Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Flott TV serie, om hvordan Statens naturoppsyn arbeider i fjellet, også noe fra skogsområder og langs kysten. Flott natur og fine video "snutter".

Er det virkelig ingen her, som følger programmene? De kan jo også sees på nett TV for interesserte.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har sett på serien, på NRK nettTV.
Fin serie, spesielt med tanke på at da jeg var i sen barndom/tidlig ungdom var veldig fascinert av Norman Heitkøtter ( http://www.nrk.no/ho/norman-heitkotter-_-_rondanes-far_-1.8229462 ) som var fjelloppsynsmann og regnes som Rondanes "far". Savner dog litt mer "dveling" og sluttføring av hver enkelthistorie i stedet for å hoppe hit og dit.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig angående denne hoppingen. Det var det samme med serien om disse damene for en tid siden. En ting var at hver gang jeg kom inn i historien til den ene igjen, så hoppet de til neste. Det som irriterte meg mest var sløsingen med tid for hver gang, med å vise frem kart over hvor de hoppet hen osv. Den tiden kunne de heller brukt på noen klipp til fra hver  historie.

Har ikke rukket å se så mye av denne, men blir nok å se den tross hopping. Det lille jeg så virket bra.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser på denne ja. 

Og angående dette med korte sekvenser, kunne ikke vært mer enig. Husker jeg skulle se på en reportasje i Ut i naturen engang, og da måtte jeg spole rundt fordi det var lagt innimellom masse annet som jeg ikke hadde noe interesse av å se. 

Men er vel som Imp sier, hvis de hadde gitt meg det jeg ville hatt med engang hadde jeg ikke sett alt :D

@mia Ja, de burde heller hatt en episode med hver av disse i Eventyrjenter. Uansett, der tror jeg de slet litt med å få nok materiale til å lage noe god tv. Første episodene var bra, på slutten ble det ganske tynt. Spesielt hun i kajakk. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er så sær at jeg synes folk får lære seg å konsentrere seg litt mer enn 3minutter av gangen, en lærer mer om en kan gjøre seg ferdig med en ting om gangen. Men alt idag skal være så raskt og ikke dvelende med noen ting så folk klarer kanskje ikke å konsentrere seg...? Er vi blitt for vant til internett med stadig nye skiftende ting og emner at vi ikke kan "fordype" oss i ting over litt tid?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er enig i at dette kunne vært lagt opp anderledes. Men det et program, fra div. steder, året rundt.

Men så langt, aner jeg at det er områder/klipp, de ville ha problemer med å vise nok, for/til et interessant program. Og da kan det være ok., slik de gjør. Eks. mink bekjempelse i Hvaler området. Også en sekvens i dag, med sportrening (for ettersøkshund) og skytetrening for en, som også må ta av felling av store rovdyr.

Så jeg forstår konseptet og irriterer meg ikke over, at det klippes litt her og der, ettersom året går. Nydelig natur, informasjon om noe av det de driver med og fine "bilder" av vilt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er svært vanskelig å få en jobb som oppsyn, og det kan være forskjell på å være på tur i naturen og det å jobbe i naturen. Jeg trur vi andre har en tendens til å romantisere den jobben, for all del veldig mye fint en opplever ute og får være med på - men ikke alt er rosenrødt. I SNO kan du også risikere å måtte gjøre ting som du ikke vil men blir pålagt av myndighetene og regjerende politikk, som feks dette med hiuttak av jerv og avliving av dem, mor og valper. Folk har retta tildels kraftig skyts mot oppsynsmennene, men om folk fikk med seg det så sa vedkommende at han sa det var det verste med jobben og jeg trur han mente det. En må også være forberedt på sånne tvilsomme ting i regi av den "fantastiske" regjeringa vi har. Det er myndighetene og forvaltninga en må ta ikke de som uheldigvis må gjennomføre konsekvensene av politikken.

For meg er ikke klippinga av programmet det verste, det verste er politikken som føres som ikke ivaretar utrydningstruede arter hvor de i programmet er nødt til å være nikkedukker og bødler for en tragisk forvaltning. Jeg personlig hadde hatt store problemer med å gjennomføre slike ting som hiuttak.. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tviler sterkt på at den jobben er rosenrød altså. Jeg ville ikke takla enkelte ting de må gjøre heller. Den er krevende på mange plan den jobben der. 

Men man må drømme seg litt (ofte) bort når man sitter stuck på et kontor midt i byen. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, The Lone Wolf skrev:

Det er svært vanskelig å få en jobb som oppsyn, og det kan være forskjell på å være på tur i naturen og det å jobbe i naturen. Jeg trur vi andre har en tendens til å romantisere den jobben, for all del veldig mye fint en opplever ute og får være med på - men ikke alt er rosenrødt. I SNO kan du også risikere å måtte gjøre ting som du ikke vil men blir pålagt av myndighetene og regjerende politikk, som feks dette med hiuttak av jerv og avliving av dem, mor og valper. Folk har retta tildels kraftig skyts mot oppsynsmennene, men om folk fikk med seg det så sa vedkommende at han sa det var det verste med jobben og jeg trur han mente det. En må også være forberedt på sånne tvilsomme ting i regi av den "fantastiske" regjeringa vi har. Det er myndighetene og forvaltninga en må ta ikke de som uheldigvis må gjennomføre konsekvensene av politikken.

For meg er ikke klippinga av programmet det verste, det verste er politikken som føres som ikke ivaretar utrydningstruede arter hvor de i programmet er nødt til å være nikkedukker og bødler for en tragisk forvaltning. Jeg personlig hadde hatt store problemer med å gjennomføre slike ting som hiuttak.. 

Jeg kjenner flere oppsynsfolk i SNO, og tør våge påstanden at det ikke er noen som synes hiuttak er noe de liker å gjøre. Om de ikke hadde effektuert (de demokratisk bestemte) vedtakene, så hadde de hatt enda mer å gjøre med den utrivelige jobben det er å dokumentere sauer med avrevne jur, rein med vomma hengende ute osv..

Jeg liker denne serien fordi den viser noen av de dilemmaene som oppstår ute i en gjennomregulert natur.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 2.2.2016 at 21.24, Kjell Iver skrev:

Jo - jeg så et program i serien fra bl.a. Forollhogna.

Jeg misliker klippingen i programmet. Det er en trend i tiden. At man viser litt her og litt dger og aldri blir ferdig med en sak før helt på slutten av programmet. Det gjør det mindre spennende å følge med på,

Den måten NRK har begynt å klippe opp naturprogrammene sine på er sikkert noe de har kopiert fra Discovery og National Geografic. Dette har ført til at f.eks. en del barn, som jeg kjenner, ikke gidder å se på en del programmer hvor det kanskje bare er en sak som interesserer dem. Men dette fenomenet finner vi også andre steder, men der er det ofte reklame som legges inn rett før et eller annet "viktig" skal skje. Og etter reklamepausen så bruker de nesten have tiden frem til neste reklamepause på en oppsummering av det som har skjedd. En gang så jeg på et program om fugler på NRK hvor bakgrunnsmusikken som var lagt på opptakene var så høy at alle andre lyder forsvant. Jeg liker dette lite og når det gjelder naturprogrammer så har jeg flere ganger sendt mine meninger til NRK. Men de gir vel blaffen i hva en grinebiter på vestlandet mener. Det er vist bare NRK i hele verden som kan lage tv.

Endret av REs
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns det er en veldig god serie med mye flott natur og mennesker! 

En fantastisk viktig jobb de gjør for naturen vår! Både med regulering av rovvdyr og påpasselse og vern mot våre andre dyr som trenger en høyre hånd. Flotte mennesker som lever for jobben sin, og det er morsomt å se. 

Om jeg ikke var påbegynt sykepleierutdanning, så hadde jeg nok valgt noe innen friluftsforvaltning i dag!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • steingrd låst og gjenåpnet denne emne

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.