Gå til innhold
  • Bli medlem

Per Fuggelli - godt sagt


Tom42

Anbefalte innlegg

Leste akkurat en reportasje i Dagbladets nettside om at Per Fuggelli har fått spredning av kreften, og at han nå har fra 2 måneder til 1 år igjen å leve.  I interjuet sier han noe som vi friluftsfolk bare må trykke til våre bryst og være takknemliglige for at vi bor i Norge:

Han kommer også igjen gjerne med et nytt «siste råd» til flokken.

- Vi må vaksinere hverandre mot frykt. Vi lever i det tryggeste sekundet i historien, på det tryggeste stedet på kloden - nyt det.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

"Vi lever i megakrisenes tid, sier FNs generalsekretær Ban Ki-moon."

Leste akkurat denne i en riksavis her forleden. Så tryggeste sekundet ? Vet ikke helt…                                                                                                                      

Tryggeste stedet på kloden ? Definitivt. Enn så lenge….

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg velger å ikke la meg skremme. Akkurat nå er jeg helt trygg. Og dette utnyttes for alt det er verdt.

Fremtiden er usikker og kan se veldig dyster ut, men hva som kommer vet vi ingen ting om. Derfor nyter jeg dagens trygghet og gjør det jeg kan for å sikre en god fremtid. Så enkelt er det. 

Det er vel det Fugeli vil frem til også. Ikke kast bort dagen på bekymringer og ikke dyrk frykten pga dette. Gå ut og nyt suse fra furua. 

Og nå fikk jeg brått lyst å droppe jobb i dag og stikke til skogs :P lurer på om det klør litt ekstra i halsen nå *host*. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Inntil det motsatte er bevist, er vi nok trygge i norsk fjellheim.  Det gjelder ikke å ta sorgene på forskudd.  For egen del holder jeg på med planleggingen til en tur til (jeg tar sjansen og sier det) Hardangervidda:  "Holken, here I come  - again"

Den største faren er nok bilturen Nøtterøy - Synken.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men istedet for å forsure dagen idag med temaer som kan bevege seg mot områder som dette forumet ikke omfatter så skal vi være glade for at de fleste av oss har tilgang til natur ikke langt unna der vi bor, der er vi alle rike!

Endret av Henrik
Fjernet OT, og mulig innlegget da går litt ut av kontekst.
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Landsem

Han er symptomet og barometeret på vår tid. HAN (og de fleste andre ressurssterke i hans generasjon) har levd i det beste øyeblikket i historien, så det blir littvint å mane til ro ved reisens slutt når skuta han har vært med å styre er uten stødig ror. Slik jeg ser det har Fuggeli levd i ei påtatt rød-rosa boble, der ideologiske føringer har dannet et solid bolverk mot harde realiteter de fleste andre klarer å oppfatte. Steinar Lem traff bedre ved sin reises slutt.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når noen snakker om kultur , om det er Fuggeli eller andre, assosierer jeg det alltid med ett sikkerhetskurs jeg deltok i for noen år siden. Der en av foreleserne snakket om sikkerhetskultur. Og ønsket å gi oss sin egen definisjon av begrepet kultur. Og den var omtrent slik : "Slik som vi pleier å gjøre det heromkring" Og jeg syntes og synes denne definisjonen er genial. Og da må jeg jo komme til av vår Norske "slik som vi pleier å gjøre det heromkring" er veldig god. Bedre enn Fuggeli antyder. Og det synes alle de som kommer og vil ha vår beskyttelse også. Ellers hadde de ikke valgt oss. Om de aksepterer bevisst at deres egen " slik som vi pleier å gjøre det heromkring" ikke er så god, er jeg usikker på. Men hvis de er tenkende mennesker må de jo gruble litt i stille stunder på hvorfor deres egen " slik som vi pleier å gjøre heromkring " produserer så mye nød og lidelse. Og hvorfor den Norske " slik som vi pleier å gjøre heromkring " må til for å beskytte dem. Vi har ingenting å skamme oss over her i Norge. Vår kultur og sosiale kapital har både gitt  oss en god levestandard og gode liv. I likhet med resten av vest europa. 

Endret av Robinson
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Forøvrig synes jeg @Robinson er inne på noe helt vesentlig; hva type kultur (og type tankegods fra den..) de kom fra og om tanker noen tenker om det og andre bør tenke om det - og hvor godt vi egentlig har det her i landet (det er alltids ting å ta tak i her også, en god del)..

Endret av Henrik
Fjernet OT, og mulig innlegget da går litt ut av kontekst.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi stenger emnet inntil vi har snakket litt på bakrommet om dette. Trådstarter har forsøkt på å dra tråden over til en diskusjon om naturen om hvor heldige vi er som har denne, men jeg kan ikke se at så mange innlegg her handler om fjellforums grunnemner, fjell- og friluftsliv. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Henrik låste denne emne
  • Henrik gjenåpnet denne emne

Etter å ha tatt en prat på bakrommet åpner vi tråden igjen for diskusjonen er veldig interessant. Vi har fjernet noe som er off-topic i noen poster, så ikke ta det personlig for vi setter pris på deres engasjement, men noe av innholdet hører hjemme på et annet sted enn fjellforum.

For min egen del må jeg virkelig si at jeg setter pris på å høste fruktene av allemannsretten til den norske fjellheimen, og det er ikke en selvfølge i verden i dag. SV vil blant annet grunnlovsfeste allemannsretten, se på det som en seier mot privatisering av den norske fjellheimen og andre hindere som setter begrensninger i vår frihet til å ferdes hvor vi vil.

Grunnlovsforslaget: https://www.stortinget.no/globalassets/pdf/grunnlovsforslag/2015-2016/grunnlovsforslag-12-002-2016.pdf

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Landsem

Jeg synes dere skal slette dette emnet. For mye kontroverser. Greitt nok at han er som en 68-ernes Tobias i tårnet-guru for enkelte som tror at verden kommer til å sitte hånd i hånd i Hare Krishna-ring bare man vender fanatikere og organisert ondskap det andre kinn til, men det er ikke til å komme ifra at minst like mange anser anskuelsene som særdeles utfordrende i sin, nærmest religiøse, naivitet.  Og hva er relevansen til dette nettstedet? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Robinson skrev:

Kanskje det setter oss på prøve ? Er vi bedre enn VG debatt ? Eller er vi like ille ? 

Du er inne på noe her, tror vi er bedre, mye bedre. selv om vi kan være uenige har vi en felles plattform med felles verdier. Bare en gang hadde vi en kar inne på forumet en kort tid da det ble diskutert snøskutere. .Da kom det ord og uttrykk som var lavmål i en hver nettdebatt. Tror han meldte seg ut i fullt sinne. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Henrik skrev:

Etter å ha tatt en prat på bakrommet åpner vi tråden igjen for diskusjonen er veldig interessant. Vi har fjernet noe som er off-topic i noen poster, så ikke ta det personlig for vi setter pris på deres engasjement, men noe av innholdet hører hjemme på et annet sted enn fjellforum.

For min egen del må jeg virkelig si at jeg setter pris på å høste fruktene av allemannsretten til den norske fjellheimen, og det er ikke en selvfølge i verden i dag. SV vil blant annet grunnlovsfeste allemannsretten, se på det som en seier mot privatisering av den norske fjellheimen og andre hindere som setter begrensninger i vår frihet til å ferdes hvor vi vil.

Grunnlovsforslaget: https://www.stortinget.no/globalassets/pdf/grunnlovsforslag/2015-2016/grunnlovsforslag-12-002-2016.pdf

Å grunnlovfeste allemannsretten hadde vært fantastisk. Slik det er nå skal det bare en stortingsproposisjon , litt komitéarbeidet og en  avstemning til, så er allemannsretten opphevet. Og politikere er ikke noe jeg har spesielt stor tiltro til. Med å grunnlovfeste allemannsretten er det høyesterett som har siste ordet og ikke politikere...

Endret av Robinson
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, Robinson skrev:

Å grunnlovfeste allemannsretten hadde vært fantastisk. Slik det er nå skal det bare en stortingsproposisjon , litt komitéarbeidet og en  avstemning til, så er allemannsretten opphevet. Og politikere er ikke noe jeg har spesielt stor tiltro til. Med å grunnlovfeste allemannsretten er det høyesterett som har siste ordet og ikke politikere...

For å gjøre grunnlovsendringer ved å innlemme allemannsretten, eller å senere oppheve den kreves det fremdeles mer enn 2/3 flertall, i to etterfølgende stortingsperioder. Men ja, det hadde vært alfa omega! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Allemannsretten har jo ikke vært lovfestet i mer enn ca 60 år, men tradisjon for fri ferdsel har jo en vesentlig lengre historie enn det. Jeg tror det er litt mer enn "bare" som skal til for å sette retten til fri ferdsel ut av spill. Men for all del, verden forandrer seg jo, og i takt med at folk blir stadig mer "meg-fokusert" kan det vel hende det er nødvendig med en enda dypere forankring i loven. 

Når det er sagt, jeg har ofte inntrykk av at det er endel som er mye bedre oppdatert på rettighetene de har etter allemannsretten enn pliktene de har etter samme bestemmelse. Den beste forsikringen for at man får fortsette med å ferdes fritt på annen manns eiendom er vel at alle vi som benytter oss av rettigheten oppfører oss ordentlig.
   

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Henrik skrev:

For å gjøre grunnlovsendringer ved å innlemme allemannsretten, eller å senere oppheve den kreves det fremdeles mer enn 2/3 flertall, i to etterfølgende stortingsperioder. Men ja, det hadde vært alfa omega! 

I Sverige är allemanssrätten inskriven i grundlagen, Regeringsformen. Det finns dock inte en lag som Norge har. Så i Sverige lyfter man fram Norge som "bättre" när det kommer till Allemansrätten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Heriks skrev:

Når det er sagt, jeg har ofte inntrykk av at det er endel som er mye bedre oppdatert på rettighetene de har etter allemannsretten enn pliktene de har etter samme bestemmelse. Den beste forsikringen for at man får fortsette med å ferdes fritt på annen manns eiendom er vel at alle vi som benytter oss av rettigheten oppfører oss ordentlig.
   

Väl formulerat! Tänker på den sista meningen. Även om jag tycker att en del även saknar kunnskap om vilka rättigheter de har...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 11.2.2016 at 13.09, Grimner skrev:

Tja, jeg minnes et par tråder som slår Fuggelli ned i støvlene:

 

Jeg synes disse innleggene er flotte jeg.  Selvopplevde, ærlige og oppriktige.  Og sikkert til hjelp for andre i samme båt som skal utforske friluftslivets  "mørke" sider.  Ennå "ser" jeg mye "mennesker" i fjellet i tussmørke, og kanskje skvetter litt.  "Mennesker" som ble til stein og busker "da sola rant", for å holde meg til Asbjørnsen og Moe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.