Gå til innhold
  • Bli medlem

Kø i Femundsmarka?


Petter B

Anbefalte innlegg

Heisann :) Tenker på å ta meg en luftetur i Femundsmarka til sommeren, men er litt i tvil på om jeg skal orke å dra dit i skoleferien. Regner med at det er stor tilstrømning av folk i denne tiden. Ikke det at jeg er folkesky, men når jeg går i fjellet er jo stillheten og de "tomme" viddene noe av det jeg søker. Er det områder eller tider på sommeren der en kan slippe unna det største trykket og føle at en virkelig er alene i fjellet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er vel langs Røavassdraget det er flest folk, men generelt er nasjonalparken ganske populært. Hvis du vil finne roen kan du vurdere å legge turen til vestsiden av Femunden. Erfaringsmessig er det langt mindre folk som ferdes der. Flotte områder der også. Se på områdene rundt Bufjellet, Flensjøen (en del hutter ved vannet), Grådalen osv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vært der 2 ganger i fellesferien og det er ikke så mye folk. 

Første tur var med kano fra svensk side. Traff 2-4 pers en dag, ingen en annen dag. Ved noen vann kan det være man ser noen på andre siden.

andre turen var til fots. Gikk fra storvika og opp på røvollfjellet. Traff 4 stk der som hadde leir i grøtådalen og som var på dagsfisketur. Så noen til på lqng avstand på andre siden av vannet. Slo leir ved skogtjønna, så ingen flere. Neste dag til roasten, traff noen folk ved koiene der, gikk videre til grislehåen og slo leir der. To kanoer som passerte på vei nedover Røa. Ellers hadde vi hele håen for oss selv. Neste etappe var til Krokåthåen. Slo leir der, så ingen folk. Til slutt var det å gå tilbake over fjellet til Haugen Gård. Så ingen på den turen før vi kom til Haugen. Så maks 10 stk på 5 dager, synes ikke, det, er ille.

Stedene det er mest folk er nedre deler av Røa. Går du opp til Roasten er det straks mindre folk. Så vil du alltid se noe kanotrafikk hvis du camper langs Røa. På Røvollfjellet vil du også se noen da det ofte er første stopp for mange før de sprer seg videre innover området. Har vel hørt at det er mindre folk i områdene nord for Røa, så lenge en unngår Revsjøen. I grøtådalen er det som regel god plass. Oppe i krattland ovenfor grøtadalen er det, vel enda færre folk. Så det blir litt hvor langt en vil gå men greit å finne mindre besøkte områder. Hele marka der bærer riktitnok preg av ferdsel med stier og bålplasser. Men jeg synes det fungerer fint alikevel. Siste turen var det kun de 2 kanoene vi så folk når vi var i camp, alle andre møtte vi under vandring. Vi hadde også supert vær med badetemp i alle vann og tskjortevær til 22-23 om kvelden,, så det var ikke lite folk generelt innover.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ligget ved Revsjøen, sammen med 7 kanoer! 

Og i Grislehåen, men 5 telt. Men det var St.hans så ikke verdens beste timing. 

Enig med det som er sagt.

Nedre del av Røa er folksomt. Unngår du Reva/ Revsjøen og Røa er det ikke mye folk. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flere gode tips og opplysninger der :smile: Vet enda ikke når det passer best, men sannsynligheten er at det blir tidlig i sesongen. Om jeg vil ha godt fiske, hvor tidlig kan jeg reise? 

Endret av Petter B
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke spes dato for godt fiske. Det kommer an på når isen går og hvor varmt det blir etter det. I fjor var det ikke spesielt varmt i det hele tatt. Året før var det som sagt badetemp overalt i slutten av juli. Fikk fisk da også. Men så varmt er det oft lettest i rennende vann og det er de mindre fiskene slm er mest aktive. best hvis det er litt kjølig etter isgang og at det så kommer en varmeperiode. Være der da et psr dager etter varmen begynte. Da klekker mye innsikter og det blir liv. Ulempen er jo at det klekkes innsekter som er ute etter deg også.

er det tregt fiske så prøv krokåthåen og grøtåa. Selv om det var varmt beit det på hele tiden. Ikke så store de fleste men 5-6 fisk på 30 min blir jo litt. Vi veide ikke men ca 200-350 gr var de nok. Mulig det der også var mest smått siden var så varmt. Ikke legg fra deg fisk på bakken å gå fra den, de tar mink som holder til der.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lagt mine turer til Femundsmarka til starten av skoleferien. Har fått fisk på alle turene. I fjor kanskje den beste fiskemessig, men også en av de kjøligste. Man treffer folk i F.marka, men jeg opplever ikke det som veldig sjenerende. De er stort sett likesinnede.

DSC00010.jpg

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.