Gå til innhold
  • Bli medlem

Sykkelbukse, IKKE tights


tusjmann

Anbefalte innlegg

Noen som har tips til en god sykkelbukse. hovedsakelig for jobbsykling 35km/dag. Jeg er allergisk mot tights, så det må være bukse. Ser at veldig mange bruker Norrøna Fjørå, er den så bra? Har tenkt litt på langrennsbukse, kanskje det er tingen? Vindtett foran og greier.

Bruker i dag en softshell turbukse som jeg i grunnen er veldig fornøyd med. Tørker fort, lett, elastisk, relativt vindtett men god pusteevne. Utfordringen med den er at den har en tendens til å ville vikle seg inn i fremdrevet. Det finnes noen løsninger for det, men det er nå tid for å finne ny bukse likevel.

Kompetansen på dette eminente forum pleier å gi gode svar, utfordring er herved gitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jag köpte ett par 3/4 långa klätterbyxor för ändamålet. 3/4 är kalasbra rent allmänt, men nästan omöjliga att få tag i. Dessa byxor var dock så bekväma att jag började ha dom rent allmänt. Nya byxor måste fram, så jag köpte ett par vanliga "fritidsbyxor" på magasinet och kapade till lämplig längd.

Så, softshell är ingen dum idé. Köp ett par lämpliga och kapa till 3/4 längd.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg syklet (sommer og vinter) så prøvde jeg litt forskjellig type kledning..

Jeg syklet vell og merke Downhill, og erfaringsmessig er det litt andre type klær til forskjell fra å sykle langs veg osv. Det jeg fant ut som er en fellesnevner er at sweetprotection produserer veldig gode klær av alle sorter. Siste jeg kjøpte fra dem var en sykkeljakke beregnet for enduro om jeg ikke tar helt feil, den var knallgod på litt fuktigere dager. Og shortsene dems er helt rå!

Siden du spør på denne årstiden regner jeg med du skal ha bukse, og når jeg syklet brukte jeg konsekvent bukser til cross / MX. De buksene er til dels vannavstøtende, og tåler en trøkk om du sku tryne. Dur i vegen til nærmeste motorsykkelbutikk så finner du deg ei cross bukse.. padding i rompa har de og :)  
(Heller litt sår på låra av sømmene, enn tights)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker Fjørå langbukse til sykling om sen høst og vinter, og bruker Fjørå shorts om sommeren. Det er gode bukser, men du får mer bukse for pengene om du kikker på f.eks. Endura (selges bla. gjennom bikeshop.no). De har mange ulike modeller, er solide, og er laget først og fremst til sykling så du slipper problemer med buksebein i tannhjul.

Endret av ArveS
typo
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, ArveS skrev:

Jeg bruker Fjørå langbukse til sykling om sen høst og vinter, og bruker Fjørå shorts om sommeren. Det er gode bukser, men du får mer bukse for pengene om du kikker på f.eks. Endura (selges bla. gjennom bikeshop.no). De har mange ulike modeller, er solide, og er laget først og fremst til sykling så du slipper problemer med buksebein i tannhjul.

Ser det er mange Endura bukser på bikeshop ja.. Sympatiske priser. Kanskje jeg skulle prøvd en sånn? Singletrack buksen virker fornuftig.

 

28 minutter siden, Johan2000 skrev:

Köp ett par lämpliga och kapa till 3/4 längd.

Den skjønte jeg ikke.. hvorfor ikke full lengde? Blir vel kaldt på ankelen evt? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spør som jeg har vett til... går det ikke an å slå en sånn "linjalrefleks" rundt leggen for å unngå at buksa går i drevet? Dersom buksetypen du bruker forøvrig er god, mener jeg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, smgj skrev:

Jeg spør som jeg har vett til... går det ikke an å slå en sånn "linjalrefleks" rundt leggen for å unngå at buksa går i drevet? Dersom buksetypen du bruker forøvrig er god, mener jeg?

Har mista en del av de refleksene ja. Har også bøyler man får kjøpt til formålet, men de har en tendens til å bli glemt. Nå som buksa er utslitt, så tenkte jeg at jeg skulle spandere på meg bukse beregnet for formålet, det burde gi rom for forbedringer :).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foreslår at du får deg borrelåsrefleks f.eks. fra XXL istedenfor linjalrefleks, så har du løst problemet med bukse i drevet ihvertfall.

https://www.xxl.no/bits-refleksstrikk-black-reflex/p/1096536_1_style

Står strikk, men er borrelås. Bukse skal jeg ikke si så mye om, men mitt tips blir en stretchbukse eller treningsbukse du liker. Casall har en god en, eller Bergans Krosso hvis du vil ha noe man kan bruke i friluftsliv, begge har XXL igjen. (skulle tro det var reklame, men nei.)

Edit: Virrma sitt forslag med skibukse er heller ikke dumt, så lenge det ikke blir for varmt ;)

Endret av ostr
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det viktigste er nok at du kjøper en bukse som er beregnet på sykling. De er forsterket i skrittet. Andre bukser som ikke er beregnet på sykling har en tendens til å ryke ganske fort i skrittet. De fleste sykkelbukser har også padding i skrittet. Dette er bra hvis du har et moderne  sykkelsete. Disse setene er ofte smale og harde og sliter sterkt på stoffet i buksa, og hvis du ikke er så vandt til å sykle så får du gnagsår bak. Det finnes noen regnbukser som er beregnet på sykkel, og de har ofte strammemuligheter nederst på leggen for å hindre at stoffet kommer inn på kjedet. 

56a8db796b070_SykkelItalia1.jpg.a9d768ad

Noen som kjenner igjen denne plassen? 

Legg til en del snø og skift ut sykkelen med langrennsski, så er veien opp mot venstre starten på den berømte "monsterbakken" hvor norske skiløpere fikk brynt seg mot verdenseliten i Tour de ski 2016.

Jeg tror jeg foretrekker sommer og sykkel i stedet for vinter og ski.

Endret av REs
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et rimelig alternativ som er vanntett og har godt med reflekser er Altura Night Vision Waterproof Overtrousers. (Wiggle trekker fra VAT og gir gratis frakt ved kjøp over 35GBP, mener jeg.)

Har forrige versjon av denne, og kan si at materialet er vanntett men ikke er veeeldig pustende, den er svært romslig (målene som oppgis på livvidde for XL kan teoretisk økes med nesten 20 cm pga elastisk liv). Formsydde knær mhp sykling. Benlengden kan endres i tre nivåer ved bretting av nedkant og festing med trykknapper. Benvidden ved legg endres med borrelåshemper. Bak på leggen er vertikal glidelås med borrelåsklaff. Ser at baklommen med borrelåsklaff som jeg har er forsvunnet, men det er visst kommet inn en glidelås for tilgang til lomme i buksen under istedet. Refleksmønsteret er også endret, definitivt til det bedre på framsiden. Min bukse holdt i tre år (kun bruk i kaldsesonger, når det er varmere er vannkjøling av lårene helt greit :) ) før jeg måtte begynne å lappe litt. Ingen spesielle forsterkninger så vidt jeg kan se, ei heller noe polstring.

Kort sagt en rimelig og ukomplisert overtrekksbukse, som jeg synes er grei å ha rundt nullpunktet på termometeret. Noen vil nok synes at den er i overkant "baggy".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det aller viktigste jeg vil anbefale er som REs sier; kjøp en ordentlig sykkelbukse til å ha innerst! Det burde vært flere utropstegn. Helst en med seler.

Jeg regner med at det knyter seg i vrangviljen mot tights, men følg med ;-):

Innerst på kroppen bruker du en kort sykkeltights med seler (da sklir den ikke ned) slik at du unngår å bli sår. Denne skal være innerst og ikke noe boxer innenfor, da boxer øker friksjonen og du lett blir sår. Da sitter du godt og utenpå der kan du putte nær sagt hva som helst, men stoffet som gnikkes mot setet blir fort slitt så derfor anbefaler jeg kraftige sykkelshorts fra f.eks. Norrøna og Sweet - eller noen andre. Selv har jeg en gammal Fjørå-shorts som aldri blir utslitt. Det kan være du må kjøpe en langbukse for kalde dager og jeg tror Norrøna har alternativ der. Viktigste er innsnevringsmuligheter nederst på foten slik at buksen ikke vikler seg inn i drevet. Den bør også være vindtett.

Jeg hadde samme diskusjonen med meg selv for mange år siden; tights, bukse/shorts eller en kombi, og jeg bruker nå det som jeg mener er best til mitt bruk. Tights på landevei gir god bevegelighet og komfort. Helt enkelt. På sti kjører jeg som over med kort sykkelshorts og shorts utenpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Jeg har er en ski/trenings bukse fra Bjørn Dælig som jeg er veldig fornøyd med. Den er vind tett på framsiden og god å luftig på baksiden av bena. Om vinteren bruker jeg bare en tynn stilongs under skibuksa, veldig fornøyd!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk ut endura firefly. Borrelås ved ankelen og midt på leggen. Glidelås til 2/3 opp på leggen. Har brukt et par på både landeveissykkel og terrengsykkel. Koster 500-600kr på cyclecomponents. Endura har mye bukser som ikke bare er en simpel overtrekksbukse. De har løsninger tiltenkt bruk sammen med sykkel:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.