Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvor mye klær på i soveposen?


Anbefalte innlegg

Jeg er en skikkelig frysepinne, og sover alltid med klær på innendørs. På teltturer kjører jeg gjerne på med ullundertøy og doble ullsokker (forsvarets), og blir fremdeles kald. Gjør jeg det helt feil? Nå skal det sies at sovesystement har vært en smule under par, og jeg er på jakt etter en bedre sovepose. Men jeg liker tanken på "layering" også i soveposen, fordelen med all ullen er at jeg er aldri klam, bare kald.

Hva har dere på dere i soveposen høst/sommer/vår, dere felles frysepinner?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Uten å være noe ekspert så vil jeg tro at det er en dum ide å ha på seg for mye klær i soveposen. Grunnen er at det er jo kroppsvarnen din som varmer opp soveposen, og hvis du har for mye klær på så vil ikke varmen slippe ut. Det samme gjelder egentlig på føttene, for hvis du har for mange lag sokker, så vil ikke varmen slippe inn til føttene heller. Et tynt lag bør holde. 

Du kan jo heller prøve flasker med varmt vann i. Eller silkepose, bedre liggeunderlag, legg en jervenduk eller dunjakke over, husk å gå på do, osv. Er mye du kan gjøre for å holde på varmen. Prøv å vær varm før du legger deg. Det kan du enkelt gjøre ved å jogge rundt i noen minutter. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, winter&waar skrev:

Jeg er en skikkelig frysepinne, og sover alltid med klær på innendørs. På teltturer kjører jeg gjerne på med ullundertøy og doble ullsokker (forsvarets), og blir fremdeles kald. Gjør jeg det helt feil? Nå skal det sies at sovesystement har vært en smule under par, og jeg er på jakt etter en bedre sovepose. Men jeg liker tanken på "layering" også i soveposen, fordelen med all ullen er at jeg er aldri klam, bare kald.

Hva har dere på dere i soveposen høst/sommer/vår, dere felles frysepinner?

Er ganske frysepinn, men minst mulig klær i soveposen. Stort sett ett lag ull og et par sokker, vanter, samt balaklava. Hvis det er kaldt ute, mindre på sommertur. 

Tenker det er bedre å løse problemet med et skikkelig liggeunderlag eventuelt 2 (bamse under et oppblåsbart) og en sovepose beregnet for litt kaldere netter.

Spise godt og bevege seg litt så man ikke er kald når man går i posen. Våkner jeg av at jeg fryser likevel .. er jeg en slik som drar rundt på en jerven Hunter og da brer jeg denne over soveposen som en dyne.

Sånn michelinmann-følelse innesperret i en sovepose takler jeg ikke.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med tanke på levetiden til en sovepose så bør man enten ha heldekkende undertøy på seg eller bruke en soveposeliner. Langarmet undertøy kombinert med stilongs og sokker gir etter min erfaring en svært tydelig effekt på varmen sammenlignet med kun truse og t-skjorte.

Dersom det er nødvendig med mer enn dette så trenger man en bedre sovepose eller i det minste en tilstrekkelig soveposeliner. Man bør ha litt slingringsmonn på temperaturen i soveposen dersom værmeldingen skulle slå feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel litt delte meninger om dette, men jeg kan jo fortelle litt om hva som fungerer for meg.

For det første er det jeg som skal være varm, ikke soveposen. Det er klart at dersom du har på dunjakke i posen, vil temperaturen mellom jakken og posen bli lavere. Men med unntak av hendene befinner jeg meg i jakken, og er mer opptatt av temperaturen her.

På helgeturer vinterstid liker jeg best å kunne pakke så lett og liten sekk som mulig. Da blir det mindre slit opp bakker, og mer kos ned. Da kan jeg ikke ha både stor sovepose, og nok klær til å ha det greit i leiren.

Jeg må derfor ofte bruke dunjakken som en del av sovesystemet for å ha det varmt nok. Dunjakken ville jeg ikke vært foruten. Da jeg kjøpte denne, falt valget på mountain Equipment K2. Den er veldig god og varm, når jeg tar på meg denne føler jeg meg nokså udødelig mtp temperatur og vind. Men den veier omtrent det samme som soveposen! Soveposen jeg helst bruker er en western mountaineering ultralight. Veldig bra på vår og høst, komforttemperatur på minus 7 grader.

Denne pluss dunjakke tar jeg med dersom yr ikke melder kaldere enn minus 20 på natten. Har brukt dette i minus 25 grader, det gikk greit men ikke mer.

Meldes det kaldere blir det pulk og stor fiberpose. Kommer gjerne til å spandere på meg en varmere dunpose en gang, men foreløpig er det dette som er opplegget.

En viktig ting med klær på i posen er jo at det ikke må være trangt. Blir isolasjonen klemt flat, enten det er ull, dun eller fleece, vil det ikke isolere noe særlig. Ofte ligger jeg med dunjakken på, og soveposen delvis igjen. Er det veldig kaldt snur jeg soveposen 90grader slik at glidelåsen havne under meg, og lukker igjen til midt på ryggen ca, da blir den øvre del av posen liggende over meg som et teppe. Jeg syns det fungerer  bedre enn å legge dunjakka over posen, men det er meg.

På vinterstid må en jo ofte smelte snø for å få vann. På en helg har jeg nok drivstoff med, så jeg spanderer et oppkok på vannet, og har oppi flaske. Som regel har jeg to 1l nalgene flasker med meg, da har jeg til frokost pluss en liter å gå med. Trenger jeg mer er det bare å smelte en liter til på morgenen.

Den ene flaska har jeg et neoprentrekk til, da holder den en god lunk til morgenen når jeg har den i posen. Pleier å ha denne ved bena. Dersom det er kaldt tar jeg den andre på innerlommen på jakken, gjerne med en sokk eller hanske på. Viss jeg ikke bruker noe isolasjon på flaskene (neoprentrekk, sokk eller hanske), holder de ikke på varmen gjennom natten. Dette avhenger selvsagt av temperaturen, men det er deilig å våkne noenlunde varm.

Ellers er det viktig å legge seg varm, mett, og ferdig med dobesøk. En pisseflaske er gull verdt, men jeg går nok glipp av noen flotte stjernehimmeler.

En må jo bare prøve seg frem. I mitt hode er det bare tøys å ligge å fryse, med varme klær i sekken. Ta de på, bare det ikke blir trangt.

Skal du på ekspedisjon eller langtur blir dette med varmeflasker mest sannsynlig en dårlig løsning mtp drivstoff forbruk. Men på en (lang)helg syns jeg dette er bra. Primusen surrer og går et par timer på kvelden uansett.

Ellers kan jeg nevne at det siste 1,5 år har jeg hjemme brukt kun dynetrekk på sommeren, og en tynn sommerdyne på vinteren. Jeg fryser mindre med dette nå enn i begynnelsen, så det har nok hatt en effekt. Kroppen har blitt vant til å sove i en lavere temperatur. Havner jeg under konas vinterdyne, holder jeg på å dø av varme.

Men dette fungerer for meg, det er ikke sikkert andre syns det er en god løsning. Det er klart at livet er lettere med varm nok sovepose, men kan jeg pakke en liten og lett sekk i steden for pulk eller stor sekk syns jeg det er verdt litt plunder og ubehag.

Ellers er det viktig å pakke etter tur, føre og værmelding. Er det bikkjekaldt, 50cm nysnø og jeg skal sitte i teltet å skrøne, blir det gjerne en kort tur med alle fasiliteter i pulken:)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår heller ikke logikken med at det skal bli varmere i en sovepose om man har mindre klær. Poenget er jo at man skal forsøke og holde på så mye av kroppsvarmen som mulig (unngå tap av varme) - det er ikke noe poeng i å varme opp soveposen med kroppsvarmen. Jo flere små luftlag som dannes mellom kroppen og ytre barriere jo mere isolert blir man, ergo det oppstår mindre tap av kroppsvarme ut til omgivelsene.

Hvis alle forutsetninger var like vil man derfor bli varmere i en sovepose med et lag ull undertøy + et lag dun yttertøy kontra naken i samme posen - logisk.

Er generelt veldig ening med @incognito sin post over her :)

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutes ago, Trond Arvid Hagen said:

Min erfaring er og ha på meg kun tykke ullsokker og ei lue, blir lettere kald med masse undertøy en når jeg ligger i kun boxeren sokker og lue. det er kroppen som varmer opp posen, og med klær på så går den oppvarminga tregere (min teori)

Da får vi være enige om å være uenige :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, Trond Arvid Hagen skrev:

Min erfaring er og ha på meg kun tykke ullsokker og ei lue, blir lettere kald med masse undertøy en når jeg ligger i kun boxeren sokker og lue.

Det betinger at du har en sovepose som er varm nok:-) Men jeg ville uansett foretrukket et lag med undertøy, for å spare posen for svette, og noe fuktighet. Det er litt mer omstendelig å vaske en dunpose enn dynetrekket hjemme. (har jeg hørt).

Jeg velger gjerne en kaldere sovepose for å spare vekt og volum, og benytter meg av øvrig isolasjon jeg har med meg på tur.

Når du putter inn mer isolasjon, så vil temperaturen gradvis synke utover isolasjonen. Soveposen føles da kaldere. Det blir det samme som om du har en veldig tykk pose, hadde du tatt hånda inn i midten av isolasjonen vil det være kaldere der.

Igjen, det er personen i posen som skal være varm, ikke posen. Men det føles nok mer behagelig å ligge med mindre tøy i en varm pose enn med mye tøy i en kald pose. Delvis fordi du mister hud mot hud varmen, men jeg tror det ligger litt i hodet og. Hendene ligger gjerne i selve posen hvor det er litt kjølig, og ikke under det isolerende tøyet hvor temperaturen er grei.

Smak og behag, jeg vil ikke spandere penger og gram på soveposer som er varme nok til alle årstider når jeg kan justere dette med klær jeg alikevel har med meg.

Men igjen, jeg pakker etter tur/ føre/ værforhold, så det varierer jo hvordan jeg gjør det. De fineste vinterturene har jeg med lett sekk, lange dager på ski og fine nedkjøringer. Da syns jeg det er verdt det å knipe inn litt ekstra på komforten.

 

 

 

 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg har rett, hvilket jeg har, så har @incognito og @Tor-Erik-L-77 rett.

Nei, altså, alvorlig talt: Dette her er stort sett grunnleggende fysikk: Mer isolasjon = mindre varmetap, ergo er flere lag med luft > enn færre lag med luft (selvfølgelig kombinert med tykkelsen på disse lagene), så sant isolasjonen ikke blir unødig komprimert. Subjektive "følelser"/oppfatninger/opplevelser eller anekdotiske erfaringer som skulle tilsi annet, må nok i denne sammenhengen tilskrives alle de andre faktorene for "opplevd" varme, e.g. matinntak, forbrenning, fuktighet, "(tisse-)trengsel" osv.
 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, pahatlem skrev:

Hvis jeg har rett, hvilket jeg har, så har @incognito og @Tor-Erik-L-77 rett.

Nei, altså, alvorlig talt: Dette her er stort sett grunnleggende fysikk: Mer isolasjon = mindre varmetap, ergo er flere lag med luft > enn færre lag med luft (selvfølgelig kombinert med tykkelsen på disse lagene), så sant isolasjonen ikke blir unødig komprimert. Subjektive "følelser"/oppfatninger/opplevelser eller anekdotiske erfaringer som skulle tilsi annet, må nok i denne sammenhengen tilskrives alle de andre faktorene for "opplevd" varme, e.g. matinntak, forbrenning, fuktighet, "(tisse-)trengsel" osv.
 

Tja, subjektive følelser og opplevd varme. Vi snakker vel fysikk og kjemi på noen punkter her:cool:

Er du mer fuktig enn vanlig, bruker kroppen mer energi enn vanlig på å fordampe/ trenge vekk dette.

Har du masse væske/ fast masse i tarmsystemet/ urinblære, vil kroppen bruke energi på å holde dette på kroppstemperatur. I tillegg til ubehaget.

Spiser du varm mat før du legger deg tilfører du kroppen varme, og energi. I tillegg genereres det varme av fordøyelsesprosessen (arrester meg gjerne her).

Mangen bekker små, jeg har erfart at dersom jeg tar hensyn til alle disse tingene får jeg en bedre natts søvn.

Ellers enig:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, incognito said:

Tja, subjektive følelser og opplevd varme. Vi snakker vel fysikk og kjemi på noen punkter her

Jaaaa, var jo akkurat det som var poenget mitt, også, da :ermm: Men jeg ordla meg krøkkete, jeg ser det.

Jeg mente at de som sier at "jeg opplever at.." eller "for meg så føles det...", feiltolker sine egne erfaringer, og ikke regner inn de rent fysiske variablene vi opererer med når vi diskuterer varmetap, varmeproduksjon (forbrenning) og isolasjon: Termodynamikkens første og andre lov, lixm.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, incognito said:

Tja, subjektive følelser og opplevd varme. Vi snakker vel fysikk og kjemi på noen punkter her

Jaaaa, var jo akkurat det som var poenget mitt, også, da :ermm: Men jeg ordla meg krøkkete, jeg ser det.

Jeg mente at de som sier at "jeg opplever at.." eller "for meg så føles det...", feiltolker sine egne erfaringer, og ikke regner inn de rent fysiske variablene vi opererer med når vi diskuterer varmetap, varmeproduksjon (forbrenning) og isolasjon: Termodynamikkens første og andre lov, lixm.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Vrimmel skrev:

Med tanke på levetiden til en sovepose så bør man enten ha heldekkende undertøy på seg eller bruke en soveposeliner. Langarmet undertøy kombinert med stilongs og sokker gir etter min erfaring en svært tydelig effekt på varmen sammenlignet med kun truse og t-skjorte.

Dersom det er nødvendig med mer enn dette så trenger man en bedre sovepose eller i det minste en tilstrekkelig soveposeliner. Man bør ha litt slingringsmonn på temperaturen i soveposen dersom værmeldingen skulle slå feil.

Jeg forstår tankegangen med en liner, men skjønner ikke helt hvorfor en skal ha heldekkende undertøy med tanke på levetiden, er det på grunn av svette?

Selv foretrekker jeg minst mulig klær, men når det er kaldt har jeg ofte hatt en liner og/eller fleecesovepose, det blir vel egentlig et slags lag på lag system..

Uansett vil jeg anbefale "å være aktiv i posen" når du legger deg. Med det mener jeg at du bør bevege på deg og ikke ligge strak ut og tenke over hvor kald posen er inni.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, pahatlem skrev:

Jaaaa, var jo akkurat det som var poenget mitt, også, da :ermm: Men jeg ordla meg krøkkete, jeg ser det.

Jeg mente at de som sier at "jeg opplever at.." eller "for meg så føles det...", feiltolker sine egne erfaringer, og ikke regner inn de rent fysiske variablene vi opererer med når vi diskuterer varmetap, varmeproduksjon (forbrenning) og isolasjon: Termodynamikkens første og andre lov, lixm.

 

Hehe, ok, tog an!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Det er luft i bevegelse som transporterer varme. Motsatt så er det stillestående luft som isolerer. Derfor vil samme sovepose føles varmere på en stor enn en liten person (når alt annet er likt, hvilket det vel aldri er), fordi den lille personen i større grad vil ha luft i bevegelse rundt kroppen. Derfor vil en liten person ha større behov for ekstra klær på seg enn en større person, i samme soveposen.

Innvendig posevolum ift kroppsvolum bør derfor tas med i diskusjonen om klær i posen. Noen soveposer har strikker som trekker soveposen inntil kroppen, som jeg synes kan ha en viss effekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nær sagt samme hvor bra soveposen er så kan man fryse med et dårlig liggeunderlag, da hele kroppskontakten med bakken blir en kuldebro. Her blir jo posen komprimert slik at enten to gode eller et virkelig godt liggeunderlag er av største viktighet når temperaturen i bakken kryper nedover. Bamse + oppblåsbart underlag gjør susen. 

Ullundertøy på kroppen og ullsokker eventuelt varm liner holder posen renere og gir litt ekstra varmepiff i posen. . 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Gauken skrev:

Jeg forstår tankegangen med en liner, men skjønner ikke helt hvorfor en skal ha heldekkende undertøy med tanke på levetiden, er det på grunn av svette?

Selv foretrekker jeg minst mulig klær, men når det er kaldt har jeg ofte hatt en liner og/eller fleecesovepose, det blir vel egentlig et slags lag på lag system..

Uansett vil jeg anbefale "å være aktiv i posen" når du legger deg. Med det mener jeg at du bør bevege på deg og ikke ligge strak ut og tenke over hvor kald posen er inni.

Heldekkende undertøy er et alternativ til soveposeliner da de har mye av den samme effekten.

Det er ikke bare pga svette og hudavfall, men undertøy har også mindre friksjon mot soveposenstoffet enn hud, og sliter mindre på stoffet. Dette er vel kanskje mer viktig for oss som lette soveposer med litt tynne stoffer enn om man har en mer solid variant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har heller aldri forstått de som mener at minst mulig klær skal holde deg varmest I soveposen, strider mot både fysikk og logikk. Men når det er sagt bør en velge sovepose med temperaturgrense som ikke krever at du har på deg alle klær for å holde varmen, for da har du ingen sikkerhetsfaktor om det skulle bli mye kaldere enn planlagt. Husk også at det er mye å hente på lue, hansker og ekstra sokker samt isolering fra underside før en presser seg ned I soveposen med dunjakke etc.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, Kristian den ukristne skrev:

Har heller aldri forstått de som mener at minst mulig klær skal holde deg varmest I soveposen, strider mot både fysikk og logikk. Men når det er sagt bør en velge sovepose med temperaturgrense som ikke krever at du har på deg alle klær for å holde varmen, for da har du ingen sikkerhetsfaktor om det skulle bli mye kaldere enn planlagt. Husk også at det er mye å hente på lue, hansker og ekstra sokker samt isolering fra underside før en presser seg ned I soveposen med dunjakke etc.

Jeg tror det er en myte som har oppstått fordi en blander anvendelsen av flere råd. Det å kle på seg for mye i soveposen, eller under dynen, er veldig dumt om du kommer uten ifra og inn i et varmt telt/rom slik at en isolerer kulden inne. Det som isolerer kulde ute isolerer det også inne. Og dersom du er iskald innvendig, sulten og tissetrengt så tar det en stund før kroppen varmer seg opp. I tillegg tror jeg mange glemmer det at rådet om å kle av seg før man legger seg i posen er for å få av de fuktige klærne, men delen om å ta på seg tørt har kanskje gått i glemmeboken. Eller kanskje de har deler av rådene om å tørke klær i soveposen igjen fra militæret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fin tråd, den logiske bristen der har jeg lurt på en stund. For min del funker soveposen ned til så mye som jeg har prøvd å ligge ute i, på alt annet enn ned mot bakken. Ergo er det vel ikke posen det står i. Greit å få bekreftet nok en gang, det også. :) Takk til alle som tør å stille så enkle spørsmål, det er alltid flere som lurer. ;)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en termoskjørt som er veldig fin å bruke i soveposen! Gir varme der det trengs. Anbefales til alle som fryser. 

Og at bruke en fleecejacke i soveposen er også helt greit. Både fleecejacke og termoskjørt er ting som jeg alikvel har med på tur så de gjenerer jo ikke noe extra vikt. Er jo deilig å bare bære sommer soveposen og ikke vinter soveposen. Undertøy bruker jeg i stort sett alltid, like mye for at beskytte soveposen, som for varme. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For noen år siden hadde vi en lang diskusjon om det samme.

Der kom @kryk med en videnskapelig tilnærming til problemet  som sikkert er gyldig i dag også

 

For min egen del er minst mulig klær inni soveposen mest behagelig. Om jeg ligger i ull undertøy og har en våt Gore-Tex bukse liggende - og ellers bare en lett tørr turtøybukse som ekstraplagg, så hjelper det ikke å ha på en tøybukse. Men fleecejakke kan hjelpe, men det føles ikke behagelig å sove med mye klær.

Var en som gikk Norge på langs som gikk uten sovepose på sommeren - skulle sove med mye klær - det var liten suksess i Børgefjell med nattefrost..

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ligger som regel med minst mulig klær. Unntak er sommersesong da jeg bruker posen mest som dyne. Da har jeg ulltrøye på siden jeg ofte logger med armer utenfor posen.

det jeg har av erfaring med klær på er at det kan bli for mye. Har man en god og varm pose bør det være nok. Har et par ganger vært litt kald om kvelden og da lagt meg med klær på. Siden man ofte svetter lìtt om natta så har det da blitt for varmt etter jeg har sovnet. Da har jeg våknet etterhvert fordi jeg fryser. Da har trøye ofte blitt litt rå. Da har det blitt varmere når jeg har tatt den av så jeg ikke har det fuktig inntil kroppen. Er vel ikke så mye fukt som skal i et plagg før det stjeler varme.

så etter de gangene legger jeg meg med minst mulig og så tar jeg heller på en trøye hvis jeg våkner av at det er litt kjølig. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.