Gå til innhold
  • Bli medlem

Friluftsliv eller UTEmagasinet?


Sielida

Anbefalte innlegg

Annonse

Har spurt meg selv det samme spørsmålet... Har ikke kommet lengre enn at jeg kjøper de i løssalg etter å ha smugkikket litt i dem på narvesen, men UTE-magasinet virker å ha veldig gunstige abonnementstilbud hvor du betaler litt ekstra for et års/to års-abonnement og får med noe ekstra.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, HunterHunted skrev:

Har spurt meg selv det samme spørsmålet... Har ikke kommet lengre enn at jeg kjøper de i løssalg etter å ha smugkikket litt i dem på narvesen, men UTE-magasinet virker å ha veldig gunstige abonnementstilbud hvor du betaler litt ekstra for et års/to års-abonnement og får med noe ekstra.  

Kanskje jeg må gjøre det samme :) Ja, kjekt med sånne abonnementstilbud, det er jo pluss!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Bjarne H.S. skrev:

I mine øyne er begge deler "dasslitteratur", dvs. leses på dass her i huset. Én gang. Vurderer å si opp abonnementet på Friluftsliv nå. Det holder ikke samme kvalitet som før. 

Bruk heller pengene på Fjellforum. Gi noen lapper i støtte her. DET er min anbefaling. ;)

Fin anbefaling det da! :) Men må bare spørre; hvis begge bladene hadde ligget på dass og du måtte velge et av dem, hvilket ville du valgt? ;) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg abonnerte en stund på Friluftsliv pga. noe tilbudsgreier en gang. Det gikk kjapt å lese, gitt! Vurderte ikke å forlenge da perioden jeg hadde betalt for gikk ut, det var særdeles lett stoff. Ute har jeg bare kjøpt en flytur eller to, men ut fra det ville jeg satset på det siste. Virker et lite hakk mindre fjasete. (Er det bare noe jeg innbiller meg at de også har bedre bildebruk?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes egentlig ingen av bladene er verdt pengene. Støtter helt og holdent @Bjarne H.S. sin komentar over her. Sleng heller noen kroner i retning av fjellforum. Foruten selve forumet er turkartet begynt å bli veldig bra etter min mening og gir direkte info til turområder samt diverse eksterne blogger med mye generell info man ellers ville gått glipp av.

Off topic: Det beste turbladet jeg har lest var et antikvarisk Vi menn blad på en ulåst utedass i femundsmarka. Jeg fikk ta en ferie fra ferien min ved å bli med på haifiske i karibien mens jeg dumpet brukte real-turmat'er og satt i le for regnværet. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg abbonerer på Friluftsliv, men det har tapt seg veldig syns jeg - og vil ikke fornye abbonementet. Samtidig skulle jeg ønske at de hadde hatt mye bra stoff og at de var et bra blad, for jeg liker den litt uavhengige stilen de har. Vi trenger slike blad (eller gjør vi det?).

I skrivende stund er nettsiden deres nede.

Noen husker kanskje at friluftsliv selv hadde et aktivt nettsted med diskusjonsforum - dette forsvant i løpet av veldig kort tid da de krevde fullt navn på de som deltok. Jeg tror kanskje at man hadde kommet lengre med et bevisst forhold til nettsiden sin - også bruke facebook bedre enn de gjør. 

Har ikke noe forhold til Utemagasinet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg abonnerer også på Friluftsliv og valgte i sin tid det fremfor UTE. Bakgrunnen var at jeg syntes at Friluftsliv var det bladet som hadde mest fokus på tradisjonelt norsk friluftsliv som er min egen hovedinteresse, fremfor UTE som i for stor grad fokuserte på action- og adrenalinpreget aktivitet.

Bladene er vel uansett veldig avhengig av hvilke skribenter som til enhver tid sender inn og har stoff på trykk i bladet. Friluftslivs redaksjon har jo gjennomgått en del endringer gjennom årene har jeg lagt merke til og det har selvfølgelig også preget innholdet og kvaliteten på bladet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutes ago, Lompa said:

Friluftsliv har seriøs testing av utstyr (eller hadde i alle fall mens Randulf Valle var redaktør. Mulig det forsvant med ham?)

Randulf Valle tester utstyr i Villmarksliv nå, og de testene er ganske gode. Syns Villmarksliv har tatt seg opp betraktelig det siste året. Synd de er så fraværende på nett.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har villmarksliv selv, men som tidligere nevnt er det "dasslitteratur" det også..
Ett hav av produkttester, to sider med ei jente som lager veldig bra reportasjer, og ellers ett blad jeg blar baklengs gjennom... Havner ofte på fjellforum.no i stede..

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har kjøpt enkeltnummere av begge bladene. Ingen av de fenger nok til å å leses fast.

Dog er UTEmagasinet det som fenger mest. som enkelte andre her har nevnt så har Villmarksliv hevet seg betraktelig når det gjelder tester av utstyr. Hjelper lite at testene er bra når resten ikke holder samme kvalitet.

Utstyrstestene/brukererfaringene her på Fjellforum er av så god kvalitet at jeg heller velger å sponse Fjellforum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Abonnerar på Fri Flyt utan at eg skal skryte alt for mykje av innhaldet. Abonnementet står vel fortsatt mest på grunn
av gamal (u)vane. Har vurdert å bytte til Ute men av det eg har lest i det ikkje funnet det bryet verdt.
Som DNT medlem har eg også Fjell & Vidde. Kan ikkje seie eg står ved postkassa og ventar i spaning på det heller.
Generelt synast eg frifluftlivsmagasina er prega av alt for mykje reklame, inkludert utstyrstestar som eg er begrensa
interessert i, overflatiske og gjentakande artiklar.

Det abonnementet eg har mest glede av er Pondus, men det er vel kanskje litt på kanten av kva ts spør etter...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutes ago, zupertramp said:

Jeg synes både Ute og Friluftsmagasinet som regel har noen gode artikler. Problemet er at antall gode artikler ikke står i forhold til hverken pris eller mengden av reklame. 

 

 

Vel, vil du ha lavere pris får du mer reklame, og vil du ha mindre reklame må du betale høyere pris.....
Jeg tviler sterkt på at utgiverne av bladene ler hele veien til banken.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for alle svar og tips! Fortsatt litt usikker på hva jeg skal abonnere på, men deres svar var absolutt til hjelp!  Har nok landet på at jeg holder meg til løssalg en liten stund til for å finne ut hvilket blad jeg føler passer best. Da har jeg også mulighet til å sjekke ut flere blader før jeg bestemmer meg. Har akkurat meldt meg inn i DNT også, så da får jeg jo hvertfall Fjell & Vidde i posten. 

Er ganske fersk når det kommer til dette med friluftsliv og villmark (med unntak av noen enkle turer jeg var med på da jeg gikk idrettslinja for 10 år siden). Har imidlertid den siste tiden fått større interesse for og glede av å være ute i naturen (mer enn bare å jogge på skogsstier). Er i første omgang opptatt av å få inspirasjon og veiledning til helt enkle turer og utflukter. Virker som om mange her inne er ganske erfarne, så jeg har nok mye å lære her også. Gleder meg til å sjekke ut siden enda mer.

Igjen, tusen takk for alle svar! :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Bjørn J skrev:

Vel, vil du ha lavere pris får du mer reklame, og vil du ha mindre reklame må du betale høyere pris.....
Jeg tviler sterkt på at utgiverne av bladene ler hele veien til banken.

Dersom jeg ikke opplever at bladets innhold er verdt prisen, kjøper jeg det ikke( så enkelt er det).  Hva som må til for at de skal drive lønnsomt blir en helt annen diskusjon. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, Sielida skrev:

Er ganske fersk når det kommer til dette med friluftsliv og villmark (med unntak av noen enkle turer jeg var med på da jeg gikk idrettslinja for 10 år siden). Har imidlertid den siste tiden fått større interesse for og glede av å være ute i naturen (mer enn bare å jogge på skogsstier). Er i første omgang opptatt av å få inspirasjon og veiledning til helt enkle turer og utflukter. Virker som om mange her inne er ganske erfarne, så jeg har nok mye å lære her også. Gleder meg til å sjekke ut siden enda mer.

Igjen, tusen takk for alle svar! :) 

Veldig mange av oss har startet utforskingen av friluftsliv her på fjellforum. Du kan finne poster tilbake i tid der mange av oss også var "nybegynnere" eller spurte spørsmål om alt mulig. Etter hvert er det jo også blitt en database over ganske mye kunnskap her på fjellforum.

Så sånn sett kan ofte et diskusjonsforum kanskje gi like mange svar som et blad eller en bok? 

Må innrømme at bunken med blader jeg mottar fra de 3 friluftslivsorganisasjonene blir lite lest. Det er på en måte begrenset hvor mange vinklinger man kan ha på jakt og fiske også - det meste er fortalt før - og ofte bedre.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.