Gå til innhold
  • Bli medlem

Helårs telt


Ørretfiske25

Anbefalte innlegg

Vil ha meg et nytt telt, som jeg kan bruke hele året. som kan brukes i skikkelig snøvær, sprut regn på fjellet og en solfylt sommerdag. vil ikke handle meg flere telt, så trenger ett som kan brukes til alt. 2-3 pers, god takhøyde og stabil i vind er et stort krav. også en plass og fyre opp primus og lagre sekk er ønskelig.

Vekt og pris er mindre viktig.

 

Hva anbefales? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Et telt som brukes hele året vil nødvendigvis måtte bli et kompromiss. Du bør stille deg noen spørsmål, og prøve å definere hva bruksområdet er:

Kommer du til å telte i høyfjellet vinterstid? Eller holder du deg under tregrensen?

Kuppel- eller tunneltelt?

Padler du? I så tilfelle er selvstående telt veldig greit.

Kommer dere til å være 3 vinterstid? Da kan et tremannstelt være trangt.

Hvor ofte kommer du til å bære teltet alene?

Jeg brukte i mange år et Hilleberg Keron 3 som mitt eneste telt. Det var tungt når jeg var alene, romslig om vi var to, og noe lite når vi var tre. Teltet har vært bunnsolid, og til å stole på. Teltet er ikke selvstående, og ved kraftig sidevind støyer duken en god del. Teltet har to innganger og ventilasjonen er tilfredstillende/god.

Dersom pris "er mindre viktig" ville jeg, på tross av det du skriver, vurdert muligheten for å heller kjøpe to telt. Da slipper du å kompromisse så mye. Da kan du ha et lettere solotelt, og så heller kjøre et tyngre. større telt til vinterbruk. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da ville jeg gått for et tunnel telt, og helst et med fire stenger / bøyler.

F.eks. Hilleberg Keitum

56b7f7e8c4def_Keitum3GT.jpg.8a4449cb8020

eller Hilleberg Keron, 

56b7f7fd1f64c_HillebergKeron3GT.jpg.81f8

Fjällräven Akka Enduranc 4

56b7f81bb1f92_FjllrvenAkkaEndurance4.jpg

Fjällräven Abisko Endurance 4

56b7f8332499d_FjllrvenAbiskoEndurance4.j

eller Helsport Svea 3 Camp. 

56b7f8548b528_HelsportSvea3Camp.jpg.2e75

De fleste tunnel teltene har tre stenger, men en stang ekstra gir deg et fortelt hvor det er plass til bagasje og hvor det også går greit å fyre primus. Noen telt har stormmatter, noe som kan være bra hvis det blåser. Hvis teltet ikke lukker godt ned mot bakken så kan det bli kaldt å ligge i den trekken hele natta.

 Hvis teltet skal brukes i snøen så bør du velge et telt som er oppgitt til å romme en person mer enn de som skal benytte det. Skal dere være to på tur så bør du ta et tremannstelt, og tre på tur bør velge et firemanns telt. I disse tunnelteltene er det også god plass til en skikkelig kuldegrop i forteltet.

Du kan sikkert finne andre telt også som har denne tunnelformen, men ofte så er billigere telt noe tyngre å bære på, men skal du ha et superlett telt så må du nok legge på en tusenlapp eller to ekstra.

http://www.dinside.no/922064/verdens-forste-rynkefrie-telt#/ 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ett telt som er ideelt hele året finnes ikke så da man må man se på bruksområder og vekte disse.

skal du på høyfjell vinterstid og være ute i sterk vind og snø kreves et solid telt. Da er det gjerne telt som helsport svea 3, svalbard 3 eller fjellheimen xtrem 3. Hilleberg keron er også et godtvalg. Disse tåler fint hardt vær. Ulempen er mye vekt sommerstid og på turer i marka.

skal du primært være ute sommerhalvåret, ha telt som takler regn bra og bare være på vintercamp i marka eller korte turer i rjellet ved fint vær så ville jeg sett på hilleberg kaitum 3. Det tåler alikevel en trøkk men er lettere enn de andre. Det har bra plase iinnertelt og har 2 fortelt og 2 innganger. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

7 timer siden, Ørretfiske25 skrev:

Vil ha meg et nytt telt, som jeg kan bruke hele året. som kan brukes i skikkelig snøvær, sprut regn på fjellet og en solfylt sommerdag. vil ikke handle meg flere telt, så trenger ett som kan brukes til alt. 2-3 pers, god takhøyde og stabil i vind er et stort krav. også en plass og fyre opp primus og lagre sekk er ønskelig.

Vekt og pris er mindre viktig.

 

Hva anbefales? :)

Hvis vekt ikke er viktig og teltet skal brukes sommer og vinter så ville jeg valgt telt uten stormmatter, og sett på telt som Hilleberg Keron (eller kanskje Fjellraven Keb Endurance som kommer i 2016). Keron har bra volum, rett endevegg i innerteltet og to innganger.

Om vekt betyr mer, så er som REs nevner Kaitum et alternativ. Selv bruker jeg Kaitum 2 (uten stor fortelt) sommer og vinter. Skal du ha stort fortelt, så pass på å velge et telt med myggnetting på ventilene også i ytterteltet, det gir høyere komfort når det er mye mygg og regn. Usikker på om Kaitum nå har dette.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

bruker også kaitum 2 uten stormmatter, kjøpte mitt for ett år siden og dette har kun disse sorte snøføyke dukene i lukene på fortelt.

Myggnetting er det jo selvsagt i innerteltet med meshen, men ser også fordelen med myggnett i forteltet.

Bruker mitt forøvrig mest i marka på vinterstid, og høyfjellet i fint vær.

Høyfjellet vinterstid med mye vind, ville jeg med kaitum 2, satt opp teltet på steder med le for vinden, eller lage en solid snøvegg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, K-nitraM skrev:

bruker også kaitum 2 uten stormmatter, kjøpte mitt for ett år siden og dette har kun disse sorte snøføyke dukene i lukene på fortelt.

Myggnetting er det jo selvsagt i innerteltet med meshen, men ser også fordelen med myggnett i forteltet.

Bruker mitt forøvrig mest i marka på vinterstid, og høyfjellet i fint vær.

Høyfjellet vinterstid med mye vind, ville jeg med kaitum 2, satt opp teltet på steder med le for vinden, eller lage en solid snøvegg.

Enig i at Kaitum ikke er et fullblods vintertelt. Men jeg bruker det på høyfjellet, ofte med levegg. Kaitum 2 (GT) er kanskje det beste kompromisset om man vil ha et forholdsvis lett sommertelt for to personer, som også har volum og løsninger og lav vekt for en person om vinteren. Selv foretrekker jeg egentlig stormmatter om vinteren.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for mange gode svar!

Ser mange anbefaler Keitum her, men vet ikke helt hva jeg skal si om det.... sikkert et veldig bra telt, men synes det virker fryktelig langt? liker veldig godt litt ekstraplass over og på siden av meg, og type telt som Svalbard 3 camp ser veldig spennende ut. hva tenker dere om dette? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Ørretfiske25 skrev:

Tusen takk for mange gode svar!

Ser mange anbefaler Keitum her, men vet ikke helt hva jeg skal si om det.... sikkert et veldig bra telt, men synes det virker fryktelig langt? liker veldig godt litt ekstraplass over og på siden av meg, og type telt som Svalbard 3 camp ser veldig spennende ut. hva tenker dere om dette? :)

Det er jo alt etter hva du er ute etter. Er du virkelig villig til å drasse på et telt til 5 kg hele året og samtidig er svært ugunstig å sette på alene i vind?

Den orginale utgaven av Fjellheimen 3-Camp har 2 store ventiler godt i høyden av teltet. Har brukt dette teltet flere ganger på vinterstid uten problemer. Dette er et telt hvor du får litt av alt. X-trem er noe forsterket og inkl stormmatter. Men dette teltet er også vesentlig tyngre. Bare sørg for teltet leveres med DAC-Featherlite stenger. Hvis ikke sender du en mail til Helsport hvor de sender deg disse uten spørsmål annet en din postaddresse. Helsport sine egne stenger er like sprøe som en flak potetgull.. Heldigvis har de skjønt dette. Men noen av deres selvsmidde teltstenger ligger fremdels igjen i enkelte telt.

Har ikke sett fordeler med stormmatter enda. Det tar tid å brette de ut og de veier betydelig mere. Du legger litt snø rundt teltet ditt uansett med spaden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Mørkeblå skrev:

Det er jo alt etter hva du er ute etter. Er du virkelig villig til å drasse på et telt til 5 kg hele året og samtidig er svært ugunstig å sette på alene i vind?

Den orginale utgaven av Fjellheimen 3-Camp har 2 store ventiler godt i høyden av teltet. Har brukt dette teltet flere ganger på vinterstid uten problemer. Dette er et telt hvor du får litt av alt. X-trem er noe forsterket og inkl stormmatter. Men dette teltet er også vesentlig tyngre. Bare sørg for teltet leveres med DAC-Featherlite stenger. Hvis ikke sender du en mail til Helsport hvor de sender deg disse uten spørsmål annet en din postaddresse. Helsport sine egne stenger er like sprøe som en flak potetgull.. Heldigvis har de skjønt dette. Men noen av deres selvsmidde teltstenger ligger fremdels igjen i enkelte telt.

Har ikke sett fordeler med stormmatter enda. Det tar tid å brette de ut og de veier betydelig mere. Du legger litt snø rundt teltet ditt uansett med spaden.

Såklart vil jeg ha lettest mulig, men jeg setter mer pris på romslighet og plass enn vekt. og da synes jeg 5 kg er helt ok. er Svalbard 3 high camp ugunstig å sette opp i sterk vind sier du? Kikket på fjellheimen, men da synes jeg Svea så litt mer interessant ut, men dem er kanskje ganske like?

 

Takk for tips med stenger! dette visste jeg ikke..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Ørretfiske25 skrev:

Såklart vil jeg ha lettest mulig, men jeg setter mer pris på romslighet og plass enn vekt. og da synes jeg 5 kg er helt ok. er Svalbard 3 high camp ugunstig å sette opp i sterk vind sier du? Kikket på fjellheimen, men da synes jeg Svea så litt mer interessant ut, men dem er kanskje ganske like?

 

Takk for tips med stenger! dette visste jeg ikke..

Ja, men ikke missforstå. Svalbard er et solid telt med sterk konstruksjon. Men drar du endel alene er ikke dette et telt jeg ville dratt med da det er vanskelig/knotete å sette opp alene. Svea er en større utgave av fjellheimen, så ja disse er svært like.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Mørkeblå skrev:

Ja, men ikke missforstå. Svalbard er et solid telt med sterk konstruksjon. Men drar du endel alene er ikke dette et telt jeg ville dratt med da det er vanskelig/knotete å sette opp alene. Svea er en større utgave av fjellheimen, så ja disse er svært like.

Er som regel alltid 2 på tur, men hender det blir noen turer aleine også. så jeg er litt usikker... kan ofte bli liggende i 3-4 dager uten å flytte på meg ved et godt fiskevann, så og ha god plass betyr ganske mye for meg. også kikket på holmslet, men usikker på kvalitet vs helsport og hilleberg..

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til det bruket du skisserer støtter jeg deg på Svalbard. Bergans Helium Dome kan også være verdt å ta en titt på. Litt mer knot å få opp, men det får du igjen på stabilitet og innvendig romfølelse. Så lenge du ikke går lange turer med lange dagsmarsjer alene der det er viktig å få teltet opp så fort som mulig, i all slags vær ville jeg holdt meg unna de små, lave tunnellteltene.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og fruen har brukt Wiglo LT 4 i sommeren 2015 og deler av høsten.

Et valg som vi ikke angrer på i det hele tatt.

Et tungt telt, ja det er det, men du verden hvor fint det er å kunne stå (nesten) å kle på seg buksa om morgenen.

Vi bare hviler en gang ekstra og går litt saktere. Vi er jo på tur.

Har fått testa det i tildels mye og strek vind og regn på Ifjordfjellet tidlig i Juli og det gikk over all forventning.

Har ikke brukt det om vinteren. Har liksom aldri likt telt og vinter :-)

Den blir garantert med på flere turer til sommeren, selv om vi bare er 2 stykker på tur.

IMG_3374_edited-1.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, whistler skrev:

Til det bruket du skisserer støtter jeg deg på Svalbard. Bergans Helium Dome kan også være verdt å ta en titt på. Litt mer knot å få opp, men det får du igjen på stabilitet og innvendig romfølelse. Så lenge du ikke går lange turer med lange dagsmarsjer alene der det er viktig å få teltet opp så fort som mulig, i all slags vær ville jeg holdt meg unna de små, lave tunnellteltene.

 

Takker for svar :) er helium dome mer stabilt enn svalbard? jeg går lange dagsmarsjer også, men det blir mer av en god tur inn til et vann og så ligge der i noen dager.

 

2 timer siden, Mathisdal skrev:

Jeg og fruen har brukt Wiglo LT 4 i sommeren 2015 og deler av høsten.

Et valg som vi ikke angrer på i det hele tatt.

Et tungt telt, ja det er det, men du verden hvor fint det er å kunne stå (nesten) å kle på seg buksa om morgenen.

Vi bare hviler en gang ekstra og går litt saktere. Vi er jo på tur.

Har fått testa det i tildels mye og strek vind og regn på Ifjordfjellet tidlig i Juli og det gikk over all forventning.

Har ikke brukt det om vinteren. Har liksom aldri likt telt og vinter :-)

Den blir garantert med på flere turer til sommeren, selv om vi bare er 2 stykker på tur.

IMG_3374_edited-1.jpg

Takker for svar, har kikket på dette før, men har vært litt i tvil :) skal ta en ny kikk på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Ørretfiske25 said:

Takker for svar :) er helium dome mer stabilt enn svalbard? jeg går lange dagsmarsjer også, men det blir mer av en god tur inn til et vann og så ligge der i noen dager.

Usikker på om Helium er mer stabilt da jeg ikke har førstehåndskjennskap til Svalbard, men Helium er et dønn stabilt telt takket være fire kryssende stenger og egen stang for å holde ut forteltet. De to "ekstra" stengene bidrar til å holde duken ute slik at det alltid er stramt og fint. Jeg har til gode å oppleve at det blir presset noe særlig inn i vind slik tunnelltelt har en tendens til.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, whistler skrev:

Usikker på om Helium er mer stabilt da jeg ikke har førstehåndskjennskap til Svalbard, men Helium er et dønn stabilt telt takket være fire kryssende stenger og egen stang for å holde ut forteltet. De to "ekstra" stengene bidrar til å holde duken ute slik at det alltid er stramt og fint. Jeg har til gode å oppleve at det blir presset noe særlig inn i vind slik tunnelltelt har en tendens til.

 

Har du hatt eller har Helium selv? men stabilitet er veldig viktig om det blåser skikkelig opp. hvordan er det med lufting der BTW?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har Helium selv. Vært både på Dovrefjell og Dagalifjell i vinter og det har fungert strålende. Neste helg bærer det til Hardangervidda fra Haukeli og teltet stoler jeg 100% på.

Luftingen er meget god. Bedre enn de fleste andre telt da det har to store ventiler helt oppe som kan regulereres / lukkes innenfra. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, whistler skrev:

Har Helium selv. Vært både på Dovrefjell og Dagalifjell i vinter og det har fungert strålende. Neste helg bærer det til Hardangervidda fra Haukeli og teltet stoler jeg 100% på.

Luftingen er meget god. Bedre enn de fleste andre telt da det har to store ventiler helt oppe som kan regulereres / lukkes innenfra. 

Høres veldig bra ut, takk for svar :) hvordan er pris? og hvordan er det å sette opp når det blåser?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.