Gå til innhold
  • Bli medlem

Gore-Tex....


GeiHar

Anbefalte innlegg

Hvorfor i all verden har i stort sett alle skoprodusenter Gore-Tex i fjellsko!!

Etter mange år i hård tjeneste hos meg, må jeg desverre kjøpe nye fjellsko... Til min forferdelse ser jeg att i stort sett alle har Gore-tex. Min erfaring med trekking/fjellsko med gore tex er att føtterne lukter ekstremt moden gorgonzola etter en stund... Er det noe jeg misser eller er det så dårlig som jeg har erfart.

Kom med deres erfaringer, tips og råd.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tviler på at GTX-membranen er skyld i at føttene lukter, jeg har i hvert fall ikke merket mer lukt i skoene med membran enn i de uten.
Men hovedproblemet med membran i sko er at de slites fort, og da blir du raskt våt på beina. Lærsko laget av kvalitetslær, og som smøres og vedlikeholdes skikkelig, er mye mer holdbare, men de blir også tyngre og kanskje stivere. Mange sier at sko med membran bare holder i 2-3 år hvis de brukes mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, GeiHar skrev:

Hvorfor i all verden har i stort sett alle skoprodusenter Gore-Tex i fjellsko!!

 

Marknadsföring. Många kunder efterfrågar detta.

Sedan finns det skor som marknadsförs som att dom är försedda med "Gore-Tex" fast dom inte alls är det. Har 2 par själv. Jättebra skor. Kinesiska.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Bjørn J skrev:

Jeg tviler på at GTX-membranen er skyld i at føttene lukter, jeg har i hvert fall ikke merket mer lukt i skoene med membran enn i de uten.
Men hovedproblemet med membran i sko er at de slites fort, og da blir du raskt våt på beina. Lærsko laget av kvalitetslær, og som smøres og vedlikeholdes skikkelig, er mye mer holdbare, men de blir også tyngre og kanskje stivere. Mange sier at sko med membran bare holder i 2-3 år hvis de brukes mye.

Kan være att du har rett. De skoene jeg har hatt med gore-tex ble sinnsykt hardt brukt i Frankrike og Argentina. i vesentlig varmere klima enn her. Skoene var helt utslitt etter en stund, men som sagt det verste var att det var helt umulig å få bort lukten....

Men i det hele tatt så tviler jeg på membraners funksjon i sko.. Gore-tex og lignende produkter funker jo pga damptrykk forskjell mellom innersiden og yttersiden av membranet. I en sko, med det fysiske trykket som legges på membranen i en sko, ser jeg ingen mulighet for det å fungere som det er tenkt. Alle har sikkert merket att man blir våt på skuldrene når man går i regn å har på seg gore-tex jakke og ryggsekk.. Eller, vi som er gamle nok til å huske bommulstelt i regn... Kontaktelasje. En finger i taket på teltet å det rant vatten gjennom teltduken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet kan oppstå med alle forede skotyper etter min erfaring. Det som skjer er at de ikke blir tørre fort nok og bakterier setter seg i foret. Seinere våkner disse til live hver gang skoen igjen blir varm og fuktig. Jeg vil tro at du er en av de som stort sett alltid er varm og god på føttene og kanskje også svetter litt på føttene. Da får du tilrettelagt for bakterier i foret - uansett om skoen er tett for fukt utenfra og inn.

Dette er en av grunnene til at jeg foretrekker rene lærstøvler uten for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorvidt noer er tull eller ikke vil jo komme an på personen og dens føtter. Det finnes selvfølgelig ikke en sko som passer alle, vi er veldig forskjellige. Høy/Lav rist, Svetter mye/lite, svake/gode ankler, fottyper og mye annet vil spille inn med tanke på valg av sko og matriale som passer for akkurat deg.

Om du er en personer som svetter mye på føttene og er plaget generelt med lukt så ville jeg vurdert skotøy som er mere i joggesko klassen, de siste årene er det kommet mange lette tursko som puster veldig godt men har forstærket såle i forhold til vanlige joggesko. Disse kan fåes med høy eller lav ankelstøtte. Disse skoene blir fort våte men tørker desto fortere igjen og er generelt mindre slitestærke. Men de lufter ekstremt bra og samler ikke opp så lett vondt lukt.

Helt i motsatt ende er jo de tunge og solide lærskoene, disse tåler mye og varer lenge. Blir ikke lett våte igjennom men når de først blir det tar de evigheter å tørke og de kan fort bli klamme inni.

Tredje alternativet er jo de mere klassiske turskoene i litt grovere syntetisk matriale som er en slags mellomting mellom joggesko og lærstøvler, som nevnt kan disse også "samle" opp endel fukt og bakterier over tid om du svetter mye. Gore-Tex er ikke magisk akkurat som heller ingen av de andre matrialene er det - alt har sin begrensing.

Man bør derfor prøve seg frem til å finne sko som passer til den personen som skal bruke dem, en genial sko for en kan være totalt feil for en annen :)

Endret av Tor-Erik-L-77
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal man ha en sko som holde vannet ute, så må nødvendigvis lukten forbli inne.. Fotsvette kan være et problem for noen, og da kan man kanskje vurdere en tynnere sko som ikke blir så varm? For eksempel en av de Lundhagsvariantene som bare har ett lag? De er av lær og har ikke membran.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprettet en lignende tråd i fjor da jeg måtte bytte ut de trofaste Alfa skoene mine i lær. De eneste skoene de hadde uten membran passet dårlig på foten så jeg måtte velge GTX for å få en solid sko med riktig form. Jeg har Haglöfs i nubuck lær med membran.

Må si at skoene fungerte utmerket i fjor i flere uker under svært våte omstendigheter i Jotunheimen og Rondane. De er for varme i sommervær i lavlandet, men det gjelder jo alle skikkelige fjellstøvler.

Endte opp med å slå følge noen dager sammen med en tysker i Jotunheimen og han hadde skinn uten membran - vi sammenlignet etter 3. strake døgn med regn og mine var helt tørre inni mens hans var svært fuktige (sov i telt så ikke noe tørkerom). Så under de rette omstendighetene funker konseptet svært bra. Hadde jeg plumpa utti på en av de mange elvekryssingene hadde jeg kanskje hatt en utfordring når det gjelder tørking derimot...

Når det gjelder lette terrengsko derimot har jeg GTX og det er bare tull - de var vanntette i kanskje 3 måneder og nå er de både våte, varme og tørker aldri.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Øuar skrev:

Gore-tex i fjellstøvler er bare toill! Jeg bruker lærstøvler uten gore-tex, har god erfaring med Varg Isogaisa og Rastegaisa.

Du bor selvsagt ikke på Vestlandet?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.