Gå til innhold
  • Bli medlem

hardangervidda


flemmingsen

Anbefalte innlegg

hei. jeg planlegger en to ukers tur over Hardangervidda til sommeren. men lurer på når det kan lønne seg og dra..  er starten av august en fin tid og gjøre det på?. skal ha med en del foto og video utstyr. så det blir tung sekk.. Er det noe som har forslag til rute?  Tenkte selv Haukeliseter... geilo.. forslag tas imot med takk....

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

det er litt avhengig av snøforhold og sånt. Men fra midten av juli og seinere pleier og gå bra. Så starten av august høres veldig bra ut,da skal hele vidda normalt sett være ganske så snøfri. I forhold til rute så syns jeg selv at vestvidda er den fineste delen av vidda så om mulig kanskje ta turen fra valldalsvatnet og inn til litlos som første del av turen og deretter bevege deg østover.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Starten av august er bra. Personlig liker jeg begynnelsen av juli. Litt avhengig av snøsmelting og hvor du skal, men f.eks. første eller andre uka i juli. Prøv å treffe den siste uka der elvene fortsatt har god vannføring, mens vanntemperaturen er stigende og fisken ofte er på hugget i elvene :-)  Utgangspunkt Tinnhølen er bra på den tida. Har vært flere turer helt vest på vidda på den tida også, men der er det ofte mer snø, mer kupert og litt tyngre å gå (spesielt utenfor stinettet), så det må man vurdere.  Et alternativ er å gå fra Hjølmo i Eidfjord (beg. ca 900moh) og gå først sørover og deretter følge Kvenna til Møsvatn, ev gå til Haukeliseter. Fantastisk område, bra fiske og du får med deg Hårteigen (men da må du kanskje vente til slutten av juli eller senere pga snø i sprekken).  Hvis alternativet er å gå fra/til Geilo ville jeg heller gått fra/til Finse, rundet Hardangerjøkulen og gått via Kjeldebu til Dyranut, Tinnhølen og videre vestover. Jeg er enig mer tklami, vestvidda er finest :-) men så er det også veldig fint rundt Hardangerjøkulen. 

Kjetil

Endret av kjetilkl
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis turen er bassert på foto/filming (ikke fiske), er fargespillet noe helt anderledes i siste del av septemper og begynnelsen av oktober.  Men, da er det jakt hvis det har betydning. Men skal du gå hele turen, bør du nok tenke litt på vekta i sekken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Tiur3 skrev:

Hvis turen er bassert på foto/filming (ikke fiske), er fargespillet noe helt anderledes i siste del av septemper og begynnelsen av oktober.  Men, da er det jakt hvis det har betydning. Men skal du gå hele turen, bør du nok tenke litt på vekta i sekken.

Husk at det er vanskelig/umulig å få kjøpt fiskekort fra ca 15 september.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Tom42 skrev:

Husk at det er vanskelig/umulig å få kjøpt fiskekort fra ca 15 september.

Personlig så er fiskekrot uinteresant for mine turer. Har jeg lov, fisker jeg litt, eller lar jeg bare være. Fisking, er ikke et "must" for mine turer. Og hvis fokuset til TS er foto, bør også han glemme det. Fargene i fjellnorge, er langt bedre senere på høsten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.