Gå til innhold
  • Bli medlem

Telt og pose på budsjett


Fredr

Anbefalte innlegg

Hei! 

Har et ønske om å være mer ute i naturen dette året. Hovedsakelig vil det dreie seg om turer på vår, sommer og tidlig høst under tregrensen. Jeg har hverken telt eller sovepose fra før, og trenger tips og råd. Som student har jeg ikke all verden å rutte med, så tenkte rundt 1000-2000 for telt og rundt 1000 for sovepose. Bruksområde er 2 personer, 3-4 dagers turer sommerstid og i størst grad under tregrensa.

Har lest mange anbefalinger om Nordmarka 2 teltet, men det ser ikke ut som dette selges lenger? Ser også at fjellsport har Mountain Hardwear Lightwedge 2 på tilbud nå. Er dette et greit telt? Hva med tresesongers sovepose? Pose beregnet på en mann 185cm som ikke fryser spesielt lett. Noen? 

På forhånd takk!

Endret av Fredr
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

hei

Elgkalven har et Nordmarka 2 telt, som har vært bra og holdt hende tørr i temp. regnskog mv. New Zealand rundt. Litt lite til 2 personer og kanskje litt lav sittehøyde. 

Pleier å være sesong tilbud hos xxl. Kommer nok til våren.

Hilsen Elgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med det budsjettet snakker vi fort om fiberposer siden dun er en del dyrere. Ulempe med fiberposer er vekten som spesielt i lavere prislende fort blir det dobbelte av hva en tilsvarende dunpose gir. Fordelen er pris og at de gjerne tåler en del mer fukt før de blir kalde, Ikke nødvendigvis et dårlig valg men veier som sagt litt mer.
Helsport Alta https://www.xxl.no/helsport-alta-wide-v-sovepose/p/1090595_1_style (1.699,-) kan være noe å vurdere. Mange andre merker har selvsagt også gode alternativ. Men pass gjerne på at komforttemperaturen havner rundt 0 grader for vår-høst. Noen netter kan det krype ned under null også på sommeren så du vil gjerne ha noen grader å gå på før det blir virkelig utrivelig kaldt.

Angående telt blir det fort bare trangt og utrivelig med to personer i et 2-pers telt. Se etter 3-pers telt så har dere plass til å røre på dere også.
Vanskelig å finne 3 pers telt fra kjente produsenter i den priskategorien du ber om men et alternativt som kanskje kan være aktuelt er Turtagrø 4 camp fra outlet'en til helsport. Den går der for 2.495,- i disse dager. http://www.helsport.no/gjende-4-camp-2268 
Ulempen er tyngden. 5kg er tross alt litt å drasse på! En annen ulempe er at den fortsatt er litt over den prisen du ba om. Det blir imidlertid massivt med plass for to og det er mulig å ta med en tredjemann også om det skulle være interessant. I såfall kan fort vekta av teltet deles på flere.
Vil du stramme inn litt mer er det heller ingen ting i veien for å heller kjøpe en tarp til noen hundre kroner og et billig myggnett. Fint å sove under tarp også så lenge man greier å holde ymse bugs på avstand. :) Det blir vesentlig lettere enn et stort telt og prisen er ganske hyggelig. Men en tarp er ikke spesielt glad i vind så man får være litt utspekulert med oppsettet om det er fare for vind i løpet av natta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For sovepose ser jeg at mange, også her inne, kjøper seg Maountain Hardwear Lamina 20, denne får du til en pen pris om du er medlem av turistforeningen, forsåvidt pen pris uten medlemskap også. Ikke noe å si på vekten. Link

Telt er litt vanskeligere. Mange er fornøyd med Helsport Nordmarka 2, du kan jo ta en tur på nærmeste XXL og spørre om de har et liggende på lager. Alternativt ser dette greit ut, litt opp i pris med OK vekt og nokså likt Nordmarkateltet. Ellers har Sportsnett i Oslo dette inne til en meget pen pris og vekt. Så lenge du skal holde deg under tregrensa trenger du ikke telt til 5 lapper eller mer. Alternativt går du all inn med en gang og skaffer kun presenning.  

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

gmax/gsport selger Jerven fjellduk ekstreme til 1500. Det vil fungere ypperlig som en dyne/sovepose om sommeren, og så har du også noe solid for vintersbruk også.

Fjellduken Extreme Wintercamo

 

Når det gjelder nordmarka, så er det ett ypperlig telt, men som andre sier her så er det litt lite for 2 og du kan ikke regne med å sitte oppreist i det.

Endret av Taomas
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Takk for mange flotte svar. Ser jeg skulle vært litt mer presis i førsteposten. Angående telt blir det nok kun jeg som blir å bruke det, med unntak av den ene dagen i året samboer vil være med ut. Da får vi heller sove litt trangt en natt. Så et 2-manns telt er det jeg er ute etter. Takk for mange gode forslag! Skal definitivt følge med på bruktmarkedet, og se nøyere på produktene dere har linket til. 

Jeg ser fjellsport har salg, og la merke til to produkter. Mountain Hardwear Lightwedge 2 (https://www.fjellsport.no/kampanjer/vinterparty/utstyr/mountain-hardwear-lightwedge-2-dp-green-mountain-none.html ) og Mammut Nordic Emt 3-Season (https://www.fjellsport.no/kampanjer/vinterparty/utstyr/mammut-nordic-emt-3-season-dark-orange-space-195-l.html ).Vet at T-limiten er på 0, men har en lakenpose liggende. Dette vil kanskje hjelpe litt? Noen som kan si noe om disse to produktene? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med disse?

http://www.magasinet.no/partisalg-restesalg/friluftsutstyr/tarp-dovrefjell-4-groenn

http://www.magasinet.no/partisalg-restesalg/friluftsutstyr/mammut-ajungilak-tyin-3-season-sovepose

da har du noen kroner igjen til liggeunderlag og myggnett ;D

flott å sove under tarp bortsett fra når knotten herjer som verst. Posen er god og varm til 3 sesongs bruk og en tarp er alltid nyttig.

-Magne

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Fredr skrev:

Hei!

Takk for mange flotte svar. Ser jeg skulle vært litt mer presis i førsteposten. Angående telt blir det nok kun jeg som blir å bruke det, med unntak av den ene dagen i året samboer vil være med ut. Da får vi heller sove litt trangt en natt. Så et 2-manns telt er det jeg er ute etter. Takk for mange gode forslag! Skal definitivt følge med på bruktmarkedet, og se nøyere på produktene dere har linket til. 

Jeg ser fjellsport har salg, og la merke til to produkter. Mountain Hardwear Lightwedge 2 (https://www.fjellsport.no/kampanjer/vinterparty/utstyr/mountain-hardwear-lightwedge-2-dp-green-mountain-none.html ) og Mammut Nordic Emt 3-Season (https://www.fjellsport.no/kampanjer/vinterparty/utstyr/mammut-nordic-emt-3-season-dark-orange-space-195-l.html ).Vet at T-limiten er på 0, men har en lakenpose liggende. Dette vil kanskje hjelpe litt? Noen som kan si noe om disse to produktene? 

Det teltet ser fint ut. Jeg har et som ligner. (eldre versjon? Mitt heter Twin arch) Det er en produsent som lager skikkelige ting. Ulempen med dette teltet er at man må sette opp innerteltet først, og så legge ytterduken på etterpå. I regnvær kan dette bli litt vått (øv hjemme). Det har også lite fortelt, men for en mann er det nok. Fordelen er at det har fin høyde inni, og at det står uten bruk av plugger. (-Eller man må ha et par plugger på ytterteltet ved inngangen..) Jeg har ofte brukt mitt på padletur, og kan sette teltet rett på svaberget.

Jeg kjenner ikke akkurat den posen, men Mammut er jo en bra produsent, så du får ikke dritt. Den blir litt tyngre enn den trenger å være, men det er noe som må veies mot pris.. En lakenpose kan fort legge til 3-4 grader i komforttemp. Har du et billig fleecepledd så kan det pakkes i sekken. Det øker temperaturen bra.

Husk at når det blir litt kaldere, så vil mye av varmetapet bli mot bakken. Du må derfor ha et underlag som isolerer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutes ago, Lompa said:

Har du et billig fleecepledd så kan det pakkes i sekken.

Og har du to du kan avse så har du fleece lakenpose etter noen minutter ved ei symaskin. Det vil iallfall øke temperatuern.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Bjørja skrev:

Takk for godt tips! Riktignok 3-manns, men med min klaustrofobi gjør det ikke noe med ekstra god plass til å boltre meg. Vekten er jo ikke så ille (jeg vet at for enkelte er 300g et hav av plass til andre ting!) Men blir det kanskje litt i største laget for en person? 

7 timer siden, Lompa skrev:

Det teltet ser fint ut. Jeg har et som ligner. (eldre versjon? Mitt heter Twin arch) Det er en produsent som lager skikkelige ting. Ulempen med dette teltet er at man må sette opp innerteltet først, og så legge ytterduken på etterpå. I regnvær kan dette bli litt vått (øv hjemme). Det har også lite fortelt, men for en mann er det nok. Fordelen er at det har fin høyde inni, og at det står uten bruk av plugger. (-Eller man må ha et par plugger på ytterteltet ved inngangen..) Jeg har ofte brukt mitt på padletur, og kan sette teltet rett på svaberget.

Jeg kjenner ikke akkurat den posen, men Mammut er jo en bra produsent, så du får ikke dritt. Den blir litt tyngre enn den trenger å være, men det er noe som må veies mot pris.. En lakenpose kan fort legge til 3-4 grader i komforttemp. Har du et billig fleecepledd så kan det pakkes i sekken. Det øker temperaturen bra.

Husk at når det blir litt kaldere, så vil mye av varmetapet bli mot bakken. Du må derfor ha et underlag som isolerer.

Takk for utfyllende svar. Nå står jeg virkelig og funderer på om det ikke blir det teltet eller helsport teltet som Bjørja linket til. Viktig med god høyde inni, og en fordel å kunne slippe et dusin plugger . Ser hva du mener med at Mammut ikke produserer drit. Fleecepledd var et godt tips! Nå skal jeg sjeldent ut på lange ukesturer så jeg er ikke veldig nazi på vekt. Er vel en av de som heller tar med litt for mye, enn for lite :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er budsjett viktig så er finn.no og lokketilbud, eller outlet tingen. Kjøpte selv et hilleberg rajd (en duks lukket tarptelt for to) til 1800kr på outlet. 4300 kr på fjellsport. Lett og fint under en kilo, brukt på mange turer, også mc turer. Luftig og lite kondens, men kaldt. Pent brukt er ofte halv pris. Bilder fra Nordkapp når sola var på sitt laveste.

image.jpeg

image.jpeg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.