Gå til innhold
  • Bli medlem

Litt hjelp med skismøring til en nybegynner.


Andes187

Anbefalte innlegg

Hei, jeg trenger som overskriften sier litt tips og veiledning ang smøring av ski. Er vestlending, så har drevet minimalt med langrenn tidligere i livet, men nå har jeg flyttet litt nærvere fjell og snø. Skulle kjøpe meg ski ( da de gamle var ALT for korte) og endte med Madshus CT120. De som har litt peiling på ski skjønner vel sikkert allerede her at jeg bare er ute etter og gå på ski og kose meg, ikke noe konkurranser eller farts rekorder.

Da jeg fikk valget mellom smørefrie og smøreski tenkte jeg at det er da for pokker noe man må lære seg skal man være normann, så jeg gikk for smøreski.

Kjøpte skiene på xxl, og fikke NOrdisk Start grunnprepp på de https://www.xxl.no/xxl-nordisk-start/p/1090195_1_style#details

Har kjøpt dette start settet med smurning https://www.xxl.no/swix-p0030-liten-smorepakke-7-deler/p/1040598_1_style pluss en Violet glide (flytende) og en universal børste med både kobber og fiber hår.

Har sett en del på smøre tips med Oddbjørn Hjelmeset ol på youtube, men er fortsatt et par ting jeg lurer på.,

Slik jeg forstår det er ikke skiene mine smurte, så jeg må smøre på violet glide forran og bak festesonen, og det er det? PÅ en del av desse videoene snakker de om og bygge opp ett lag fra hard til myk. Trenger jeg og sikle den flytende glideren? Så smører jeg V40, 45 eller 55 , alt etter temp den aktuelle dagen, og korker den noe og så er jeg klar til og gå på ski? Eller skal jeg her også legge på med den blå, så lilla og rød i flere lag som det sies på enkelte smørevideoer?

Er det krise om man bruker samme kork på glider og festevoks? Bare snu den og bruke andre sia?

Hvordan renser man skiene helt for og begynne på nytt om føret skulle forandre seg? Eller legger man bare oppå, og har en general rens av og til?

KJøpte samme ski til madamen, men der har jeg vist fått med denne grunnpreppen: https://www.xxl.no/xxl-nordisk-mosjon/p/1078752_1_style så her mangler kun festevoks ihht føret? Ser at hennes festesone er ca 12 cm lengre enn min, selv om det er 180 lange ski (mine er 210) Kan jeg korte ned denne om hun skulle få problemer med dårlig glid?

 

Håper dette gad noe mening, bere spør om det er noe jeg har forlkart dårlig :) Og på forhånd takk! Anders

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Trenger ikke å være så vanskelig å få smurningen til, det viktigste er egentlig å unngå bakglatte ski og at det iser/klumper seg under dem, så kan det andre forbedres når du får øvd deg litt.

Glider er for nettopp å gli bedre, og det kan du strengt tatt greie deg uten, eneste som skjer er at det glir dårligere. Men for å unngå at sålen tørker ut, og dermed glir dårligere kan du bruke det av og til når du ser skiene blir litt grå under, det blir de mest rett bak hælen og like foran smøresonen. Å korke glideren gjør at sålen varmes opp ørlite grann og glideren trekker kanskje litt inn slik at den varer litt lengre før du må til igen. Sikling av flytende glider trenger du ikke tenke på. Børste er for å lage luftlommer i gliderbelegget for at det skal gli best mulig, men det er heller ikke strengt tatt nødvendig. 

Jeg gjør det bare skikkelig de gangene jeg gidder, ellers så varmer jeg inn vanlig glider (i stearinlysform) ved behov og hverken sikler elle børster, det glir litt dårligere i starten, men holder lengre. Men jeg tar alltid på glider og vasker etter hver sesong.

Hvor smøresonen er kommer an på spennet i skien og vekten på den oppå. Står du på skiene og tar et A4 ark under, så er smøresonen der arket stopper foran og bak når du har lik vekt på begge skiene samtidig. Legger du vekt bare på ene skal du i prinsippet akkurat greie å trykke smøresonen ned hele veien.

Er det tørr føre kan du smøre litt lengre frem og vått litt lengre bak enn smøresonemerket (et par cm hver vei foran) fremme på skien, men du smører aldri lengre bak en hælen. Å bare holde seg i smøresonen er også ok.

Smøresonen kan du pusse forsiktig med 100 grads sandpapir, du må ikke det, men smurningen holder litt bedre. Du kan også legge et tynt lag med den blå du har og korke den godt inn, det er ikke heller nødvendig, men det fungere litt som grunning når du maler, det oppå sitter bedre. Det finnes også en grunningsvoks som varmes på med smørejern, jeg bruker det, men den har også bare den funksjonen at den får det andre til å sitte bedre.

Deretter bruker du "dagens voks" altså den som passer til temperaturen ute. Det kan fint holde med ett lag. Skal du kjøre med bil for å stå på ski, ikke smør skiene hjemme, se hva temperaturen er der du tar på deg skiene. Er du i tvil hvilken du skal velge, ta den som er kaldere på skalaen først, glipper den tar du nummeret varmere. Velger du voksen for "varm" lugger det og det glir dårlig, da må du skrape det av, en for kald voks trenger du ikke å skrape av for å legge på en varmere.

Jeg korker nesten aldri voksen, det gjevner den bedre ut og fjerner klumper, men det fungere fint uten. 

Så for å konkludere, egentlig trenger du kun gjøre det som jeg beskriver under dagens voks riktig for å kunne komme deg ut, alt det andre gir deg bedre glid, men ikke nødvendigvis mer glede.

Lykke til!  

 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mye god info og raskt svar!

Dette var jo egebtøig ganske greit. Så hvis jeg da smører for "lang" festesone kan keg bare overlappemed lott glider og visa versa? Te ker og prøve glideren ut siden jeg har den, men gjerne uten først bare for og se forskjell.

 

Hva smøresone angår så forklarte han på xxl meg at den ble litt "universal" på en måte. Siden dette er en relativt myk tirsko. Så de har allerede markert opp en sone der med noe kliss under skia. Uten og måle med min vekt oppå. Burde jeg komtrollmåle dette? Iom min samboer har fått en mye øengre smøresone enn  meg (i forhold til glidesone, kortere ski) Hun er jo mye mindre enn meg, så jeg har sånn passe tro på det..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du oppga vekt i butikken vil jeg tro de målte opp smøresone ved hjelp av en vektmaskin. Noe annet ville vært useriøst. Ellers så virker det som det bare er å legge på dagens voks og labbe i vei :-) lugger det, kan du prøve å korte ned glidsonen fremme. Aldri bak. Heller det enn å legge glidvoksen oppå festevoksen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke så vanskelig å smøre ski sånn grunnleggende. Skiene du har kjøpt er sikekrt målt opp i maskin som viser spennet i forhold til din vekt. Så er det markert smøremerker ett eller flere steder på skiene. Skal du gjøre det selv så er et A4 ark som nevnt over en løsning. Få noen til å hjelpe deg med det.
Stå med lik vekt på begge skiene og før så arket under skien. Der det stopper foran og bak markerer du med minustegn.
Så bretter du arket en gang og gjøre det samme. De stedene det stopper da markerer du med "null". Så bretter du arket en gang til og måler en gang til. Der det stopper da markerer du med plusstegn. Da har du ca smørelengde for kaldt føre, nullføre og plussføre.

Hva man trenger av smurning og utstyr er egentlig ikke så mye. Men skal du ha gode ski på alle fører krever det et større utvalg, og helst flere par ski da spennkurver er forskjelling i forhold til kaldt og vått føre, tørrvoks og klister. Du kommer langt med 2 glidere, 3 tørrvoks og 3 klister.

Utstyr
Et smørejern. Fåes som regel fra 299,- eller så for rimeligste modell fra forskjellig fabrikater.
Et børste til glider. En stiv nylonbørste er greit men kan være litt veik å ta harde glidere med. Finnes kombibørster med messing og nylon som er fine.
En plastsikling til å fjerne glider
Et par smørekorker til å gni ut smurning.
Rensemiddel til ski og papir.

Glider: Vauhti LF Green, Swix LF8. Bruk Vauhti fra ca -3 og kaldere, bruke Swix LF8 fra -3 og varmere. Finnes bedre glidere for varmt føre men de koster mer.
Tørrvoks: Swix Blå Extra eller Rode Super Extra, SkiGo LF Orange og en grønn voks f.eks. Swix V40 eller Rode Green.
Klister: Blått klister som f.eks Rode Blue eller Swix Blå, Et universalklister f.eks Swix Universal VM klister eller Rode Multigrade, rødt klister som f.eks Rode Rossa Special.

I tillegg til disse er Swix grønt klister i sprayversjon kjekt å ha for å legge i bunnen for feste for de andre klister, spesielt ved isete løyper. Skal du ha en festevokse til er Rode Blue Super veldig fin når det er snøvær eller det nettop har snødd. Swix VG30 basewax eller Toko baseway er og en kjekk ting å ha. Fin som første lag som smeltes inn når snø begynner gå fra finkornet til grovere uten at det enda er klisterføre.
Flytende glidere er lette å bruke men slites fort. De er evt bare å kline på, la tørke og så børste av det overfløding lett. Best om det legges kvelden før.
Spraklister finnes også men det har jeg ikke så god erfaring med. Det slites fort, er ofte agresivt så det kan fort lugge når det treffer kald snø. Men det kan være greit å ha en boks med på langtur hvis en må smøre mer underveis, vanlige klister er vanskelige å få på skiene så lenge det ikke er romtemperatur.

Finkortet snø/snøvær
Temp - 10 og kaldere bruk grønn voks.
Temp - 3 til - 10 bruk Swix Bå Extra eller Rode Super Extra. Bruk Rode Blue Super hvis det er snøvær. Legg et lag grønn voks i bunn.
Temp -1 til - 3 bruk SkiGo LF orange. Legg et lag grønt i bunn, legg to lange og to korte lag med Rode Super Extra. Legg så SkiGo LF Orange i 1-2 lag til slutt.
Temp 0. Ofte et vanskelig føre spesielt om det snør. Legg 1 langt og 1 kort lag med Rode Super Extra. Legg så 2-3 lag med SkiGo LF orange.
Temp over 0. Så lenge det ikke snør eller nylig har snødd må man fort over på klister.
Når du legger tørrvoks så smelt helst inn første laget. Videre bør det korkes glatt mellom hvert lag fra enden av smøresone og mot midten av skia. Unntak er siste lag som bør korkes ute lett så det blir litt ujevnt. Høres kanskje mye ut men jeg bruker max 5 min på å legge voks på et par ski.

Grovkornet snø/kunstsnø
temp -3 og kaldere. spray på Swix grønn underlagsklister. Legg så et blått klister.
temp 0 til minus 3. Legg grønt underlagsklister. Legg så en miks av blått klister og universalklister. Legg annenhver stripe i fiskebeinsmønster å gni ut.
Temp +3 til 0. Legg et tynt lag blått klister som helst varmes inn. Legg så blanding av rødt klister og universalklister.
temp over 3. Legg tynt lag med blått som helst varmes inn. Legg så rødt klister iblandet litt universal.
Grunn til at en blander inn litt i rødt klister er at det er mykt og ved miks så slites det ikke så fort og det flytter seg ikke bakover på skiene så fort.

Merk at temperaturer over er snøtemp, unntatt plussgrader. Dog kan det godt være et par plussgrader i lufta selv om sporene er harde. Så bruk alltid blått/universalklister på kvelden med mindre det er regn/tåke/veldig fuktig luft.

Det er jo litt å holde styr på men an skal jo bare smøre for et føre av gangen. Ofte på en sesong så kommer man ikke borti alle varianter heller.
Ikke alle butikker fører alle merker jeg har nevnt over men Swis og Rode har de fleste, mange har også SkiGo. Vauhti er det litt færre som har, spesialbutikkene for langrenn har som regel og noen Intersport.
Da har du jo litt lesestoff, lykke til og god tur!.
 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Landsem

Spørsmålet er om du har gått langrenn før eller ikke. Har du aldri drevet aktivt med langrenn vil jeg si at gliding av ski er bortkasta tid og penger. Den nordisk grunnpreppen du har fått holder lenge. Feste er derimot viktig. Det enkleste er her de nye skin-skia som alle skifabrikkene nå har lansert. Det er ski med feller. Selv eliten bruker disse til trening på en del føretyper. Da slipper du å smøre ski. Er du likevel gira på å smøre så ville jeg handla hos butikk som kan dette (ikke XXL), de har ofte gratis smørekurs for kundene sine. 

Endret av Landsem
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den ‎26‎.‎01‎.‎2016 at 21.39, HunterHunted skrev:

Hvis du oppga vekt i butikken vil jeg tro de målte opp smøresone ved hjelp av en vektmaskin. Noe annet ville vært useriøst. Ellers så virker det som det bare er å legge på dagens voks og labbe i vei :-) lugger det, kan du prøve å korte ned glidsonen fremme. Aldri bak. Heller det enn å legge glidvoksen oppå festevoksen.

Karen på xxl snakket om dette, men han sa at han ikke trengte vekten min til denne skien, fordi den var så myk uansett. Korte ned slisonen, som i of legge på festevoks lenger fremmover sant? Hvordan "fikser det" luggingen? Bare for og forstå prinsippet :) Det var det jeg mente med og legge glider oppå voksen, hvis jeg vil lage kortere festesone fremme. SKal jeg da bare legge glider oppå festevoksen, eller er det noen måte og fjerne litt festevoks som er bedre? Takk for svar! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, borgern skrev:

Er ikke så vanskelig å smøre ski sånn grunnleggende. Skiene du har kjøpt er sikekrt målt opp i maskin som viser spennet i forhold til din vekt. Så er det markert smøremerker ett eller flere steder på skiene. Skal du gjøre det selv så er et A4 ark som nevnt over en løsning. Få noen til å hjelpe deg med det.
Stå med lik vekt på begge skiene og før så arket under skien. Der det stopper foran og bak markerer du med minustegn.
Så bretter du arket en gang og gjøre det samme. De stedene det stopper da markerer du med "null". Så bretter du arket en gang til og måler en gang til. Der det stopper da markerer du med plusstegn. Da har du ca smørelengde for kaldt føre, nullføre og plussføre.

Hva man trenger av smurning og utstyr er egentlig ikke så mye. Men skal du ha gode ski på alle fører krever det et større utvalg, og helst flere par ski da spennkurver er forskjelling i forhold til kaldt og vått føre, tørrvoks og klister. Du kommer langt med 2 glidere, 3 tørrvoks og 3 klister.

Utstyr
Et smørejern. Fåes som regel fra 299,- eller så for rimeligste modell fra forskjellig fabrikater.
Et børste til glider. En stiv nylonbørste er greit men kan være litt veik å ta harde glidere med. Finnes kombibørster med messing og nylon som er fine.
En plastsikling til å fjerne glider
Et par smørekorker til å gni ut smurning.
Rensemiddel til ski og papir.

Glider: Vauhti LF Green, Swix LF8. Bruk Vauhti fra ca -3 og kaldere, bruke Swix LF8 fra -3 og varmere. Finnes bedre glidere for varmt føre men de koster mer.
Tørrvoks: Swix Blå Extra eller Rode Super Extra, SkiGo LF Orange og en grønn voks f.eks. Swix V40 eller Rode Green.
Klister: Blått klister som f.eks Rode Blue eller Swix Blå, Et universalklister f.eks Swix Universal VM klister eller Rode Multigrade, rødt klister som f.eks Rode Rossa Special.

I tillegg til disse er Swix grønt klister i sprayversjon kjekt å ha for å legge i bunnen for feste for de andre klister, spesielt ved isete løyper. Skal du ha en festevokse til er Rode Blue Super veldig fin når det er snøvær eller det nettop har snødd. Swix VG30 basewax eller Toko baseway er og en kjekk ting å ha. Fin som første lag som smeltes inn når snø begynner gå fra finkornet til grovere uten at det enda er klisterføre.
Flytende glidere er lette å bruke men slites fort. De er evt bare å kline på, la tørke og så børste av det overfløding lett. Best om det legges kvelden før.
Spraklister finnes også men det har jeg ikke så god erfaring med. Det slites fort, er ofte agresivt så det kan fort lugge når det treffer kald snø. Men det kan være greit å ha en boks med på langtur hvis en må smøre mer underveis, vanlige klister er vanskelige å få på skiene så lenge det ikke er romtemperatur.

Finkortet snø/snøvær
Temp - 10 og kaldere bruk grønn voks.
Temp - 3 til - 10 bruk Swix Bå Extra eller Rode Super Extra. Bruk Rode Blue Super hvis det er snøvær. Legg et lag grønn voks i bunn.
Temp -1 til - 3 bruk SkiGo LF orange. Legg et lag grønt i bunn, legg to lange og to korte lag med Rode Super Extra. Legg så SkiGo LF Orange i 1-2 lag til slutt.
Temp 0. Ofte et vanskelig føre spesielt om det snør. Legg 1 langt og 1 kort lag med Rode Super Extra. Legg så 2-3 lag med SkiGo LF orange.
Temp over 0. Så lenge det ikke snør eller nylig har snødd må man fort over på klister.
Når du legger tørrvoks så smelt helst inn første laget. Videre bør det korkes glatt mellom hvert lag fra enden av smøresone og mot midten av skia. Unntak er siste lag som bør korkes ute lett så det blir litt ujevnt. Høres kanskje mye ut men jeg bruker max 5 min på å legge voks på et par ski.

Grovkornet snø/kunstsnø
temp -3 og kaldere. spray på Swix grønn underlagsklister. Legg så et blått klister.
temp 0 til minus 3. Legg grønt underlagsklister. Legg så en miks av blått klister og universalklister. Legg annenhver stripe i fiskebeinsmønster å gni ut.
Temp +3 til 0. Legg et tynt lag blått klister som helst varmes inn. Legg så blanding av rødt klister og universalklister.
temp over 3. Legg tynt lag med blått som helst varmes inn. Legg så rødt klister iblandet litt universal.
Grunn til at en blander inn litt i rødt klister er at det er mykt og ved miks så slites det ikke så fort og det flytter seg ikke bakover på skiene så fort.

Merk at temperaturer over er snøtemp, unntatt plussgrader. Dog kan det godt være et par plussgrader i lufta selv om sporene er harde. Så bruk alltid blått/universalklister på kvelden med mindre det er regn/tåke/veldig fuktig luft.

Det er jo litt å holde styr på men an skal jo bare smøre for et føre av gangen. Ofte på en sesong så kommer man ikke borti alle varianter heller.
Ikke alle butikker fører alle merker jeg har nevnt over men Swis og Rode har de fleste, mange har også SkiGo. Vauhti er det litt færre som har, spesialbutikkene for langrenn har som regel og noen Intersport.
Da har du jo litt lesestoff, lykke til og god tur!.
 

 

Takk for mye god info! Dette må jeg lese to tre ganger for og huske hehe. Som jeg skrev til HunterHunted så ble jeg aldrig spurt etter vekt på butikken. Etter at jeg har lest en del etterpå, og sett på madammesn sin smøresone så begynte jeg og stusse litt på dette selv. Men det er ikke så farlig, da kan jeg bare bruke ark trikset :)

Når det kommer til dobbelt (0 føre) og 4dobbelt (+ føre) skal jeg da bare merke fremme på skien? Da jegt har lest felre plasser at det er fremme man forandrer, for og ikke komme forran hælen. Eller vil ingen komme forran hælen uansett?

Finnes det en ca tommelfinger-regel for forskjellen i temp på snø og luft?

Endret av Andes187
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Landsem skrev:

Spørsmålet er om du har gått langrenn før eller ikke. Har du aldri drevet aktivt med langrenn vil jeg si at gliding av ski er bortkasta tid og penger. Den nordisk grunnpreppen du har fått holder lenge. Feste er derimot viktig. Det enkleste er her de nye skin-skia som alle skifabrikkene nå har lansert. Det er ski med feller. Selv eliten bruker disse til trening på en del føretyper. Da slipper du å smøre ski. Er du likevel gira på å smøre så ville jeg handla hos butikk som kan dette (ikke XXL), de har ofte gratis smørekurs for kundene sine. 

Har nok ikke drevet mye med langrenn før nei hehe. Kommer fra ei lite øy uti havet, så den snøen som måtte komme der blåser som oftest inn i Åkrafjorden før den legger seg. Skiene er allerede kjøpt, men jeg skjønner hva du mener :) Jeg styrer først og fremst med dette bare fordi jeg har lust og lære meg og smøre ski, så setter pris på alt hjelpen jeg får her :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ďisse skiene er vel av turmodellene til Madshus. Slike ski har bare ett spenn pr lengde så da er ikke vekten din så nøye. Du må ta ski som passer deg lengdemessig. Skal du ha tilmålt spenn i skiene må du opp på dyrere modeller. 

På smøremerke bak kan du bruke minusmerket også på null. Men lag eget for pluss, spesislt hvis du skal ha klister under. På mine klisterski har jeg punkt 5-6cm foran hæl.

lengde på smørelommen kan godt være lengre på madamen sine ski. Det kommer an på hvor mye dere veier kontra høyde. Slike turski passer egentlig bare folk som har normal vekt kontra sin høyde. Er man for tung så blir smøresone for kort. Så da er det enten å få for lite feste eller miste glid.

som noen nevner har det blitt populært med ski med skins. Noe jeg kommer til å kjøpe selv etterhvert tror jeg. En ting som er viktig med slike ski er at man har en stabil vekt. Hvis man går opp elller ned en del kilo så passer ikke spenn i ski lengre. Med en smøreski kan man i tilfelle forlenge eller korte ned festesone. Jeg har ikke så hast med å skaffe slike da jeg har et par vedlikeholdsfrie skøyteski som alltid er klare til bruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan inskjuta att vid varmare väder (+5 och mer) så har SkiGo suveränt bra klister med en massa flour. Det är guldfärgat (även kartongen är lite guldaktig).

Dom har också en silvervariant før 0->+5, men den är inte så mycket bättre än Swix universal.

Swix F4 är bra glider för varmt väder. Fungerar bra i minusgrader också. Jag har dock inte testat den i riktigt kallt väder (bara ned till -7,-8 något sådant).

Runt nollan är italienska Rode fabrikatet för tørrvoks. Just temperaturintervallet -3 till +2-3 grader och fuktig snø (typ vår) är dom väldigt bra på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dt var vel omtrent noesi han forklart på xxl borgern. Vi ble eige om at dette er plenty for min/vår del forelpig. Min var i tileg billigere, dade var "fjordårets farge"Tror vi begge ligger innenfor normal vekt, men skal anstt ta og mle opp bare foykjerrighetens del :) både på mine  hennes ski.

 

Men det sier seg vel selv at dete vil fornadre seg om man skal gå tur med sekk da? Da vil smøresonen( dette er det samme som festesonen??) bli kortee? Men det blir vel fælt mye merker og holde styr på, pluss at det er jo umulig og si hvor tung sekken blir på hver tur, så dette får jeg bare lære meg på erfarng :) Men er det rimelig og tro at f.eks en 5kg sekk forrandrer smøreonen nevneverdig? Det blir jo ikke mere enn rundt 5% av min vekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

CT120 er litt bredere enn vanlige markaski, og ganske riktig som nevnt her litt slappe i fisken, så det kan være litt vanskelig å finne en klar og definert smøresone på de.
Jeg har litt erfaring med å smøre en eldre utgave av denne for en bekjent, men om de har endret noe mer enn farge og layout på oversiden av skien vet jeg ikke.

Å få godt feste handler også om teknikken i nedtråkket, en med god teknikk kan feie avgårde med spikerfeste på et tilpasset par ski, setter du en annen med samme vekt og kroppsbygning på de samme skiene som ikke har like god teknikk, kan sistnevnte bare stå å spinne og ikke komme av flekken. Det er ikke bare skien og smurningen som er avgjørende for resultatet, den oppå har også noe å si. En slapp ski kan være en fin kom i gang ski, men vil etter hvert bremse teknikkutviklingen, og da er tiden inne for en tilmålt ski.
Skiglede er det viktigste, og hver og en av oss vil ha forskjellig definisjon av denne og måte å finne den på.

Tilbake til erfaringene med CT120: Når et er kaldføre er det selvfølgelig lettest, men jeg har hele tiden vært litt forsiktig med å ikke smøre den for langt fram uansett føre, fordi det har tatt gliden, noen ganger har jeg smurt kortere og ett "nummer" varmere voks, i stedet for å bruke samme voks som jeg har brukt på mine egne. f.eks bruk V40 (Blå ekstra) på mine egne ski, og V50 (lilla) på CT120 skiene. Dette fungere best på snø som ikke er fallende og fra dagen før (nysnø), altså på snø som er noen dager gammel.

På nysnø kan det være litt verre å bruke for varm voks, spesielt om det er risiko for ising/klabbing altså litt våt nysnø. Hvor mye det iser/klabber kan også være avhengig av hva man gjør når fører fram skien, om den løftes opp av snøen eller føres bare fremover uten å løftes opp. Også her har jeg smurt de kort og korket ut godt.

Har vært litt forsiktig med klister og heller brukt V60, den slites raskere, men fungerer fint på formiddagen når det er påskeskare som er i ferd med å tine, er snøen for våt må du ha klister.

Så hvis det glir greit, men glipper, kan du først prøve å legge på et lag til av samme som du har for å få bedre dekning av smurningen, men vær forsiktig med å gå lengre fram med smurningen. Glir det dårlig men lugger litt og sitter bra, prøv å kork ut smurningen bedre for å fordele eventuelle klumper. Gjør dette også først om det klabber, hjelper ikke det så skrap av og legg på en kaldere voks. Er det skikkelig klabbeføre, og ikke noe som helst hjelper, skrap av alt og prøv uten, da glir det forhåpentligvis i alle fall.

Er det muligheter for vekslende forhold, f.eks du skal begynne i et lavtliggende område, men du skal høyere opp, og der det kanskje er litt andre forhold, kan det hende det er bedre å smøre litt for det du forventer høyere opp og tåle noen glipptak på veien, enn å legge på for mykt og ha noe som ikke fungerer på toppen.

Jeg skrev tidligere at jeg ikke var så nøye med korkingen på mine egne ski, men på CT120 skien som jeg har smurt for en annen har jeg vært det, det er fordi spennet er slappere, og da streker smurningen mer om det er klumper, og da er det viktig med korking for å jevne ut klumper.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Landsem
2 timer siden, Andes187 skrev:

Har nok ikke drevet mye med langrenn før nei hehe. Kommer fra ei lite øy uti havet, så den snøen som måtte komme der blåser som oftest inn i Åkrafjorden før den legger seg. Skiene er allerede kjøpt, men jeg skjønner hva du mener :) Jeg styrer først og fremst med dette bare fordi jeg har lust og lære meg og smøre ski, så setter pris på alt hjelpen jeg får her :) 

Ser nå at det er turski du har kjøpt, da er det enda mer bortkasta. Gliding av ski var bare for noen år siden noe kun aktive drev med. Selv ikke treningsskia fikk mer enn et par runder pr. sesong. På sommerstid går de til og med med tregere hjul på rulleskia for å få mer motstand. Ser folk skriver opp og ned om klister med fluor(!!) Klister med flour på et par rimelige turlangrennski, blir vel som å servere ei helflaske Chablis på en alkis. Jeg vil anbefale et smørekurs. Da vil du skjønne at det meste av rådene som renner inn her er overkill av en annen verden for ditt bruk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, borgern skrev:

Ďisse skiene er vel av turmodellene til Madshus. Slike ski har bare ett spenn pr lengde så da er ikke vekten din så nøye. Du må ta ski som passer deg lengdemessig. Skal du ha tilmålt spenn i skiene må du opp på dyrere modeller. 

Hei

- måske litt off topic men alt fornuftig er sagt om smøring.

Dette er selvfølgelig riktig, men jeg syns stadig det er litt dårlig at vekt ikke ble etterspurt og skia målt, for selv moderne fabrikk ski varierer noe i spenn (minst 10% iflg en erfaren selger, som faktisk målte spenn.) Så kunne man jo ha valgt kortere eller lenger ski 

Det fører meg til min kongstanke: At ski bør selges etter spenn (personvekt) fremfor lengde. Med alderen vil jeg heller ha kortere ski for lettere å svinge og gå fiskebein. Da gjennomsnitt vekten også øker her i Norge burde det finnes fx. 3 spenn i hver lengde: lett, medium og tung. 

Madshus fremstiller faktisk ski med ekstra spenn på Biri, hvis man ber dem pent og venter en stund. Jeg kjenner en litt eldre, liten, men kraftig dame som går de fleste langløp nesten hver vinter. Hun har sådanne spesialski. 

Fischer har sine short-cut ski som er kortere men med mer spenn, hvilket egentlig er en bra ide for mosjonister. I det hele tatt har Fischer flere skityper for mosjonister og fjellski, som merkelig nok ikke markedsføres i Norge, selv om det selges enormt med ski her.

Hilsen

Elgen

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ski bevisstheten er forskjellig fra landsdel til landsdel, og butikk til butikk. Moderne skimålingsutstyr er også en forholdsvis ny "greie".

Vestlandet er ikke et veldig skibevisst område for langrennski, og antall proffe utsalg er ikke særlig høyt, og man kan ikke reise i dagevis for å finne et par ski.

 

Historien om de CT120 skiene jeg har vært borti er som følgende:
Vedkommende går i butikken og ber om et par langrennski, selgeren river et par CT120 ut av stabelen, setter de ved siden av og sier "disse er fine til deg frøken".
Dette er den typiske vestlandske måten å kjøpe og selge ski på.

"Frøkna" skjønner ikke bæret av hva som er galt med høyden og vekten hennes når vi to år på rad har trålet alle butikkene og utsalgene på Geilo under Skarverennet, og det ikke har vært et eneste skipar å oppdrive med tilpasset spenn, for det var jo så forbasket enkelt å kjøpe de andre...

:-D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Andes187 skrev:

Karen på xxl snakket om dette, men han sa at han ikke trengte vekten min til denne skien, fordi den var så myk uansett. Korte ned slisonen, som i of legge på festevoks lenger fremmover sant? Hvordan "fikser det" luggingen? Bare for og forstå prinsippet :) Det var det jeg mente med og legge glider oppå voksen, hvis jeg vil lage kortere festesone fremme. SKal jeg da bare legge glider oppå festevoksen, eller er det noen måte og fjerne litt festevoks som er bedre? Takk for svar! :)

Her skrev jeg skammelig feil! Jeg mente selvfølgelig å korte ned festesonen! :shock: legge glider oppå festevoksen for å korte ned festesonen har jeg aldri prøvd, men jeg vil tro det ikke er optimalt. Da er det like greit å ha en voksskrape med seg og skrape av og drar over med voksens/klisterfjerner. Glidvoksen du kjøpte hadde nok blandet seg med voksen på et vis og ikke gitt særlig bedre glid uansett. Men med så myke ski som du har kjøpt vil du kanskje måtte prøve deg frem hva som er best. Glipper det når du har kortet ned festesonen kan du evt. legge på ett/flere festevoks og bygge i høyden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mulig å gjøre smøring enkelt og bra. Og det er mulig å gjøre det vanskelig og litt bedre. Til ditt bruk er bra rikelig bra nok. Har du kjøpt ski for å bruke tid i smørebua eller for å kose deg på ski? Hvis du elsker smørebua kan du stoppe å lese her.

Smørningen du har kjøpt fungerer helt flott til ditt bruk. Finn festesonen og rubb opp denne litt med korken du har, som jeg ser har sandpapir.

Slip er helt bortkastet til vanlig turbruk. Den er der mest for å selge glider som også er bortkastet til rolig turbruk. En slip som ikke glides blir grå og glir etter hvert dårligere. Kjøp deg en kuzminsikling og fjern hele slipen. Gjort på 30 min. Da har skia helt ok glid i flere hundre km, bedre glid enn en slip som ikke vedlikeholdes. Glider er borte etter en tur!

Når du skal ut å gå legger du på dagens smørning i tynt lag og gnir den utover med korken, gjerne 2-3 omganger. Vil du ha en litt mer slitesterk variant legger du på en hard voks (den blå du har kan brukes) og smelter denne inn med smørejernet. Så legger du dagens smørning oppå. En annen variant er festeteip. Fungerer ok til de fleste fører og varer lenge. Men kan bremse hvis skia ikke har skikkelig festesone.

Dette holder ikke til konkurransebruk, selv om noen bruker kuzmin der også på lavere nivå. Men hvem gidder å bruke masse tid og penger på å gå 1min fortere på mila når du bare er ute etter å kose deg?

Når det gjelder kuzminsikling vil du oppleve at svært mange butikker ikke har den. Grunnen er sannsynligvis den at hvis folk bruker den tjener ikke butikken penger på å selge glider og å slipe ski. Butikker er ute etter å selge, de som lager instruksjonsvideoer har som regel også interesse av å selge.

Endret av knutis
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ny ski er slipt med en struktur på fabrikken så det er slip der uansett.  Siden skiene er nye villle jeg ventet med evt kuzmin sikling og heller brukt hurtigglider. Så vurderte kuzminsikling når de er brukt en stund og fått litt riper under. Det er heller ikke bare å skrape i vei, lett å skrape litt skjevt å få bølger i sålen.

jeg har gått noen år på kuzminsikling. Har et skøytepar og et klassisk par som er preppet slik. Skiene blir rimelig vedlikeholdsfrie og det er grei glid på en del fører. Men skal du ha maks ut av det så trengs div børster, helst rotobørster og rillejern. Struktur i ski er viktig for glid og det er ganske stor, forskjell på struktur for minus 15 som for pluss 5. Men det kommer jo an på hvor kresen man er på glid.  jeg liker god glid når jeg går, men jeg går 3-4 ganger i uka. Jeg har ikke fått kuzmin til å gli bra når detmer nysnø, når det er kaldere enn ca 12 minus og når snø er våt og grov.  Isete løyper som er frest er heller ikke det beste. Jeg vurderer slipe opp igjen skøyteparet og bare beholde klassiskparet med kuzmin. De er gamle og litt slitne så de brukes når de t er lite snø og fare for riper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg fått mye god hjelp her! Da tar jeg rett og slett bare med meg festesmøring og en kork i lomma og ser hvordan det går derfra :) Blir skiene bakglatte må jeg ha lengre festesone, og bakglatte må jeg ha lengre. Skal ta og teste om det går og måle opp og, bare på gøy :) Og for og få vekk voks må den altså SKRAPES, det var det jeg prøvde og komme frem til HunterHunted :) Takk for alt hjelpen, har lært mye mer enn jeg har på to dager med youtube filmer ;)

Denne helgen kommer til og gå i motocross, så da er det bare og vente på neste helg, og glede seg til og prøve ut all teorien i praksis, så lærer jeg nok etter hvert! 

Tusen takk igjen! Anders

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Landsem
14 timer siden, borgern skrev:

En ny ski er slipt med en struktur på fabrikken så det er slip der uansett.  Siden skiene er nye villle jeg ventet med evt kuzmin sikling og heller brukt hurtigglider. Så vurderte kuzminsikling når de er brukt en stund og fått litt riper under. Det er heller ikke bare å skrape i vei, lett å skrape litt skjevt å få bølger i sålen.

jeg har gått noen år på kuzminsikling. Har et skøytepar og et klassisk par som er preppet slik. Skiene blir rimelig vedlikeholdsfrie og det er grei glid på en del fører. Men skal du ha maks ut av det så trengs div børster, helst rotobørster og rillejern. Struktur i ski er viktig for glid og det er ganske stor, forskjell på struktur for minus 15 som for pluss 5. Men det kommer jo an på hvor kresen man er på glid.  jeg liker god glid når jeg går, men jeg går 3-4 ganger i uka. Jeg har ikke fått kuzmin til å gli bra når detmer nysnø, når det er kaldere enn ca 12 minus og når snø er våt og grov.  Isete løyper som er frest er heller ikke det beste. Jeg vurderer slipe opp igjen skøyteparet og bare beholde klassiskparet med kuzmin. De er gamle og litt slitne så de brukes når de t er lite snø og fare for riper.

Har du lest hele tråden? Det er et par turplanker med billigsåle han har kjøpt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Nå bor jeg i Bergen, og kan så absolutt fortså trådstarter når han sier at de målte ikke vekten sin og målte ikke spenn osv.  Du må nok til noen ganske seriøse butikker i Oslo før de begynner å måle spenn osv! Det har aldri skjedd meg i vestlandet. Når det er sagt, er ikke så ofte det skjer i midt-norge heller (Geilo, Gol, Ål osv)..

Props til den som lenket til swix videoene..de er bra! Finnes sikkert andre også. Nå har jeg ikke giddet å lese hele tråden her, men sikkert mye å hente. Props også om Kuzminsikling! Bra det er nevnt...har ikke prøvd enda, men virker fryktelig fristende. Nå har jeg investert i 2x smøreoppsett både i bergen og på hytta ved Ustaoset, spørs om jeg biter i det sure eplet og slenger smøregjern, glider osv ut av vinduet!  For en latsabb virker dog ekstremt fristende!

Forresten, kjøpte noen skateski på geilo, der var det aldri snakk om å måle spenn, osv, eller sjekke Fischer FA verdier...pfffft! hvem trenger det? Ikke bare folk fra vestlandet som suger på oppsett av ski, dere østinger (ja ok jeg er opprinnelig østing) kan være verstinger også...

Heia BAAAHHNN blod e tjukkere enn vaaahhnn eller noe...

Endret av squidman
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, squidman skrev:

Nå bor jeg i Bergen, og kan så absolutt fortså trådstarter når han sier at de målte ikke vekten sin og målte ikke spenn osv.  Du må nok til noen ganske seriøse butikker i Oslo før de begynner å måle spenn osv! Det har aldri skjedd meg i vestlandet. Når det er sagt, er ikke så ofte det skjer i midt-norge heller (Geilo, Gol, Ål osv)..

Props til den som lenket til swix videoene..de er bra! Finnes sikkert andre også. Nå har jeg ikke giddet å lese hele tråden her, men sikkert mye å hente. Props også om Kuzminsikling! Bra det er nevnt...har ikke prøvd enda, men virker fryktelig fristende. Nå har jeg investert i 2x smøreoppsett både i bergen og på hytta ved Ustaoset, spørs om jeg biter i det sure eplet og slenger smøregjern, glider osv ut av vinduet!  For en latsabb virker dog ekstremt fristende!

Forresten, kjøpte noen skateski på geilo, der var det aldri snakk om å måle spenn, osv, eller sjekke Fischer FA verdier...pfffft! hvem trenger det? Ikke bare folk fra vestlandet som suger på oppsett av ski, dere østinger (ja ok jeg er opprinnelig østing) kan være verstinger også...

Heia BAAAHHNN blod e tjukkere enn vaaahhnn eller noe...

Det heter Braaaann, Ræææv og boss8)

XXL i Åsane har skiselector:-D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.