Gå til innhold
  • Bli medlem

Trollheimen - juli/august 2016


huldreheim

Anbefalte innlegg

Jeg planlegger en tur i Trollheimen til sommeren, og lurer derfor på om noen kan dele tips, evt. turruter og veivalg som lar meg favne over store deler av området innen ei ukes tid. Tenker å bo i telt. Som et utgangspunkt ønsker jeg å starte fra Sunndalsøra-sia, og utforske området rundt Gjevillvatnet og bort til Trollhetta. Innerdalen og tårnet tenker jeg ta på tilbakevei. Formålet er å nyte mest mulig av området, så tenker sette opp base på dertil egnede steder, og utforske nærområdene på dagtid, fiske og bare nyte på kveldstid. 

Om det er noen som sitter inne med flotte fiskevann, toppturer og hva ellers området har å by på av herligheter, setter jeg stor pris på tips! 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fiskevann ved jeg lite om, men noen fine toppturer kan jeg anbefale. 
 

Området rundt Namnlausfjellet og Storsomrungsnebba er fint. Eneste teltplassen jeg fant der var i Kråkbotnen. Lunt og fint ved et lite vann, men lite utsikt. Tilgjengjeld er det flott utsikt fra fjellene omkring.

I Sprikeltjønnin skal det være fisk, og fin tilgang til en av de flottere toppene i Trollheimen, Neådalssnota. 

Fra Vindøldal har du tilgang til flotte topper som: Fruhøtta, Blånebba, Pekhøtta og Trollhøtta, samt hele Trollhøttatraversen.Det liggger en fin teltplass ved Eiterdalsvatnet.  Det skal visstnok være fisk i Vassdalsvatnet og Fruhøttvatnet. Vassdalsfjellet er litt artig der det ligger klemt mellom Snota og Fruhøtta. Sør Fruhøtta ligger Botnnebba og Rognnebba. Her får du nesten garantert gå alene.

Rundt Gjevillvatnet er det mye spennende. På nordsiden ligger de 3 Gjevillvasskamban. Fikser du bratt terreng anbefales traversen fra Gjevillvatnet og opp til Midtre Gjevillvasskamb.  

Det er ihvertfall noe....

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nydelig - takk for mye bra input! Dette blir min første tur i området, så greit å forhøre seg med de som har ferdes i terrenget rundt, ikke bare planlegge ift kartet. 

Gjevillvasskambene ser virkelig flotte ut av det jeg har sett tidligere. Den traversen skal definitivt testes. Ser ut som om det kan være gunstig å starte fra Vindøldal og tråkke seg innover heimen derifra - Hva ville du beregnet av tidsbruk hvis jeg skal rekke over det du nevner, samt inkludere Innerdalen? Da tenker jeg endepunkt blir Sunndalen. Vet du om det er uproblematisk å gå fjellrekka over Renndalen, fra Slanglifjellet, Grinaren, Skjerdingfjellet og Snøfjellet, for så å gå ned i Innerdalen derfra? Ser ut som det er noen luftige partier, men at det ellers skal være overkommelig. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skinnfellberga. Dit må du! Og etterpå går du til Fruhøttvatnet og finner traseen til Rognnebba for meg. Du kan jo gå ned igjen til Litjnebba og telte ved vatnet under den. Se på bildet, slik ser den ut på vei ned fra Litjnebba.

Ellers kan jeg varmt anbefale Farkholtet. For å komme dit fra Litjnebba må du gå østover langs Fagerlivatna og så over og videre østover langs Folda. Et kvarter østom Farkholtet er jo Trollheimshytta, hvis du vil oppsøke sivilisasjonen :-)

Skal du absolutt ha med deg Gj Kamban kan du gå opp på Geithetta, ta så rett sør Svarthamran til de store tjønnen der. Så vestover via Blåhøa og Riaren til Midtre  Gj Kamb.

Så ned på Reinsbekksetra og over til Storlidalen ved Bårdsgården....

Fra Skinnfellberg til og med Bårdsgården --- 2-3 dager -- avhegnig av hvor ung du er....

IMG_8081tjonn.jpg

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk! Beina er det ingenting å si på - de gleder seg til å utforske en del av heimfylket jeg ennå ikke har hatt gleden av å få oppleve. Ser jeg har mye å se fram i mot! 

Har ingen planer om å oppsøke folketette plasser, så kommer til å holde meg unna turisthytter - denne uka skal nytes med kaffekjelen, boka og fiskestanga; avrundinga på et hektisk halvår. Er du kjent i området Trolla/Vinnu-fjellet?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, har høydeskrekk :)

Jeg bor jo på Orkanger og går inn i Trollheimen fra Resdalen og Heldalen (Nerskogen)  Må vel skryte av å være lommekjent her omkring

Noen ganger fra Folldalen, og en sjelden gang Vinnøldalen. Var helt oppi Skinnfellbergan på skitur, det terrenget er bare fantastisk, Pekhøtta sett fra Eiterdalssetra under Skinnfellberga er et sterkt syn!

Var oppi Innerdalshytta en gang sju år side. Tenkte å prøve ruta oppå Såtbakkollen. Den enkleste du vet starter fra bua ved Langvatnet og bratt opp. Men det hele regna bort, ble bare en våt tur rundt setrene

Om du vil snu på flisa,. Så kan jeg jo varmt anbefale å starte på Heldalen. Gå via Telvatnet til toppen av Gråfjellet. Videre ned i Skrikdalen og så opp på toppen av Svarthetta. Deretter Svarthamran bortover til Svarttjønnen. Så Blåhø Riaren og Midtre kam. Det bli minst tre dager helt alene ! Med mye vann!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser området Trolla/Vinnu byr på mange luftige partier, men kan tenke meg utsikten mot Sunndalsfjorden og dalene rundt er særdeles flott! Skal sjekke disse ut videre. Takk for tips om start i Heldalen, ser dette kan være et kanskje bedre utgangspunkt ift å legge opp ruta videre. Hvor er det isåfall mulig å parkere bilen? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du på Vinnufjellmassivet og få utsikt mot fjorden, er Kongen og Dronninga gode alternativer.

Førstnevnte har best utsikt selv om den ligger bakerst - og den er enklest / mest praktisk av de to hvis du er i Innerdalen. Ruta går opp Grasdalen (på sti), videre til høyeste punkt / vannskillet, og fortsetter herfra vestover til toppen av Kongen. På sommeren unngår du bre på det meste av turen, breen er mer nedsmeltet enn det fremgår av kartet.

Den fine 1611-toppen SV for Trolla nås greit via samme rute, men har ikke utsikt til fjorden. Store Trolla bør du ha mye rutine for å gå usikret.

Legger ved et par bilder fra tur til Kongen, det gir et inntrykk av utsikten og omgivelser.

Den gamle mannen og havet.JPG

Trolla-massivet.JPG

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte i utgangspunktet på Dronninga/Kongen, siden det er de jeg oftest har fått anbefalt, og ser at Store Trolla beskrives som krevende av flere. Fantastiske bilder! Jeg tenker jeg får vurdere underveis, kjenne på følelsen, før jeg eventuelt prøver meg på de heftigste. Plana er å komme hel ned igjen med alle lemmer i behold! Utsikta og følelsen lokker meg til de litt mer utilgjengelige, men det blir som sagt en vurderingssak. Er stien fra Kongen til Dronninga ålreit å forsere? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei.

Turen mellom de to er svært krevende, og fordrer tauverk. Hvis du skal korteste vei.

Eneste alternativ uten sikring er å gå ned en av rennene sørover på ryggen mellom de toppene, ned i Tjuvdalen, og så opp til Dronninga fra SV. Det er bratt, langt, og antatt minst 2500 meter motbakke totalt.

Turen er absolutt mulig,  men da bør du ha solid grunnlag i beina.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, LTP skrev:

Nei.

Turen mellom de to er svært krevende, og fordrer tauverk. Hvis du skal korteste vei.

Eneste alternativ uten sikring er å gå ned en av rennene sørover på ryggen mellom de toppene, ned i Tjuvdalen, og så opp til Dronninga fra SV. Det er bratt, langt, og antatt minst 2500 meter motbakke totalt.

Turen er absolutt mulig,  men da bør du ha solid grunnlag i beina.

 

OK, takk for innspill! Tau og sikringer tenker jeg ikke drasse med meg, så da satser jeg nok på tryggeste og mest praktiske alternativ. Kongen har jeg uansett hatt i tankene lenge, så gleder meg til oppstigningen der. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se på bildet Du kjører til veis ende Parker på den lille parkerings"lomma" femti meter fra Haugasetra. Der står du trygt i dagesvis. Gå turistlinja innover. Kryss bekken etter 250 meter, fortsett så tt stien videre over to myrdrag i ca halv km. Ta av rett opp og gå rett på Telvatnet Pass på at du kommer til nordspissen av vatnet med de fine bål og leirplassene. 

Så rett over til Storbekkøyan, viktig å gå ned til vadet over bekken akkurat der den renner utav tjønna i NORD. 

Så bare rusler du oppover til topps oppetter bekken, best terreng på NORD sida herogså 

nb nb sånn ca ved o en i Storbekkøyan  -- førti høydemeter oppom der du passerte turistlinja ( den som går mellom Jøldalen og Gjevillvatnet) er verdens vakreste leirplass! 

Her kan du virkelig kose deg med fjellbekkens stille surkling i den vakreste fjellnatur uten et pip fra sivilisasjonen ! Og kommer det folk er det bare lokale bønder på fjelltur :)

lykke til!

image.png

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott, da er det godt mulig jeg legger ruta derifra - skal se om jeg rører borti perla du nevner, hørtes virkelig ikke feil ut det der. 

Deilig å sitte studere kartet, legge opp ruter frem i tid. Ting spikres sjeldent i stein, liker å se an dagen og mulighetene der jeg ferdes, men kjekt å få input av ulike slag! Takk ^_^ 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har klippet ut et par tre kartbiter og tegnet inn ruter på de. Jeg har gått alt unntatt Svarthetta til Svartjlønna. Den prikka linja fra Skrikdalen til toppen av Svarthetta er mitt gps spor fra 2009 -- det er den aller beste toppruta til Svarthetta!

Og legger ved et bilde av rasteplassen. Det å sitte på den steinen der du, bare sitte å myse ut i eventyret, kjenne den varme fjellbrisen, høre bekken suse like ved, rypene kakler,  ro og fred, helt alene, kjenne at du er til, dette er livet!

Hadde ikke så mange bilder av steinen viste det seg, det er så fint der at jeg glemmer å ta bilda :-)

karthetthelle.jpg

IMG_8320vanne.jpg

Endret av Borga Voffe
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.