Gå til innhold
  • Bli medlem

Hva slags Temperaturmåler?


K-nitraM

Anbefalte innlegg

På 9.2.2016 den 18.55, Walle skrev:

Er vel rimelig individuelt vil jeg tro.   
Nesehårene til @elgen fryser jo ved ca -8, altså ca 4 grader varmere enn det du tror nesehårene dine fryser ved.

Testet nå når det var "Ekstremkulde" i Oslo, rundt - 17 iflg vindus-termometeret, og da frøs ikke nesehårene mine :)

Vil tru luftfuktigheit også spelar ei rolle her? Så at det kan variere er utan tvil.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En slik billig sak fra Clas Ohlsson. Har lang kabel ut av teltet og et stykke vekk. Lar sensor henge på en av bardunene.

Funket bra, men har ikke peiling på om den er 0,00005% nøyaktig eller om den er helt på jordet unøyaktig. Men kalibrering foregikk ved at når neseborhårene klistrer seg sammen utendørs, så er er det iallefall mer enn 16-17 minus og da viste også tempmåleren sånn ca det samme. Mine neseborhår klistrer seg sammen når det er mer enn 16-17 minus....;-)

Dette er "kalibrert" gjentatte ganger mot flere ulike tempmålere rundt omkring i norges land :-)

Men dette er som andre påpeker, veldig individuelt, hehehe.

 

C30AC023-5718-44A2-BFA7-5629BBFD1FB6.JPG

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, rbhelle said:

..... kalibrering foregikk ved at når neseborhårene klistrer seg sammen utendørs, så er er det iallefall mer enn 16-17 minus og da viste også tempmåleren sånn ca det samme. Mine neseborhår klistrer seg sammen når det er mer enn 16-17 minus....;-)  Dette er "kalibrert" gjentatte ganger mot flere ulike tempmålere rundt omkring i norges land :-)...

C30AC023-5718-44A2-BFA7-5629BBFD1FB6.JPG

Mener du mer som i varmere eller mener du mindre når du skriver mer? ;)
Det de viste på NRK en gang (det må ha vært noe barne eller naturprogram) var at man trakk lufta fort inn gjennom nesa og om hårene da frøs var det -12C eller kaldere (mindre). Du merker det fort om de gjør det eller ikke ved at neseborene et lite øyeblikk opprettholder den konkave formen de får når man trekker luft hardt inn gjennom nesa. Men som dere nevner et er nok en del variabler de unnlot å ta med i programmet :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, 7homas skrev:

Mener du mer som i varmere eller mener du mindre når du skriver mer? ;)
Det de viste på NRK en gang (det må ha vært noe barne eller naturprogram) var at man trakk lufta fort inn gjennom nesa og om hårene da frøs var det -12C eller kaldere (mindre). Du merker det fort om de gjør det eller ikke ved at neseborene et lite øyeblikk opprettholder den konkave formen de får når man trekker luft hardt inn gjennom nesa. Men som dere nevner et er nok en del variabler de unnlot å ta med i programmet :)

"Mer" som i flere kuldegrader enn xxx :-) hehe. Da skjønner du hvorfor regning med negative fortegn var noe jeg "hatet" på ungdomsskolen og i 2MN den gang matematikken het det 😬

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 9.2.2016 den 18.55, Walle skrev:

Er vel rimelig individuelt vil jeg tro.   
Nesehårene til @elgen fryser jo ved ca -8, altså ca 4 grader varmere enn det du tror nesehårene dine fryser ved.

Testet nå når det var "Ekstremkulde" i Oslo, rundt - 17 iflg vindus-termometeret, og da frøs ikke nesehårene mine :)

Jeg synes faktisk når der er -17 i Oslo er det et sant h....å ferdes i nede i byen. Bodde et par år i Oslo mens jeg gikk på skole og jeg var da vant med -20 til -30 fra der jeg kom fra. Må ærlig innrømme at når gradestokken i Tigerstaden krøp nedover mot den blå skalaen så føltes det ille, foretrekker heller -20 her i nord hvor det er tørt kontra -1 grad i tigerstadens sentrum.

Så -17 i oslo er jeg helt enig med deg i, det er ekstremkulde og nå gjør jeg faktisk ikke narr av søringan heller.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Nimrad skrev:

Jeg har leeeeenge vært på utkikk etter en analog (les: trenger ikke batteri) som viser min/max. Utrolig hvor vanskelig det skal være å finne en sånn, men enn så lenge bruker jeg den som er i posten til @kmgrime rett over.

Jeg bruker denne, ikke veldig nøyaktig antagelig men fungerer ok

http://m.clasohlson.com/no/Vindustermometer/Pr244372000

Endret av qwer993
Viser ikke min max nei
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, rbhelle skrev:

Jeg synes faktisk når der er -17 i Oslo er det et sant h....å ferdes i nede i byen. Bodde et par år i Oslo mens jeg gikk på skole og jeg var da vant med -20 til -30 fra der jeg kom fra. Må ærlig innrømme at når gradestokken i Tigerstaden krøp nedover mot den blå skalaen så føltes det ille, foretrekker heller -20 her i nord hvor det er tørt kontra -1 grad i tigerstadens sentrum.

Så -17 i oslo er jeg helt enig med deg i, det er ekstremkulde og nå gjør jeg faktisk ikke narr av søringan heller.

OT, men likevel:

Dette kan jeg skrive under på. Få steder hvor jeg synes det har vært så surt og kaldt når jeg har gått bortover Schweigaards gate på vei hjem da jeg bodde i Gamlebyen.Dette har nok flere forklaringer som dels har med topografien rundt om Oslogryta samt nærheten til fjorden. Nei takke meg til 20 deilige blå her på Hedmarken :-) det er bare deilig!

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 år senere...

Hei! Ser denne tråden er flere år gammel, og lenkene til kjøp utdaterte. Er det noen som har tips til temperaturmålere på telttur?
Jeg har vært fornøyd med denne fra ClasOhlssons, fordi den kan måle temperatur både inne i teltet og utenfor, samt lagre maksimums- og minimumstemperatur. Men nå har jeg «slitt ut» to stykker, er lei av at ledningen knekker på samme sted og målingene faller ut. 
Noen som har ønsket seg det samme og funnet en løsning? 

2FB0C975-3AA0-452C-8526-29B2C0FD4BD2.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jorun74 skrev (3 timer siden):

Hei! Hvordan funket dette termometeret, som du kjøpte? Ser at Jula selger det fortsatt. 

 

Hei, det var dårlige saker og gikk fort i stykker.. Løsningen er nok garmin tempe 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

K-nitraM skrev (21 minutter siden):

Hei, det var dårlige saker og gikk fort i stykker.. Løsningen er nok garmin tempe 

Takk for tilbakemeldingen!

Jeg er ute etter noe enkelt, og har ingen andre Garmin-enheter. Kanskje et gammeldags kjøleskapstermometer gjør nytten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

belowyn skrev (På 26.4.2021 den 11.13):

Jeg har to stk RuuviTag https://ruuvi.com/ruuvitag/ og bruker de mot app på mobilen. Synes de har vært fine, men de koster jo litt.

Beholder disse historikken selv om de ikke er koblet til mobiltelefonen? Jeg liker å ha telefonen i flymodus når jeg ikke bruker den, men en liten slik dings hadde jo vært morsom å bare ha liggende for statistikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thomas E skrev (4 timer siden):

Beholder disse historikken selv om de ikke er koblet til mobiltelefonen? Jeg liker å ha telefonen i flymodus når jeg ikke bruker den, men en liten slik dings hadde jo vært morsom å bare ha liggende for statistikk.

Nei. I bakgrunnsmodus rapporterer den vel hvert 15. minutt via bluetooth. Det er mulig å ha mobilen i flymodus, og så kun aktivere BT. Da trekker den veldig lite strøm.
Det kan selvsagt ha kommet oppdateringer i appen, men sist jeg brukte mine (i fjor), så hadde ikke enhetene eget minne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.