Gå til innhold
  • Bli medlem

Nikolai Andresen

Anbefalte innlegg

Svea 3 camp, Fjellheimen x-trem 3 camp eller Svalbard 3camp? 

Jeg skal gå til anskaffelse av et vintertelt som jeg kan bruke på lengre vinterturer i fjellet, men jeg sliter med å velge riktig modell og jeg syntes dette er veldig vannskelig da jeg ikke får satt opp teltet før jeg kjøper det.

For meg er komfort ekstremt viktig særlig vinterstid men jeg ønsker ikke at dette går utover vindstabilitet og robusthet. Ønsker et telt med stort fortelt og som er relativt høyt under taket. Det er også viktig at det er enkelt og sette opp hvis jeg er på tur alene og det er dårlig vær da det gjelder å være effektiv.

Jeg er litt usikker på hva jeg skal velge: Tunneltelt, kuppel-tunnel, kuppel? skal jeg ha to innganger eller holder det med en. Jeg er både på tur alene men det hender også at jeg har med meg en turkamerat.

Håper på at dere kan hjelpe meg med valget :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Av de tre du lister opp ville jeg helt klart valgt Svea - men det skal sies at jeg ikke har prøvd noen av dem. Men Svea fordi det er tunneltelt med rette endevegger innvendig, det gir god romfølelse. Og to innganger er fantastisk, selv om du er alene. Bagasje i ene enden, matlaging i andre. For meg ville Fjellheimen vært uaktuelt fordi det er mye mindre, og jeg hater innertelt som skrår i fotenden. Men det veier et kilo mindre, da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser på de slik:

Fjellheimen: Velg dette hvis vekt er viktigste prioritet. Jeg har dette selv, men det er fordi jeg noen ganger kan finne på å bruke det sommerstid og skal bære det på vinteren. Skråvegger og snø er en litt dårlig kombinasjon, men teltet har veldig god lufting, og får lite kondens sammenlignet med mange andre telt. Det har også barduner for å holde opp skråveggen som en del andre skråveggtelt ikke har, noe som minsker problemet betydelig. Særlig hvis man bruker dette solo kan man legge seg litt skrått eller midt i teltet og få ekstra liggelengde.

Svea: Beste løsninger for uvær og lange turer. 3 forskjellige innganger, best lagringsplass, svært god sovelengde. Hvis man er flere på tur er denne best.

Svalbard: Høyeste sovekomfort da kuppelfasong gir litt mindre blafring i duken og god liggeplass. Høyeste takhøyde i midten, samtidig som du kan være sikker på at dette er reell takhøyde da tunnellteltveggen noen ganger kan bue seg litt innover.

Som et dedikert vintertelt ville jeg valgt enten svea eller svalbard. Hvis jeg skulle valgt et av teltene til soloturer så ville jeg valgt svalbard, men hvis du skal telte mye sammen med flere så er det greit å ha svea. Begge er egentlig gode telt og vil utføre jobben tilstrekkelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du skal bruke pulk ville jeg definitivt valgt Svalbard av de du skisserer. 

Jeg ville kjøpt så "stort som mulig". Plass får du nesten ikke nok av på vintertur siden vinterutstyr og klær er mye mer volumiøst enn sommerutstyr. Etter det du skriver forstår jeg det som du trives i telt og prioriterer litt komfort. Jeg er nok samme type og setter stor pris på mitt Bergans Helium Dome kuppeltelt med god takhøyde og rette vegger, men det er ikke direkte enkelt å sette opp alene i litt vind. Det er bakdelen med kuppelkonstruksjon hvor du må tre inn flere stenger før du kan begynne å spenne dem opp. 

Skulle jeg kjøpt vintertelt på nytt i dag tror jeg at jeg hadde gått for Svalbard 5 camp eller kanskje faktisk 6 camp. Min erfaring er at produsentenes angivelse av antall personer ikke har rot i virkeligheten med mindre man ligger på smale skumunderlag og er forholdsvis liten av vekst. I mitt tremannstelt går det såvidt inn to stykk Exped Downmat 7LW. Jeg vil si at et tremannstelt er konge som solotelt på vinteren og at det går greit med to men tre er sjanseløst.

Helsport har forresten utgåtte modeller av både Svalbard 3 og 5 i Outleten for øyeblikket:

http://www.helsport.no/outlet/telt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, tberg4 said:

Kommer til å bestille meg nytt vinter telt i disse dager, er nesten 100 % bestemt på Bergans Helium Dome 3, jeg setter også stor pris på plass og Høyde. https://www.xxl.no/bergans-helium-dome-3-71-nord-3-manns-telt/p/1088489_1_style

Det er et meget bra telt og jeg er veldig fornøyd med mitt. God innvendig plass, passe fortelt til koking (særlig når det er nok snø til å grave grop) og meget god lufting. Så lenge du er klar over at det er litt mer styr med oppsetting enn et tunnelltelt har jeg ikke problemer med å anbefale det. Prisen er det jo heller ikke noe å si på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, whistler skrev:

Det er et meget bra telt og jeg er veldig fornøyd med mitt. God innvendig plass, passe fortelt til koking (særlig når det er nok snø til å grave grop) og meget god lufting. Så lenge du er klar over at det er litt mer styr med oppsetting enn et tunnelltelt har jeg ikke problemer med å anbefale det. Prisen er det jo heller ikke noe å si på!

Ja er plassen jeg ser etter, og dette er ment hovedsakelig å kunn bli brukt av 1 person, så blir veldig bra, skal opp til Finnmark iGjen om 4 uker for å være på tur i 4 uker og ser frem til å teste dette da, ja eneste lille minus må vell være oppsetinnga, men ser ikke på dette som noe stort problem, har sommer telt som har samme greia.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta en titt på Hilleberg Keron 3GT også om du tenker på Svea.

Jeg så også Svea først, men valgte Keron. Er noen detaljer og løsninger på Keron som er litt annerledes: Alle stengene er like lange, det gir lik høyde i hele teltet, veggene er temmelig rett innvendig på sidene så plassen kan utnyttes helt ut i bredden. Utvendige stangkanaler og strammere på endene av pluggfestene på forteltene, og den buede døra som er genial, paneler med glidelås i ventilene og ikke snurping. Har ikke stormmatter, men duken går helt ned til bakken, jeg har aldri savnet de flagrende elefantørene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.