. Bruker den på korte turer om sommern når vekt blir under 15 kilo sånn ca. Ved 17-18 kilo begynner den bli litt kjipere å bære så da går jeg over til reconpacken.

Eg drar dog med meg litt luksus på tur så da blir det litt vekt på sekken. Prøver ikke pakke lettest mulig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er spennet stort, alt fra 55l for ukestur opp til minst 125l for en helgetur :)

Nesten umulig og få noe fasit på dette, selv syntes jeg 80-125l virker ENORMT stort for en helgetur eller 5 dagerstur. Altså om du skal gå 10km iløpet av 5 dager så klarer man muligens og drasse på en 30kg tung 125l sekk men om man faktisk skal bevege seg 25-45km over noen dager så vil jeg si at alt over 80l uttgår.

De fleste som går mye begynner ofte med store sekker men slanker ned på utstyr og sekker etterhvert som erfaringen kommer, selv satser jeg på en 55l sekk denne sommern til ukestur, Helgetur klarer jeg meg fint med 35l. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring er at 125L til og med blir i minste laget for turer på 3-4 dager men derimot er i største laget for ukestur eller mer for sommeren. Der hadde jeg fort klart meg i massevis med en 80L eller kanskje også enda mindre om packraften ble igjen hjemme.
Årsaken ligger i hva jeg ønsker å ha med meg av "unødvendig" luksus på ulike turer. 3-4 dager på rypejakt fra en "basecamp" som involverer relativt kort vandring med sekk på ryggen for inn-/utmarsj til og fra området åpner for en meget luksuriøs avslutning av tursesongen min der sekken kan lastes opp og vel så det. Mens daglige forflytninger med "huset på ryggen" i sommerferien fort gjør at jeg velger bort mye luksus til campen slik at selve forflytningen blir mindre strevsom. Når bare mitt personlige spenn blir såpass stort og ikke minst paradoksalt er det kanskje ikke noen overraskelse at forskjellen fra person til person også kan bli ganske så voldsomt.

Det blir derfor ganske håpløst å svare fornuftig på trådstarters spørsmål kjenner jeg. En vet vel fort selv best hvor spartansk eller luksuriøst man vil ha det i campen, hvor langt man vil gå og hvor travelt man har det med å komme frem.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har to sekker.

Bergans rondane 65l som veier 1.7 kg(tom) på 9dagers hytte til hytte tur. 14kg startvekt ca. inkl 3liter vann og mat for 3 døgn, i og med at vi hadde 3 overnattinger på ubetjente hytter. Ikke klær for topptur i snøfokk i den sekken altså.. 

Helgetur i koie med pilking, 90liters bergans viking som veier 25kg inkl øks, sag, isborr, spade, stol, tykke klær, 4kg(!) sovepose(får bruke utstyret fra HV til noe) Bare sekken veier 4kg.. 

Endret av Lar5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 22. februar 2016 at 10.43, Erik Fougner skrev:

(...) Hva mener dere er en god sekk for en helg på tur??

For min del vil jeg si Norrøna Para Ranger 120L. Helt topp. Har også en 85L sekk, men har erfart at selv den blir for liten når man skal pakke med seg en del komfortsaker. Det er jo nyttig å spørre seg om hvilke type turer man er på. Hvis en del av turen er lange gå-etapper, er fordelen av lett pakkvekt åpenbar og da vil man jo gjerne ikke ha tyngre sekk enn nødvendig. Hvis derimot turen består av en kort gå-etappe, for deretter å tilbringe resten av tiden i camp-området, så kan man jo mye enklere tåle å bære tungt, ikke sant?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig enig i at det påvirkes i stor grad av hvilken tur man skal på, og om fokuset er å gå langt eller kose seg i campen, eller en combo. Jeg ender ofte opp med fryktelig tung sekk på tur med dama, men da går vi ikke så langt, også har vi en camp for turen som vi går dagsturer fra.

Det jeg også trygt kan stille meg bak ang sekker er å kjøpe sekk som passer behovet både i størrelse og i vekt på hva du skal ha med. Jeg pleide å pakke alt for tungt med mye utpå i en McKinley 65 liters sekk, og det var forferdelig å gå med. Så kjøpte jeg en Berghans Viking 90l+ som er beregnet for 25kg+, og å bære 25-30kg i den føles utrolig mye "lettere" og bedre enn å bære tilsvarende i en mindre sekk som er beregnet mer for 12-18kg elns. 

Selv er jeg ikke noe lettvektspakker i det hele tatt, men det er fordi jeg ser på det som grei trening å gå med tung sekk også på de kortere turene, så jeg er godt trent til det for de lengre turene hvor jeg må ha tyngre sekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 uker senere...
Den 2016-02-21 at 10.43, Erik Fougner skrev:

Hei!!

Denne ryggsekkjungelen er ikke lett å bli klok på. Jeg trenger noen råd og tips om hva slags ryggsekk som er lurt å invistere i..

Jeg er relativt uerfaren med turer i skog og mark. I hvertfall i voksen alder.. Har jo mine år i speider og forsvaret. Men ikke mye mere en det.. De turene jeg er på i dag er kun korte dagsturer med barn og venner. Da har jeg en sekk som er perfekt for pølser og sitteunderlag... Men sitter mye å drømmer om litt lengre turer. ikke veldig lange, men helgeturer og kansje ukestur.. Men hva slags sekk burde jeg se etter.. Noen har sagt at 55l holder. noen sier minst 100l... Skal jo ha med et lite telt, sovepose, liggeunderlag, mat, klær, osv osv... Hva mener dere er en god sekk for en helg på tur??

Jag vill säga att både 55 liter och 100+ liter är riktigt.. för brukaren som skriver inlägget och vet hur den egna packningen ser ut.

"telt, sovepose, liggeunderlag, mat, klær, osv osv.." kan skilja våldsamt i både vikt och volym. Framförallt tält, sovepåse och kläder kan det fort skilja upp till mer än 5 gånger i volym för mera traditionella packningar gentemot lättpackningar, speciellt om de också är genomtänkta i förhållande till volym. Till skogsvandring kan jag numera packa för en vecka i ca 30 liter säck, men tar gärna en något större säck på fjället, med lite större boende (tält istället för tarp) och någon extra tröja och underställ.)

För sommarens planlagda tur, med långa dagsetapper och maximalt 4 dagars mat i säcken har jag planerat en packning som ryms i en 20 liter säck. 

Jag ska gärna erkänna att detta är packning som ligger i den extrema ändan på skalan över liten och lätt packning, men packningar på över 100 liter ligger i den andra ändan av extrem (eller innehåller de stora mängder utrustning för t.ex klättring, fotografering, matlagning på högre nivå, fiske, jakt eller något annat som är utöver att bara gå, äta och sova). De allra flesta ligger nog runt 65-85 liter för en veckopackning med tält, och kan gå ner ca 30 L i volym vid hytte till hytte-tur.

 

Mät gärna upp decimeterstora rutor inne i en större pappkartong och få en aning om hur många liter packningen är på (glöm inte mat och vatten!) Köp sedan en något större säck än det, men inte många liter mer.

Endret av LightDan
Lagt till ett stycke.
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.