Gå til innhold
  • Bli medlem

3-sesongs sovepose i dun til frossen dame


Andysor

Anbefalte innlegg

Kona mi har en syntetpose (Helsport Glitterheim Airvent, 1,7kg!) med komfort temperatur for damer på +4. Hun frøs på de kaldeste nettene i Jotunheimen i juli (-2 kanskje?) selv med lakenpose og ullundertøy så tenkte å gi henne en litt varmere og lettere dunpose i bursdagsgave nå i mars.

Jeg var hos en selger i butikk som foreslo Mountain Equipment Helium 400 Dame. Det står at den har komforttemperatur på -2C, noe jeg trodde gjaldt for menn, men han sa at fordi dameposen er kortere men med samme 400g fyllvekt så er den varmere og gir samme komforttemp for damer som for men i den lengre posen. Mountain Equipment gir den forøvrig en "Good night's sleep rating" på -5C.

Uansett så vil jeg bare forsikre meg om at den holder mål vår, sommer og høst, evt. sammen med en lakenpose? For det meste i Oslomarka, men med en og annen langtur i høyfjellet.

Kommentarer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har en Helsport Alta Short for små folk. Den har fungert greit men ved -5 ble det kjølig gitt. Det der er vanskelig for komforttemperatur skal funke. Men jeg fryser fort i sovepose selv om jeg foretrekker tynn sommerdyne og åpent soveromsvindu selv i sprengkulda.

så jeg er selv på utkikk etter en tre-sesongers selv. Følger derfor med her.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min samboer har den posen du refererer til. Det er absolutt en god pose med tanke på materialer, dun samt øvrige løsninger. Så jeg kan godt anbefale den.

Nå er min samboer en frossenpinn så det har hendt at hun har hatt på seg et lag med ull når hun har ligget i posen på de kaldeste nettene. Hun hadde muligens valgt en pose med litt lavere komfortgrense sier hun nå. Men med tanke på vekt, pakkstørrelse og kvalitet er ikke dette noe dårlig valg. Det kommer jo også an på rutiner med hva man gjør før man legger seg, om man legger seg kald, hvor mye man har spist/drukket, hvor sliten man er o.s.v.

Jeg tror nok jeg kan anbefale posen utifra temperaturanbefaling, og i alle fall utifra kvaliteten for øvrig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutter siden, Andysor skrev:

Kona mi har en syntetpose (Helsport Glitterheim Airvent, 1,7kg!) med komfort temperatur for damer på +4. Hun frøs på de kaldeste nettene i Jotunheimen i juli (-2 kanskje?) selv med lakenpose og ullundertøy så tenkte å gi henne en litt varmere og lettere dunpose i bursdagsgave nå i mars.

Jeg var hos en selger i butikk som foreslo Mountain Equipment Helium 400 Dame. Det står at den har komforttemperatur på -2C, noe jeg trodde gjaldt for menn, men han sa at fordi dameposen er kortere men med samme 400g fyllvekt så er den varmere og gir samme komforttemp for damer som for men i den lengre posen. Mountain Equipment gir den forøvrig en "Good night's sleep rating" på -5C.

Uansett så vil jeg bare forsikre meg om at den holder mål vår, sommer og høst, evt. sammen med en lakenpose? For det meste i Oslomarka, men med en og annen langtur i høyfjellet.

Kommentarer?

Om jeg skulle kjøpt en dedikert 3sesongs sovepose til madamen, så ville jeg kjøpt noe med samme temperaturrating som den hun hittil har lånt av meg, det er en pose som har en Tlimit (Lower Limit) på -12 grader.   ( Veldig fornøyd med denne - Western Mountaineering Versalite 6'0" - https://www.fjellsport.no/western-mountaineering-versalite-super-extremelite-850.html?utm_source=prisjakt&utm_medium=cpc&utm_campaign=prisjakt )

Kan kanskje høres drøyt ut, men om man titter på skaleringen så er det ikke så bortinatta allikavel.
Og jeg vil heller ha en varm og blid madam, enn ei hutranes og sur ei..   Går så mye lettere å få henne med på tur senere da..

 

Norsk:
Tcomfort - comfort rating: Basert på laveste temperatur hvor en sovende person, relatert til en ”vanlig” dame (60 kg), skal kunne ha en komfortabel natt.
Tlimit - lower limit: Basert på laveste temperatur hvor en sovende person, relatert til en ”vanlig” voksen mann (80 kg), skal kunne ha en komfortabel natt.
Ref: https://www.oslosportslager.no/magasinet/temperaturgrenser---temperaturmerking-av-soveposer-331.aspx

Engelsk:
Comfort — the temperature at which a standard woman can expect to sleep comfortably in a relaxed position.
Lower Limit — the temperature at which a standard man can sleep for eight hours in a curled position without waking.
Ref: https://en.wikipedia.org/wiki/EN_13537

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Hufsa skrev:

Jeg har Helium 600 og er veldig fornøyd. Er veldig frossen av meg og i denne fryser jeg ikke!

Ja, dette er jo steget opp, men litt redd for at den blir for varm midt på sommeren i oslomarka? Vi har noen gamle veldig tynne sommerposer som jeg fint kan bruke ned til +5 med lakenpose, men som blir for kaldt for henne, Tror ikke vi kommer til å sove ute når det er kaldere enn -5 på natta egentlig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville tatt en titt på cumulus.pl

De lager soveposer i ekstremt god kvalitet i forhold til pris...

Har en Teneqa 850 med impregnert dun i 850 kvalitet,og de korter inn eller forlenger soveposen etter ønske da alt blir lagd etter ønske uten nevneverdig tillegg i pris.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Andysor skrev:

Ja, dette er jo steget opp, men litt redd for at den blir for varm midt på sommeren i oslomarka? Vi har noen gamle veldig tynne sommerposer som jeg fint kan bruke ned til +5 med lakenpose, men som blir for kaldt for henne, Tror ikke vi kommer til å sove ute når det er kaldere enn -5 på natta egentlig...

Jeg brukte den sist i Børgefjell i fjor høst. Det var ned mot 0 grader om natta, kanskje under to netter. De to kaldeste nettene lå jeg med ullstillongs og trøye og sokker. Vi drar mest på langturer vår og høst og da er denne posen midt i blinken for meg. Nå kan jo sommer være så mangt i Norge, så etter å ha frosset i sommerpose på tidligere turer så tar jeg med denne uansett årstid og værvarsel. Bedre med for varm pose, da bruker jeg den som dyne. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, Pål R skrev:

Ja, men det blir i overkant dyrt - ca. dobbel pris av Mountain Equipment. Tror nok det er annet utstyr som skal prioriteres før jeg kjøper så dyr pose...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Røyskatta skrev:

Ville tatt en titt på cumulus.pl

De lager soveposer i ekstremt god kvalitet i forhold til pris...

Har en Teneqa 850 med impregnert dun i 850 kvalitet,og de korter inn eller forlenger soveposen etter ønske da alt blir lagd etter ønske uten nevneverdig tillegg i pris.

Det ser ut som om du får veldig mye for pengene der ja, men fant ikke ut hvor man spesifiserer lengde og dame/herre modell når man bestiller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Andysor skrev:

Det ser ut som om du får veldig mye for pengene der ja, men fant ikke ut hvor man spesifiserer lengde og dame/herre modell når man bestiller?

Send dem en e-post. Jeg fikk forlenget en cumulus pose mot minimalt tillegg i kost.

Noe enklere å definere mål ved bestilling fra roberts.pl.

Endret av Markamann
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 1/26/2016 at 18.28, Andysor skrev:

Er det noen som vet om det selgeren sa om at T-Lim gjelder for damer på dameposen er riktig? Altså at den er varmere enn herreposen grunnet samme vekt men kortere størrelse?

Det stemmer ikke. Har en selger som sa det samme til meg da jeg kjøpte min damepose (dreamcatcher 650), men det viste seg å være feil det er t comf som er for damer og t lim for herrer (iallfall på ME posene). Min erfaring med ME posene er at EN-ratingen stemmer godt og at den "good nights sleep" garantien kun gjelder for menn med et passelig bra spekklag og god blodsirkulasjon (sjekk ut hva Fjellsport.no kommenterer på dette). Du kan altså regne med at denne posen holder madammen varm ned til 4 plussgrader og ikke lengre, du kjøper altså den samme posen som hun allerede har.

 

Jeg er en frossenpinn selv og synes det er veldig komfortabelt med litt ekstra minusgrader på soveposen fremfor å ha den posen som ligger akkurat på temperaturgrensen. For meg ender det oftest med at jeg våkner midt på natta fordi jeg fryser. Har flere venninner som også har det sånn, de har tresesongsposer som går ned til -10 og -12. Det funker mye bedre, og jeg må derfor si meg enig i forslaget til @Walle om å gå litt lengre ned i temperatur. Har aldri opplevd at det blir for varmt, bare ta sommerposen når det er +15 og oppover.  

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 26.1.2016 at 23.12, Markamann skrev:

Send dem en e-post. Jeg fikk forlenget en cumulus pose mot minimalt tillegg i kost.

Noe enklere å definere mål ved bestilling fra roberts.pl.

jeg har også handlet der, og fikk breiet ut min, kjempeservice bare send en mail. jeg kjøpte en Panyam 600 altså cummulus

Endret av Trond Arvid Hagen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst
Den 26. januar 2016 at 12.54, Andysor skrev:

Jeg var hos en selger i butikk som foreslo Mountain Equipment Helium 400 Dame. Det står at den har komforttemperatur på -2C, noe jeg trodde gjaldt for menn, men han sa at fordi dameposen er kortere men med samme 400g fyllvekt så er den varmere og gir samme komforttemp for damer som for men i den lengre posen. Mountain Equipment gir den forøvrig en "Good night's sleep rating" på -5C.

Uansett så vil jeg bare forsikre meg om at den holder mål vår, sommer og høst, evt. sammen med en lakenpose? For det meste i Oslomarka, men med en og annen langtur i høyfjellet.

Kommentarer?

Dun gir mer varme en syntetisk fiber, så bra ta du kikker på dunposer mhp. varme, vekt og volum. Ulemper er høyere pris og dårligere motstand mot fuktighet. På kortere turer har ikke jeg opplevd problemer med fukt.

Høsten kan være kald, også i Oslomarka. Utfordringen er ytterlighetene mellom kalde høstnetter og varme sommernetter. Soveposen kan brukes som teppepose om sommeren selv om det ikke er glidelås i full lengde. T-Comfort på ned mot -10 er nok ikke så dumt, men kan bli vel varm om sommeren selv om dun regulerer varmen bedre enn syntet. Til varme sommernetter i marka ville jeg heller supplert med en billig syntetpose til noen få 100-lapper.

Endret av Turlyst
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.