Gå til innhold
  • Bli medlem

Tips ønskes angående helårstelt


krofarn

Anbefalte innlegg

Jeg ønsker å kjøpe et telt som kan brukes til alle årstider. Gjerne med strommatter. Har prøvd å lest meg litt opp de siste dagene men synes det er en liten jungel der ute. Tenker at vekt er en viktig faktor på hvilket telt jeg ønsker. Tenker at det skal være et tremannstelt. 

 

Har dere tips så mottas dette med takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du gjør det vanskelig for deg selv med disse kriteriene. Skal det kunne brukes på høyfjellet vinterstid og du ønsker stormmatter blir det ikke noe lett telt. Da må du regne med 4-5 kilo. 

Jeg ville kjøpt et telt til det bruket du tror det blir mest av. For de fleste er det tre-sesongs. Så kan du heller kjøpe et dedikert vintertelt senere. 

Hva er budsjettet? 

Et alternativ kan kanskje være Helsport Fjellheimen Xtrem. 

Endret av whistler
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er delte meninger om hvorvidt stormmatter er nødvendig på et vintertelt. Personlig ser jeg ikke på det som et krav, men du bør finne et telt der ytterduken går helt ned i til bakken. Da kan du lett måke litt snø rundt teltet hvis det er behov for det. Stormmatter kan gi litt dårligere lufting siden det blir så tett.
Hilleberg Keron 3 er et solid og romslig telt, med rette gavler i innerteltet. Helsport Fjellheimen Xtrem er også et robust telt, og det har stormmatter. Men der skrår innerteltet i bakenden, og det kan jeg ikke fordra (men det er meg...).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den orginale utgaven av Fjellheimen 3-Camp har 2 store ventiler godt i høyden av teltet. Har brukt dette teltet flere ganger på vinterstid uten problemer. X-trem er noe forsterket og inkl stormmatter. Men dette teltet er også vesentlig tyngre. Bare sørg for teltet leveres med DAC-Featherlite stenger. Hvis ikke sender du en mail til Helsport hvor de sender deg disse uten spørsmål annet en din postaddresse. Helsport sine egne stenger er like sprøe som en flak potetgull.. Heldigis har de skjønt dette. Men noen av deres selvsmidde teltstenger ligger fremdels igjen i enkelte telt.

Har ikke sett fordeler med stormmatter enda. Det tar tid å brette de ut og de veier betydelig mere. Du legger litt snø rundt teltet ditt uansett med spaden.

Endret av Mørkeblå
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stormmatter kan være greit noen ganger på vinteren, men er i veien og samler vann når det ikke er snø. Foretrekker selv telt uten stormmatter, selv om det noen få ganger har kommet litt fokksnø inn i forteltet. 

Det er mange telt å velge mellom, men det er ikke så vanskelig som det kan virke. For telt til bruk om vinteren, og generelt for fuktige norske forhold ville jeg holdt meg til telt der ytterduken settes opp først, og helst samlet med innerteltet. Har gode erfaringer med Helsport, Hilleberg og Terra Nova. De fleste teltene vil gjøre jobben, ingen er perfekt og det er mest et spørsmål om hvilke du liker best.

For et relativt lett telt som skal brukes hele året ville jeg vurdert Hilleberg Katium eller Namatj i GT versjon, eller Helsport Fjellheimen eller Fjellheimen X-trem (Fjellheimen uten stommatter har samme duk som x-trem, og er mer behagelig priset). Som Bjørn J skriver er Fjellheimen lav i bakkant. Selv valgte jeg Hilleberg Katium GT siden det gir best plass, har rette vegger i begge ender, har god ventilasjon og fikk et godt tilbud. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.