Gå til innhold
  • Bli medlem

Telt vinter


Fritt Vilt

Anbefalte innlegg

Hei.

Trenger råd angående telt. Jeg er en ivrig isfisker og drar mye rundt omkring. Tidligere har jeg brukt å grave meg ei snøhule om jeg skal overnatte, men med ei lita ei på 1.5 år så har jeg bestemt meg for å kjøpe et telt som jeg heller får grave delvis ned og lage voll rundt. Ofte legges turen til områder med ein høydemeter opp mot 800-900 m.o.h., altså lite vegetasjon. Kravene jeg har til teltet er lite vekt, god plass for 2-3 voksne/ 2 voksne + 2 barn (1-5 år), samt at det tåler en storm om man skulle bli overrasket av været (da kommer det også et krav om at det er raskt og sette opp om man hurtig må sette bivuak). Forstår god at disse kravene må gå på kompromiss med hverandre =)

Håper noen kan gi meg noen gode råd!

 

-Fritt Vilt-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Holmeslett da? https://www.frisport.no/holmeslet-explorer-s-komplett
190 cm ståhøyde i teltet noe som også gjør primusfyring veldig greit og problemfritt foruten at man også kan stå i teltet selvsagt. Men selvsagt er det mer sårbart for vind.
Som en bonus er det ei luke i bunnduken beregnet for ovn men den kan helt sikkert brukes for hull i isen også. Den lille ville nok også satt pris på ovn i teltet om temperaturene blir litt sure av seg.

Eller bergans? http://nettbutikk.bergans.no/t%C3%A4lt/Wiglo1
Lavere under taket men har jo dermed et mindre vindfang og tåler greit at det rusker litt.

Begge er selvsagt ganske tunge og passer ikke så godt for de lange ekspedisjonene med sekk på ryggen. Men det er sikkert ikke så aktuelt med ei på 1.5 år?
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan anbefale Holmeslett sine telt :)  Har selv et telt fra dem som jeg har brukt på vinter under tøffe forhold, og det er ingen problem. Masse med plass og smarte løsninger, kvalitets telt som holder i mange år med hyppig bruk. Mitt (Riverside, utgått modell) telt er fra leverandør merket som 3manns telt, men ingen problem med 2 voksen, 2 barn og hund. Har hatt dette i 10 år og vært på mange mange turer både sommer og vinter, med tidvis meget krevende vær og hardt bruk. Teltet er like bra den dag i dag :)  

I forhold til vind er dette et stort telt, men det er mange og velplasserte snorer for bardunering og aldri hatt problem med dette. Har lagt ute i skikkelig storm og det har gått fint, bare påse at man har dekket til stormmatter og satt bardunene skikkelig så er det bare kos ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.