Gå til innhold
  • Bli medlem

Separering av inntelt og yttertelt nødvendig?


JonesN3

Anbefalte innlegg

Jeg har akuratt gått til innkjøp av mitt første skikkelige telt, et helsport ringstind light 2. Teltet kom med et innertelt og et fortelt fordelt, der innerduken festes med flere 'klips' (type du finner på tursekker, vet ikke hva det heter egentlig). Har det noe for seg å separere disse delene når teltet ligger i sekken eller tørker/lufter hjemme? Sparer jo en del tid ved å slippe å koble inn innertelet hver gang. Skjønner at det er en fordel å kunne ta i bruk bare ytterteltet og kanskje en fordel for raskere tørking ved kondens etc, men utover det?

Endret av JonesN3
Leif
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dersom ytterteltet er vått på tur, og du skal flytte leir, ville jeg valgt å klipse av innerteltet før nedpakking.

Da unngår du kontakt mellom ytter- og innerduk mens det ligger i sekken. 

Resultatet er fortsatt tørt innertelt i neste base.  

  

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette med separering av innertelt/yttertelt er noe jeg i praksis aldri har gjort. Om man har et telt av god kvalitet så rister man det bare godt når man tar det ned.
Har hatt mange telt opp igjennom årene og aldri følt behov for å skille inner/ytter, kjapt og ta opp/nedd uten det ekstra styret. Eneste jeg kan tenke meg er om man bærer på stor/tunge telt over lengre avstander så kan man dele på vekten ved at en bærer yttertelt og en bærer innertelt.

Da snakker jeg her om mere klassiske nordiske telt som helsport o.l - mulig denne problemstillingen stiller seg annereledes om man har mere "eksotiske" telt varianter :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som nevnt, det enkleste er å ha inner og yttertelt samlet, og sette opp sammen. Sparer tid. Inner- og yttertelt er med andre ord stort sett klipset sammen.

Innerteltet kan som Frilufta sier tas løs og pakkes for seg for å være sikker på å ha tørt innertelt når det pissregner mens en pakker.

Bruker også noen ganger å klipse løs halve innerteltet for å kunne pakke sekken innendørs eller ha en romslig pauseplass under vindfulle vinterdager. Dette fungerer på tunneltelt, men for Ringstind blir det nok litt liten plass. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.