Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalinger av ullundertøy?


Nils-Kristian Brubakk

Anbefalte innlegg

Annonse

Janus på Coop hypermarked, fikk settet for 300kr forrige uka. Bakdelen er at det ikke er høy hals. Holder bra

Devoid expedition, 600per del ca. Trøya holder bra. Longsen blir tynnslitt på utsatte steder, men dette kan ha noe med vekt, og låromkrets og gjøre :P 

Woolpower, den tykkeste av de, husker ikke vekta. I alle fall frotté. Dyr, varm, holder dårlig pga av løsstrikk. men det må til for og fange luft...

Bråtens fabrikker eskimo, du finner den der de selger forsvarets ullsokker da det er de som lager den og. Denne er tykk som woolpoweren men med høyere slitestyrke. Har ikke brukt min så mye enda. Betalte 300kr på en sånt overskudds materiell utsalg butikk.

Forsvarets  bukse under vinter  lang, og tilhørende skjorte..  vel her må du være i systemet. Har i alle fall ikke funnet den til salgs enda.. Denne holder bra, omtrent som devold tenker jeg. 

Jobber som forskalingsssnekker, så bruker ull undertøy 38,5 time i uka alle vinter uker.. Det holder ikke med ett sett, man må ha minst et par i forskjellig tykkelse.

Endret av Lar5
Hh
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes Brynje Super Thermo er det beste undertøyet. Det er ikke ull, men fungerer like bra for det. En stor fordel er at det ikke krymper i vask eller slites merkbart over tid. Jeg har noen t-skjorter som jeg har brukt daglig i 7 år og ingen av dem viser tegn til slitasje! I det lange løp er dette derfor det billigste undertøyet du kan få, og det holder i alle fall meg like varm og faktisk tørrere enn med rene ull undertøy. Når det er skikkelig kaldt bruker jeg et lag ullundertøy over Brynje. Ytterst har jeg vanlig skallplagg.

Billigste ull undertøy tror jeg du finner på militærets utsalg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har litt forskjellig ullundertøy.

eskimo som noen nevner over har vært billig og bra. Jeg kjøpte det på et utsalg på hvalsmoen for et par år siden men det er lagt ned. Vet ikke hvor man får tak i nå, skulle gjerne hatt et sett til. Det er ullfrotte og da ikke 100% ull men godt og varmt.

så har jeg devold expedition polo. Denne er veldig fin. Den koster jo litt i utgangspunket men jeg kjøpte i devold sin butikk i outlet i Vestby. Da var det vel 40% av på vanlig pris. 

så har jeg et sett Monsen sitt som Aclima produserer. Var noe tilbud på det i desember. Trøye er ikke så ulik devold expedition men den er litt tynnere og lettere. Buksa liker jeg veldig godt da den er dobbel en del utsatte steder.

på magasinet.no har de et merke som heter Røros som er rimelig, ofte på tilbud.  Har en tynn longs fra de, dog såpass ny at den er for lite brukt til å vurdere den.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har flere typer ullundertøy, og bruker ull både sommer og vinter, til turer og til sykling. Når jeg bruker ull under sykkelklærne så blir det mye vasking og  det er ikke tvil om at Janus tåler mye vask uten å miste fasongen. Jeg har også noen billige ulltrøyer fra IRIS Sport som jeg kjøpte på XXL kun for å bruke til sykling. Disse trøyene er litt tynnere enn Janus, men ser faktisk ut til å tåle mye vask uten å miste fasongen. 

Jeg har også en ulltrøye fra Aclima med hette og lomme på magen. Dette er den trøya jeg liker best å bruke på tur. Det er ofte nok med bare denne trøya under skalljakken på de fleste turene både vår og høst, men jeg har ikke prøvd den i skikkelig kalt vintervær enda. 

Det er viktig å vaske ull riktig. Det kan være nok med et vask med feil vaskemiddel og så er tøyet ødelagt. 

Endret av REs
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

57 minutes ago, REs said:

Det er viktig å vaske ull riktig. Det kan være nok med et vask med feil vaskemiddel og så er tøyet ødelagt

VIKTIG!

Har også litt forskjellig ull. Det som er mest holdbart er iallfall å velge et blandingsmateriale for klær der man vet det blir gnissepunkter og høy slitasje. Ellers synes jeg at ullskuffen skal ha et variert innhold sånn at man alltid finner noe som kan fungere. Selv savner jeg noe "opp fra janus". Ser etter tynn ullfrotte - som denne, med tilhørende stilongs for de dagene da janus blir litt lite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, smgj skrev:

VIKTIG!

Har også litt forskjellig ull. Det som er mest holdbart er iallfall å velge et blandingsmateriale for klær der man vet det blir gnissepunkter og høy slitasje. Ellers synes jeg at ullskuffen skal ha et variert innhold sånn at man alltid finner noe som kan fungere. Selv savner jeg noe "opp fra janus". Ser etter tynn ullfrotte - som denne, med tilhørende stilongs for de dagene da janus blir litt lite.

Ikke ullfrotte, men den er ganske tynn, faktisk den tynneste ulltrøya jeg har. 

http://da.wolfcamper.com/herretoj/undertoj.html 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.