Gå til innhold
  • Bli medlem

Rondane Nord-Sør


Turtelduer

Anbefalte innlegg

Hei

Vi er ett par som har som mål i sommer å gå Rondane Nord til Sør som ruta heter på Ut.no.

Ruten de "anbefaler" der er Hjerkinn - Grimsdalshytta - Dørålseter - Bjørnhollia - Rondvassbu - Eldåbu - Venabu

Overnatting skal hovedsaklig foregå i telt.

Har lest en del om Rondane her inne og forstår det slik at det er en del steinur på veien.

Vi skal alltids klare å forsere disse, men det jeg lurer på er om steinura er av typen som blir vanskelig for hund? (Rottweiler)

Ønsker også tips om det er noen gode fiskevann på nevnte rute med gode teltmuligheter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei.

Jeg har gått den turen flere ganger, både med og uten hund.
Når det gjelder steinur er det hovedsaklig ett område som skiller seg ut, og det er Dørålsglupen mellom Grimsdalshytta og Dørålsseter. Der kan det være en utfordring, spesielt dersom det er vått vær, grunnet glatt steinur samt hull å tråkke ned i. Jeg har krysset over der i mye vind og regn og det er ikke noe jeg vil foretrekke å gjøre igjen.

Jeg vil helt klart anbefale potesokker samt potesavle til hunden. Ellers er jo Rondane tidvis steinete på stier og merkede far.

Ellers vil jeg anbefale dere å ta dere god tid dersom dere ikke har vært i området før. Etter Dørålseter og før Bjørnhollia, når dere kommer inn i triangelen, er det fine teltplasser og flotte muligheter for flere toppturer dersom dere legger dere til i f.eks. to dager. Etter Bjørnhollia er det et del vann å prøve stanga i,  samt også på strekket Eldåbu til Venabu. På Venabygdsfjellet er det en del vann hvor det bedrives utsetting av fisk.

Hvor lang tid har dere satt av til turen?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 12.2.2016 at 22.23, martin.m skrev:

Hei.

Jeg har gått den turen flere ganger, både med og uten hund.
Når det gjelder steinur er det hovedsaklig ett område som skiller seg ut, og det er Dørålsglupen mellom Grimsdalshytta og Dørålsseter. Der kan det være en utfordring, spesielt dersom det er vått vær, grunnet glatt steinur samt hull å tråkke ned i. Jeg har krysset over der i mye vind og regn og det er ikke noe jeg vil foretrekke å gjøre igjen.

Jeg vil helt klart anbefale potesokker samt potesavle til hunden. Ellers er jo Rondane tidvis steinete på stier og merkede far.

Ellers vil jeg anbefale dere å ta dere god tid dersom dere ikke har vært i området før. Etter Dørålseter og før Bjørnhollia, når dere kommer inn i triangelen, er det fine teltplasser og flotte muligheter for flere toppturer dersom dere legger dere til i f.eks. to dager. Etter Bjørnhollia er det et del vann å prøve stanga i,  samt også på strekket Eldåbu til Venabu. På Venabygdsfjellet er det en del vann hvor det bedrives utsetting av fisk.

Hvor lang tid har dere satt av til turen?

 

Hei

Takker for nyttige innspill, vi går endel i fjellet med hunden, men har ikke gått slike strekninger før.

Vi har begynt trening tidlig i vinter og tenker ta helgeturer i fjellene Telemark har å by på til våren da det er litt greit å bli vant med vekten på sekken.
Har tenkt oss ca 10 dager på turen nevnt over

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.