Gå til innhold
  • Bli medlem

Vintertur- organisering av utstyr i pulk..


Anbefalte innlegg

Hei!

Skal ut på min første ukestur vinterstid snart. Finnmarksvidda skal til pers. Har kjøpt inn pulk og det meste av annet utstyre som trengs, men lurer litt på hvordan folk her organiserer utstyret sitt i pulken? Hvordan pakker dere- og i hva? Brukes  pakksekker evt er det kasser som passer? Gjør plastkasser fra f.eks Claes Olson jobben tross kulde? Drar dere pulkbagen inn i forteltet? Svært mottagelig for talt av tips ang organisering av utstyr for ukestur vinter:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg bruker pakkeposer av typen STS 20L Big River til klær og mat. Pakker de slik at de går på tvers i pulken. Reputstyr har jeg i en liten plastboks av typen du nevner. Det samme med primus, i en litt større boks. Har primusen montert på en finerplate som er tilpasset bunnen i plastboksen. Brenselsflaskene er festet med strikk i hjørnene av boksen. Se bilde. Denne plastboksen passer akkurat på tvers i en parispulk. Er par ganger har plastboksene sprukket, sannsynligvis pga kulde.

Liggeunderlag og sovepose har jeg i arctic bedding oppå pulken og teltet rullet sammen i pose oppå der igjen.

2016-02-20 17.30.23.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt system er og ha alt inne i teltet, med unntak av snø som skal smeltes til vann, det har jeg i forteltet. Har med en liten kost slik at jeg får av meg mest mulig av snøen, og slipper å gå mange turer. Har et North Face ve25 (3 manns telt alene) blir normalt mange timer i teltet på vinteren. Plastkasser har jeg liten tro på, bare sprekker. Mat har jeg i poser slik at jeg har en til hver dag. Viktig å ha med termoser som tåler mye, slik at du slipper å smelte vann mens du går, men kan gjøre det i teltet på kvelden, da har du "gratis" varme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en plastkasse m/lokk som akkurat går på tvers, der har jeg maten inklusive kokekar. Klær og annet har jeg i pakksekker, bruker gjerne 4-5 forskjellige for da klarer jeg stable bedre når pulken skal fylles. Bakdelen er at du får noen flere koli å forholde deg til, men med forskjellige farger går det greit. Brennstoff har jeg i solide flasker og alltid dobbelt innpakket i poser og vanntett pakksekk. Plasserer drivstoffet alltid bakerst i bunnen av i pulken.

Jeg har en fjellpulken som lett tipper hvis lasten blir høy med tunge ting øverst, så har alltid det som veier mest i bunnen og lette ting på toppen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pakkpose til klær. Sovepose og liggeunderlag i bedding. 3 plastbokser fra europris, 1 stor og 2 stk som blir like store som den første, oppå hverandre. Den store har jeg mat og gryte(r) i. Den ene av de små, er til primus og kjøkkenutstur. Den andre til "tekniske ting", bok ol. Termos ligger tilgjengelig løst. Samme med fotposene. Oppbevarer bensinen i 4 literskannene jeg kjøper den i.

Men dette avhenger av hva slags pulk man har. 

Går med selesekk fra fjellpulken og i den har jeg niste, hodelykt, kart, gps og ei dunjakke. 

I camp så har jeg den tekniske plastkassen inni teltet og selesekken helt nede i fotenden. Jeg har 2 bikkjer med inn, så maten og kjøkkenutstyret står i forteltet. Tar eventuellt inn egg, for å forebygge at de fryser. Bensinlageret står utenfor i pulken. Graver dyp kuldegrop i forteltet, slik at jeg kan stå å kokkelere (Hvis tid og ork tilsier det). Veldig behagelig å kunne strekke seg ut i all vannkokingen:)  

Jeg har foresten også opplevd at en plastkasse har sprukket, men det var ingen krise og bruker den fortsatt.

 

 

Endret av Fenriken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.