Gå til innhold
  • Bli medlem

Rykte om enorm prisvekst


kremfløte

Anbefalte innlegg

Snakket med en kar på en sportsbutikk som sa at arcteryx kommer til å justere opp prisene sine med 30% i snitt når sommerkolleksjonen kommer ut til våre. I følge han vil Alpha AR som har en veil pris per i dag på 5000 til å koste over 7000. Det samme gjaldt visst norrøna, som visstnok skal justere veil prisen på trollveggen jakka til rundt 6500. Jeg skjønner det slik at siden varer blir kjøpt i dollar og solgt i kroner her til lands, og dollar og kronekurs er som den er blir det slik. Er ingen økonomiekspert, så jeg skjønner ikke helt sånne ting. 

Et eksempel jeg har lagt merke til gjelder Helsport. For ganske nøyaktig ett år siden kjøpte jeg Svalbard 3 high for 6400. I dag koster det 7500 hos samme butikk. Er dette et eksempel på det jeg nevner. 

Som sagt så er dette noe jeg har hørt fra én person, så jeg konstaterer ikke med noe. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Rundt september i fjor var jeg i lokale sportstbutikken for å kjøpe noe fiskeutstyr. Da fortalte ekspeditøren at de skulle skru opp prisen på mye utstyr pga dollarkursen,men jeg fikk mitt for gammel pris. Husker ikke differansen, men dette er vel noe som skjer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har lest en plass at skalljakker av bedre kvalitet skal opp minst en 1000 lapp i løpet av året. så du er ikke den eneste som har hørt dette. lav kronekurs er jo ikke bra når en skal importere varer til dette landet. så skal en ha noe som koster endel så kan det kanskje være smart å kjøpe heller litt før enn senere da prisen mest sansynlig vil gå opp endel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dollarkursen var nede i 5.4 når jeg kjøpte mye av det dyre filmutstyret jeg eier. 

Nå er den oppe i over 8.5 i perioder.

Det er en økning på over 50% i kostpris for råvarer, eller importert utstyr som telt etc. fra utenlandske butikker.

Historisk har vel dollarprisen ligget på 7 tallet, så jeg kjøpte bevisst ganske mye i 2012 perioden, for å utnytte prisene.

https://encrypted.google.com/finance/chart?rlz=1C1GIWA_enNO604NO604&espv=2&biw=2130&bih=1073&site=webhp&q=CURRENCY:USDNOK&tkr=1&p=5Y&chst=vkc&chs=229x94&chsc=1.8020833730697632&ei=aqvEVpSUOKX36AS9mYXwCw

Endret av Martin Gjellestad
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å spekulere litt. Det er jo en selgers drøm at kundene er overbevist om at nå skal prisene opp. Kanskje selgerene har en felles kunde-bearbeidings-medie-strategi så prisstigningen ikke skal gå på selgers marginer.

Selgere av it-utstyr meldte om den samme prisstigningen for over et år siden, og allerede da hadde kronen falt en stund. Kanskje skalljakke-bransjen har kjempestore lagre eller kanskje de bare er sent ute. Eller kanskje dette er en del av et kontinuerlig pågående, langsiktig strategiarbeid.

http://www.digi.no/bedriftsteknologi/2015/01/07/na-blir-it-dyrere

Endret av qwer993
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både iPhone og Sony Z5 selges nå vesentlig dyrere enn tidligere modeller kom ved lansering, så de spådommene har jo truffet.

Vi ser jo også en del IT produkter som burde gått ned i pris som følge av at de er på vei ut av markedet, men dollarkursen gjør at prisnedgangen blir spist opp av valutaen.

Det er samme årsak til at vi ikke får bensinen kastet etter oss som følge av den lave oljeprisen...

En Alpha SV kostet i 2012: 4583,25 inkl. MVA + frakt og toll fra USA.

En Alpha SV koster i 2016: 7214,375 inkl. MVA + frakt og toll fra USA.

 

Endret av Martin Gjellestad
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, REJOHN skrev:

Å tro at en endring på nesten 30% på dollarkursen! ikke får innvirkning på salgsprisen er! tror jeg er noe optimistisk.

Ja og så er vel spørsmålet for selger hvordan prisstigningen i minst mulig grad skal påvirke salget og fortjenesten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har jo sett at en del priser har gått opp mye senere år. Første gang jeg så på packraft kostet liama modellen 8100. Nå koster den 10.750.  Mener første gang jeg så på een var sommer 2013. har vel også inntrykk at helsportteltene har gått opp siste året. 

men det er vel ikke så rart siden både råvarer og ferdige produkter handles i usd og eur i stor grad. I tillegg til merkostnad på kursendring vil jo det også bli mer kroner å betale i mva og evt toll. Så noe som kostet 100 kroner inn for et par år siden ville da kostet 125 inkl mva i innkjøp.  så med 30% tillegg i dårlg kronekurs  mot dollar så vil den samme vare nå koste 162,5 inkl mva i innkjøp. Da er jo ikke evt prisstigning i utemarkedet eller hjemmemarkedet att med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har hatt en del år nå med stillstand, eller nesten nedgang i prisnivået, så dette måtte jo komme før eller siden. Mitt svar på dette er å prøve å bruke opp alle klærne og utstyret, og vente med å erstatte til det er helt nødvendig.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Lompa skrev:

Mitt svar på dette er å prøve å bruke opp alle klærne og utstyret, og vente med å erstatte til det er helt nødvendig.

Kjenner meg så igjen i det der. Skal jammen gå noen år før turutstyret som jeg har er utslitt. Det som er mer spennende er vel hvilke nettbutikker som overlever en stor nedgang i handel - om det blir en nedgang.

Har observert mest prisoppgang på Exped liggeunderlag, uten at jeg har klart å se det i statistikken til prisjakt f.eks.. For øvrig er det stadig mulig å gjøre godkjøp på diverse nettbutikker om det er noe spesielt man er på utkikk etter. Enkelte leverandører er det lett å finne på salg (f.eks. før nevnte helsport), mens Hilleberg svært sjelden er på salg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sett en markert prisoppgang på kniver siste halvåret - ja, det er en oppgang i dollar. Hvis det er uttrykk for, tja, økonomiske nedgangstider i USA, så er det ikke utenkelig at det kan gi seg utslag i andre markeder.

Bør vel ikke minne om det, men verdensøkonomien er ganske sjaber.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.