Gå til innhold
  • Bli medlem

Snømur/levegg


Anbefalte innlegg

Studerer Arctic Nature Guide på Svalbard og vi hadde for noen dager siden en lang diskusjon om Snømur/levegg. Hvilke som fungerer best og om det faktisk fungerer. Tenkte å skrive litt om punktene som ble tatt opp (lite ble konkludert, men mye skal testes utover vinteren) samt spørre om noen har andre alternativer eller erfaring de vil dele om temaet.

spørsmålene som ble tatt opp:

- Vil leveggen gjøre at snø akkumulerer på teltet og knekker en teltstang på den måten i stede for vinden, hvis ja, vil modell 3 og 5 minske akkumuleringen?

         - Vil akkumuleringen av snø på teltet belaste teltet mer eller mindre en selve vinden?

- Vil det fungere og grave "vollgrav" rundt teltet for å unngå akkumulering av snø(sett at snøen fyller opp denne vollgraven i stede for å legge seg på teltet?)

- Er man på tur med flere telt har plasseringen av disse garantert noe å si, er det noen bedre alternativ en V-form?

- Hvor tykk bør en levegg være?

- Vil man ved å plassere leveggen veldig nære teltet akkumulere mindre eller mer snø på teltet?

- (teori) Ved å ha hull i snømuren vil det ikke akkumulere så mye snø bak veggen, da noe vind slipper gjennom, men konstruksjonen blir svakere (går eventuelt ann og lage en spiss levegg som model 5 og ta bort spissen for samme effekt), fungerer det i praksis?

- Da det som regel er teltstengene som tar kvelden før duken, er det ikke bare bedre og ha doble stangsett?

på bildet er 5 typer vegger tegnet opp av en tidligere klasse basert hva som var mest populært blant utallige guider som ble intervjuet. (I følge vår lærer er det en variant av modell 5 som fungerer best, men alt kan forbedres)

Skjermbilde 2016-01-26 kl. 21.56.40.png

Endret av Morten Tobias Rostille
  • Liker 3
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så på Oppdrag Dronning Mauds land igår, de bygde dobbel snømur/levegg, lik den du har tegnet i pkt.3, bare at veggene var helt inntil hverandre. Det som ble nevnt var at 1 kan blir for tynt og dermed kollapse. De hadde god avstand fra snømur/levegg til teltene. Hva avstand bør være vet ikke jeg, men antar det blir litt turbulens på baksiden inn mot teltene, men den er neppe værre enn hva det hadde vært uten. 
 

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen av variantene. Min erfaring er at

1. Det er endel jobb å lage levegg, og jeg ønsker derfor å lage så lite levegg som mulig.
2. Vinden kommer ofte fra ulike retninger ila natten eller perioden man ligger værfast, eller terrenget gir vind fra flere kanter. Krever mer levegg.
3. I tilfellet tunelltelt så er de mest følsomme for sidevind, så der vil jeg iallefall  gjerne ha levegg. Krever mer levegg.

Altså vil jeg gjerne ha levegg rundt en betydelig del av teltet. Da begrenser det seg hvor langt fra teltet jeg orker å plassere leveggen for ikke å bli stående å spa halve natta. Altså plasserer jeg leveggen tett inntil teltet. Føyker det på teltet? Ja, det presser på duken men teltet er fleksibelt og har ikke opplevd annet enn at volumet i teltet blir mindre. Det hender jeg går ut og fjerner snø, men har jeg et stort vintertelt tåler jeg litt redusert volum. I mer ekstreme situasjoner enn jeg har opplevd er det mulig ting er annerledes, men det skal veldig mye til å knekke teltstenger ved at snø pakker seg rundt teltet tror jeg.

Tung våt snø som blir liggende stille oppå teltet derimot kan være mer skummelt synes jeg. En natt var jeg ute to ganger og tok av snø, og dagen etter var det så mye dyp våt snø at jeg ikke greide å dra pulken.

Endret av qwer993
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Det er jo en jobb å bygge levegg, så jeg har bare gjort, når det forekom absolutt nødvendig. Men turbulens er noe merkelig noe, som mer kyndige sikkert kan si mer om. Skal det forskes seriøst på må du gjøre noen vindtunnel forsøk. 

På hytten danner det sig en skavl ca. 2 m fra hytteveggen i vindsiden, så jeg har et fint gangområde på ca. 2 m rundt til boden mm. Snøen legge sig altså ikke inn til hytteveggen.

Gamle levegger synes i øvrig nesten som varder på lang avstand i landskapet. Så vår gamle på lang avstand på returen en gang i Dovre. Amundsen brukte også snø"varder" til returen på sydpolen.

 

Hilsen Elgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det er 2 forhold å tenke på her: reduksjon av vindbelastningen på teltet og begrense snøansamlingen. Disse kan ofte være litt motstridende, da snøen normalt legger seg der det er minst vind. Bak en levegg oppstår det gjerne en del turbulens, som vil gjøre at hastigheten øker og snøen ikke legger seg. På litt større avstand bak veggen vil hastigheten være noe lavere enn uten vegg og her vil snøen typisk legge seg. Regner med at avstanden på 3m er valgt for å komme i denne lesonen. Hvis målet er å unngå snøansamling burdet veggen kanskje stå nærmere. En vegg med hull vil begrense turbulensen bak og skape en mye større lesone der snøen legger seg.

 

windbreak.jpg

Endret av esw
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke så ofte jeg har hatt behov for å bygge levegg for å beskytte teltet, men de gangene det har vert nødvendig så har tommelfingerregelen vert at veggen må være minst like lang og like høy som teltet. Den må plasseres minst like langt fra teltet som den er høy i retning mot vinden. Snøen legger seg da på lesiden av veggen, men vil ikke nå helt frem til teltet. Jeg vet ikke om dette er den beste måten å bygge levegg på, men det har fungert for meg. 

Hvis det blåser så kraftig at det er nødvendig med levegg så er min erfaring at vinden ikke vil endre retning av betydning i løpet av natten. (Vi sjekker jo værmeldingen før vi drar ut på tur.)

Snø som legger seg på teltet er en større fare enn vinden. Jeg har vert på tur og sett hvordan snøen kan legge seg på teltet og trykke det flatt slik at det nesten var usynlig neste morgen. Heldig vis var det bare bagasje i teltet. Dette var et lite "hustelt" med en stang i hver ende og det var bare toppen av stengene som stakk opp over snøen neste morgen.

@ESW

Interessante illustrasjoner. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er enklere å bygge vegg med ulik høyde, enn å lage hull.. De gangene jeg lager levegg og forventer mye vind, så pleier jeg å lage en liten del litt høyere enn resten. Dette er for å lage ekstra turbulens der, og dermed styre hvor fokksnøen legger seg. En buet vegg som er høyest i begge endene har jeg best erfaring med. Da legger det seg ei renne av snø ut fra endene av leveggen.

Når det er sagt: Jeg er ingen ekspedisjonsmann. Har mange vinternetter i telt på Hardangervidda og i fjellheimen ellers, men min erfaring er ikke fra Svalbard eller andre ekstreme strøk.

Redigert:

Jeg bruker mer tid på å finne optimal teltplass enn å bygge levegg.

Endret av Lompa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 år senere...

Interessant tråd! :) 

Noen flere erfaringer så langt, med levegg eller å grave ned teltet? Noe nytt å komme med?

——————————————————

Jeg har tenkt at graver man ned teltet ca. 30-40 cm vil arealet mot vinden reduseres og det er derfor lurt å gjøre. Ser ingen ulemper med det. Om det legger seg fokksnø i gropen nede langs teltet gjør dette ingenting, det vil heller sørge for at vinden ikke kan få tak under duken. Det å legge 30-40cm høye snøblokker rundt helt inntil teltet er mye mindre arbeid og gir kanskje samme effekten? Hva tror dere?

 

Levegg er noe jeg setter opp når jeg føler vinden blir veldig kraftig, men jeg prøver dette alt for sjeldent så jeg vet ikke om det gir mer turbulens enn le for teltet.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjeldan eg bygger vegg, då skal det vere nokså full pupp. 

Dersom eg bygger, bygger eg med to veggar, ein låg og høg. 

Legg ved to bileter. Eit med to veggar, eit med ein. Snø og vind jevnt frå ei retning. 

Du ser godt kvar "hovudtyngda" av fokksnøen har lagt seg. 

Vi slapp unna med latskapen på biletet med ein vegg fordi vi bygde han langt nok unna teltet. 

Elles er bileta dårlege for å illustrere høgde osv fordi murane er tilslipt og nedføyka ila natta. 

 

DSC_1359.jpg

DSC_1361.jpg

  • Liker 6
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tessatroll skrev (14 minutter siden):

Sjeldan eg bygger vegg, då skal det vere nokså full pupp. 

Dersom eg bygger, bygger eg med to veggar, ein låg og høg. 

Legg ved to bileter. Eit med to veggar, eit med ein. Snø og vind jevnt frå ei retning. 

Du ser godt kvar "hovudtyngda" av fokksnøen har lagt seg. 

Vi slapp unna med latskapen på biletet med ein vegg fordi vi bygde han langt nok unna teltet. 

Elles er bileta dårlege for å illustrere høgde osv fordi murane er tilslipt og nedføyka ila natta. 

 

DSC_1359.jpg

DSC_1361.jpg

Gode bilder, som viser godt hva du vil fram til :)

Bilde 1: Legger det seg ingen/lite snø bak den nærmeste leveggen? Det vil bety at man kan ha en levegg veldig nært teltet, sånn jeg tolker det?

Bilde 2: Synes du leveggen demper vinden noe særlig når den står så langt unna?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har forholdt oss til at jeg et eller annet sted en eller annen gang leste 3 meter fra teltet.

 

Da har vi aldri fått snenedfall på teltet og det har i hvertfall enorm effekt på vinden.

 

Så vi har holdt oss til 1 stor vegg ca 3 meter unna teltet. 

 

2 vegger bruker vi gjerne på isen ved isfiske. Da tar første vegg det meste av snøføyka så det er minimalt med snø i turbulensen bak hovedveggen vi ligger og fisker bak...

Endret av Espen Ørud
  • Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min tanke er at jeg gjør som urbefolkningen. De har gjerne langtids studie i superenkle forsknings situasjoner gjennom mange hundre år. Så vidt jeg har registrert bruker ikke urbefolkning i arktiske strøk levegger rundt teltene sine og jeg tenker det er vel en grunn for det. Det er mye arbeid å bygge en god levegg og å forutsi turbulensen og hvor snøen vil legge seg har man prøvd å gjort. Såvidt jeg vet om så er det ingen som har kommet opp med en formell på hvordan det skal gjøres. På 80 tallet ble ett såkalt klimafelt bygd ut i en værutsatt dal i Hammerfest som heter Prærien. Her ble det seriøst forsøkt å forske på hvordan bygge husene for at snøen ikke skulle legge seg på uønskede plasser. Det ble brukt vindtunneller, penn og papir, kalkulatorer, uhorvelige mengder (etter datidens måleståkk) med datakapasitet etc etc....Resultatet var at de feilet fullstendig. Å  sette en snømur i ett gitt avstands og vinkelforhold til ett telt forutsetter jo at ting ikke endrer seg for at det i det hele tatt skal være i nærheten av å fungere. Naturen er sjelden slik. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kurt S skrev (2 minutter siden):

Å  sette en snømur i ett gitt avstands og vinkelforhold til ett telt forutsetter jo at ting ikke endrer seg for at det i det hele tatt skal være i nærheten av å fungere. Naturen er sjelden slik. 

 

Hvis du ser den siste videoen jeg la ut er han inne på tanken. Derfor anbefaler han ikke en spiss vinkel på lemuren, men heller en bue i tilfelle vinden skifter retning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

emstu skrev (15 minutter siden):

 

Levegg helt på teltet, dessverre ikke noe bilder som viser resultat. Men det blåser litt. (Ikke meg).

 

Dessverre får vi ikke sett resultatet etter en natt. Men kanskje det går bra om det er god bue på leveggen?

Jeg tenker at siden leveggen er så nært teltet og akkurat like høy som teltet, kanskje vinden enda «fart» over teltet og vil ikke legge igjen like mye fokksnø? Er det tomrom bak veggen, så blir det saktegående luft der, og da faller snøen ned, men nå står teltet i tomrommet rett bak veggen. Så kanskje det er lurt å sette leveggen helt kloss i teltet, og lage den like høy som teltet, ikke høyere. Da ka det ikke legge seg snø på taket på teltet, det vil jo blåse vekk.

Men det var bare en tanke jeg fikk i sofaen. Og en levegg som faller ned kan skade teltet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (10 minutter siden):

Hvis du ser den siste videoen jeg la ut er han inne på tanken. Derfor anbefaler han ikke en spiss vinkel på lemuren, men heller en bue i tilfelle vinden skifter retning.

En bue er nok bedre ja, men skal avstandsforholdet levegg telt, kontra hvor vindturbulens dumper snøen etc få dette regnestykket til å gå opp må allikevel vindstyrken være konstant. Ved variasjoner i vindstyrken vil turbulensen og den aerodynmiske effekten av muren variere i takt med endringene av andre parameter.  Ja du kan treffe og få det til å fungere. Da vil jeg påstå at det er mye flaks ute å går. Står teltet fritt vil teltets egen aerodynamikk være det utslagsgivende og resultatet vil du se som en konsekvens i lesiden av selve teltet. Men da stiller det også større krav til teltets konstruksjon, material etc. Du kan kanskje påvirke teltets aerodynamikk ved å bygge muren helt inntil teltet, men det åpner for fare for at det er muren som ramler over teltet. Grave teltet litt ned er noe jeg har trua på. I begge disse variantene endrer du teltets aerodynamiske egenskap. Bygger du veggen helt nær så blir telt og mur en enhet, og graver du teltet ned så reduserer du overflate. 

 

Endret av Kurt S
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (23 minutter siden):

Jeg tenker at siden leveggen er så nært teltet og akkurat like høy som teltet, kanskje vinden enda «fart» over teltet og vil ikke legge igjen like mye fokksnø? Er det tomrom bak veggen, så blir det saktegående luft der, og da faller snøen ned, men nå står teltet i tomrommet rett bak veggen. Så kanskje det er lurt å sette leveggen helt kloss i teltet, og lage den like høy som teltet, ikke høyere. Da ka det ikke legge seg snø på taket på teltet, det vil jo blåse vekk.

 

@ESW har i sin tid redegjort for aerodynamikken i tekning ovenfor, som stemmer ganske overens med fokk dannelsen omkring min hytte. Ca 1 m frigang i vindsiden! Og en liten drive på baksiden og så megadrive et stykke derfra. 

jeg ville nok bygge levegg med huller i. Hvis mulig med snøblokker ellers kansjke grave huller igjennom? Men allerhelst slippe jobben med levegg og har da bare gjort det et par ganger.

Elgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Korleis og kvar bygge levegg (om i det heile) endrar seg sjølvsagt med tilhøva. Helling på bakke og terreng kan til dømes vere variablar. 

Eg tenkjer at ein likevel kan trekke nokre grove, overordna slutningar ut frå erfaringane som kjem fram i tråden her. 

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er mange variabler og jeg har ikke den største erfaringen i dette, Buet lævegg har sikkert noe for sig.Men hvis man ser på de snø læhegn som står langs veier mm, så er det altid med huller eller tremmeverk.

Elgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

elgen skrev (5 timer siden):

Men hvis man ser på de snø læhegn som står langs veier mm, så er det altid med huller eller tremmeverk.

Elgen

Jeg bygget levegg i hagen, altså for å skjerme mot vind når vi sitter i solen.

Første leveggen bygget jeg etter intruksjoner fra Sintef byggforsk, med 15% åpning, de sitter jo på fasiten. Med tett levegg får man nye turbulens, så det måtte man ikke bygge.

Den leveggen måtte rives fordi det trakk jo gjennom den, det var like kaldt å sitte der. Og når jeg trakk en presenning foran veggen ble det umiddelbart helt lunt. Jeg bygget derfor en ny helt tett vegg, og det ble mye mye bedre å sitte der. Lunt og fint.

Så akkurat der stemte ikke teori med praksis ihvertfall.

Endret av Marius Engelsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Støtter deg 100% @Marius Engelsen at en tett levegg oppleves mye lunere når det blåser litt, og at det ved det Sinteff/byggforsk skriver oppleves  mer konstant trekk.

Samtidig så oppfører kanskje turbulens seg mer markert i sterk vind, og det blir merkbar effekt i snøvær? Bildene nedenfor er fra sist snøfall her hvor det blåste mye.

Vi har U formet overside av huset (ene enden lenger en den andre) med 2 inngangsdører tvers over hverandre nederst i U'en. Her legger snøen seg opp etter den ene døra, og en haug forran (ikke helt inntill) den andre døra som har litt mer tak over og i en haug 2-3 meter ut på gulvet når vindretningen er "riktig". På motsatt side av huse hvor det bare er en langside legger snøen seg stortsett jevnt uansett vindretning. 

image.thumb.png.3abbd48052380e116fb0877301956045.png

image.thumb.png.d31615d0a4f58a79c02d7da374bdde29.png

Har sett en del elde hus og hytter på fjellet som har noen fine konstruksjoner som er bygget for å "lede bort" snøen, en del av denne kunnskapen/forståelsen er nok ikke like god hos yngre generasjoner (inkludert meg .),

 

Endret av Terka
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.