Gå til innhold
  • Bli medlem

Folkehøgskole


MarteR

Anbefalte innlegg

Hei!

Vurderer å gå ett år på folkehøgskole neste år, før jeg tar fatt på et 6år langt studieløp. Har søkt på flere ulike skoler med friluftslinjer, og fikk idag plass på samtlige. "Problemet" er dermed; hvilken skole skal jeg velge? Lurte derfor på om noen her har erfaring med noen av disse folkehøgskolene, og om noen har noen gode råd å komme med i valget.. Skolene som pr. nå troner høyest er; Øytun (Arktislinja), Lofoten (Fjell og Ekspedisjon), Nordfjord (Friluftsliv/Ekspedisjon), Hardanger (Arctic) og Høgtun (Topp 30). Setter stor pris på alle erfaringer/meninger, både om skole, linjer og områdene de befinner seg i! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tror uansett hvilken folkehøgskule du velger at du vil du få et fantastisk år. Men må si meg enig i at Øytun er et godt valg utifra egen erfaring. Jeg gikk på Jakt og fiske linja, men kunne likså godt ha godt Arktis. Får vært på mange spennende turer både i Finnmark og Svalbard. Miljøet på skolen er også veldig bra!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folkehøgskole skulle vært en obligatorisk del av folkeutdannelsen! Som flere her, vil jeg også slå et slag for Øytun. Jeg var der oppe i 06-07, på det som het Veileder - tror det er den linja som i dag kalles Bergtatt. Et fantastisk år, fylt med flotte erfaringer og opplevelser i den beste villmark. Fine folk og proffe linjelærere, pluss at skolen ligger slik til at turer på "fritiden" enkelt er tilgjengelig. 

Uansett hva du velger blir det nok et av dine beste år - har til gode å møte noen som har hatt en negativ opplevelse, uansett lokalisasjon!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for gode svar! Vanskelig valg, da alle skolene virker veldig gode. Men alltid hatt lyst til å oppleve Nord-Norge på ordentlig, og heller litt mot Øytun og Alta nå. Kun små ting, som nok kommer til å avgjøre valget (fasiliteter, beliggenhet, muligheter på fritiden, osv.). Hvordan opplevde dere fritiden på Øytun? Ble det lange dager/kvelder dagene det ikke var undervisning/opplegg på kveldstid? Spesielt i mørketiden? Hvordan var treningsmulighetene, utenom gode skiløyper, klatrevegg og sykkel-/løpeterreng (vektrom/gymsal)? Reiste dere hjem i ferier? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kjeder seg aldri på fritiden på Øytun. Man har bålhytte i skogen rett utenfor skolen der vi var samlet ofte. Ellers har man verksted der mange hadde sine prosjekter med å lage kniver og kopper osv. For å si det sånn er at du ikke kommer til å tenke på hva du ska gjøre. Når mørketiden kommer så roer man ned etter en hektisk høst med mye turer men er ennå på tur der lange kvelder foran bålet blir satt pris på. Jeg reiste ikke hjem i feriene, da pakket jeg og noen kompiser sekken og reiste på tur med hagla og om vinteren pakket vi pulken med noe god mat for å fiske på isen på vidda og ha late dager i teltet :)  

 

Jeg var veldig skeptisk med å begynne på Øytun siden det var så langt bort og at det var en kristen skole. men i mitt kull var det ca 15 som var skikkelige kristine og resten var som meg av 83 elever. det som er så fint med Øytun er at uansett hvordan linje man går så har man samme interesse som alle de andre elevene siden det er friluftsliv i bunn og grunn i alle linjene og skaper ett skikkelig sammhold. Istedenfor noen andre folkehøgskolen som har ei teater linje og en jakt linje osv. Læreren Lars Krempig er en mann med ADHD i blodet, mye liv i og kjempe kar. En av de med mest peiling innenfor sitt felt i Norge, kanskje i hele Europa. Han lærer man mye av! 

Hadde jeg vært deg Marthe hadde jeg ikke vært i tvil om å velge Øytun, lykke til med valget!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Støtter Øyvind her - skal godt gjøre å kjede seg på fritiden. Det er så mange bra folk som kommer sammen, som deler de samme interessene, og som kan presentere deg for nye. Det skjedde alltid et eller annet på eget eller andres internat, og det var bare å slenge innom. Mørketiden var veldig fin - da ble det mer tid rundt bålet, utforskning av nærområdene, planlegging av turer, store nordlysopplevelser bla. Noen tok initiativet til å bygge en utekino også, en vegg av snø og en strategisk plassert projektor; tett i tett med ull, reinsskinn og dunposer slår sofaen any time! 

Treningsmulighetene er nettopp de du nevner selv, de beste muligheter til å bruke kroppen i naturen slik den er ment for! Ellers har de et lite rom med noen vekter og en ergometersykkel i underetasjen, men dette ble sjeldent brukt; om uhellet skulle være ute, og man trenger opptrening etter skade kan dette være et fint alternativ. Og selv om skolen har kristne verdier, blir dette på ingen måte "prakket" på noen, heldigvis. En veldig avslappet atmosfære og fine folk, alt i alt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har selv gått på Pasvik folkehøgskolen, angrer ikke et sekund. Jeg valgte ut fra beliggenhet og hvilke andre linjer som var på skolen. Jeg er veldig glad i snø og kulde, og ville lengst fra hjemmestedet mitt (Kristiansand), for å oppleve et helt annet miljø. Jeg tror det skal litt til at man blir misfornøyd med en folkehøgskole. På min var vi rundt 40 elever, men vi kjedet oss aldri og hadde alltid noe å gjøre! Jeg vurderte også noen av de du har på din liste, alle har sine kvaliteter. Jeg tror det er lurt å finne ut av hva du vil mest, er det høye fjelltopper, nydelige Finnmarksområder eller flotte Vestlandet som frister mest? 

Ser du lurer på mørketiden, jeg slet ikke med den, jeg syntes den var veldig interessant, og det er ikke så mørkt som man kanskje tror. Du får oppleve nordlyset, og gledet av å se solen igjen   

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.