Gå til innhold
  • Bli medlem

bo i lavvo med barn


fjellbekk

Anbefalte innlegg

Heisann, nå trenger jeg litt hjelp av noen eksperter!

Det har seg sånn at jeg skal ta med meg sønnen på 4 år og bo i lavvo i et par måneder fra mai og utover. Jeg tenker å uthøre litt med et par grunneiere om lov til å la den stå så lenge, samt at jeg må få tilladelse til å fyre i den. Har sovet en del netter ute før i lavvo med barn, men dette var kun en enstangs lavvo, forholdsvis billige greier. Lavvo trenger jeg å kjøpe ny, samt en grei ovn. Er i første omgang snakk om på vår/sommer, men ønsker å legge såpass med penger i den at den også kan brukes under alle vind og værforhold.  

Trenger gode råd for å gjennomføre dette. I forhold til barnet vil han selvfølgelig fortsette å ha en lik hverdag som før, med barnehage og alt det innebærer. Skal også sies at jeg og barnefar har delt omsorg, slik at gutten blir ikke boende i lavvo på heltid☺ har også selvfølgelig fått klarsignal fra far, så det er ikke noe problem. 

Trenger gode råd i forhold til valg av utstyr, noen som har tips?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå sier du lite om bakgrunnen for å bo i Lavvo... Er det friluftsliv, boligknapphet, økonomi!? Ved to av de førstnevnte, hvorfor ikke campingvogn :)? Kjøp brukt, så er det nærmest gratis om du selger den etter så kort tid. I En campingvogn, så har du masse fasiliteter, men de samme fordelene som lavvo....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville likevel gått for enstangslavvo. De er enkle å sette opp også for senere bruk, og det krever ikke at du har med en haug med bjørkerajer. Ikke noe problem å fyre med ovn i disse heller. Helsport Varanger med forhøyet inngang og innertelt er en fin modell.

Som jenspetter sier er det viktig å lufte godt for å unngå CO. Jeg ville kjøpt en co-alarm. Ser ut som en vanlig røykvarsler og koster ikke stort mer. Når man skal bo lenge på samme plass er en sånn fin å ha.

http://www.helsport.no/varanger-camp

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av erfaring er det enorm forskjell på inneklima mellom lavvo i lerretsstoff/bomull og "lettvektslavvoer" i nylon/polyester. Skal du sette opp lavvo semi-permanent, er bomull veien å gå (altså, gitt at du ikke skal bære driten).

Sjekk ut Tentipi for luksusmodeller, Safir (énstangs) 15 eller Granitt 14 for litt størrelse og god plass til benker/feltseng. Se ellers på nettsidene til Venor for norske, klassiske lavvoer (og adskillig billigere)

(Jeg liker ikke å være uenig med @Lompa, men værsåsnill å bare dropp helsports plastikklavvoer i denne sammenhengen.. :-) )

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

til og bo over tid vil jeg anbefale venorgamme med innertelt, og reflex parafin ovn. da får du full ståhøyde i hele teltet slik at du kan ha feltsenger bord og stoler. reflex ovnen kan du brenne døgne rundt uten problem, rimelig på forbruk er den å. men det kommer til og koste rundt 40 000kr 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, uenighet er da bare bra, @pahatlem:)

Er helt enig i at det er et annet inneklima i dem, men de krever veldig mye mer av impregnering, stell, tørking, oppbevaring og oppsett. Bæring trenger vi ikke snakke om engang.

Dette var jo mai og fremover, da går det an å lufte konstant. Inneklimaet i en lavvo med innertelt er også noe helt annet enn med bare enkel duk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutes ago, pahatlem said:

Av erfaring er det enorm forskjell på inneklima mellom lavvo i lerretsstoff/bomull og "lettvektslavvoer" i nylon/polyester. Skal du sette opp lavvo semi-permanent, er bomull veien å gå (altså, gitt at du ikke skal bære driten).

Sjekk ut Tentipi for luksusmodeller, Safir (énstangs) 15 eller Granitt 14 for litt størrelse og god plass til benker/feltseng. Se ellers på nettsidene til Venor for norske, klassiske lavvoer (og adskillig billigere)

(Jeg liker ikke å være uenig med @Lompa, men værsåsnill å bare dropp helsports plastikklavvoer i denne sammenhengen.. :-) )

Har selv hatt bomullslavvu i en årrekke som brukes til glamping / basecamp. Inneklima i kombinasjon med ovn er supert. Jeg holder lett rundt 20 grader i teltet så lenge temperaturen holder seg over frysepunktet, og min bror han brukt den i ruskevær med -35 og holdt sånn ca nulltemperatur i teltet.

jeg har en 9 manns tentipi med forsvarets M94 ovn som gir ca 15 kw på parafin/diesel/JetA1.

størrelsesmessig er det plass til to feltsenger med bagasje under, lite spisebord og ovn uten at det føles trangt.

 

Mvh MagneJ.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.